AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Hei. Jeg og barnefar er ikke sammen. Vi har er barn på 3,5. jeg har fått vite av barnefar at han tar barnet vårt i øret når han skal straffe barnet. Jeg er helt imot fysiske ting og får vondt i magen hver gang han drar ril pappan sin når jeg vet at barnet vårt blir tatt i øret som straff. hva skal jeg gjøre? Jeg har sagt til barnefar at jeg er imot dette og at man ikke skal være fysisk med barnet fordi han tar skade av det frem i tid og nå. Anonymkode: 1a11a...5f5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Ja, det er ikke lov med fysisk avstraffning i Norge. Du kan true med å ringe barnevernet Anonymkode: a8c3c...9ef 9
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Hadde tatt kontakt med bv asap, de kan hjelpe deg med å få en midliertidig forføyning (stans i samvær), til bv har undersøkt saken. Virker som at far trenger veiledning her. Han tar øret nå på en 3 åring, hva gjør han når barnet er 10? Anonymkode: 020b3...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 For barnet ditt sin del er du nødt til å gjøre noe med dette. Har du forsøkt å si at du er nøst til å ta det videre om han ikke endrer atferd eller tror du det kan gjøre det verre? Ville ringt Barnevernet og hørt om råd om han ikke vil endre seg på dette, og det må gjøres umiddelbart!! Virkelig ikke greit med fysisk avstraffelse! Anonymkode: 42178...b72 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Dette melder du straks til barnevernet. Det er ulovlig med fysisk avstraffet, og jeg er rett og slett sjokkert over at du virkelig lurer på hva du skal gjøre! Du kunne sikkert ringt politiet også, men har inntrykk av at de ikke tar seg tid til den type saker med mindre det skjer i akkurat det øyeblikket. Anonymkode: 9b1b9...dbe 7
PM75 Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Si ifra at dette ikke er lov. Og koble inn Familievernkontoret asap. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Hva jeg ville gjort, kom mye an på min relasjon til faren. Altså - om han generelt er tilsnakkende, tror jeg det mest hensiktsmessige ville være en grundig samtale om hva dette gjør med barn og hvorfor det må opphøre umiddelbart. Om jeg trodde det ga gehør, ville jeg latt det bli med det. Om kommunikasjonen var dårlig, ville jeg begynt med en samtale hos familievernkontoret med dette som tema. Samt forklart faren at han kun fikk ha samvær med tilsyn fra meg selv eller en felles venn/slektning vi begge har tillit til inntil jeg var trygg på at praksisen hadde opphørt. Om kommunikasjonen var helt på bærtur eller faren ikke var tilsnakkende på noen måte, ville jeg politianmeldt ham (samt sørger for lydopptak av at han bekrefter praksisen om det var mulig). Barnevernet kan bistå om du er usikker, men har ikke i utgangspunktet så mye å gjøre i en slik sak. Vold mot barn er straffbart og det er enhver forelders plikt å skjerme barnet dersom det utsettes for vold fra den andre forelderen. Jeg tror likevel kontakt med begge foreldre har så stor betydning for barn at det er verdt å jobbe for at volden skal opphøre, fremfor å bare kutte kontakt og gå rett til anmeldelse. Barneverntjenesten kan selvsagt også bistå med veiledning til den voldsutøvende forelderen ved behov. Det kan også Alternativ til vold en del steder. Anonymkode: 48d99...dd5 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Snakket med barnefar nå. Han virket lite mottakelig for det jeg sa. Jeg informerte også om at det er straffbart. Han prøvde å forsvare hvorfor han gjør det osv. har enda klump i magen fordi på meldingene så virker det som om han ikke respekterer mine meninger. Og ikke bryr seg om det. Anonymkode: 1a11a...5f5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Snakket med barnefar nå. Han virket lite mottakelig for det jeg sa. Jeg informerte også om at det er straffbart. Han prøvde å forsvare hvorfor han gjør det osv. har enda klump i magen fordi på meldingene så virker det som om han ikke respekterer mine meninger. Og ikke bryr seg om det. Anonymkode: 1a11a...5f5 Så du har dette bekreftet på meldinger? Da har du bevis for at far utøver fysisk vold på sin sønn. Ta kontakt med fvk, og gjerne en advokat også. Dette er absolutt grunn for å gå videre med å få stanset samvær. Han kan drive så mye han vil om dine meninger, men han kan ikke drite i Norges lover og det han gjør er ulovlig. Anonymkode: 5ba5d...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Ville startet med å nekte fravær. Å frivillig sende ungen til et hjem som gir avstraffelse er jo nærmest som å samtykke til at det fortsetter å skje! Noe annet var om han sa det i et forsøk på å lette på dårlig samvittighet. Ikke at dèt hadde vært en unnskyldning, men da fikk du i det minste følelsen av at det ikke skal skje igjen. En voksen er bjørnesterk i klypa og i krefter generelt, ovenfor en liten barnekropp! Anonymkode: 8ed44...9d4
Bonusfamilienunge Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 (endret) Kontakt barneværnet Endret 28. desember 2020 av Bonusfamilienunge
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 Jeg har alt på meldinger. Og en melding som han skriver selv at han kløyp han i øret. Han er hos pappan sin nå og skal være der til søndag. Han sier det skjedde en gang. Og mener at jeg blåser dette opp. Han sier at det ikke skal skje igjen. Anonymkode: 1a11a...5f5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Behold meldingene og ta kontakt med barnevernet. Du sier han forsvarer handlingen og at han er uenig i at det er skadelig. Så da må du ta det alvorlig, selv om det kun har skjedd 1 gang. Anonymkode: 5ba5d...f8a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 Her er svaret jeg fikk når jeg forklarte hvorfor det ikke er greit å klype han i øret: Er jo ikke en fysisk avstraffelse, det er ett lite klyp i øret. Er jo bedre det enn at han slår eller på annen måte er ufin. Er jo ikke slem med han om det er det du tror. men i siste melding skriver han at han har forstått det og det skjedde kun en gang. Anonymkode: 1a11a...5f5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Her er svaret jeg fikk når jeg forklarte hvorfor det ikke er greit å klype han i øret: Er jo ikke en fysisk avstraffelse, det er ett lite klyp i øret. Er jo bedre det enn at han slår eller på annen måte er ufin. Er jo ikke slem med han om det er det du tror. men i siste melding skriver han at han har forstått det og det skjedde kun en gang. Anonymkode: 1a11a...5f5 I den meldingen avslører han at han ikke vet hva en fysisk avstraffelse er og at han ikke har forståelse for hvordan man oppdrar barn slik at de faktisk lærer. Å klype når barnet slår er naturligvis fysisk avstraffelse. Det er jo en måte han straffer barnet i stedet for å oppdra. Det er først og fremst ikke bra for barnet, og far burde få foreldreveiledning. Anonymkode: 5ba5d...f8a
Gjest WhisperingWind Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Hadde ringt barnevernet og politiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå