Gå til innhold

Dere som er stemødre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er IKKE en "jeg hater stemødre" tråd. Jeg er bare nyskjerrig. Jeg har et veldig godt forhold til mine barns stemor og synes hun er et flott menneske som trår til når det trengs.

Kaller dere deres søsken og foreldre for onkel/tante og besteforeldre til samboerens barn? 

Stemoren til mine barn kalte sin bror for "onkel  ......" i dag. Dette blir helt feil i mine øyne. Barna har flere sett med tante/onkler og besteforeldre på både min og far sin side. Hennes familie går ikke under disse titlene

Anonymkode: b989b...58e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg stemor selv. Men barnet mitt har både en stefar og stemor. Her blir søskene til sambo kalt onkel/tante og det samme blir søskene til stemor. 

Anonymkode: 90459...0fd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er IKKE en "jeg hater stemødre" tråd. Jeg er bare nyskjerrig. Jeg har et veldig godt forhold til mine barns stemor og synes hun er et flott menneske som trår til når det trengs.

Kaller dere deres søsken og foreldre for onkel/tante og besteforeldre til samboerens barn? 

Stemoren til mine barn kalte sin bror for "onkel  ......" i dag. Dette blir helt feil i mine øyne. Barna har flere sett med tante/onkler og besteforeldre på både min og far sin side. Hennes familie går ikke under disse titlene

Noen kaller vennene sine for barnas onkler og tanter også. Det viktige må være om de som kalles onkler og tanter fungerer som det og tilfører noe i barnets liv. Ikke om man er i slekt. 

• Liker 12
Skrevet

Vårt forhold er bare 2 år gammelt, og ungene er over 10 år. Og har ikke møtt min side av slekta så mange ganger.

Men jeg kan nok finne på å si at "dette er gavene fra onkel og tante", hvis jeg feks snakker til alle barna under ett, men hadde jeg snakket kun til bonusbarnet, hadde jeg sagt bare navnene, tenker jeg. 

Anonymkode: 08ab8...113

• Liker 2
Skrevet

Vi er til og med tante og onkel til venners barn :)

Det er for mange bare et koselig begrep. Selv om jeg vet at man ikke er det per definisjon om man skal være helt firkantet her. 

Anonymkode: 6f888...22a

• Liker 5
Skrevet

Ungene til samboer var tenåringer når vi ble sammen, og det føltes dermed ikke naturlig og kalle mine søsken foronkel og tante. Mitt barn derimot var liten, og det kom mer naturlig for hen og si onkel og tante til samboers søsken.

Jeg tenker at man bør gjøre det som føles naturlig for barna. 

Anonymkode: 91ada...fb3

• Liker 1
Skrevet

Det er jo litt damned if you do, damned if you don't. 

Har sett tråder her inne der svigerfars antall klemmer til fellesbarn og særkullsbarn omtrent telles for at det skal være likt. Mange mener at alt skal være helt likt, uansett. Samtidig har jeg en venninne som ikke liker at sønnens bonusmor kjøper gave til ham, for hun må for all del ikke tro hun er en ny mamma. 

Det er vanskelig å gå inn i bonusrollen - jeg føler selv jeg balanserer på en knivsegg for å ikke bli beskyldt for verken forskjellsbehandling eller å "innbille meg jeg er viktig". 

Om dere har godt forhold, kan du òg bonus snakke sammen? 

Anonymkode: b8d3b...b70

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det kanskje kommer litt an på hvor lenge stemoren og familien hennes har vært tilstede i barnas liv. Tror du hadde reagert enda mer hvis barnet ikke ble regnet som en del av familien og ikke fikk konfirmasjonsgaver, ikke ble invitert i bursdager mm. enn at noen blir kalt for onkel... Tror du skal sette stor pris på at barnet ditt blir inkludert i stemors familie istedet for at det blir avvist. For det gjør vondt, både for biologisk mor og for barnet. 

Endret av Lunabelle
Endret og la til noe.
  • Liker 3
Skrevet

Her blir bonus familie på begge sider omtalt som tanter og onkler ja. Syns det bare er koselig jeg da.

• Liker 5
Skrevet

Syntes det er helt greit. Pappaen til barna dine etablerer et eget liv med stemor og da vil man få nye sett med bonusonkler, bonustanter, bonusbesteforeldre mv. En berikelse til barnas liv høres det jo ut som, siden stemor er en flott dame. Hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: 802ba...fa7

• Liker 5
Skrevet

For min del går det mer på hvordan de er. Mitt barn har virkelig bonusonkler og bonustanter. Noen som leker med han når han er på besøk og får han til å føle seg velkommen, gjør ikke forskjell på bonusbarn og søskens barn. Samme med bonusbesteforeldrene, de har vært enestående fra første stund og jeg føler meg trygg når min sønn er der. 

Anonymkode: d6e85...cc9

• Liker 1
Skrevet

Min datter kaller samboers bror for onkel. Nå har ikke jeg søsken, men min stesønn kaller min far for morfar «Per». Og det er ikke noe vi voksne har kommet med. 

Anonymkode: 96172...8bd

• Liker 1
Skrevet

Så koselig at de blir omtalt som tanter og onkler! Jeg er selv oppvokst med steforeldre. Far og stemor har jeg ingen kontakt med, men jeg har nær kontakt med stefar. Og jeg skulle ønske at jeg hadde så nær kontakt med hans søsken at de kunne være som tanter og onkler for meg! Men dessverre bodde vi for langt unna, til at det ble noe nære relasjoner der. 

Ellers har mamma en nær venninne, som er tante for meg.

Anonymkode: 928a2...dac

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hennes familie går ikke under disse titlene

Om barna sier onkel eller "navnet", spiller det noen rolle? Er det noen som blir så forvirret at de mister fotfestet og ikke forstår sammenhengen i noe om de sier onkel? 

Koselig å inkludere flest mulig, tror det er bra for barna også jeg, å føle at alle er velkomne inn i storfamilien. 

Skrevet

Hun er nå 20 , vært stemor i 17 år. 
hun kaller mine foreldre ved navn. 
Ene bror/svigerinne for onkel og tante. 
min lillebror ved navn, det skiller 10 år på de, han er endel år yngre enn meg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har hun egne barn? Jeg har egne barn, så titt og ofte kaller jeg min far for bestefar, min bror for onkel, meg selv for mamma osv... Heldigvis skjønner mitt stebarn at det kan gå i surr for meg, nett som det kan gå i surr for pappaen 😊

• Liker 1
Skrevet

Mine stebarn kaller mine søsken med partner for tante og onkel. De kaller barna deres for søskenbarna sine. De er med i alle familieselskap/bursdager. Eneste er at de ikke kaller mine foreldre for Mormor og Morfar (bare mine barn gjør det) De har bare en Mormor og Morfar, men kaller dem sine stebesteforeldre. Det er like mange bilder av dem på veggen hos foreldrene mine som av deres biologiske barnebarn. Mine søsken har lyst til å være tante og onkel. Aner ikke om mor plages av dette, men stebarna setter værtfall stor pris på sin stefamilie, så har ikke spurt henne om hun har noe i mot det.. Alle barna har også en tante, som er min venninne, og ikke i slekt med noen av oss. Syns det er fint jeg!

Anonymkode: 74afe...1d5

• Liker 1
Skrevet

Vi har et barn hver. Aldri brukt tante/onkel om steforeldres søsken. Men her hsr barna valgt å kalle hverandre bror/søster helt av seg selv. De er voksne nå, og verdens beste venner. Bonusdatter har et barn, og hun sier at stebror er onkel. Ikke snakk om noe annet for henne, og han er verdens stolteste onkel, og mye mer opptatt av babyen enn kjødelig onkel. 

Anonymkode: df1f1...e09

Skrevet

Vi har dine og mine barn. Vi har latt barna bestemme hva som blir riktig og ser at de bruker onkel/tante om våre søsken. Jeg tenker at vi som voksne må se hva som passer for barna våre & ikke diktere hva som blir riktig for dem i slike situasjoner. 

Skrevet

Jeg er stemor(har ikke egne barn) selv om vi aldri bruker den betegnelsen,  men søskenbarnen til min samboers barn kaller meg innimellom tante fordi de vet jeg blir fryktelig stolt og føler meg skikkelig inkludert når de gjør det.  Men sånn generelt så går jeg kan under navnet mitt. 

Anonymkode: cde1c...a5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...