Gå til innhold

Eksen hans vil "inspisere" hjemmet vårt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har to barn fra tidligere. Eksen hans har baksnakket meg mye, noe som har vært en stor belastning i et lite lokalsamfunn. Hun begynte med møter på fvk og advokater rundt ny partner etter vi hadde vært sammen en stund. Det hele startet med at vi var bortreist på hans barnefrie uke, slik at han svarte avvisende på en melding med "tok en ekstravakter, bytte lørdag". Før han møtte meg sa han alltid ja til å bytte helger, eller ha barna ekstra om hun jobbet mer. Det gjør han fortsatt, det er bare hyggelig, men nå har vi innimellom planer som fører til at det ikke alltid passer når de egentlig skal være hos henne. Noe som har ført til at hun omtaler meg som en barnehatende heks og det som verre er. F eks har hun spredt rykte om at jeg har manipulert mannen med pervers sex for å få han til å bli ansvarsløs. 

Nå vil hun komme hjem til oss for å se hvordan vi har det hjemme. Jeg orker ikke å ha henne her, hun har sagt så mye stygt om meg! Jeg har frem til nå klart å avverge at hun kommer hjem til oss for å kikke. Men jeg har merket at den dagen barna kommet til oss, går de rundt og filmer i alle rom med henne på facetime, og sier at "sånn er det her nå, sånn har hun ryddet i dag". 

Jeg synes det er ubehagelig! Dette skal selvsagt ikke gå utover barna. Tror jeg trenger innspill på hvordan ikke irritere meg på dette? 

(Før noen spør: hun forlot han, vi ble sammen lenge etter bruddet)

Anonymkode: 9bdc5...c91

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres jo klin kokos ut og ødelegger jo barna fullstendig, la de gå rundt og filme for henne...! De skal jo ikke være en del av hennes kontrolfreakoppførsel 😳😳😳

Dette synes jeg far bør ta videre. (Og hun har selvsagt ingenting å gjøre i deres hjem).

• Liker 31
Skrevet
6 minutter siden, Guppy88 said:

Hun har et kontrollbehov, og hun bruker barna for å få behovet oppfylt.

Hun har ingenting i deres hjem å gjøre. Den er grei.

Når det gjelder bruken av barna som "spioner" for henne, burde mannen din si ifra til dem på en fin måte at ikke alt hos dere skal må dokumenteres til mamma. Hvordan han sier det, må alderstilpasses.

Det er stor forskjell på at mor spør barna om hva de har spist til middag, og å filme hvor rent det er i søppelskapet.

Jeg har ikke bedt han om å begrense det, da jeg har tenkt det har vært best å bare holde meg unna alle potensielle konflikter med mor. 

Samtidig kjenner jeg at dette har begynt å bli ubehagelig for meg, noe jeg håper han kan prioritere og forstå da vi frem til nå har vært bevisste på at barna skal slippe høre om de voksnes konflikter. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Kan forstå at hun ønsker å se hvordab dere har det hjemme der barna hennes holder til. Det kan jo hjelpe på samarbeidet for fremtiden om dere inviterer henne inn på en kjapp kaffe. 

Anonymkode: 87976...24b

• Liker 8
Skrevet (endret)

Herregud, hun høres jo ikke riktig ut.. å bruke barna som spioner på den måten.. Skamme seg, burde hun! Her må barnefar ta skikkelig grep!

Far bør si i fra til mor at dette er uakseptabelt, samt gi beskjed til barna at de ikke trenger å filme huset ovenfor mor (si i fra på en alderstilpasset måte, som flere her sier). Om det ikke funker, hadde jeg tatt kontakt med fvk for å høre hvor man henvender seg, når mor bruker barna som spioner ved å filme på facetime. 

Endret av Namine
  • Liker 22
Skrevet

Grøss og gru, ikke slipp henne inn! Hun virker jo helt syk.. Skal hun inn for å finne beviser for deres perverse sexliv eller?

Anonymkode: cf0fa...8d8

• Liker 9
Skrevet

Så stygt å bruke barna sine på en slik måte! Jeg blir helt matt over hvordan noen misbruker foreldre-makten sin.. 😒

• Liker 14
Skrevet

Dessverre tror jeg dette er blitt litt vanlig. Jeg har også opplevd at mine stebarn har filmet hjemme hos oss, og filmet meg og faren og sendt det til moren. Det er helt sinnsykt at vi lever i en slik verden.

Forøvrig så kan eksen i ditt tilfelle bare glemme å inspisere deres hjem. Dummeste jeg har hørt. Og barna må settes på plass når de filmer!

Anonymkode: 3900c...b7d

• Liker 9
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan forstå at hun ønsker å se hvordab dere har det hjemme der barna hennes holder til. Det kan jo hjelpe på samarbeidet for fremtiden om dere inviterer henne inn på en kjapp kaffe. 

Anonymkode: 87976...24b

Hver gang vi møtes kommer hun med svært sårende kommentarer til meg, som går både på mitt utseende og helse. Hun har også som nevnt spredt utrolig stigmatiserende usanne rykter om meg. Hver gang hun og mannen har snakket sammen er han sur og vanskelig å ha i hus en dag eller to etterpå pga alt det stygge hun sier om meg. 

Hun har forsåvidt kommet med samme argument som deg, at hun må få se hvordan barna hennes har det. Det har hun sett, via facetime, annenhver søndag. 

Har du noen tips til hvordan jeg kan overleve et slikt kaffebesøk uten at barna merker den dårlige stemningen og uten at jeg blir såret og gråter i smug etterpå? 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du filme henne når hun oppfører seg som en heks? Da har du noe å vise frem til andre som hun har sladret til i bygda. Begynn å samle dokumentasjon for oppførselen hennes. 

Ellers ville jeg latt henne inspisere huset og være en overvennlig guide for det hadde hun nok ikke forventet. Jeg tenker at da slipper barna å være spioner for galskapen hennes. 

Anonymkode: 5fc81...e59

• Liker 15
Skrevet

Jeg synes dere skal sette tydelige grenser for mor, heller enn å la henne flyte så langt hun vil. Å inspisere deres hjem er helt uaktuelt. Har det vært snakk om at far skal inspisere hos mor? Det må jo være likt.

Barna bør få beskjed om at de skal være på rommene sine når de facetimer med mor. Gjør det som opplæring i nettvett, det er ikke lov å filme andre uten samtykke.

Så kanskje far bør ta en runde på familievernkontoret for å rydde opp i ryktespredning og at han ikke alltid kan ta over for henne i hennes helger, og hun skal ikke forvente at han aldri har planer.

Til bygdefolket får dere være avvæpnende; si noe om at mor strever litt med følelsene sine rundt skilsmissen og at barna har en stemor.

Anonymkode: 0647c...a4d

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hver gang vi møtes kommer hun med svært sårende kommentarer til meg, som går både på mitt utseende og helse. Hun har også som nevnt spredt utrolig stigmatiserende usanne rykter om meg. Hver gang hun og mannen har snakket sammen er han sur og vanskelig å ha i hus en dag eller to etterpå pga alt det stygge hun sier om meg. 

Hun har forsåvidt kommet med samme argument som deg, at hun må få se hvordan barna hennes har det. Det har hun sett, via facetime, annenhver søndag. 

Har du noen tips til hvordan jeg kan overleve et slikt kaffebesøk uten at barna merker den dårlige stemningen og uten at jeg blir såret og gråter i smug etterpå? 

Ts

Si nei til å få hun kjerringen der på besøk. Hun har da virkelig ingenting å gjøre på kaffebesøk til dere! At hun har lyst, er fullstendig irrelevant. Hvis hun fortsetter å klage og gnåle om besøk, synes jeg det er helt innafor å si rett ut at hun er ikke velkommen i deres hjem så ufint hun oppfører seg mot dere. 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dere skal sette tydelige grenser for mor, heller enn å la henne flyte så langt hun vil. Å inspisere deres hjem er helt uaktuelt. Har det vært snakk om at far skal inspisere hos mor? Det må jo være likt.

Barna bør få beskjed om at de skal være på rommene sine når de facetimer med mor. Gjør det som opplæring i nettvett, det er ikke lov å filme andre uten samtykke.

Så kanskje far bør ta en runde på familievernkontoret for å rydde opp i ryktespredning og at han ikke alltid kan ta over for henne i hennes helger, og hun skal ikke forvente at han aldri har planer.

Til bygdefolket får dere være avvæpnende; si noe om at mor strever litt med følelsene sine rundt skilsmissen og at barna har en stemor.

Anonymkode: 0647c...a4d

Helt enig i dette! Veldig bra! 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Her må det settes klare og tydelige grenser. På samme måte som dere respektere hennes hjem så skal hun respektere deres hjem også. Regner med dere ikke kontrollerer hvordan barna har det hjemme hos henne.

Sånn oppførsel fra en eks påvirker ganske mye i alle relasjonene. Ekstra stress for dere og ikke minst barna som plukker opp på denne energien. Det er barna som er viktige her og de som skal komme i første rekke.

Mitt forslag er å heve seg langt over denne oppførselen. By inn på kaffe med et stort smil og hvis frem ALT. Uansett hva hun kommer med, svar tilbake på en voksen måte. Si feks at det viktigste her er barna, at de har faste rammer og trygge omgivelser. Og at fordelingen på barna blir respektert begge veier. Om hun reagerer på at dere ikke kan ta barna like mye som før på hennes uker, så kontre med at da må hun stille opp like mye for dere om dere ønsker hjelp fra henne på hennes uker(tviler på at det er noe hun godtar). Si at dere vil likevel helst at dere ikke tar noe ekstra pass på barna, med mindre det er noe veldig veldig viktig. Slik slipper dere unødvenige konflikter når dere faktisk ikke kan stille opp ekstra. Fortell gjerne at nå som han ikke lenger er singel, men sammen med en ny partner at det er en selvfølge at ting endrer seg. 

Ts, samme skjedde hos meg. Det som funket var tydelige grenser og det å tørre å si fra. Det tar tid og ikke noe som er fikset på en dag. Blir det verre så må bør dere ta kontakt med de rette instanser som kan få veiledet dere. Jeg har vært borti saker hvor eks har forsøkt å sverte og ta vekk foreldreretten til far, bakgrunnen var akkurat det du skrev om. Går det lengre, ta opp alle samtaler. Det har dere lov til når dere er en part av selve samtalen.

Det desidert viktigste er at din samboer støtter DEG og dere sammen. En United front! Ellers blir alt veldig skadelig på lang sikt for ditt forhold. Snakker av erfaring. Han er sammen med DEG ikke henne, DU er den nye familien hans, sammen med hans barn. Det betyr ikke at dere må slutte å samarbeide med mor, men at mor må respektere  hans nye familie. 

Anonymkode: 2c5ef...4ec

• Liker 6
Skrevet

Oj, ser for meg om jeg skulle snoket rundt hos eks og hans nye samboer. Ingen gjør sånt.

Hva er hun ute etter? 

Både du og typen din må si nei til dette.

Anonymkode: dcfac...4ad

• Liker 7
Skrevet

Dette er bekymringsfult. 

Hun har det tydeligvis ikke særlig bra og sliter med å komme seg videre.

Om det er deg hun har skapt til et problem i sitt hode kan du foreslå og møte henne. Snakk ut med henne og hør etter hva det er som egentlig plager henne. 

Det er kanskje mye for deg, men her trengs det en endring og hun kan jo ikke holde på slik som dette. 

Anonymkode: dcfac...4ad

• Liker 1
Skrevet

Far må ta en prat med barna, de skjønner nok tegninga.

Facetime er topp, ikke film rundt i huset på voksnes kommando. 

Anonymkode: af709...20f

• Liker 10
Skrevet

Her må du og far bare begynne å skrive dagbok. Event også filme når barna går rundt og filmer/ rapporterer til mor. Ha som langsiktig plan å få foreldreretten. Denne damen kan fort bli mye verre og det er barna det går utover.

Anonymkode: e393f...615

• Liker 15
Skrevet

Vi forsøker hele tiden å sette grenser, for å skape trygge rammer for barna. Her for et par måneder siden hadde hun tilbud om å bytte noen vakter på jobben så hun fikk jobbe mer med en god venninne. Da ville hun at barna var hos henne søn-man, hos oss man-tors, hos henne tors-lør, og hos oss lør-søn. Da mannen sa nei til dette, og begrunnet med at barna fortjener mer stabile rammer, har jeg blitt fortalt at hun har sagt til sine venner at dette var fordi jeg manipulerer han med sex til å ikke samarbeide eller være sammen med egne barn. 

Jeg strekker meg langt for at dette skal fungere for barna, de er ikke skyld i dette, men akkurat innspeksjon av hjemmet føles for inngripende i "mitt" private. 

Tusen takk for svarene, jeg var veldig redd for å bli stemplet som en ond stemor! Jeg har hørt det så mange ganger fra mor, og fra andre som har hørt på hennes versjon. 

Ts

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...