AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Dere som har hatt psykose eller psykosesymptomer. Hva er deres erfaring med de forskjellige antipsykotikaene? Anonymkode: 538e6...b0f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Brukte zyprexa for grensepsykose, og jeg fikk ingen andre bivirkninger enn trøtthet. Var veldig trøtt også på dagtid den første uken, men etter hvert gikk trøttheten over. Ble dog trøtt på kveldstid noe som hjalp med meg å sove. Fikk ikke økt matlyst eller vektøkning. Brukte seroquel mot (hypo)mani, og merket ingen andre bivirkninger enn trøtthet, heller ikke økt matlyst eller vektøkning. Anonymkode: b4713...0d8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Har borderline og trekket «paranoid under kraftig stress». Prøvde seroquel, det fungerte ikke Anonymkode: f6c4b...f85
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Horribelt. Anonymkode: a6f20...a57
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Har bipolar og fikk seruequel etter mixed episode (eller noe slikt) Det hjalp ganske umiddelbart uten at jeg merket bivirkninger (300 mg). Det som ble feil var at jeg sto på medisinen i flere år, og etter hvert ble jeg som en levende zoombi. Overhodet ingen energi, null tiltak og kognitivt falt jeg langt ned. Ingen andre bivirkninger som f.eks vektøkning. Slutta for et halvt år siden og har fått mitt normale jeg tilbake. Jeg har konkludert med at det er en flott medisin når man periodisk trenger det, men er absolutt ikke en medisin å stå fast på over tid. Anonymkode: ecaaf...db3 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Har bipolar og fikk seruequel etter mixed episode (eller noe slikt) Det hjalp ganske umiddelbart uten at jeg merket bivirkninger (300 mg). Det som ble feil var at jeg sto på medisinen i flere år, og etter hvert ble jeg som en levende zoombi. Overhodet ingen energi, null tiltak og kognitivt falt jeg langt ned. Ingen andre bivirkninger som f.eks vektøkning. Slutta for et halvt år siden og har fått mitt normale jeg tilbake. Jeg har konkludert med at det er en flott medisin når man periodisk trenger det, men er absolutt ikke en medisin å stå fast på over tid. Anonymkode: ecaaf...db3 Helt enig. Man reddes fra seg selv når ting er som verst, og når ting er som verst trenger man heller ikke energi og tiltskslyst som kan lede til å gjøre dumme ting. Tretthet og mangel på tiltak er da bra. Men det gjelder å slutte for å kunne bli seg selv igjen og ikke bli feir som en ku. Anonymkode: ea2e6...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Zyprexa: Ble feitere Seroquel: Greide å slanke meg på den, men fikk en psykose. Har lest at du kan få mani og hypomani av den. Jeg blir oppstemt når jeg er på vei til å bli syk, så neppe riktig medisin for meg. Abilify (og stemningsstabiliserende -lithium). Ble feitere. Er klar over at Abilify ikke skal gi noe særlig vektøkning, og det kan hende det er Lithium-en som har gjort det. DPS sier det sannsynligvis er Abilify-en. Anonymkode: e9b19...304
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Var syk for mange år siden og gikk på Trilafon mens jeg var innlagt, forferdelige bivirkninger som kjevespenninger, indre og motorisk uro. Disse blir ikke gitt lengre. Fikk Zyprexa for noen år siden, blir veldig trett..trappet ned og sluttet helt. Hadde ikke gått an å tatt disse og vært i normal jobb. Anonymkode: 3a8d9...c35
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 Zyprexa - gikk opp i vekt, veldig trøtt men god effekt. Seroquel - gikk opp i vekt, mye melkesyre i lårene men god effekt. Abilify - går nedover i vekt nå, mye mer våken (på godt og vondt) og ok effekt. Hallusinerer litt og har en del tankekjør. Anonymkode: 46e75...0a7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Seroquel er den jævligste medisinen jeg har fått utlevert. Fikk en helt sinnsyk sultfølelse, og har lagt på meg mongfoldige kilo som resultat. Trøtt, tett nese, rastløse ben, sexlyst lik null er noen av bivirkningene jeg fikk. Nå er jeg endelig av medisinen og jobber med å kvitte meg med kiloene. Har bipolar lidelse type 2. Eneste positive jeg kan si om denne medisinen er at den fikk søvnløse meg til å sove. Anonymkode: 1794b...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Zyprexa - gikk opp i vekt, veldig trøtt men god effekt. Seroquel - gikk opp i vekt, mye melkesyre i lårene men god effekt. Abilify - går nedover i vekt nå, mye mer våken (på godt og vondt) og ok effekt. Hallusinerer litt og har en del tankekjør. Anonymkode: 46e75...0a7 Så abilify funker egentlig ikke noe særlig på psykotiske symptomer? Hva med stemmene? Anonymkode: 538e6...b0f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så abilify funker egentlig ikke noe særlig på psykotiske symptomer? Hva med stemmene? Anonymkode: 538e6...b0f Nja, det er kraftig redusert. Så noe effekt er der. Men Zyprexa var desidert mest effektivt. Men orker ikke vektoppgang. Anonymkode: 46e75...0a7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Seroquel er den jævligste medisinen jeg har fått utlevert. Fikk en helt sinnsyk sultfølelse, og har lagt på meg mongfoldige kilo som resultat. Trøtt, tett nese, rastløse ben, sexlyst lik null er noen av bivirkningene jeg fikk. Nå er jeg endelig av medisinen og jobber med å kvitte meg med kiloene. Har bipolar lidelse type 2. Eneste positive jeg kan si om denne medisinen er at den fikk søvnløse meg til å sove. Anonymkode: 1794b...3b5 Dere som gikk på Seroquel, hvor høy dose? Anonymkode: c6299...4f9
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere som gikk på Seroquel, hvor høy dose? Anonymkode: c6299...4f9 Alt fra 50 mg til 300 mg. Opplevde bivirkninger fra laveste dose. Anonymkode: 1794b...3b5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere som gikk på Seroquel, hvor høy dose? Anonymkode: c6299...4f9 1200 mg Anonymkode: a6f20...a57
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Seroquel (1200 mg): Snill medisin. Ikke ubehagelig å trappe opp. Stort pluss for at de er enkle å svelge og for at det er lett å se på tablettene hvilke doser det er (25 mg er liten og rød mens 100 mg er litt større og gul, f.eks.). Seroquel depot (1500 mg): Snill medisin. Ikke ubehagelig å trappe opp, og det går helt fint å glemme en dose. Minus for at det er så kronglete å måle serumkonsentrasjonen. Zyprexa (25 mg): Ulvehunger, ulvehunger, ulvehunger. Var så sulten at jeg hadde lyst til å spise gardinene i stua. Den intense sultfølelsen var så ubehagelig atte fy. Roet seg etter noen måneder på samme dose, men økte igjen hver gang dosene ble endret. Risperdal (4 mg): Lett å svelge. Stor økning av prolaktin = melkespreng og lekkasje fra puppene. Nozinan (50 mg): Fungerte ikke så bra på psykosesymptomene, men motorisk uro fungerte den godt på. Fluanxol (5 mg): Snill medisin. Truxal (75 mg): Snill medisin. Det er vanskelig for meg å si noe om virkning og bivirkninger, for jeg sto aldri på kun én antipsykotika, og det gjorde det vanskelig å vite hva som kom av hvilken medisin. En god periode sto jeg på alle nevnt over samtidig, og da blir det ekstra vanskelig å skille ut hvilke som ga effekt og hvilke som hadde de forskjellige bivirkningene. Har derfor kun nevnt virkning og effekt på de jeg er bombesikker på. Her er en liste over bivirkningene jeg ikke vet hvor kom fra: Kroppen tviholdt på vann. Legen som tok meg av alle medisiner mistenker at det var et sted mellom 15 og 20 liter på slutten. Ekstremt trøtt, sov fort 18 timer om natta og trengte jevnlige lurer på sofaen gjennom dagen. Ufrivillige rykninger i kroppen og ansiktet. Minner om tics. Rykningene i armene var mest sjenerende, for jeg knuste veldig mange glass og fat. Urolige ben. Problemer med å sitte, stå og ligge i ro. Hadde en trang til å gå hele tiden. Økning av diverse i blodet. Ekstrem munntørhet. Forstoppelse. Takykardi, altså unormal rask hjerterytme. Var ikke uvanlig at hvilepulsen min lå nær 180. Tullete hjerterytme med mye ekstraslag. I tillegg kommer problemer med at én medisin minsker eller øker effekten av en annen, også vet man ikke hvilke som er involvert i det kaoset der fordi det er for mange medisiner til at man klarer å sile dem ut. La én lege ta seg av medisineringen, folkens! Det blir så mye søl med flere kokker. 😂 Anonymkode: 59795...91b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Seroquel er den jævligste medisinen jeg har fått utlevert. Fikk en helt sinnsyk sultfølelse, og har lagt på meg mongfoldige kilo som resultat. Trøtt, tett nese, rastløse ben, sexlyst lik null er noen av bivirkningene jeg fikk. Nå er jeg endelig av medisinen og jobber med å kvitte meg med kiloene. Har bipolar lidelse type 2. Eneste positive jeg kan si om denne medisinen er at den fikk søvnløse meg til å sove. Anonymkode: 1794b...3b5 Hva skal man med sexlyst de periodene man ikke er i vater? Anonymkode: ea2e6...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva skal man med sexlyst de periodene man ikke er i vater? Anonymkode: ea2e6...9e9 Ja det sier jeg også. Er man psykotisk eller alvorlig deprimert er vel ikke akkurat kjæreste og sex det første du tenker på 😂 Anonymkode: fda96...e24 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja det sier jeg også. Er man psykotisk eller alvorlig deprimert er vel ikke akkurat kjæreste og sex det første du tenker på 😂 Anonymkode: fda96...e24 Jeg tror jeg hadde bitt hodet av alle som i det hele tatt prøvde seg på noe. Så sant de i det hele tatt klarte å komme nærme nok til å få muligheten, da. 😂 Anonymkode: 59795...91b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 Zyprexa god effekt, men ble kjempetykk. Anonymkode: dab5d...675
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå