Gjest Acer Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 (endret) Vennskap er ikkje noe man får, men noe man må jobbe for å få. "Venner kommer, og venner går" Det er i motgang ein oftest ser hvem som er ekte venner å de stiller opp for deg. Spørsmålet er om hvordan vil du beskrive eit godt vennskapbånd, og hva legger du mest vekt på overfor dine venner. ? Endret 27. desember 2020 av Skybe
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Skybe skrev (3 timer siden): Vennskap er ikkje noe man får, men noe man må jobbe for å få. "Venner kommer, og venner går" Det er i motgang ein oftest ser hvem som er ekte venner å de stiller opp for deg. Spørsmålet er om hvordan vil du beskrive eit godt vennskapbånd, og hva legger du mest vekt på overfor dine venner. ? At vennskapet er på begges premisser.
Gjest Acer Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 O.G. skrev (26 minutter siden): At vennskapet er på begges premisser. Premisser danner ofte grunnlaget for en diskusjon, og en diskusjon kan føre til premissene ikkje kan innfris.
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Skybe skrev (1 minutt siden): Premisser danner ofte grunnlaget for en diskusjon, og en diskusjon kan føre til premissene ikkje kan innfris. Tror vi snakker om forskjellige ting, gitt.
Gjest Acer Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 O.G. skrev (32 minutter siden): Tror vi snakker om forskjellige ting, gitt. Eit vennskap bygges på begges premisser. Dersom eit vennskap skal bygges på premisser er eg redd for at vennskapet fort kan ende med uvennskap såfremt ein ikkje kommer fremtil ein fornuftig dialog.
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Skybe skrev (32 minutter siden): Eit vennskap bygges på begges premisser. Dersom eit vennskap skal bygges på premisser er eg redd for at vennskapet fort kan ende med uvennskap såfremt ein ikkje kommer fremtil ein fornuftig dialog. Du skjønner nok ikke helt hva jeg mente med min første post i denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Tror nok personen skjønte hva du mente egentlig. Det er helt sant det der, premisser skaper ofte konflikter. Jeg ser bare selv hvis jeg prøver å få ting på min måte, ofte jeg som alltid må følge andres kl, dag osv. Begynt å irritere meg. Dette er for meg ikke et balansert vennskap. Premisser skal man kunne lage, skal gå begge veier i et godt vennskap. En må gi og ta Anonymkode: a3e32...c2a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Et godt vennskap trålerer premisser. Bytter på å ta kontakt ved å invitere. Bytter på å rette seg etter hverandres tid. Anonymkode: a3e32...c2a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Gjensidig Anonymkode: 40a14...766
Gjest Acer Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror nok personen skjønte hva du mente egentlig. Det er helt sant det der, premisser skaper ofte konflikter. Jeg ser bare selv hvis jeg prøver å få ting på min måte, ofte jeg som alltid må følge andres kl, dag osv. Begynt å irritere meg. Dette er for meg ikke et balansert vennskap. Premisser skal man kunne lage, skal gå begge veier i et godt vennskap. En må gi og ta Anonymkode: a3e32...c2a Spørsmålet er hvem som legger premissene, og om da den som legger premissene forventer at den andre skal forholde seg til dem. Det å legge premisser virker å vera autoriter, og kan grobunn for diskusjoner å innfallporten til krangel å uvennskap. Eg er tilhenger av innfallsporten til ein samtale: Kva er ditt forslag , eller kva meiner du / dere ! Nei, eit personleg legger eg mest vekt på at ein har noen felles mål / intrs. som ein kan leve opptil, og samme humoren er viktig . Idag er det gjerne slik at mange blir fornærmet over eit skeivt ord / handlinger ein utfører, og det å vera seg selv . Endret 28. desember 2020 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 De dumper deg ikke når du får problemer. De forsvinner ikke når du er nede: De hjelper deg opp i stedet. Har dessverre ingen sånne venner. Jeg ble litt dårlig psykisk i år og de ble borte alle sammen. Anonymkode: db122...139 2
GulSitron Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Jeg og min bestevenninne har et veldig bra forhold. Vi har mye felles interesser og mange interesser hver for oss. Vi er begge sosiale i perioder og veldig stille i andre perioder. Det jeg setter pris på er at vi ikke må snakke sammen hver eneste dag, men at vi kan snakke masse hver dag i en periode også ha noen uker hvor det er stille. Begge liker det og synes det er greit. Hun var også der for meg da livet var kjipt, jeg var der for henne da hennes liv var kjipt, og vi har alltid kunnet Lene oss på hverandre i tunge tider og når livet er lyst. Så jeg vil si at for min del er det viktig at man kan ha en sosial pause uten at noe blir ødelagt eller at båndene blir svake. Det er kanskje det jeg setter mest pris på. 1
Gjest Acer Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De dumper deg ikke når du får problemer. De forsvinner ikke når du er nede: De hjelper deg opp i stedet. Har dessverre ingen sånne venner. Jeg ble litt dårlig psykisk i år og de ble borte alle sammen. Anonymkode: db122...139 Ekte venner oppfører seg ikkje slik. Det viktig å tenke over at ein ikkje må "bruke opp " sine venner med å skyve formange personlige problemer over på dem. Da kommer ein kanskje til eit punkt at de orker ikkje mere, og vender det andre kinnet til. Det er forskjell på vennskap og bekjentskap. Selv opprettet eg eit godt vennskap til ein arbeidskolega, men ein person som gramming / syting over det aller meste, men eller ein grei kar. Det er viktig å "tenke positivt" og sjå etter mulighetene. Endret 28. desember 2020 av Skybe
Gjest Acer Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 (endret) GulSitron skrev (8 minutter siden): Jeg og min bestevenninne har et veldig bra forhold. Vi har mye felles interesser og mange interesser hver for oss. Vi er begge sosiale i perioder og veldig stille i andre perioder. Det jeg setter pris på er at vi ikke må snakke sammen hver eneste dag, men at vi kan snakke masse hver dag i en periode også ha noen uker hvor det er stille. Begge liker det og synes det er greit. Hun var også der for meg da livet var kjipt, jeg var der for henne da hennes liv var kjipt, og vi har alltid kunnet Lene oss på hverandre i tunge tider og når livet er lyst. Så jeg vil si at for min del er det viktig at man kan ha en sosial pause uten at noe blir ødelagt eller at båndene blir svake. Det er kanskje det jeg setter mest pris på. Det å ha en skulder å lene seg til, og betro seg til er viktig i mange samanhenger. Vi møter alle på utfordringer i kvardagen og kan få behov for å ha noen å diskutere snakke med. Ein god venn lytter, og ein person ein kan spørre om hjelp til kanskje praktiske ting, og som kan gji en hjelpende hånd. Endret 28. desember 2020 av Skybe
Nymerïa Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Begges problemer teller. En kollega ble nebbete da jeg nevnte noe om ting jeg savner etter at jeg bl mor. Hun sa i klare ordelag at jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt fordi hun ikke hadde barn og hadde byttet med meg når som helst. Jeg skjønner tankegangen hennes. Men jeg orker ikke ha et vennskap der bare den enes problemer er verdige. Denne dama er ei bra dame på mange måter og jeg tenkte før dette at vi kunne bli bedre kjent. Jeg har enslige, barnløse venninner, jeg er nærmest den som ikke legger opp til en konkurranse i lidelse. Begge kan fortelle om ting som er trasig, og den andre er interessert. Vi inviterer henne stadig hjem til oss, barna synes det er kjempestas med enda en voksenperson som gir oppmerksomhet. Hun kommer alltid til å være velkommen hos oss, og hvis hun noen gang mister nærmeste familie er det bare hyggelig om hun kommer på merkedager også.
Gjest Acer Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 NymeriaRhoynar skrev (6 minutter siden): Begges problemer teller. En kollega ble nebbete da jeg nevnte noe om ting jeg savner etter at jeg bl mor. Hun sa i klare ordelag at jeg ikke hadde noe jeg skulle ha sagt fordi hun ikke hadde barn og hadde byttet med meg når som helst. Jeg skjønner tankegangen hennes. Men jeg orker ikke ha et vennskap der bare den enes problemer er verdige. Denne dama er ei bra dame på mange måter og jeg tenkte før dette at vi kunne bli bedre kjent. Jeg har enslige, barnløse venninner, jeg er nærmest den som ikke legger opp til en konkurranse i lidelse. Begge kan fortelle om ting som er trasig, og den andre er interessert. Vi inviterer henne stadig hjem til oss, barna synes det er kjempestas med enda en voksenperson som gir oppmerksomhet. Hun kommer alltid til å være velkommen hos oss, og hvis hun noen gang mister nærmeste familie er det bare hyggelig om hun kommer på merkedager også. Det å kunne identifisere seg med hverandre (empati) er eindel av eit vennskap. Gode venner / venninner har ofte sin egen måte å kommuniser på, og er åpne om det aller meste.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 Skybe skrev (42 minutter siden): Ekte venner oppfører seg ikkje slik. Det viktig å tenke over at ein ikkje må "bruke opp " sine venner med å skyve formange personlige problemer over på dem. Da kommer ein kanskje til eit punkt at de orker ikkje mere, og vender det andre kinnet til. Det er forskjell på vennskap og bekjentskap. Selv opprettet eg eit godt vennskap til ein arbeidskolega, men ein person som gramming / syting over det aller meste, men eller ein grei kar. Det er viktig å "tenke positivt" og sjå etter mulighetene. Orker ikke mer? Hvis din venn blir deprimert, avslutter du vennskapet fordi vennen ikke er så glad og positiv som han pleier å være? Da er det DU som er en dårlig venn. Anonymkode: db122...139 2
Witchita Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Et vennskap som går begge veier, hvor man kan snakke om alt, støtter og hjelper og har omsorg for hverandre, men det er også rom for å være ærlig og klar i talen når det er nødvendig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #20 Skrevet 29. desember 2020 Et godt vennskap er et der man har en åpen dialog, der det er rom for å ta opp problemer med den andre og løse dem. Et der begge er likeverdige og det ikke er en som kun føyer seg etter den andre, men at det går begge veier. Det viktigste er at personen er der for deg gjennom tunge tider, fordi det er da personen trenger en som mest. «Venninner» som må ta «avstand» under tunge tider er ikke ekte venner. Anonymkode: 31b4f...0af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå