AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #61 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg mener, hvorfor er det fortsatt "greit" og vanlig å høre: "åh, hun er fra Polen, da er hun sikkert en vaskedame eller golddigger", "åh, han er fra Litauen, da driver han sikkert og stjeler biler" eller "åh, hun er fra Brasil, da er hun sikkert litt horete". Hvorfor er det ok?? Anonymkode: 4fb23...486 Det er selvsagt ikke OK det heller, på noen som helst måte. Det er utrolig fordomsfullt og bygger opp under idiotiske stereotyper. Jeg garanterer deg at de som synes det å bruke n-ordet ikke er ok, sier heller ikke ting som det du nevner. Anonymkode: 88385...6bd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 27. desember 2020 #62 Del Skrevet 27. desember 2020 Jeg vil si det er like ille at samboeren din er kort og enkel i hodet, som at han er rasist, TS. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #63 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er selvsagt ikke OK det heller, på noen som helst måte. Det er utrolig fordomsfullt og bygger opp under idiotiske stereotyper. Jeg garanterer deg at de som synes det å bruke n-ordet ikke er ok, sier heller ikke ting som det du nevner. Anonymkode: 88385...6bd Jeg har ei venninne som er så lei av slike kommentarer og fordommer at hun faktisk har vurdert å ta livet sitt. Hun sier at denne "evige kampen" klarer hun ikke å kjempe lenger. Bruke hele livet på å bevise "Jeg er ikke sånn som du tror". Anonymkode: 4fb23...486 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #64 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ei venninne som er så lei av slike kommentarer og fordommer at hun faktisk har vurdert å ta livet sitt. Hun sier at denne "evige kampen" klarer hun ikke å kjempe lenger. Bruke hele livet på å bevise "Jeg er ikke sånn som du tror". Anonymkode: 4fb23...486 Huff, jeg får vondt av henne. Hun er sikkert ikke alene om å føle det sånn heller, dessverre. Og dette er jo et eksempel på hvorfor man bør være forsiktig med hva man sier, selv om det er ment som "tull". Fordi selv om det er en forbipasserende, meningsløs kommentar for den som sier det, kan det være at mottakeren av kommentaren hører dette daglig gjennom livet. Og da tærer slik "humor" på. Bevisbyrden skal ikke måtte ligge på venninnen din på å bevise det motsatte av det stereotypene skal ha det til. Anonymkode: 88385...6bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #65 Del Skrevet 27. desember 2020 15 minutter siden, AnonymBruker said: I Norge, tydeligvis. Hører det stadig vekk. Anonymkode: 4fb23...486 Og hva gjør du når du hører det? Du må jo ta et oppgjør med egen omgangskrets når du hører dem bruke krenkende utsagn du reagerer på! I min omgangskrets sier man verken n-ordet eller slike ting som du nevnte. Sier man ingenting fortsetter folk å tro det er ok. Anonymkode: a55d7...9c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #66 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Møte for å forklare at en unge ikke er rasist fordi han sier «neger»?? 😂 Anonymkode: 6bc95...6b7 Han hadde ikke brukt det ordet engang, de bare oppfattet ham som rasist pga måten han snakket på. Å han elsker å ser opp til sine to "søstre". Vi ble innkalt til skolen. Der var ingen barn som hadde reagert, men en lærer som mente ungen var rasist. Anonymkode: 1f333...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #67 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Og hva gjør du når du hører det? Du må jo ta et oppgjør med egen omgangskrets når du hører dem bruke krenkende utsagn du reagerer på! I min omgangskrets sier man verken n-ordet eller slike ting som du nevnte. Sier man ingenting fortsetter folk å tro det er ok. Anonymkode: a55d7...9c8 Jeg sier fra!! Men da får jeg, som sagt, at "det bare var tull" og "ikke vær så sur da!" eller "hårsår". Så jeg blir sett på som "sur" og "hårsår" fordi jeg sier at dette ikke er greit. Man skal ikke si så stygge ting. Man bør ikke tenke disse ting heller. Man bør spørre seg selv: "tenker jeg sånn fordi det er sant eller fordi noen vil at jeg skal tenke sånn?" Anonymkode: 4fb23...486 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #68 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Huff, jeg får vondt av henne. Hun er sikkert ikke alene om å føle det sånn heller, dessverre. Og dette er jo et eksempel på hvorfor man bør være forsiktig med hva man sier, selv om det er ment som "tull". Fordi selv om det er en forbipasserende, meningsløs kommentar for den som sier det, kan det være at mottakeren av kommentaren hører dette daglig gjennom livet. Og da tærer slik "humor" på. Bevisbyrden skal ikke måtte ligge på venninnen din på å bevise det motsatte av det stereotypene skal ha det til. Anonymkode: 88385...6bd Du kan jo lese flere tråder her, for eksempel, om kvinner fra Sør-Amerika og "Erfaring med jenter fra Øst-Europa", har du sett hvor mye bullshit og fordommer det er der? Anonymkode: 4fb23...486 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #69 Del Skrevet 27. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg sier fra!! Men da får jeg, som sagt, at "det bare var tull" og "ikke vær så sur da!" eller "hårsår". Så jeg blir sett på som "sur" og "hårsår" fordi jeg sier at dette ikke er greit. Man skal ikke si så stygge ting. Man bør ikke tenke disse ting heller. Man bør spørre seg selv: "tenker jeg sånn fordi det er sant eller fordi noen vil at jeg skal tenke sånn?" Anonymkode: 4fb23...486 Ja, det er jo de samme menneskene som kommer med rasistiske vitser og som bruker n-ordet. Det er jo de som er hårsåre som ikke tåler tilsnakk. Anonymkode: a55d7...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #70 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kompisen min har faktisk blitt mobbet og kalt neger i stygg mening. Så det at det ikke blir brukt negativt i Norge er tull. Det er faktisk flere som har blitt mobbet og fått høre det ordet negativt, så heller ikke i Norge burde man gå rundt og si det. Anonymkode: 88f3b...4b0 Vel, her var det altså ikke snakk om noe sånt. Men jeg er jo redd gutten skal si «neger» og at folk skal tolke det negativt, f.eks i barnehagen. Selv om de fleste skjønner at en toårig selvsagt ikke er rasist. Anonymkode: 36bdf...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #71 Del Skrevet 27. desember 2020 Humor? Nei. Rasisme? Ja! Anonymkode: b7881...d13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #72 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Har faktisk aldri hørt noen si nigger jeg utenom i amerikanske filmer? Er dette virkelig normalt å si? Anonymkode: dcf8a...4b9 Han sier ikke «nigger». Å si «neger» er derimot helt vanlig i Norge, selv om noen forsøker å forby det. Vært vanlig i lange tider. Hellbillies har laget en sang med ordet. Anonymkode: 36bdf...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #73 Del Skrevet 27. desember 2020 Er det så forbanna vanskelig å la være å si neger. Ingen sier krøpling lenger heller. De som tviholder på sin rett til å si neger er som regler rasister. Det ser man fort når man kjenner dem litt. Anonymkode: 07c8e...fcc 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessa12 Skrevet 27. desember 2020 #74 Del Skrevet 27. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo bare humor, men nå som gutten vår begynner å bli større (2,5 år) er jeg redd han kan plukke opp noe av det. Det er flere barn med innvandrerbakgrunn på avdelingen, og jeg vil nødig at vi kommer i den situasjon at vi får tilbakemeldinger om rasistiske ord! Det som sies er f.eks å synge sanger hvor teksten er byttet ut, som f.eks «Og negrene i Afrika og alt de har å gjøre», eller «Jag trodde negrana fanst, bara, bara i Afrika..!» Og så maser han om det ironiske i at Bill Cosby sang «White Christmas» og at det burde hett «Black Christmas». Jeg har sagt fra at nå burde han slutte å bruke N-ordet, men han forsvarer seg med at «det betyr jo bare svart», og han beklager seg hele tiden over endringer i samfunnet som dette med Nissene over skog og hei og blackface og Uncle Ben’s og Diplom-is, hvor jeg for så vidt kan være enig i at det går litt langt. Men likevel. Noen råd? Andre som har slitt med noe lignende? Anonymkode: 36bdf...c17 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo bare humor, men nå som gutten vår begynner å bli større (2,5 år) er jeg redd han kan plukke opp noe av det. Det er flere barn med innvandrerbakgrunn på avdelingen, og jeg vil nødig at vi kommer i den situasjon at vi får tilbakemeldinger om rasistiske ord! Det som sies er f.eks å synge sanger hvor teksten er byttet ut, som f.eks «Og negrene i Afrika og alt de har å gjøre», eller «Jag trodde negrana fanst, bara, bara i Afrika..!» Og så maser han om det ironiske i at Bill Cosby