Gå til innhold

Sykepleier, har lyst på administrativ jobb. Studere bachelor i økonomi og administrasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vanskelig å finne seg en interessant administrativ jobb med sykepleierbakgrunn. I tillegg kunne jeg tenke meg å lære noe nytt, få mer kunnskap. Kunne bla tenke meg å jobbe med saksbehandling, lønn, personal, HR osv. Ikke bare sitte som en sykepleier på kontor, som egentlig ikke har peiling på annet enn spl fag. Har vurdert ingeniør og. Men er det kanskje lurest med en økonomisk-administrativ utdannelse?

Anonymkode: 3bce3...ddc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er egentlig en av de dummeste utdannelsene å ta akkurat nå, da det allerede utdannes alt for mange innenfor økonomi og administrasjon i forhold til forventet vekst i antall stillinger som er ledige. Hadde heller gått for ingeniør om jeg var deg.

Anonymkode: a0307...142

• Liker 2
Skrevet

Mye bedre jobbmuligheter, også faglig/adminstrativt, med en master i sykepleie. 

Anonymkode: 0ebc9...924

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vurderer du ikke videreutdanning istedenfor en helt ny bachelorgrad?

Anonymkode: 521a3...68a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mye bedre jobbmuligheter, også faglig/adminstrativt, med en master i sykepleie. 

Anonymkode: 0ebc9...924

Javel, hvilken master tenker du på, master i sykepleievitenskap?

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor vurderer du ikke videreutdanning istedenfor en helt ny bachelorgrad?

Anonymkode: 521a3...68a

Jeg er åpen for det, men usikker på hvilken videreutdanning som vil kvalifisere til adm jobber? Jeg er ikke interessert i kliniske videreutdannelser, vil ikke jobbe på gulvet i framtiden som sykepleier.

Føler meg heller ikke som typisk sykepleier, mine styrker ligger mer i kommunikasjon, gode relasjoner, er glad i å uttrykke meg skriftlig osv. Ikke nødvendigvis sykepleiefagene. Hvis dere skjønner.

Skrevet

Hva med å søke jobb i Nav? Da får du bruk for gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig, og det å skape gode relasjoner. Mange muligheter i Nav.

Anonymkode: 72810...46b

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt. Hva med å rådgiverstilling innen NAV (der kan du være heldig å få jobb med spl bakgrunn) eller eventuelt forvaltning (tildeling av ploms)? Om dette ikke er interessant ville jeg tatt organisasjonspsykologi, HR og ledelse. Øk.adm har «alle». Vil tro det blir vanskelig å få jobb. Du kan og ta en master i organisasjon og ledelse - men ledelse innen en økonomisk presset helsetjeneste er ingen dans på roser.. 

Lykke til med valget! Jeg holder på med det samme, og har valgt ped. + HR. 🙂 

Anonymkode: 985c2...55e

Skrevet

Jeg er avdelingsleder og sykepleier, jobber dagtid og har kun bachelor. Det er jo ikke kun administrativt, men jeg er kun inne i faglige spørsmål og er ikke i stell og pleie. Så mye ledelse, men ikke pleie og stell.  

Anonymkode: b802c...a4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er avdelingsleder og sykepleier, jobber dagtid og har kun bachelor. Det er jo ikke kun administrativt, men jeg er kun inne i faglige spørsmål og er ikke i stell og pleie. Så mye ledelse, men ikke pleie og stell.  

Men da kommer man seg ikke bort fra sykepleie/helse- og omsorg.. 

Hvordan opplever du hverdagen som avd.leder? De avd. lederne jeg kjenner opplever et stort press fra etaten. Felles for dem alle er høyt arbeidspress, dårlig arb.miljø (konflikter/baksnakking) og presset økonomi. Jeg blir helt dårlig av tanken 🤔😅 Særlig vanskelig er tanken på å miste «fellesskapet». Som leder er man ikke en del av gjengen. Man er en man passer seg for, en som blir ekskludert (og baksnakket).. 

Anonymkode: 985c2...55e

• Liker 2
Skrevet

Ja, du må tåle å være mellomleder. Men om du er bra ledermateriale er det gøy og motiverende!  Jeg var tidligere  avdelingsleder på et sted hvor det var slik du beskriver; råttent miljø. Søkte meg bort, og har bygd opp en enestående stab hvor vi drar lasset sammen, og hvor de skjønner hva en leder gjør, hva en sykepleier gjør osv, uten at det er hierarki.  Fikk intensiv kursing fra kommunen (dette er en større by), og det hjalp virkelig på å utvikle mine lederegenskaper. 

Bare spør om det er mer du lurer på.

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Jeg har ikke spesielt lyst til å jobbe med helseadministrasjon. Det var litt det jeg mente med at det er vanskelig å få interessante adm jobber med sykepleierutdannelse. Er ikke interessert i bli fagleder, jobbe med ploms og den type stilling. Heller ikke annen ledelse. Jeg tenker meg mer en vanlig medarbeider stilling innen noe kontorfaglig. NAV kan være noe, men føler det er mange om beinet der. Så derfor tenkte jeg det ville være lurt med en økonomisk utdannelse. Saksbehandling av forskjellig sort kunne også vært noe.

Sykepleievitenskap interesserer meg faktisk litt, fordi det blir på et  overordnet nivå, hvordan faget skal drives fremover osv. Og det blir på et teoretisk nivå, noe som jeg er interessert i.

Skrevet

Du må bare søke på administrative stillinger og dra inn hva som er relevant fra sykepleie. Det kommer ikke til å betale seg å ta en helt ny bachelor. 

Anonymkode: 9602a...b76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg tenker meg mer en vanlig medarbeider stilling innen noe kontorfaglig.

Du kan få jobb som en saksbehandler med sykepleierbakgrunn. Det vil ikke lønne seg å ta en helt ny bachelor.

Anonymkode: 57361...0f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan få jobb som en saksbehandler med sykepleierbakgrunn. Det vil ikke lønne seg å ta en helt ny bachelor.

Anonymkode: 57361...0f5

Enig. Men om du klarer å ta et årsstudium innen ledelse, økonomi eller noe lignende kunne det kanskje hjelpe. Det kan du ta på nett ved siden av jobb. På deltid, evt fulltid hvis du er en effektiv student (og evt ikke har barn, hvis du har barn har du jo mye mindre fritid hvor du kan studere). 
Ellers er jeg enig i at master nok er et bedre valg enn enda en bachelor - kortere, og du vil få mer igjen for det lønnsmessig. Det trenger ikke være rene sykepleier-mastere som er klinisk rettet. Med en master i folkehelse, for eksempel, kan du få en typisk 8-16-kontorjobb utenfor helsevesenet. 

Anonymkode: d5660...07c

Skrevet

Jeg jobber i fakultetsadministrasjonen ved en høgskole som tilbyr sykepleierutdanning. Tror absolutt det hadde vært relevant med sykepleierutdanning i min stilling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 15.39):

Javel, hvilken master tenker du på, master i sykepleievitenskap?

Jeg er åpen for det, men usikker på hvilken videreutdanning som vil kvalifisere til adm jobber? Jeg er ikke interessert i kliniske videreutdannelser, vil ikke jobbe på gulvet i framtiden som sykepleier.

Føler meg heller ikke som typisk sykepleier, mine styrker ligger mer i kommunikasjon, gode relasjoner, er glad i å uttrykke meg skriftlig osv. Ikke nødvendigvis sykepleiefagene. Hvis dere skjønner.

Hva med 10-15 studiepoeng i forvaltningsrett eller for eksempel? Det er veldig relevant for kommunal saksbehandling i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...