AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Er det mest for pynten sin del, eller for å begrense trekk fra vinduet? Vurderer å droppe gardiner på barnerommet og heller kun ha rullegardin (inni vinduet). Anonymkode: b57ae...365
Gjest loveli Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Jeg har lystette plisségardiner men det er så mye lysinnslipp fra sidene likevel at jeg i tillegg har lystette gardiner som jeg trekker for.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Litt lysinnslipp er ikke noe problem for oss 🙂 Anonymkode: b57ae...365
Gjest Malika Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er det mest for pynten sin del, eller for å begrense trekk fra vinduet? Vurderer å droppe gardiner på barnerommet og heller kun ha rullegardin (inni vinduet). Anonymkode: b57ae...365 En lystett rullegardin er vel greit. Behøver ikke pyntegardin om du ikke vil. Men i sommerhalvåret er lystette gardiner her i Norge obligatorisk på soverommet, om man er barn eller voksen. Og litt gløtt på vinduet har vel alle? Så skjønner ikke hva du mener med trekk? Endret 27. desember 2020 av Malika
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Hva ønsker barnet? Eller er det en baby? tenker for barn over 4 år så er vell gardiner mest morsomt og de forstår gardiner bedre. Så kan de velge tema på gardinen selv, mye mer forskjellig å velge mellom Ellers er det opp til dere 😅 Vil dere ha rull gardin, så tar dere rull gardin. Om gardiner skal hjelpe mot trekk fra vindu, så spørs det jo på om det er mye trekk fra vindu og hvor sengen står. Så hvordan er det på rommet dere vurderer gardin/rulle gardin? Anonymkode: 4c712...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Trekk fra vinduet? På tide å bytte vinduer? Anonymkode: ad045...d71 8
Misanthropis Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Ja vi har lydtett rullegardin for lys, og gardiner fordi det er pent.. trekk? Da må man løse det, tenker jeg. 2
2shy Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Pynt, skjerme for lys, og trekk fra vinduet. Jeg sover med vinduet åpent året rundt, og syns det er godt med gardiner som skjermer når det blåser/er ekstra kaldt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 lystette gardiner fant vi ganske fort ut var et must med baby i hus (for at ungen faktisk skulle sovne i sengen sin) Anonymkode: c4126...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Barnet er 2 år og sover med lampe på hele natten, litt lysinnslipp om sommeren er ikke noe problem. Barnet ønsker ingen verdens ting selv, hun skjønner ikke bæra. Med trekk mener jeg kulde som kommer fra vindu, enten fordi de er litt mindre tette eller fordi vindu er generelt kalde - det er jo bare glass 🤷🏼♀️ Om sommeren står vinduet på gløtt, da er trekk naturligvis velkomment, men ikke ellers på året. Misanthropis skrev (8 timer siden): Ja vi har lydtett rullegardin for lys, og gardiner fordi det er pent.. trekk? Da må man løse det, tenker jeg. Lydtett rullegardin høres kjekt ut, har grusvei rett utenfor vinduet og 20åringer i BMW kjørende forbi natt og dag :-))) Hvor får man kjøpt dette? Anonymkode: b57ae...365 1
sommermor Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Gardiner på soverommet er faktisk viktig for å få rommet litt avkjølt om sommeren. Og gardiner hindrer jo også innsyn hvis det er et problem. Jeg ville ikke droppet gardiner på et barnerom, det gjør jo også rommet mørkt ved leggetid.
Gjest Bet-t-ina Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 Vi har ikke gardiner. Vi har lameller og persienner. Men nye vinduer, som ikke trekker.
Tillia Skrevet 29. desember 2020 #13 Skrevet 29. desember 2020 Gardiner for å holde lys ute, samt at det blir luftig på en annen måte enn med rullegardiner (der blir luften stengt mer ute..)
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #14 Skrevet 29. desember 2020 Der vi bodde før, hadde vi soverom med ikke så store vinduer. Da var lystette rullegardiner som gikk litt utenfor karmen greit. På dagtid ble det mye mer lysinnslipp enn med gardiner, og på natten helt mørkt. Nå har vi vinduer som går fra gulvet og nesten opp til taket. Så nå har jeg lystette gardiner som går fra taket og helt ned. Det hindrer både lysinnslipp om natten, innsyn når jeg ønsker det, og, som andre nevner, gardiner hindrer trekk når vinduet står på gløtt (paradoks: før bodde vi i en gammel leilighet og inneluften føltes stort sett friskt og fin, nå bor vi med balansert ventilasjon, og uten vindu åpent om natten er det nesten ikke luft igjen i rommet om morgenen). Anonymkode: 50bb9...abb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #15 Skrevet 29. desember 2020 sommermor skrev (På 28.12.2020 den 13.41): Gardiner på soverommet er faktisk viktig for å få rommet litt avkjølt om sommeren. Og gardiner hindrer jo også innsyn hvis det er et problem. Jeg ville ikke droppet gardiner på et barnerom, det gjør jo også rommet mørkt ved leggetid. Innsyn er ikke et problem, vi har jo rullegardin. Som er nede 95 % av tiden også... Trenger ikke mørkt rom ved leggetid. Anonymkode: b57ae...365
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #16 Skrevet 29. desember 2020 Tillia skrev (4 timer siden): Gardiner for å holde lys ute, samt at det blir luftig på en annen måte enn med rullegardiner (der blir luften stengt mer ute..) Men rullegardinen brukes uansett, så spørsmålet er om vi trenger gardin i tillegg. Anonymkode: b57ae...365
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #17 Skrevet 30. desember 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Men rullegardinen brukes uansett, så spørsmålet er om vi trenger gardin i tillegg. Anonymkode: b57ae...365 Svaret er nei. Og husk det med bytte av vinduer om dere sliter med trekk. Evt kan det hende at det bare må isoleres rundt vinduet. Anonymkode: ad045...d71
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 29.12.2020 den 12.08): Der vi bodde før, hadde vi soverom med ikke så store vinduer. Da var lystette rullegardiner som gikk litt utenfor karmen greit. På dagtid ble det mye mer lysinnslipp enn med gardiner, og på natten helt mørkt. Nå har vi vinduer som går fra gulvet og nesten opp til taket. Så nå har jeg lystette gardiner som går fra taket og helt ned. Det hindrer både lysinnslipp om natten, innsyn når jeg ønsker det, og, som andre nevner, gardiner hindrer trekk når vinduet står på gløtt (paradoks: før bodde vi i en gammel leilighet og inneluften føltes stort sett friskt og fin, nå bor vi med balansert ventilasjon, og uten vindu åpent om natten er det nesten ikke luft igjen i rommet om morgenen). Anonymkode: 50bb9...abb Mye derfor jeg elsker vårt over 100 år gamle hus, det er sunt å bo i! Anonymkode: ea6ca...1a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå