Gå til innhold

Svigermor er koronanatzi og jeg er så lei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er hos svigers nå og hun er helt hysterisk. Hun er så vidt bikket 65 og er frisk som en fisk, men er helt hysterisk for korona. Vil ikke at vi skal møte barndomsvenner av mannen min utendørs, mener at vi ikke kan hå på åpen gate i sentrum (større norsk by) selv om det ikke er snakk om kjøpesenter( alt er jo stengt nå). Vi har bare jatter med og tenkt at dette er hennes nevroser, som hun får ta ansvar for selv. 

i dag var vi i byen og jeg måtte amme babyen vår og gikk da inn på en kafé. Det var 3 andre på kafeen så ikke fult i det hele tatt. Selvfølgelig greide mannen min å røpe seg og sa vi hadde vært på kafé og nå gråter hun ig mener vi driter i henne ig at hun er risikogruppe og bla bla bla. Altså vi har ikke vært på grottefest med 300 stykk liksom! Syntes hun overreager noe voldsomt. Hvem har rett her? 

Anonymkode: 79ead...c97

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett. Men husk at svigermor er et offer for skremselspropaganda, hun er ikke skyldig i dette selv.

• Liker 49
Skrevet

Hun er hysterisk og drar det fullstendig ut av all logikk. Men det er ikke så mye mer å gjøre enn å respektere hennes frykt, eller reise hjem. 

Anonymkode: a2fbf...26a

• Liker 25
Skrevet

Det tar litt tid å skrive et så langt innlegg på mobilen; hvorfor sitter du på mobilen så lenge når du er på besøk? Akkurat det er faktisk respektløst.

Jeg hadde ikke vært ute i byen selv, når det innebærer stor sjanse for å måtte oppsøke en kafé siden babyen kan trenge mat eller stell, men jeg synes likevel din svigermor virker hysterisk.

Dere gjør feil alle sammen, mener jeg.

Anonymkode: 3f9c2...341

• Liker 8
Skrevet

Den psykiske helsa til mange har blitt påvirket av korona-frykten, dessverre. Det virker som om normal fornuft og balansert tilnærming blir borte. 

Min mor mente at mannen min og jeg skulle bruke munnbind innendørs hele julaften. Jeg er rimelig forsiktig hele veien siden jeg har eldre foreldre, men der gikk grensen for meg. I tillegg har jeg dårlig pust grunnet astma, så det å bruke munnbind er ekstra plagsomt for meg. Men vi kom til en enighet og fikk en hyggelig julaften :)

Anonymkode: c5c63...5ee

• Liker 16
Skrevet

Du har selvfølgelig rett her, ts. Jeg er så lei av koronanazier selv at jeg holder på å spy. Godt den jævla vaksinen nå hr kommet slik at folk kan roe ned hysteriet litt. 

Anonymkode: 09af4...be5

• Liker 16
Skrevet

Vi har forskjellig utgangspunkt for å takle redsel. Din svigermor er i risikogruppen på grunn av sin alder (65+), og er naturlig nok preget av det. Dere skal respektere at hun ønsker å ta dette på alvor, og hun skal respektere at dere ikke ønsker å isolere dere. Løsning? Reis hjem. 
Når dere har så forskjellig oppfatning av hvordan smittevern skal følges opp (som feks at du mener hun er hysterisk som mener hun er i risikogruppen, eller mener at hemmelighold er en suveren måte å lure henne på, eller at hun mener dere bryter smittevernsregler ved å møte andre utendørs osv), er det vanskelig å leve sammen i felles bolig. Jeg skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor hun inviterte dere, eller hvorfor dere sa ja til invitasjonen. Dere kjenner jo hverandre fra før, og vet hvilke grenser som gjelder? 

• Liker 26
Skrevet

Jeg er enig med begge. Hadde jeg hørt at det var så få på kafeen hadde jeg ikke reagert selv, men jeg syns generelt kafébesøk ikke er innafor akkurat nå, med oppblomstringen som er akkurat nå og den forventede stigningen i smitte nå i jula.

Anonymkode: 1621b...89b

• Liker 17
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Vi har forskjellig utgangspunkt for å takle redsel. Din svigermor er i risikogruppen på grunn av sin alder (65+), og er naturlig nok preget av det. Dere skal respektere at hun ønsker å ta dette på alvor, og hun skal respektere at dere ikke ønsker å isolere dere. Løsning? Reis hjem. 
Når dere har så forskjellig oppfatning av hvordan smittevern skal følges opp (som feks at du mener hun er hysterisk som mener hun er i risikogruppen, eller mener at hemmelighold er en suveren måte å lure henne på, eller at hun mener dere bryter smittevernsregler ved å møte andre utendørs osv), er det vanskelig å leve sammen i felles bolig. Jeg skjønner i utgangspunktet ikke hvorfor hun inviterte dere, eller hvorfor dere sa ja til invitasjonen. Dere kjenner jo hverandre fra før, og vet hvilke grenser som gjelder? 

Hun er enda ikke kommet i aldersgruppen som omtales som risikogruppe.

• Liker 10
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Hun er enda ikke kommet i aldersgruppen som omtales som risikogruppe.

Er ikke risikogruppen regnet fra 65+? Det er i hvert fall den gruppen som skal vaksineres etter første gruppe vaksinasjon for sykehjemspasienter og deretter ansatte i helseyrker?

• Liker 11
Skrevet
Vera skrev (3 minutter siden):

Er ikke risikogruppen regnet fra 65+? Det er i hvert fall den gruppen som skal vaksineres etter første gruppe vaksinasjon for sykehjemspasienter og deretter ansatte i helseyrker?

66+, men ikke særlig før 70.

Ja, jeg vet det er flisespikking :)

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig med din svigermor. Jeg er selv redd for korona, både for å bli smittet selv, men mest for å være årsak til at andre blir smittet og alvorlig syk. Men jeg er fullt klar over at vi mennesker er ulike, også på dette punktet. Det fins mange som tenker som deg. Ts, og det fins mange som tenker som din svigermor. Nå er dere på besøk hos henne, og da syns jeg virkelig at dere må respektere hennes ønsker. Det skulle bare mangle.

Anonymkode: 58c2c...52f

• Liker 13
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Feil.

Dette er prioriteringsrekkefølgen: 

1. Beboere i sykehjem 

2. Alder 85 år og eldre

3. Alder 75-84 år 

4. Alder 65-74 år 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Det var risikosonen vi diskuterte, ikke prioriteringsrekkefølgen for vaksine.

Risikosonen:

Grupper med lett/moderat auka risiko

• Alder 66–80 år (og særleg frå 70 år) ELLER
  • Alder 50–65 år og ein av følgande kroniske sjukdomar:
    • hjarte- og karsjukdomar (anna enn velregulert høgt blodtrykk)
    • hjerneslag
    • fedme (kroppsmasseindeks ≥ 35kg/m2)
    • diabetes
    • kronisk nyresjukdom og nyresvikt
    • kronisk lungesjukdom (anna enn velregulert astma)
    • kronisk leversjukdom
    • immundempande behandling, til dømes behandling ved autoimmune sjukdomar
    • demens

Personar under 50 år har lav risiko for alvorleg forløp av covid-19, men enkelte personar med dårleg regulerte eller kombinasjonar av fleire grunnsjukdomar kan ha høgare risiko.

Grupper med høg risiko

• Alder over 80 år, ELLER
  • Bebuar på sjukeheim, ELLER
  • Enkelte alvorlege helsetilstander, uansett alder:
    • aktiv kreftsjukdom, behandling mot kreft (spesielt immundempande behandling, strålebehandling mot lungene eller kjemoterapi) som er i gang eller er nyleg avslutta. Blodkreft har høgare risiko enn andre former for kreft.
    • nevrologiske sjukdomar eller muskelsjukdomar som medfører nedsett hostekraft eller lungefunksjon (f.eks. ALS)
    • medfødd immunsvikt i ustabil fase som medfører risiko for alvorlege luftvegsinfeksjonar
    • blodsjukdomar som omfattar celler eller organ som er viktige for immunforsvaret
    • beinmergstransplantasjon eller organtransplantasjon
    • hivsmitte med lågt CD4-tal
    • betydeleg nedsett nyre- eller leverfunksjon
    • anna, vurdert av lege

Kilde https://www.helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper/

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor tyter stadig flere koronatråder på utsiden av koronaforumet?

Anonymkode: d930b...56a

• Liker 5
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det var risikosonen vi diskuterte, ikke prioriteringsrekkefølgen for vaksine.

Risikosonen:

Grupper med lett/moderat auka risiko

• Alder 66–80 år (og særleg frå 70 år) ELLER
  • Alder 50–65 år og ein av følgande kroniske sjukdomar:
    • hjarte- og karsjukdomar (anna enn velregulert høgt blodtrykk)
    • hjerneslag
    • fedme (kroppsmasseindeks ≥ 35kg/m2)
    • diabetes
    • kronisk nyresjukdom og nyresvikt
    • kronisk lungesjukdom (anna enn velregulert astma)
    • kronisk leversjukdom
    • immundempande behandling, til dømes behandling ved autoimmune sjukdomar
    • demens

Personar under 50 år har lav risiko for alvorleg forløp av covid-19, men enkelte personar med dårleg regulerte eller kombinasjonar av fleire grunnsjukdomar kan ha høgare risiko.

Grupper med høg risiko

• Alder over 80 år, ELLER
  • Bebuar på sjukeheim, ELLER
  • Enkelte alvorlege helsetilstander, uansett alder:
    • aktiv kreftsjukdom, behandling mot kreft (spesielt immundempande behandling, strålebehandling mot lungene eller kjemoterapi) som er i gang eller er nyleg avslutta. Blodkreft har høgare risiko enn andre former for kreft.
    • nevrologiske sjukdomar eller muskelsjukdomar som medfører nedsett hostekraft eller lungefunksjon (f.eks. ALS)
    • medfødd immunsvikt i ustabil fase som medfører risiko for alvorlege luftvegsinfeksjonar
    • blodsjukdomar som omfattar celler eller organ som er viktige for immunforsvaret
    • beinmergstransplantasjon eller organtransplantasjon
    • hivsmitte med lågt CD4-tal
    • betydeleg nedsett nyre- eller leverfunksjon
    • anna, vurdert av lege

Kilde https://www.helsenorge.no/koronavirus/risikogrupper/

Jeg trodde du svarte på prioriteringsrekkefølgen som jeg nevnte. 
Tidlig i pandemien gikk man ut fra at personer over 65+ hadde høyere risiko for alvorlig sykdom. Dette henger nok igjen hos mange? Dessuten, om man er 65 og er veldig redd for smitte, ser jeg jeg for meg at det ene året spiller svært liten rolle for den som er redd..

Jeg mener man må kunne respektere hverandre under det som må kunne kalles et ekstraordinært år..det er overhodet ikke merkelig at noen føler frykt og redsel overfor viruset, og det skal respekteres.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det tar litt tid å skrive et så langt innlegg på mobilen; hvorfor sitter du på mobilen så lenge når du er på besøk? Akkurat det er faktisk respektløst.

Jeg hadde ikke vært ute i byen selv, når det innebærer stor sjanse for å måtte oppsøke en kafé siden babyen kan trenge mat eller stell, men jeg synes likevel din svigermor virker hysterisk.

Dere gjør feil alle sammen, mener jeg.

Anonymkode: 3f9c2...341

Jeg sitter inne på gutterommet til mannen min, ammer og skriver, i mens mor og sønn kjefter på hverandre på stua😅

ts

Anonymkode: 79ead...c97

• Liker 12
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde du svarte på prioriteringsrekkefølgen som jeg nevnte. 
Tidlig i pandemien gikk man ut fra at personer over 65+ hadde høyere risiko for alvorlig sykdom. Dette henger nok igjen hos mange? Dessuten, om man er 65 og er veldig redd for smitte, ser jeg jeg for meg at det ene året spiller svært liten rolle for den som er redd..

Jeg mener man må kunne respektere hverandre under det som må kunne kalles et ekstraordinært år..det er overhodet ikke merkelig at noen føler frykt og redsel overfor viruset, og det skal respekteres.

Man burde absolutt roet skremselspropagandaen som har rådet dette året av hensyn til de som takler slikt for dårlig. 

• Liker 9
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Man burde absolutt roet skremselspropagandaen som har rådet dette året av hensyn til de som takler slikt for dårlig. 

Og det kunne man ha gjort, om det ikke hadde vært for mennesker som driter i smittevern og tror det hele er en stor konspirasjonsteori.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...