AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Del Skrevet 27. desember 2020 Noen her som har lagt om til slikt kosthold? Prøvd å lese meg litt opp nå i julen, må ta tak i dette nå, å ser på nyåret som en fin tid å starte på. Sliter så mye med oppblåst, hoven og vond mage. Tatt gastroskopi for noen år siden, så ikke cøliaki. Er nok stressmage. Faste har fungert veldig fint, men har ikke satt meg direkte inn i low fodmap før da jeg ikke har hatt energi til det. Men jeg vet at i perioder jeg er flink har jeg også mye mer energi. Så nå må jeg.. Syns du det var vanskelig? Anonymkode: e5ea9...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Del Skrevet 27. desember 2020 Ja, måtte gjøre det for noen år siden. Magen min reagerte veldig bra på det. Nå kan jeg spise alt igjen Det er mye å sette seg inn i. Glutenfritt er ikke lav fodmap, og det er nesten alltid løk og hvitløk i ferdigmat og i restaurant-mat. Måtte lage 99% av all middag helt fra bunnen, det må du være forberedt på. Print ut en liste over all maten du kan ha, og kjøp inn en del fra butikken. Prøv å fokusere på hva som er ok i stedet for hva som ikke er ok. Hvis du bare skal holde kostholdet i 6-8 uker så er det greit nok, jeg måtte holde det i 4-5 år før magen roet seg (anbefales ikke, bare min erfaring). Min erfaring var at når jeg spiste riktig og fikk fjernet MYE stress fra livet mitt (jobb jeg hatet, og ble skilt fra en mann som psykisk mishandlet meg), så fikk jeg det bra igjen og magen sluttet å krangle. Nå spiser jeg alt utenom laktose. Anonymkode: d7638...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Del Skrevet 27. desember 2020 Takk for svar! Godt du kom deg ut av disse dårlige forholdene (både privat og jobb) 😊 Ja laktose ser jeg at jeg burde kutte. Jeg elsker jo grovbrød, grønnsaker og bønner, levd mest vegetar de siste årene, å det er ikke bra for magen min. Har lastet ned en norsk app, får se om jeg klarer få oversikt. Det som er så vanskelig er jo at jeg kan spise skyr da f. eks., som jeg er veldig glad i, men må passe på hvilken smak den har. Så virker uoversiktlig 😅 Men må bare prøve, har det ikke noe godt med magen nå 😔 Så bra at du kan spise alt! Men det er fortsatt med måte eller inntil en viss porsjon, eller tåler du det meste igjen, som normalt? Anonymkode: e5ea9...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Del Skrevet 27. desember 2020 Tenk at det er en begrenset periode i første omgang, du klarer deg uten Skyr litt når jeg måtte lære alt var det ingen apper, det høres hjelpsomt ut! Du kan ha brød, men må da bake glutenfritt selv. Og så må du bare lese alle ingredienser. Gluten finnes i mye, f.eks soyasaus. Prøv å lage en liten ukesmeny hvor du fokuserer på rene råvarer som f.eks ren fisk, ris, litt laktosefritt smør som saus, og så grønnsaker på ja-listen. Glutenfri pasta er stort sett ok, og rent kjøtt er fint *ikke gå i marinade-fellen. Er vel en del søtningsmidler man skal unngå også sjekk skyr for det. Jeg er ikke 100% oppdatert lengre Jeg spiste mye wasa glutenfritt knekkebrød med peanøttsmør, laktosefri philadelphia og gulost (gulost er naturlig laktosefritt). Eller glutenfri havregryn på vann, med litt sukker eller banan til. Du trenger bare et par frokost og lunsj-alternativer middag er bare å lage fra bunn av og lese på alt. Håper det ordner seg for deg og du kan reintrodusere raskt😊 jeg kan spise alt nå, ikke begrensninger lengre. Jeg passer på å spise renere og bedre hvis jeg har det hektisk, men har bare opplevd "tilbakefall" med mye magevondt en gang og to, tror det er mest tilfeldig. Anonymkode: d7638...