Gå til innhold

Forvirret prøver!

Gjest Praxis

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Vi har nå nylig bestemt oss for å prøve å bli gravide. Vi har nettopp giftet oss (16. juli) og i den anledning kom mensen 5 dager senere enn normalt (stress.....). Tok en test, men var ikke gravid.

Så har jeg prøvd å sette meg inn i dette da; når har man størst mulighet til å bli gravid, er vel kjernespørsmålet mitt.

Jeg har lest om eggløsning, og sædcellenes levetid, og syklus, etc. Men for en ferskis som meg, så har jeg ikke det helt på G ennå.

Jeg har to spørsmål til dere:

1. Forrige mens startet 31.07, den var utsatt med 5 dager, og den varte i 8 dager.... Vanligvis varer den i 7. Vil dette påvirke eggløsningen min? Bør jeg ta eggløsningstester?

2. Når er sjansen størst for at jeg kan bli gravid?

(det ble vel 3 spm det...)

Dette er jo spennende, og jeg har stor lyst til å bli gravid, og det selvfølgelig så fort som mulig (litt naiv kanskje der men...)

Håper noen av dere gidder å svare en nysgjerrig og forvirret prøver. Takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..

Er på prøver stadiet selv og anser meg overhode ikke som noen ekspert, men kan jo forsøke å svare deg likevel.

Du har størst sjanse for å bli gravid i dagene rundt eggløsning.

Dersom du har stabil syklus kan du regne deg frem til når du har eggløsning. Den er alltid 14 dager før mens, men ikke nødvendigvis 14 dager etter, men igjennomsnitt er det ca det, da gjennomsnittet for en syklus er på 28 dager.

Dersom du vet hvor lang syklus du har kan du regne ut dine mest fruktbare dager selv, evt bruke en kalkulator som her.

Lengden på mensblødningen har ikke noe å si for lengden på syklusen din, da en syklus regnes fra første dag i mens til og med siste dag før neste mens. Men stress og andre faktorer kan påvirke eggløsningen. Så da er gjerne greit å teste med eggløsningstester og følge med på kroppens øvrige signaler og tegn.

Ellers er det vel mye sex som er den sikkreste løsningen :sjarmor:

Lykke til med prøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja. En kalkulator hjelper lite hvis man ikke har sex.... Det er vel bare å hoppe i høyet da. Har jeg bestemt... satser på at det er greit for ham... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex annenhver dag i perioden 5 dager før, under og 1 dag etter EL tror jeg er "cluet".

Du finner mye bra info her

Hvis du er usikker på når du har EL kan du jo kjøpe noen EL-tester.

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har stabil syklus kan du regne deg frem til når du har eggløsning. Den er alltid 14 dager før mens,

Dette er feil!

Eggløsningen kommer gjerne mellom 12-16 dager før mens, men alt fra 10-18 dager før mens er helt normalt...

Ta utgangspunkt i når neste mens er ventet, og tell deg bakover.

Ta en "sengavals" annenhver dag fra 16-12 dager før ventet mens (18-10 dager om du vil være sikker), og du kan være nesten 100% sikker på at dere treffer EL.

Men husk - selv om dere treffer EL helt optimalt så trenger det ikke å bli en graviditet ut av det.

Det er "bare" 20-30% som blir gravide selv om man treffer EL optimalt.

Så ikke stress selv om det ikke klaffer nå på første forsøk..

Lykke til

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<sitat av meg, om eggløsning 14dager før mens>

Dette er feil!

Eggløsningen kommer gjerne mellom 12-16 dager før mens, men alt fra 10-18 dager før mens er helt normalt...

Hm.. ser man det. Da har jeg også lært noe nytt. Var helt overbevist om at det var alltid 14 dager nemlig... :rodme:

<tusle tilbake i bakgrunnen og lover å ikke svare med feilinformasjon igjen>

Det er bra du passer på Chiquita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Som jeg skjønner her, så fins det ingen fasit på det perfekte tidspunkt, det er jo så individuelt. Vi får bare prøve oss frem tenker jeg, men kanskje også ha disse rådene/svarene i bakhodet. Vi har jo bare såvidt begynt på denne baby-lagingen, og jeg forstår at man må ha litt tålmodighet.... Men spennende er det uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det beste og mest sikre tegnet er at sexlysten normalt øker rundt EL :-)

Ikke begynn å stress enda. Kos dere og drøm om kjærlighetsbarnet!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...