Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er de største taperne som blir ødelagt da de ønsker å være lojale mot begge foreldrene

Økonomien blir dårligere

75% får seg et nytt forhold og 75% av disse ender i brudd

Barna har mindre sjanse til å lykkes i ekteskap da de ikke har noe trygt referansepunkt

Økonomien til de aller fleste blir ruinert når inntektene blir halvert, men ikke utgifter

https://www.mckinleyirvin.com/family-law-blog/2012/october/32-shocking-divorce-statistics/

Er det virkelig damer her på kvinneguiden som tror på den lykkelige skilsmisse?

Skrevet

Fordelen er å slippe å dele hus med en mann som så på meg med forrakt i blikket. Ikke ga han meg barn heller, enda det var avtalt før vi gifta oss at vi skulle prøve så snart han var ferdig med utdanning. Nå har han funnet seg ei aleinemor, og jeg har ny mann. Sikkert det beste for begge. 

Anonymkode: 080e7...ee4

• Liker 3
Skrevet

Det handler ikke om hva man tror på, men hva man opplever.

Jeg ble mye lykkeligere og mer økonomisk uavhengig etter skilsmissen. Nå styrer jeg hele økonomien min selv og sparer mye mer. Slipper å spleise på mat med noen som spiser dobbelt så mye, og som har langt dyrere vaner enn meg.

Ikke hadde vi barn heller, så det er ikke et problem.

Anonymkode: a4651...7c4

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror på at skilsmisse til tider er eneste veien til å bli lykkelig igjen ja. Om man er veldig ulykkelig gift, og det ikke lenger er håp om bedring i forholdet, så er det å skille seg faktisk eneste mulighet til å bli lykkelig igjen. 

Mange barn har det også bedre med skilte foreldre enn med gifte foreldre som ikke klarer å fungere sammen. Når valget er ustabilt hjem med foreldre som hater /forakter hverandre, og som ikke klarer å skjule det, eller stabilitet og trygghet i delt hjem, så er det siste bedre for barn. 

Jeg skjønner egentlig ikke dette med at du kverner på økonomi. Dårlig samarbeid angående økonomi er veldig ofte en del av hvorfor folk går fra hverandre. Er det dårlig samarbeid generelt er det ofte dårlig samarbeid angående økonomi også, og å ha det trangere økonomisk (bare en inntekt) er absolutt ikke nødvendigvis å få mindre sikker økonomi. 

Fire kvinner jeg kjenner som er skilt (det vil si, to var "bare" samboere) er det akkurat på grunn av at de har tryggere økonomi alene enn de hadde i ekteskapet. Kun en inntekt, men den har de bedre kontroll over enn to inntekter, der partners livsstil og valg gjorde økonomi til noe veldig usikkert og utrygt. 

Dette er også ene hovedårsaken til at enda en jeg kjenner går mot skilsmisse. 

I forhold som ikke fungerer er det ofte veldig dårlig samarbeid om økonomi også, og når årsaken til at man ønsker å gå er egoisme fra mannen gjelder det veldig ofte også økonomisk egoisme. Det er i liten grad slik at menn som generelt tenker først og fremst på seg selv er raus og familieorientert akkurat økonomisk. Egoistisk "legning" er det veldig ofte gjennomgående. 

Trangere men tryggere økonomi er ofte å foretrekke, og stabilitet alene også bedre for barna enn dårlig stemning mellom foreldre. 

Ofte er skilsmisse det rette når et forhold ikke fungerer, og ikke har gjort det over tid. 

Ønsker man ikke å bli skilt bør man behandle partner bra, for man kan ikke forvente at noen ønsker å bli i å være ulykkelig. Det er bedre å være lykkelig i liten bolig enn ulykkelig i et slott. Det er også bedre å være lykkelig alene enn ulykkelig i et forhold. 

• Liker 8
Skrevet
Hundehvisker skrev (9 timer siden):

Barna er de største taperne som blir ødelagt da de ønsker å være lojale mot begge foreldrene

Økonomien blir dårligere

Barna har mindre sjanse til å lykkes i ekteskap da de ikke har noe trygt referansepunkt

Økonomien til de aller fleste blir ruinert når inntektene blir halvert, men ikke utgifter

https://www.mckinleyirvin.com/family-law-blog/2012/october/32-shocking-divorce-statistics/

Som skilsmissebarn kan jeg avkrefte noe av dette. Nei, barn blir ikke ødelagt av skilsmisse. Tvert imot ble jeg glad og veldig lykkelig over å se hvor godt min mor fikk det etter far gikk. Det gagnet henne og barna i veldig stor grad, og jeg tenker at dersom deres ekteskap hadde bestått til nå ville vi og mamma vært ulykkelige. Jeg følte aldri på noen trang til å være lojal mot far, ønsket meg kun lengst mulig bort og for alle å se hvordan han var. 

Økonomien ble riktignok trangere en periode, men på sikt løste det seg veldig fint. Min mor har god økonomi, noe hun ikke ville hatt dersom hun fortsatte med min far som nå ikke eier nåla i veggen. Nei, det er ikke på grunn av skilsmissen økonomien hans er dårlig, men dårlig økonomisk styring og dårlige valg med tanke på jobb. 

Alle, søsken og jeg, er i langvarige forhold/ekteskap med barn. Vi har andre forbilder i familien vi kan se til. 

Jeg tror på den lykkelige skilsmisse. Jeg har sett og opplevd det selv. 

Anonymkode: fc0a9...3e4

• Liker 11
Skrevet

Det negative er å vite at jeg mislykkes med å holde kjernefamilien samles. Det er en sorg jeg har, til tross for at jeg vet at skilsmisse var riktig. 

Andre negative ting er all logistikken dette medfører. En spontan ferietur er utelukket, fordi alt må koordineres med eks og hans nye kjæreste. 

Anonymkode: 37d24...7d5

• Liker 4
Skrevet
Hundehvisker skrev (17 timer siden):

Økonomien blir dårligere

Oi mye rart her.

Først og fremst, alle som skiller seg har ikke barn. Er selv et levende bevis på det. Så ingen barn å gjøre triste. Er selv skilsmisse-barn, og jeg hadde en flott oppvekst.

Økonomien blir dårligere - nei. Eksen var på vei inn i kraftig overforbruk, og brukte opp begges penger. Inntekten min ble halvert ja, men jeg reduserte alle utgifter KRAFTIG, og satt igjen med overskudd og mulighet til å spare penger første gang på mange år. For meg ble altså økonomien mye mye bedre.

Så alle forhold går dunken etter en skilsmisse? Nei. Kjenner flere som har funnet ny partner og er lykkelig, og er selv en av de. Ingen vet hva livet bringer, men jeg er svært trygg på min partner.

Jeg er lykkelig skilt, glad jeg kom meg vekk når jeg gjorde, før det ble et økonomisk tapsprosjekt og før det var barn i bildet. Jeg hadde gjort det samme om det var barn altså. Eksmannen sluttet å bry seg om meg, og nektet å løfte en finger for å redde forholdet. Han frøs meg ut med vilje.

Anonymkode: 4b0d2...ad8

• Liker 3
Skrevet

I det hovedinnlegget der var det mye tull og rør, gitt.

Jeg er lykkelig skilt, og har absolutt ingen økonomiske problemer etter skilsmissen. Faktisk bedre økonomi, for nå slipper jeg å måtte trå reddende til hver gang eksmannen hadde brukt opp sine penger og jeg måtte stå for å betale f.eks. maten vår resten av måneden, eller betale mobilregningen hans for ellers ble telefonen hans stengt osv.

Jeg har stålkontroll på økonomien og klarer meg helt fint. Har fått boliglån alene og eier egen leilighet.

Barnet vårt var også såpass stor (16) da vi skiltes at han taklet skilsmissen helt fint, og ingen problemer der. Faren hans og jeg samarbeider fint i etterkant. Han har fått seg nytt forhold som jeg er glad for, for samboeren hans virker som en dame med bein i nesa som tar styringen der. De ser ut til å ha det veldig bra. Fremtiden kan jo ingen spå, så jeg vet ikke om de blir blant de 75% du nevner som opplever brutt forhold, men jeg håper de forblir sammen. Eksen trenger en som kan ta seg litt av han.  

• Liker 5
Skrevet
Million skrev (50 minutter siden):

Faktisk bedre økonomi, for nå slipper jeg å måtte trå reddende til hver gang eksmannen hadde brukt opp sine penger og jeg måtte stå for å betale f.eks. maten vår resten av måneden, eller betale mobilregningen hans for ellers ble telefonen hans stengt osv.

Akkurat sånn er det her også. Umulig å spare noe som helst, for «plutselig» trenger han bensin eller mat på jobb eller mobilen kan bli sperret. 

Satser på at ungene tåler skilsmisse, for jeg tåler ikke mer av dette forholdet. 

Anonymkode: 7fbcd...d2c

• Liker 3
Skrevet

Spørs hva slags person man skiller seg fra og hvordan barna har det hjemme? 🤷‍♀️

Anonymkode: ea6d8...273

• Liker 1
Skrevet

Høres nesten ut som skremselspropaganda sånn at damer blir i dårlige ekteskap. 
Kanskje du er redd konen din er lei? 

Anonymkode: 1d8ba...49b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det negative er å vite at jeg mislykkes med å holde kjernefamilien samles. Det er en sorg jeg har, til tross for at jeg vet at skilsmisse var riktig. 

Andre negative ting er all logistikken dette medfører. En spontan ferietur er utelukket, fordi alt må koordineres med eks og hans nye kjæreste. 

Har dere ikke fast samværsavtale?

Kjæresten har barna 50/50 og skal vi ta en spontan ferie sammen gjør vi det ukene han ikke har barna. Vi planlegger jo bare etter kalenderen. 

Anonymkode: 01a45...3fd

• Liker 1
Skrevet

13 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne du ta så mange spontane ferieturer før skilsmissen da? Er vel ikke noe enklere å gjøre det når man har barna hele tiden. 

Anonymkode: a4651...7c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...