Gå til innhold

Når man eier leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier nå min første leilighet, og lurer på; hva bør man gjøre av vedlikehold når man eier noe eget? Er borettslag, så maling utendørs/beising er noe vi gjør felles har jeg forstått. Jeg ble aldri vist eller lært noe i oppveksten, heldigvis finnes det oppskrifter så man kan lage ordentlig mat. Og jeg vet hvordan jeg vasker og tørker støv. Men ellers, hva bør man gjøre? Jeg tenker på alt av vedlikehold og rengjøring av diverse (unntatt gulv og benker.)

Anonymkode: 2d08f...637

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reparerer ting som blir ødelagt, for eksempel om man skulle være så uheldig å slå hull i gipsveggen. Det er for øvrig overraskende lett å skade gipsvegger ved uhell - jeg greide det ved å komme borti med stolbeinet når jeg skulle løfte en spisestuestol opp på bordet for å vaske gulvet under, liksom.

Får fagfolk inn når det trengs. Er det vannlekkasje så ringer du rørleggeren fort som svint, for det kan bli dyrt. I leiligheter kan eier av leiligheten det oppstår vannlekkasje i, stå ansvarlig for skader som oppstår i andre leiligheter på grunn av lekkasjen. Noen innboforsikringer dekker deler av dette, men ikke alle. Vår innboforsikring dekker alt, men kun om vi ikke kunne hindret det eller forutsett det på en eller annen måte.

Jeg mener det viktigste med tanke på vedlikehold er å holde det ryddig og rent, og å fikse ting fortløpende. Lar du gjennomvåte håndklær ligge på parketten over tid vil det bli skader på parketten, for eksempel. Det er både billigere og lettere å legge disse håndklærne et annet sted enn å bytte gulv. Er det noe galt med sluket, så fiks det med én gang i stedet for å vente. En flaske Mudin, eventuelt en time med rørlegger, er stress der og da, men mye billigere og mye mindre stress enn å måtte bytte ut halve badet og behandle for sopp senere.

Anonymkode: 8909c...5c6

Skrevet

Dette er det jeg kommer på som ofte kan bli glemt: 

Vask filteret på viften over stekeplaten jevnlig. 

Snu brannslukningsapparat en gang i året dersom det er pulver(gjør alltid dette ute da uhell er dyrt). Ellers skal apparatet kontrolleres årlig. 

Sjekk årlig at brannvarslere fungerer slik de skal. 

Har du langt hår kan det være greit å bruke mudin som vedlikehold i dusjavløp og i vask. 

Innside av vaskemaskin og oppvaskmaskin trenger også en vask av og til. 

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med leilighet 🤩 jeg var som deg da jeg kjøpte min første leilighet, men man lærer og finner ut av ting underveis. 

Vask filteret i viften over komfyren, der blir det fort fettete. Rensk slukene gjevnlig, ellers kan de gå tett. Ha opp ventilene i leiligheten for å slippe inn luft, i tillegg bruker jeg å sjokklufte hver dag for å få inn frisk luft. 

Anonymkode: b7c7d...9de

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...