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 27. desember 2020 #5 Del Skrevet 27. desember 2020 Begynte med det i sommer. Spiste ikke så annerledes enn det low fodmap er fra før da, det skal sies. Skrev ned alt jeg spiste i en bok (det gjør jeg fortsatt), for da blir det lettere å kartlegge hva du tåler og ikke tåler. Det er aldri gøy i starten, men det går seg til over tid. Holdt på nå i 6 mnd, og føler det går greit. Derimot kan jeg ikke spise løk og hvitløk, og det er det i omtrent ALT. Det er litt slitsomt. Gluten spiser jeg ikke, samt kan bruke laktosefrie produkter Føler det har hjulpet noe enormt! Gått ned ca 12 kg, samt sliter nesten aldri med magen så lenge jeg holder meg til FODMAP. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Del Skrevet 27. desember 2020 Tusen takk for de gode svarene! Skyr var faktisk ok i følge appen (noba), men ikke alle smaker. Det er det jeg syns virker så overveldende. Te f. eks. virker ok, så lenge den ikke inneholder frukt/bær man ikke tåler. Men alt slikt virker sikkert overveldende og uoversiktlig i starten. Hvor lang tid tok det før dere merket bedring av å legge om kostholdet? Det med bok var en god idé, det skal jeg kjøpe inn i morgen. Jolene: 12 kg. Wow! Hadde du ønske om vektnedgang? Eller var det bare et resultat av omlegging av kostholdet? Anonymkode: e5ea9...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 27. desember 2020 #7 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for de gode svarene! Skyr var faktisk ok i følge appen (noba), men ikke alle smaker. Det er det jeg syns virker så overveldende. Te f. eks. virker ok, så lenge den ikke inneholder frukt/bær man ikke tåler. Men alt slikt virker sikkert overveldende og uoversiktlig i starten. Hvor lang tid tok det før dere merket bedring av å legge om kostholdet? Det med bok var en god idé, det skal jeg kjøpe inn i morgen. Jolene: 12 kg. Wow! Hadde du ønske om vektnedgang? Eller var det bare et resultat av omlegging av kostholdet? Anonymkode: e5ea9...d7c Jeg merket bedring rundt slutten av uke 1, begynnelsen av uke 2. Vektnedgang var aldri med i planen, men synes ikke det er noe negativt heller. Har funnet ut at jeg samlet opp masse vann i kroppen, og det er jo fint å kvitte seg med Boken har hjulpet veldig, fordi da skriver jeg ned hva jeg har spist den dagen, samt kommentarer til dagen. Det kan være seg: vondt i magen, oppblåst i magen, problemer med å komme meg på do etc. Det har bidratt til å kartlegge matvarer for meg, på en bedre måte enn jeg har gjort tidligere. Jeg er ikke slavisk altså, skriver ikke ned gram og sånt, mer sånn ca. For min del, har jeg funnet ut at veldig fettete mat og karbohydrater er to store syndere. Dersom jeg begrenser dette, samt følger low FODMAP, fungerer faktisk magen igjen. Her er omtrent det jeg spiser i løpet av en dag, og som gjør at jeg holder meg mett, og full av energi. (Dette er bare ment som inspirasjon, og det er lurt å finne noe som fungerer for deg) Frokost Glutenfrie havregryn med yoghurt som har stått blandet sammen i kjøleskapet over natten. Pleier å bruke laktosefri vaniljeyoghurt fra Tine. Lunch Salat med kjøtt, gjerne kylling Mellommåltid 2 klementiner eller kiwi. Noe frukt blir det. Mellommåltid etter jobb 2 glutenfrie knekkebrød med pålegg Middag Kjøtt med salat, grønnsaker (gulrot/brokkoli), tomater Ellers så drikker jeg vann og kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for de gode svarene! Skyr var faktisk ok i følge appen (noba), men ikke alle smaker. Det er det jeg syns virker så overveldende. Te f. eks. virker ok, så lenge den ikke inneholder frukt/bær man ikke tåler. Men alt slikt virker sikkert overveldende og uoversiktlig i starten. Hvor lang tid tok det før dere merket bedring av å legge om kostholdet? Det med bok var en god idé, det skal jeg kjøpe inn i morgen. Jolene: 12 kg. Wow! Hadde du ønske om vektnedgang? Eller var det bare et resultat av omlegging av kostholdet? Anonymkode: e5ea9...d7c Merket stor bedring i løpet av en uke Jeg tror jeg også gikk ned noen kilo pga kostholdet, men husker ikke helt nøyaktige tall. Loggbok er veldig nyttig ja, det hadde jeg den første tiden Anonymkode: d7638...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Del Skrevet 27. desember 2020 Tusen takk dere! Jeg skal virkelig prøve. Vet jo hvor godt det er å ha en velfungerende mage, hvor mye det har å si på alt. Har hatt en tendens til å falle tilbake fordi jeg nok ikke har satt meg godt nok inn i det. Men velvære burde være motivasjon nok. 😄 Anonymkode: e5ea9...d7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Del Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk dere! Jeg skal virkelig prøve. Vet jo hvor godt det er å ha en velfungerende mage, hvor mye det har å si på alt. Har hatt en tendens til å falle tilbake fordi jeg nok ikke har satt meg godt nok inn i det. Men velvære burde være motivasjon nok. 😄 Anonymkode: e5ea9...d7c Bare hyggelig! Og en mage som ikke krangler er en enorm motivasjon, var det for meg når jeg merket det fungerte. Alt jeg ikke kunne spise ble mat jeg ikke brydde meg om lengre, med et par unntak. Brydde meg f.eks ikke lengre om fredagskake på jobb, kunne ikke ha, og ville heller ha en fungerende kropp😊 ikke vær redd for å spørre om noe annet snacks da, rene salte chips (f.eks sørlandschips som har 3-4 ingredienser) og popcorn er stort sett alltid trygt og lett for andre å kjøpe😊 Var selvsagt mat jeg savnet iblant, som pølse på langtur kjøpt på bensinstasjon, men du lærer fort å lage gode alternativer. Bare hold ut til du vet om det hjelper eller ei, reintroduser som du skal, og reagerer du på det så kjenner du fort hvor dårlig du kan bli av feil mat = ekstra motivasjon til å fortsette å holde deg unna den ingrediensen. Løk og hvitløk og gluten var de tre verste for meg i årevis, ble dårlig i en ukes tid om jeg fikk det i meg. Men så løsnet det etter en del livsendringer, så ikke mist håpet selv om du må spise slik lenge. Finnes masse masse god mat, og alternativene blir bedre og bedre😊 Anonymkode: d7638...4b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Del Skrevet 28. desember 2020 Magen min krangler på det meste, men det som hjelper for meg er å faste deler av dagen. Pleier å ha et 6 timers spisevindu. Da blir jeg ikke oppblåst Anonymkode: b8ac4...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Del Skrevet 28. desember 2020 Jeg synes det var lettest å gå null fodmap, jeg. Spiser bare kjøtt, stekt i smør, saltet etter smak, og så drikker jeg vann. Jeg har ingen problemer med magen lenger! (etter en to-ukers omstillingsperiode der jeg ikke kunne stole på rompa mi...) Anonymkode: 4477e...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Del Skrevet 28. desember 2020 Takk for svar 🥳 Ja faste har jeg også god erfaring med selv. Pleier spise mellom 12 og 20. Problemet er at jeg ikke er restriktiv nok i helgene, skeier ut både titt og ofte 🙈 å da drar jeg problemet med meg halve uka. Men nå har jeg kjøpt inn bok, å litt nye matvarer, samt sjekket ut appen, å det er jo mye man kan spise. Som dere skriver, bare ikke så mye ferdigmat og blandingsprodukter. Har vært glad i sånn sweet chilisaus på grønnsaker, spørs om ikke den ryker. Ellers spiser jeg aldri farse o.l. Bønner, kikerter og en del vegetarvennlig må jeg også holde meg unna. Det er litt kjipt. d72: hvor lenge har du spist sånn, blir ikke det kjedelig i lengden, ingen grønnsaker ved siden av heller? Anonymkode: e5ea9...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå