AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har en slektning som ikke oppfører seg særlig pent mot familie medlemmer. Hun dikter opp ille historier, og tigger penger. Hun ringer og ringer, og sender masse stygge meldinger og brev. Dette er snakk om fæle brev, med beskyldninger om ting som aldri har skjedd. Hva ville dere gjort? Vi svarer høflig, og ber henne gi seg, men det stopper ikke. Anonymkode: 8b615...160
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Jeg hadde blokkert henne. Har gjort det med en plagsom slektning allerede. Anonymkode: 15432...0ed 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har en søster som gjør dette. Hun er psykisk syk men nekter all behandling ut over medisinering (som bare tar toppene av symptomene), og er ikke til å være i hus med sånn generelt. Vi har alle valgt å bare trekke oss ut og ikke ha noe med henne å gjøre. Anonymkode: 470e4...91a 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 16.30): Jeg har en søster som gjør dette. Hun er psykisk syk men nekter all behandling ut over medisinering (som bare tar toppene av symptomene), og er ikke til å være i hus med sånn generelt. Vi har alle valgt å bare trekke oss ut og ikke ha noe med henne å gjøre. Anonymkode: 470e4...91a FY søren så slemt🤣👍 Altså, hun er syk, men dere har forlatt henne? Anonymkode: 74944...da5 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 29. desember 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: FY søren så slemt🤣👍 Altså, hun er syk, men dere har forlatt henne? Anonymkode: 74944...da5 Ja jøss, det er superslemt å kutte kontakten med en som har gjort familielivet til et rent helvete i over 20 år, slitt ut absolutt alt av relasjoner, truet med vold, vært voldelig, utnyttet oss økonomisk, dratt oss med gjennom forløp som ingen ende tar og som driver oss til vanvidd. Les litt om det å være pårørende til alvorlig psykisk syke, du. Vi er slett ikke alene om å til slutt velge å redde oss selv, og ei heller er vi alene om å angre på at vi ikke gjorde det for lenge siden. Du aner ikke hva du snakker om. Heldigvis sa du dette til meg, som ikke har behov for din anseelse uansett og som i tillegg er såpass over det at jeg tør å smelle sannheten i ansiktet på deg. Vær glad du ikke sa dette til noen som trengte deg, for du gjør ærlig talt mer skade enn gavn med den innstillingen der. Tenk deg om i fremtiden. Anonymkode: 470e4...91a 62
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #6 Skrevet 29. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja jøss, det er superslemt å kutte kontakten med en som har gjort familielivet til et rent helvete i over 20 år, slitt ut absolutt alt av relasjoner, truet med vold, vært voldelig, utnyttet oss økonomisk, dratt oss med gjennom forløp som ingen ende tar og som driver oss til vanvidd. Les litt om det å være pårørende til alvorlig psykisk syke, du. Vi er slett ikke alene om å til slutt velge å redde oss selv, og ei heller er vi alene om å angre på at vi ikke gjorde det for lenge siden. Du aner ikke hva du snakker om. Heldigvis sa du dette til meg, som ikke har behov for din anseelse uansett og som i tillegg er såpass over det at jeg tør å smelle sannheten i ansiktet på deg. Vær glad du ikke sa dette til noen som trengte deg, for du gjør ærlig talt mer skade enn gavn med den innstillingen der. Tenk deg om i fremtiden. Anonymkode: 470e4...91a Man kutter ikke ut folk, man skaffer dem hjelp! Spesielt familie, uansett hvor jævlig personen er, personen er syk og trenger hjelp. Send bekymringsmelding og få henne inn om det er så jævligt. Er glad jeg ikke har deg i familien min. Anonymkode: 52ee7...db1 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #7 Skrevet 29. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man kutter ikke ut folk, man skaffer dem hjelp! Spesielt familie, uansett hvor jævlig personen er, personen er syk og trenger hjelp. Send bekymringsmelding og få henne inn om det er så jævligt. Er glad jeg ikke har deg i familien min. Anonymkode: 52ee7...db1 Det har ikke slått deg at VI HAR GJORT DET?!? Det hjelper ikke alltid å skaffe dem hjelp, skjønner du. Din Brassica rapa. Anonymkode: 470e4...91a 44
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #8 Skrevet 29. desember 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Man kutter ikke ut folk, man skaffer dem hjelp! Spesielt familie, uansett hvor jævlig personen er, personen er syk og trenger hjelp. Send bekymringsmelding og få henne inn om det er så jævligt. Er glad jeg ikke har deg i familien min. Anonymkode: 52ee7...db1 Det der er utopi. Vet du ikke hvor vanskelig det er å "bare skaffe hjelp" til noen som ikke vil ha det....? Anonymkode: e22d8...5fc 41
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #9 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja jøss, det er superslemt å kutte kontakten med en som har gjort familielivet til et rent helvete i over 20 år, slitt ut absolutt alt av relasjoner, truet med vold, vært voldelig, utnyttet oss økonomisk, dratt oss med gjennom forløp som ingen ende tar og som driver oss til vanvidd. Les litt om det å være pårørende til alvorlig psykisk syke, du. Vi er slett ikke alene om å til slutt velge å redde oss selv, og ei heller er vi alene om å angre på at vi ikke gjorde det for lenge siden. Du aner ikke hva du snakker om. Heldigvis sa du dette til meg, som ikke har behov for din anseelse uansett og som i tillegg er såpass over det at jeg tør å smelle sannheten i ansiktet på deg. Vær glad du ikke sa dette til noen som trengte deg, for du gjør ærlig talt mer skade enn gavn med den innstillingen der. Tenk deg om i fremtiden. Anonymkode: 470e4...91a Jeg burde ikke tenke meg om. Jeg er pårørende, og oppfordrer til empati forståelse og medfølelse. Det du skrev var faktisk litt skummelt. Du kan ikke be folk forlate psykisk syke uten videre på et forum. Hva med å oppfordre vedkommende til å holde avstand men passe på? I uthevet skrift over, så ser du jo symptomene på sykdommen/ sykdommen om du vil. Da kan jo du som pårørende ta det. "for hva det er", nemlig sykdom. Nei, man skal aldri gi opp et menneske. Men man kan forsøke å involvere seg på en måte som e mindre belastende. Det finnes kurs osv.. Anonymkode: 74944...da5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #10 Skrevet 29. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg burde ikke tenke meg om. Jeg er pårørende, og oppfordrer til empati forståelse og medfølelse. Det du skrev var faktisk litt skummelt. Du kan ikke be folk forlate psykisk syke uten videre på et forum. Hva med å oppfordre vedkommende til å holde avstand men passe på? I uthevet skrift over, så ser du jo symptomene på sykdommen/ sykdommen om du vil. Da kan jo du som pårørende ta det. "for hva det er", nemlig sykdom. Nei, man skal aldri gi opp et menneske. Men man kan forsøke å involvere seg på en måte som e mindre belastende. Det finnes kurs osv.. Anonymkode: 74944...da5 Selvfølgelig kan man gi opp mennesker. Anonymkode: e22d8...5fc 27
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #11 Skrevet 29. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg burde ikke tenke meg om. Jeg er pårørende, og oppfordrer til empati forståelse og medfølelse. Det du skrev var faktisk litt skummelt. Du kan ikke be folk forlate psykisk syke uten videre på et forum. Hva med å oppfordre vedkommende til å holde avstand men passe på? I uthevet skrift over, så ser du jo symptomene på sykdommen/ sykdommen om du vil. Da kan jo du som pårørende ta det. "for hva det er", nemlig sykdom. Nei, man skal aldri gi opp et menneske. Men man kan forsøke å involvere seg på en måte som e mindre belastende. Det finnes kurs osv.. Anonymkode: 74944...da5 Jeg har aldri sagt at TS skal kutte ut noen; jeg har sagt at JEG og min familie har gjort det. Det har jeg all rett til å snakke om, og hvis jeg kan få si det så er det mye sunnere at jeg eksemplifiserer at det er LOV å gjøre det, enn det er at du står her og slår fast at man ALDRI har lov til å gi opp noen. Selvfølgelig har man lov til det; det er til og med ANBEFALT å gi opp når relasjonen skader en selv. Og det kan du ta opp med fagfolk hvis du ikke liker det! Og at jeg skulle ta KURS for å klare å hjelpe søsteren min?!? 😂 Har du røykt sokkene dine? Jeg har et liv og en utdannelse og ikke den ringeste interesse av å utdanne meg til å bli min søsters vokter eller terapeut. Ikke har jeg noen som helst plikt til det heller, hverken moralsk eller juridisk. Jeg har snarere en plikt til å beskytte mine barn og min egen omsorgsevne og psykiske helse fra mer påvirkning fra henne. Anonymkode: 470e4...91a 47
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #12 Skrevet 29. desember 2020 Jeg kan gi et strålende eksempel på "hvorfor ikke oppfordre til å forlate en psykisk syk person" : Historien er sann: Ei gutt har slitt i mange år. En av foreldrene er årsak til hans utagering. I ungdommen forsøker foreldren å få satt en diagnose på sønnens utagering, fordi hans utagering ER en sykdom har de hørt. Ingenting hjelper, fordi foreldrene er årsaken til utageringen. Men foreldrene kutter likevel til slutt kontakt med sønnen. Fordi det har de hørt en venn har gjort. Sønnen er jo psykisk syk, og det er ingen vei tilbake. Sønnen lever i dag i beste velgående, men av og til deprimert fordi familien har stengt ham ute. Han er altså ikke psykisk syk, men psykisk mishandlet av sine foreldre. Jeg vil personlig ikke være den som bidrar til dette. Jeg ville formulert meg annerledes. Anonymkode: 74944...da5 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan gi et strålende eksempel på "hvorfor ikke oppfordre til å forlate en psykisk syk person" : Historien er sann: Ei gutt har slitt i mange år. En av foreldrene er årsak til hans utagering. I ungdommen forsøker foreldren å få satt en diagnose på sønnens utagering, fordi hans utagering ER en sykdom har de hørt. Ingenting hjelper, fordi foreldrene er årsaken til utageringen. Men foreldrene kutter likevel til slutt kontakt med sønnen. Fordi det har de hørt en venn har gjort. Sønnen er jo psykisk syk, og det er ingen vei tilbake. Sønnen lever i dag i beste velgående, men av og til deprimert fordi familien har stengt ham ute. Han er altså ikke psykisk syk, men psykisk mishandlet av sine foreldre. Jeg vil personlig ikke være den som bidrar til dette. Jeg ville formulert meg annerledes. Anonymkode: 74944...da5 Så det ville vært bedre om forelderen fortsatte å mishandle barnet? Anonymkode: e22d8...5fc 17
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri sagt at TS skal kutte ut noen; jeg har sagt at JEG og min familie har gjort det. Det har jeg all rett til å snakke om, og hvis jeg kan få si det så er det mye sunnere at jeg eksemplifiserer at det er LOV å gjøre det, enn det er at du står her og slår fast at man ALDRI har lov til å gi opp noen. Selvfølgelig har man lov til det; det er til og med ANBEFALT å gi opp når relasjonen skader en selv. Og det kan du ta opp med fagfolk hvis du ikke liker det! Og at jeg skulle ta KURS for å klare å hjelpe søsteren min?!? 😂 Har du røykt sokkene dine? Jeg har et liv og en utdannelse og ikke den ringeste interesse av å utdanne meg til å bli min søsters vokter eller terapeut. Ikke har jeg noen som helst plikt til det heller, hverken moralsk eller juridisk. Jeg har snarere en plikt til å beskytte mine barn og min egen omsorgsevne og psykiske helse fra mer påvirkning fra henne. Anonymkode: 470e4...91a Nei, kurs for å håndtere dine egne følelser oppi dette. For å hjelpe deg altså. Det finnes. 🙂 Da ville de kanskje hatt noen gode tips, men hva vet jeg om utdannede mennesker? Anonymkode: 74944...da5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #15 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det ville vært bedre om forelderen fortsatte å mishandle barnet? Anonymkode: e22d8...5fc Nei, bedre om foreldrene tok et kurs Anonymkode: 74944...da5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #16 Skrevet 29. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan gi et strålende eksempel på "hvorfor ikke oppfordre til å forlate en psykisk syk person" : Historien er sann: Ei gutt har slitt i mange år. En av foreldrene er årsak til hans utagering. I ungdommen forsøker foreldren å få satt en diagnose på sønnens utagering, fordi hans utagering ER en sykdom har de hørt. Ingenting hjelper, fordi foreldrene er årsaken til utageringen. Men foreldrene kutter likevel til slutt kontakt med sønnen. Fordi det har de hørt en venn har gjort. Sønnen er jo psykisk syk, og det er ingen vei tilbake. Sønnen lever i dag i beste velgående, men av og til deprimert fordi familien har stengt ham ute. Han er altså ikke psykisk syk, men psykisk mishandlet av sine foreldre. Jeg vil personlig ikke være den som bidrar til dette. Jeg ville formulert meg annerledes. Anonymkode: 74944...da5 Herre min hatt! Så fordi det kan hende at leseren er komplett idiot, eller har onde hensikter, så skal man ikke kunne ha åpenhet rundt spekteret av pårørendeopplevelser?!? Det er det dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 470e4...91a 12
