Gå til innhold

Er det vanlig at 4-åringer er hypre innimellom, eller mistenker man automatisk ADHD da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle til å stille spørsmålet under tråden til deg som skrev om utfordringer med din 4-åring, men for ikke å kuppe tråden lager jeg en ny.

Min jente på 4 år er periodevis veldig hyper, eller gira. Av og til har jeg tenkt at hun må ha ADHD, men min mor mener at hun bare er en lykkelig 4-åring, og at de av og til bare er sånn. Så om noen har erfaring vil jeg gjerne høre fra dere.

Hun kan enkelte dager være helt super. Rolig, lydig, leke fint, snakke godt med oss voksne. Men andre dager, spesielt hvis hun er i godt humør, da blir hun så sinnsykt hyper. Løper, roper, trosser beskjeder, helt i hundre. Jeg mistenker henne nesten å PRØVE å få oss sinte. Og jeg når ikke inn når jeg prøver å snakke med henne. Hun spreller og ler, og møter ikke blikket en gang. Mens når hun først roer seg ned, kan hun sitte lenge å tegne for eksempel

Tendenser til ADHD, eller normal 4-åring?

Anonymkode: a7210...5b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en helt normal fireåring. 

Anonymkode: e3c2c...857

• Liker 5
Skrevet

Les deg opom adhd, og hva det faktisk står for. 

Anonymkode: 09396...8f8

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres ut som en helt normal 4 åring som tester grenser og lar seg rive med av følelser. 

Skrevet

Normalt... dette varer gjerne noen år😁😁😁

Anonymkode: f3c98...fd5

• Liker 2
Skrevet

Høres helt normalt ut.. Min eldste var slik, jeg mistenkte adhd. Nå er han 13, og lillebror er blitt 4 år. Han skal utredes for adhd og autisme, her er energinivået på ett helt annet plan. Samt mye mer en bare mye energi 😅 Når jeg ser tilbake nå klarer jeg ikke å fatte å begripe hvordan jeg mistenkte adhd hos storebror når jeg ser på lillebroren 😂

Anonymkode: 271aa...879

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig normalt ut, vår 4 åring er også ekstremt hyper og klarer ikke å begrense seg til tider, skal helst holde på med 1000 om gangen. Velger å tro han er akkurat slik han skal være selvom han kanskje bare halvparten av gangene klarer å følge beskjeder.

Anonymkode: 799d1...841

• Liker 1
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Virker helt normal. Vår får også «innfall» innimellom hvor han blir helt rabiat. Andre ganger fordyper han seg i lek og kan sitte lenge og bla i en bok eller noe.

Skrevet

Helt normalt! Jeg jobber med ADHD-barn og de er som gruppe i en helt annen "liga" (Ja, det finnes mange individuelle forskjeller!). At et barn er veldig aktivt og har mye energi bør ikke peke mot ADHD alene. 

Anonymkode: a7c33...21b

Skrevet

Hvis du er bekymret så kan du jo nevne det i barnehagen.

Hvis det er noe der så kan det være stor fordel å finne ut av dette før hun begynner på skolen! Eller i alle fall starte på en utredning... Det skader ikke å spørre, og de som passer barnet hele dagen ser nok mye forskjellig!

Anonymkode: c56d4...874

Skrevet

Det høres ganske normalt ut. Alle barn kan boble over av glede :) 

Jeg har en 4-åring hvor vi mistenker ADHD (pga eldre søsken har diagnose). Han er i konstant bevegelse, kort konsentrasjon, vansker med å fokusere (dvs vansker i alle situasjoner som krever fokus over tid som f.eks å se film), han løper rundt konstant hele dagen, kan virke å ikke høre etter (men har egentlig ikke fått med seg beskjeder), vil ikke bli lest for, og på dager som f.eks julaften får han overtenning og går i fullstendig krise. Hvis man sammenligner med andre barn er min erfaring at barn med ADHD skiller seg ganske kraftig ut fra ca 4-årsalderen. Man kunne lett se forskjellen mellom mitt eldste barn med diagnosen og jevnaldrende på hva som bare var gira og glade barn, og hvordan mitt barn med ADHD oppførte seg. 

Anonymkode: b3a59...56e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...