Gå til innhold

Barn til øyelege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsestasjonen har sendt henvisning til øyelege da vi mistenker at han ser dårlig. Hvordan foregår en slik undersøkelse? Tenker det er lurt å forberede han i forkant. Barnet er 4 år

Anonymkode: 57afb...96c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når gutten her var inne, så fikk han først en plakat med bilde av hus, sirkel, firkant og en ting til på, og så skulle han peke på hvilken han mente øyelegen pekte på, altså som vanlig synstest for voksne bare mer barnevennlig. Så skulle han finne noen figurer i et "blurry" bilde. Etterpå fikk han et middel på øynene, noe bedøvende greier, som skulle virke en halvtime før øyelegen fikk undersøkt øynene skikkelig og sjekket styrken :)

Anonymkode: 64cdb...49a

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært på flere slike undersøkelser. De legene vi har vært hos har vært veldig gode med barna! De undersøkelsene jeg kan huske (er litt varierende hva de ser etter og hva de gjør) er:

- se på ulike figurerer i ulik  størrelse på en vegg. 

- ta på briller med og uten fargede glass for å se på ulike figurer. 

- se på blyant eller figur frem og tilbake foran øynene. 

- hvis de skal sjekke med maskin hender det de må dryppe øynene. Våre har aldri klaget på dette, så tror ikke det er så ille. 

-de får sitte på høy stol! Det er stas her i gården 😊

Lykke til! 

Anonymkode: cf623...3c0

Skrevet

Vi har vært til øyelege jevnlig siden 4 år. Dryppingen er for å åpne pupillen så legen ser ordentlig. Jeg synes øyelegen var veldig flink med barnet og forklare og rose underveis. På forhånd snakket vi om at det er viktig å gjøre øvelsene øyelegen ber om så godt man kan, så skulle vi gå kjøpe premie etterpå på lekebutikken. Noen barn kan finne på å nekte, vegre seg, eller være for sjenert. Så jeg kjørte på med premie så vi skulle få god rutine på den biten.

Anonymkode: e478f...3bc

Skrevet

Vær forberedt på ventetiden kan være lang. Det tok ett år fra henvisningen ble sendt til vårt barn fikk time. 

Anonymkode: 25345...9b1

Skrevet

Hvis det drøyer mer enn 2 uker så ringer man jo å hører med de, man venter ikke et år.

H

Anonymkode: 74dac...96f

• Liker 1
Skrevet

Både øyelegen og sykepleierne som kanskje er med (er ikke alltid sykepleiere er med, men det hender) tar seg veldig god tid med barn. De er veldig opptatte av at barnet ikke skal føle at det blir tvunget til noe, men prøver heller å gjøre undersøkelsen(e) til en lek. Øyelegene jeg var borti som barn viste meg hva de skulle gjøre på seg selv, en kollega eller foreldrene mine når jeg var usikker. Noen ting fikk jeg også gjøre på dem for å føle meg trygg, som å lyse i øyet med lykt og å klistre på øyelapper.

Øyelegen pleier å lyse i øynene med lykt, både håndholdt lykt og i en slags maskin. I den maskinen lener man haken en plate og pannen mot en bøyle sånn at hodet holdes nogen lunde i ro. Man får lov til å holde i stengene maskinen har. Barn pleier å sitte på fanget til mamma eller pappa når denne brukes. Ofte sitter barn på fanget til mamma eller pappa hele timen.

Ofte må man også se på en plate eller en skjerm (noen bruker fortsatt plate). Voksne leser bokstaver, og barn pleier å få symboler på sin skjerm/plate. Symboler som runding, hus, tann og firkant. Noen øyeleger bruker også en maskin med en slags trommel som viser et bilde av en bamse med en ballong når man ser inn i den. Jeg husker ikke helt hva det er de sjekker med den maskinen, men de finner ut av et eller annet. Øyelegen ser inn på øyet gjennom en skjerm samtidig. Hvis man skal ta bilder av hornhinnene sitter man og ser inn i en trommel med rundinger og prikker som beveger seg som man skal se på.

Det er ikke alle som får dråper, men hvis man får, får man først en bedøvelsesdråpe. Den gjør sånn at dråpene som skal utvide pupillen ikke gjør vondt. Bedøvelsesdråpen svir litt, og når den har fått effekt kjennes øyet ut som når foten din sover. Noen bruker lengre tid enn andre på å "få ut" dråpene fra kroppen, jeg bruker for eksempel lang tid i tillegg til å få veldig mye dråper hver gang, så for meg tar det en del timer. Man blir veldig lysømfintlig etterpå, og da er det godt å ha på solbriller. Det er også vanlig å bli fortere sliten siden øynene slipper inn mere lys, og det er slitsomt for både øynene og hodet.

Det jeg syntes var skumlest da jeg var liten, var å måle trykket i øyet. Øyelegen bruker et apparat som minner litt om en liten pistol. Denne har en veldig tynn, liten nåleliknende sak på seg som skytes fort inn og ut av øyet. Det gjør ikke vondt, men jeg synes det kiler skikkelig. Denne lager noen pipelyder når den er ferdig med å måle, høres litt ut som når febertermometeret sier ifra om at det er ferdig med målingen.

Det viktigste jeg vil si er at det er lov til å synes at det er skummelt, ekkelt og kanskje litt vondt. Det er lov å gråte og å bli redd og sinna. ❤️ 

Anonymkode: 680ce...3e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...