sang «White Christmas» og at det burde hett «Black Christmas». Jeg har sagt fra at nå burde han slutte å bruke N-ordet, men han forsvarer seg med at «det betyr jo bare svart», og han beklager seg hele tiden over endringer i samfunnet som dette med Nissene over skog og hei og blackface og Uncle Ben’s og Diplom-is, hvor jeg for så vidt kan være enig i at det går litt langt. Men likevel. Noen råd? Andre som har slitt med noe lignende? Anonymkode: 36bdf...c17 Prøv Bing Crosby! Endret 27. desember 2020 av Tessa12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #75 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han sier ikke «nigger». Å si «neger» er derimot helt vanlig i Norge, selv om noen forsøker å forby det. Vært vanlig i lange tider. Hellbillies har laget en sang med ordet. Anonymkode: 36bdf...c17 Det er heldigvis ikke "vanlig" lenger, nei. Språk utvikler seg og forandrer seg, og i disse dager knytter de fleste ordet til rasister. Så da er det det stempelet du får hvis du bruker det. Anonymkode: 88385...6bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #76 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ordet i seg selv er negativt ladet når brukt av ikke-mørkhudete, nettopp pga av den såre historien bak det. Det bør ikke være så utrolig vanskelig å unngå bruke når det gjør mange ukomfortabele. Det er ikke så veldig nytt at det ikke er greit å si heller, jeg er snart 30 og har alltid vokst opp med at det er uaktuelt å bruke. Og hvordan er det ikke negativt å bruke det i tullesanger om at afrikanere har så mye å gjøre (hint til slaveri?) eller at han trodde de bare fantes i Afrika (hint til at de ikke burde finnes her?). Anonymkode: 88385...6bd Det er bare på tull. Ordet er ikke negativt i seg selv, nei, men «nigger» er selvsagt det. Om «mye å gjøre» så er det vel motsatt, nemlig at afrikanske menn i Afrika tilsynelatende ikke har noe å gjøre på, mens kvinnene arbeider, som fru Bondevik i sin tid påpekte: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gPPydL/bjoerg-bondevik-refser-afrikanske-menn Versjonen av englarna fanst er bare tullete. Men kanskje det ligger mer bak enn jeg er klar over. Anonymkode: 36bdf...c17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #77 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han sier ikke «nigger». Å si «neger» er derimot helt vanlig i Norge, selv om noen forsøker å forby det. Vært vanlig i lange tider. Hellbillies har laget en sang med ordet. Anonymkode: 36bdf...c17 Den sangen er 20 år gammel. Mye har skjede siden den gang. I dag går ikke oppegående folk og sier det. Du må gjerne unnskylde samboeren din, men tulling er han! Anonymkode: b7881...d13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #78 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han sier ikke «nigger». Å si «neger» er derimot helt vanlig i Norge, selv om noen forsøker å forby det. Vært vanlig i lange tider. Hellbillies har laget en sang med ordet. Anonymkode: 36bdf...c17 Bare fordi det er laget en sang om det for mange år siden, betyr ikke det at samfunnet og sosial aksept ikke kan endre seg. Det der var meget tynt må jeg si... kom med en dypere forståelse og forklaring. Prøv. Anonymkode: 40158...f44 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentagon Skrevet 27. desember 2020 #79 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel ikke mitt ansvar, men enig i at han ikke bør si sånt før etter barnas leggetid. Anonymkode: 36bdf...c17 Selvfølgelig har du ett samfunnsansvar for å si noe når den du er nærmest sier dømmende ting. Hvis ikke du skal si ifra hvem skal det da? Hvis ikke du, hvem? Hvis ikke nå, når? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #80 Del Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er likevel rasistisk. Alle rasister jeg har møtt, eller "litt tulle-rasister" som du kaller det, er som regel menn (men ikke alltid), har lav sosioøkonomisk status, er mindre intelligente og lite reflekterte. Jeg har aldri møtt reflekterte, smarte mennesker med slike holdninger. Anonymkode: d6c8b...c5d Tja, han jobber i finansbransjen og har millionlønn. Vet ikke hva du mener med «lav sosioøkonomisk status», men stemmer neppe. Intelligensen er det heller ikke noe galt med, men er ikke flink til å skjønne andres ståsted, så kanskje ikke så reflektert. Anonymkode: 36bdf...c17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå