Gå til innhold

4-åring blir så hyper når vi har besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 4 år som er veldig oppegående. Hun var veldig tidlig ute å snakke, tidlig ute å gå, tidlig med alt. God fysikk, smart, kan både tall og bokstaver. Hun er veldig blid og oppvakt.

Men... jeg blir litt stresset når jeg ser henne i lek med andre barn. Hun har av og til besøk av jenter fra barnehagen. De som kommer på besøk setter seg ned med dukkehuset hennes og leker fint, mens hun girer seg veldig opp. Hun løper mye rundt, blir høylytt, og jeg hører henne hele tiden oppfordre til ramp.
"Sofie, skal vi bråke slik at pappa blir sur?"
"Live, skal vi søle vann utover?"
"Julia, skal vi stjele snop fra mamma?"
I tillegg blir rommet hennes totalt rasert hver gang det har vært andre barn her, og det som er så rart er at det er hun selv som oppfordrer til det. "Skal vi rote utvoer alle tingene mine? GØY!" Hun gjør aldri slik når hun er her alene, da er rommet strøkent.

Det er ikke bare når venninner er på besøk, det er uansett hvem vi har på besøk. Hun girer seg voldsomt opp. Løper rundt og hyler. Hvis jeg setter meg ned på huk og ser henne inn i øynene, så bare ler hun og flakker med blikket. Jeg får liksom ikke kontakt, og når ikke inn. Hun klatrer, blir helt manisk for å nå tak i snop om det finnes tilgjengelig, løper, roper, er trosser alt vi sier. Når det er bare vi som er her, så er hun en helt annen. Rolig, fornuftig og tilsnakkelig. Men med en gang vi skal omgås andre, så går hun i taket. Jeg skjønner ikke helt hva som skjer. Jeg frykter jo at andre barn ikke skal gidde å leke med henne hvis hun holder på slik. Og de som kommer på besøk her synes nok hun er en skikkelig travel og ulydig drittunge. Hva skjer med henne?

Anonymkode: 6c175...874

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres ut som et stort behov for oppmerksomhet og ønske om å bli likt. 

Her må du bare ikke være redd for å sette henne på plass, selv foran venner og andre. 

At hun ler når du snakker til henne er tegn på usikkerhet om hvordan hun skal håndtere tilsnakk. Er veldig vanlig blant barn, og endel voksne også faktisk. 

Ta henne til side og ikke la henne gå før hun har roet seg. Si at om hun ikke roer seg så må vennene gå hjem. Om dere har besøk av andre, si at hun må være på rommet sitt til hun har roet seg. 

Vær superkonsekvent på det. 

Skrevet

En periode kan du kanskje leke med barna istedet for at de leker alene? Altså at du setter i gang en aktivitet som maling eller annet, noe der du er med og kan hjelpe henne å regulere seg litt underveis, det er mindre sjanser til å løpe rundt og tulle og sånn? Så får hun liksom øvd seg litt på å ha besøk uten at hun må være så aktiv? 

Dere kan jo også ta med henne og besøket ut, hun har kanskje mye energi og har lyst til å leke mer aktivt enn bare å sitte stille med dukkehus :) Dra på lekeplassen, i akebakken, hopp tau/strikk, tegn med kritt, sykle osv. 

Hvordan er hun i barnehagen?

Anonymkode: 0c7d0...e73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

En periode kan du kanskje leke med barna istedet for at de leker alene? Altså at du setter i gang en aktivitet som maling eller annet, noe der du er med og kan hjelpe henne å regulere seg litt underveis, det er mindre sjanser til å løpe rundt og tulle og sånn? Så får hun liksom øvd seg litt på å ha besøk uten at hun må være så aktiv? 

Dere kan jo også ta med henne og besøket ut, hun har kanskje mye energi og har lyst til å leke mer aktivt enn bare å sitte stille med dukkehus :) Dra på lekeplassen, i akebakken, hopp tau/strikk, tegn med kritt, sykle osv. 

Hvordan er hun i barnehagen?

Anonymkode: 0c7d0...e73

Jeg prøver å delta litt i leken for å styre de litt. Av og til blir jeg litt brydd av ting hun har utav seg. Her om dagen når ei jente fra barnehagen var på besøk, lekte de for så vidt ganske rolig, men det oppstår veldig fort slike små konflikter som at når de tegner, skal min datter aaaabsolutt ha den fargen som den andre jenta bruker. Og hun skal aaabsolutt ha den legofiguren den andre tar. Hun kan begynne å gråte om hun ikke får viljen sin. Jeg forklarer så klart så godt jeg kan at man m dele, og vente på tur osv. Så kan hun si ting som "Se hvor høyt jeg kan hoppe. så høyt klarer ikke du å hoppe". Er dette normale ting for en 4-åring å gjøre? Jeg blir så brydd av det merker jeg.

Har spurt på barnehagen hvordan det går, og de sier at det går fint. Hun tester grenser, men det går mer mot de voksne og reglene der.

Skrevet
1 hour ago, WhisperingWind said:

Høres ut som et stort behov for oppmerksomhet og ønske om å bli likt. 

Her må du bare ikke være redd for å sette henne på plass, selv foran venner og andre. 

At hun ler når du snakker til henne er tegn på usikkerhet om hvordan hun skal håndtere tilsnakk. Er veldig vanlig blant barn, og endel voksne også faktisk. 

Ta henne til side og ikke la henne gå før hun har roet seg. Si at om hun ikke roer seg så må vennene gå hjem. Om dere har besøk av andre, si at hun må være på rommet sitt til hun har roet seg. 

Vær superkonsekvent på det. 

👏🏼👏🏼 Klarer hun ikke å oppføre seg etter å ha fått beskjed så sender man vennene hjem. Man belønner ikke dårlig oppførsel.

• Liker 1
Skrevet

Min eldste er noe lik, han er seks nå. Han blir veldig oppgiret om vi har besøk eller er på besøk. Er som å skru på en bryter 😅 han oppfordrer ikke til ramp eller blir frekk, men han får veldig mye ekstra energi, vil løpe rundt, blir intens og skal vise frem alt han eier og har til de som er på besøk. Maser og holder på i ett sett. Får også et slikt flakkende blikk og får liksom ikke skikkelig kontakt med han. Opplever ikke dette ellers, eller om vi er ute på en aktivitet eller lignende. Dette skjer selv om vi har snakket om det på forhånd og forbereder og det virker som han sliter med å regulere dette selv. Det virker ikke som han ikke vil høre, men ikke klarer å roe seg/regulere seg. Tar vi han vekk blir han gjerne lei seg eller sint, men har likevel ikke lært noe til neste gang. Jeg knytter det litt til modenhet og ser at jo eldre han blir så går det stadig litt og litt bedre. Men i mellomtiden er det veldig slitsomt, føler jeg må hele tiden være på og veilede. 

Anonymkode: 2557a...bb2

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (13 minutter siden):

👏🏼👏🏼 Klarer hun ikke å oppføre seg etter å ha fått beskjed så sender man vennene hjem. Man belønner ikke dårlig oppførsel.

Helt riktig, man skal absolutt straffe barn for å ha en umoden reguleringsevne 🙄

Anonymkode: cfbe1...3dc

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt riktig, man skal absolutt straffe barn for å ha en umoden reguleringsevne 🙄

Helt riktig at man skal sette konsekvenser for dårlig oppførsel.

Klarer du det ikke så er det ikke noe rart det eksisterer barn som herjer fritt.

Du kan fint høre med deg barnepsykologer om belønning og konsekvenser for barn. 

Og dårlig oppførsel skal ikke unnskyldes med «umoden reguleringsevne». Ærlig talt, å oppfordre andre barn til å «gjør pappa sint» er ikke noe man skal belønnes for.

56931659-2893-4631-8805-321EF5505525.jpeg.a10b896536648ae211595eb7070966a8.jpeg

Skrevet
Kenelz skrev (1 minutt siden):

Klarer du det ikke så er det ikke noe rart det eksisterer barn som herjer fritt.

Og dårlig oppførsel skal ikke unnskyldes med «umoden reguleringsevne». Ærlig talt, å oppfordre andre barn til å «gjør pappa sint» er ikke noe man skal belønnes for.

Umoden reguleringsevne er ikke det samme som dårlig oppførsel/oppdragelse. 

Selvfølgelig skal man sette grenser for barn, men barn med umoden reguleringsevne trenger mye mer veiledning og hjelp til å inne gode verktøy. Ikke straff. 

Med en mastergrad innenfor det spesialpedagogiske feltet tror jeg jeg vet en ting eller to om dette..

Skrevet

Umoden reguleringsevne er ikke det samme som dårlig oppførsel/oppdragelse. 

Selvfølgelig skal man sette grenser for barn, men barn med umoden reguleringsevne trenger mye mer veiledning og hjelp til å inne gode verktøy. Ikke straff. 

Med en mastergrad innenfor det spesialpedagogiske feltet tror jeg jeg vet en ting eller to om dette..

Igjen: Man belønner ikke dårlig oppførsel og man skal sette konsekvenser for det.

Hvor går grensen for «umoden reguleringsevne» og generelt dårlig oppførsel? 

Skrevet
Kenelz skrev (3 minutter siden):

Haha, sitere dr Phil, er du seriøs?

Anonymkode: c96e1...f5f

• Liker 4
Skrevet

Haha, sitere dr Phil, er du seriøs?

Anonymkode: c96e1...f5f

Skal love deg at Dr.Phil sier langt mer lure ting enn tilfeldige mennesker på kvinneguiden. 

Skrevet
Kenelz skrev (2 minutter siden):

Igjen: Man belønner ikke dårlig oppførsel og man skal sette konsekvenser for det.

Hvor går grensen for «umoden reguleringsevne» og generelt dårlig oppførsel? 

Det at barnet oppfører seg fint sammen med kun foreldre/få mennesker, men har vansker med å ta imot beskjeder når det skjer mye og ikke klarer roe ned, tyder iallefall på umoden reguleringsevner. Ikke "umoden reguleringsevner". Det skal ikke så mye til med 4 åringer som i utgangspunktet er umodne. 

Igjen: man straffer ikke barn som ikke kan noe for at de ikke klarer regulere seg. 

Skrevet

Når jeg har avtalt med moren til et annet barn at hun skal være her på playdate i 2 timer, så blir det litt feil å ringe moren etter en halvtime å si "Sorry, du må komme å hente datteren din, for min datter foreslår ramp og jeg er konsekvent."

Litt som Anonym 2557a...bb2 skriver.. vi snakker mye om det både før og etter besøk, men det er akkurat som om hun glemmer det og girer seg opp likevel. Veldig vanskelig.

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det at barnet oppfører seg fint sammen med kun foreldre/få mennesker, men har vansker med å ta imot beskjeder når det skjer mye og ikke klarer roe ned, tyder iallefall på umoden reguleringsevner. Ikke "umoden reguleringsevner". Det skal ikke så mye til med 4 åringer som i utgangspunktet er umodne. 

Igjen: man straffer ikke barn som ikke kan noe for at de ikke klarer regulere seg. 

Det er ikke straff å be vennene gå når ungen blir spinnvill etter gjentatte forsøk på å roe ned barnet. Det er en konsekvens. 

Det er også konsekvens å fjerne barnet fra en situasjon der barnet er utagerende. 

Det er også en konsekvens å ta ungen under armen og gå ut av butikken om ungen legger seg ned og hyler. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet
WhisperingWind skrev (Akkurat nå):

Det er ikke straff å be vennene gå når ungen blir spinnvill etter gjentatte forsøk på å roe ned barnet. Det er en konsekvens. 

Det er også konsekvens å gjerne barnet fra en situasjon der barnet er utagerende. 

Det er også en konsekvens å ta ungen under armen og gå ut av butikken om ungen legger seg ned og hyler. 

Det er ikke en konsekvens. Konsekvensen er at vennene går hjem selv fordi de ikke orker at barnet er hyperaktiv.

Når foreldrene sender vennene hjem, blir det straff. Man straffer ikke barn for å være umodne.

• Liker 2
Skrevet

Men det jeg egentlig lurer på, er om det er normalt at mange 4-åringer er sånn, eller om barnet mitt har noen form for adferdsproblemer som bør undersøkes og utredes.. ? Eller er det noe hun vokser av seg?

Skrevet

Er hun enebarn, TS? Bor du og faren sammen?

Anonymkode: 4e187...334

Skrevet

Hun blir vel litt usikker. 

Jeg kjente på samme følelse som ung voksen. Ble så stresset av å ha besøk. Redd for at de ikke skulle trives, ha det gøy, at de ikke synes leiligheten var fin...etc.

Når jeg ble tryggere på meg selv slappet jeg mer av. 

Nå ble ikke jeg hyper eller tverr, men kjente uro. Slet med å være tilstede 100%.

Anonymkode: a229b...d4c

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er ikke en konsekvens. Konsekvensen er at vennene går hjem selv fordi de ikke orker at barnet er hyperaktiv.

Når foreldrene sender vennene hjem, blir det straff. Man straffer ikke barn for å være umodne.

Nei, jeg er ikke enig. 

Jeg ville sagt at om du ikke klarer å roe deg og høre på beskjeder så kan vi ikke ha besøk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...