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #17 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Herre min hatt! Så fordi det kan hende at leseren er komplett idiot, eller har onde hensikter, så skal man ikke kunne ha åpenhet rundt spekteret av pårørendeopplevelser?!? Det er det dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 470e4...91a Du har faktisk ansvar for hva du skriver ja. Jeg kjenner likevel at vi i denne diskusjonen driver vekk fra poenget. Det kan være lurt å forsøke noe annet. Og ikke oppfordre (indirekte om dere vil) til å kutte ut vedkommende, som vi ikke vet noe om. Kanskje vedkommende det er snakk om sliter med selvmordstanker? Vi vet ikke. Men best å ikke hentyder til å kutte ut den syke, siden noen meldinger over her kan se ut til å mene det. Anonymkode: 74944...da5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #18 Skrevet 29. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nei, kurs for å håndtere dine egne følelser oppi dette. For å hjelpe deg altså. Det finnes. 🙂 Da ville de kanskje hatt noen gode tips, men hva vet jeg om utdannede mennesker? Anonymkode: 74944...da5 Jeg har håndtert følelsene mine helt fint: Jeg er en oppegående person med evne til å sette sunne grenser for hva jeg tolererer, og når jeg får nok så er det nok. Det er ikke jeg som trenger ressurser slengt etter meg, men psykiatrien, som ikke tar pårørende på alvor. Det har ingenting å si hvor mye man varsler, skjønner du, så lenge vedkommende ikke bedømmes til å være «syk nok». Det har ingenting å si at vedkommende ikke er til å være i hus med, flyr i flint over imaginære ting, lyver og lyver og lyver og stjeler og truer osv - så lenge vedkommende bare er sånn med de hjemme. Vi har måttet informere skole og barnehage om at [tante] er spenna gæren og ikke skal ha noe med barna å gjøre, og at kommer hun og prøver å hente så SKAL politiet kontaktes. Men tror du det er nok til å få henne innlagt?!? Hah! Anonymkode: 470e4...91a 20
Silva Pluvialis Skrevet 29. desember 2020 #19 Skrevet 29. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 1.32): Man kutter ikke ut folk, man skaffer dem hjelp! Anonymkode: 52ee7...db1 Hva med de som ikke vil ha hjelp da? Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 25
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #20 Skrevet 29. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du har faktisk ansvar for hva du skriver ja. Jeg kjenner likevel at vi i denne diskusjonen driver vekk fra poenget. Det kan være lurt å forsøke noe annet. Og ikke oppfordre (indirekte om dere vil) til å kutte ut vedkommende, som vi ikke vet noe om. Kanskje vedkommende det er snakk om sliter med selvmordstanker? Vi vet ikke. Men best å ikke hentyder til å kutte ut den syke, siden noen meldinger over her kan se ut til å mene det. Anonymkode: 74944...da5 Jeg har ikke OPPFORDRET til noe som helst. Jeg har sagt at det er lov å kutte ut noen når det trengs. Og det står jeg ved. Det går fint an å anerkjenne at noen er syk, og har en atferd preget av sykdommen, og så samtidig innse at man selv trenger å komme seg vekk fra vedkommende. Du, derimot, har sagt at det ALDRI er greit. DET er farlig det. Og vet du, det kan godt være at min søster har fått det verre, og har dårligere forutsetninger for noensinne å bli bedre, ved at vi har kuttet kontakten. Men det er psykiatriens ansvar, fordi de gjorde det komplett umulig for oss å fortsette relasjonen. Uansett hva som skjer med min søster videre så er det IKKE mitt ansvar. Anonymkode: 470e4...91a 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå