Zwish Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Hei! Hva ville dere tenkt var en god gave tilbake når vi som par får gave på ca 1000 fra samboers (single) søster ? Jeg har vært i familien lenge. Vi er alle i 30 årene og i jobb. Jeg kjøper til min familie, samboer til sin, så sånn sett ikke direkte min sak, men er jo «fra oss», så er ca 500 (eller halve det vi får i gave) til søsteren «for lite»?
Jytte Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 (endret) Nei. Jeg regner i alle fall ikke på det selv om jeg får tilbake mindre i kroner enn det jeg selv har lagt ut noen ganger. Endret 27. desember 2020 av Jytte
Sola de Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Zwish skrev (25 minutter siden): Hei! Hva ville dere tenkt var en god gave tilbake når vi som par får gave på ca 1000 fra samboers (single) søster ? Jeg har vært i familien lenge. Vi er alle i 30 årene og i jobb. Jeg kjøper til min familie, samboer til sin, så sånn sett ikke direkte min sak, men er jo «fra oss», så er ca 500 (eller halve det vi får i gave) til søsteren «for lite»? Synes dere skal kjøpe for samme verdi, altså 1000 kr tilbake til henne 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Det skjønte jeg ikke helt... dere får for 1000kr av ett menneske og lurer på om dere som er to skal gi tilbake for halvparten, altså 500kr?🤔 Hvis det er tilfelle så synes jeg ikke det er greit. Anonymkode: fdd57...874 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Det kommer vel an på begge parters økonomi bl.a., men jeg synes det er viktigere å gi noe man tenker at mottaker blir glad for enn hva det koster. Vi gir mindre til mine søsken enn vi får fra dem, men jeg har gitt beskjed om at vi ikke har råd til å matche det de gir og at de gjerne må gi mindre de også, så da er det deres valg å "gå i minus". Anonymkode: c1253...8ad 4
Zwish Skrevet 27. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det skjønte jeg ikke helt... dere får for 1000kr av ett menneske og lurer på om dere som er to skal gi tilbake for halvparten, altså 500kr?🤔 Hvis det er tilfelle så synes jeg ikke det er greit. Anonymkode: fdd57...874 Nei nettopp det var det jeg lurte på. Det vanlige har vært å kjøpe for ca 500, som søsknene kjøper til hverandre for, og da har jeg enten vært med i den eller fått en mindre ting. Så plutselig får vi fellesgave til 1000 og da virker d litt stusselig med 500 fra oss. Men lurte på hva som er vanlig hos andre når man gir/får julegaver til/fra par
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Så hun kjøpte for mer enn hun bruker? Spander lunsj/en god middag på henne nå over jul? Hvis du føler på at dere ga veldig lite i forhold. Anonymkode: ad8e0...849 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Jeg synes 1000 kroner i julegave til en person er en grotesk sum og ville gitt for det jeg synes er passe, noe rundt 300-500 til et voksent søsken. Så fikk vedkommende gi akkurat hva den ønsket og justere det neste jul om det ikke matchet og dette var ønskelig. Anonymkode: e4971...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 9 minutter siden, Zwish said: Nei nettopp det var det jeg lurte på. Det vanlige har vært å kjøpe for ca 500, som søsknene kjøper til hverandre for, og da har jeg enten vært med i den eller fått en mindre ting. Så plutselig får vi fellesgave til 1000 og da virker d litt stusselig med 500 fra oss. Men lurte på hva som er vanlig hos andre når man gir/får julegaver til/fra par Hva som er vanlig er veldig forskjellig. I min familie er det vanlig å gi for omtrent samme sum til og fra hver person, også søskens partnere. Så de som er single får halvparten så mye fra en person som et par får til sammen fra samme person, men par gir også dobbelt så mye som single, siden det er fra to personer. (Barn regnes ikke med siden de ikke har inntekt, men de står jo på lappen.) I mannens familie er det en sum per søsken med eller uten partner, som regel fellesgave til de med partner. Vet også at noen praktiserer å gi litt mer til par, men ikke dobbelt. F.eks. 500 til singel søster og 700 samlet til bror med kone. Anonymkode: c1253...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå