AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 På nyåret starter den lille i barnehagen og jeg skal tilbake på jobb (satt av en måned innkjøring). Og jeg klarer bare ikke se for meg hvordan «hverdagslogistikken» skal gå opp. Hvordan gjør dere det? Hva er ditt beste tips? Vi jobber begge 100% (eller mer), men har fleksible jobber. To biler, kort vei til barnehagen (som har lang åpningstid), og vi kan kjøpe oss fri fra det som er mulig (ønsker ikke au pair). Har besteforeldre som gjerne hjelper, men tenker de er best å ha i bakhånd til F.eks sykdom. Og ja, kun et barn. Det må jo gå an å få til... Anonymkode: e39b2...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Om morgenen går vi egentlig ut døra alle samtidig her, men et lurt tips er egentlig at den ene starter tidlig på jobb, den andre leverer, også henter den som da slutter først. Planlegg middagene og gjør evt klart litt kvelden før. Smør matpakker kvelden før og legg frem klær. Ha faste dager til ulike typer klesvask, da slipper du at alt har hopet seg opp til helgen. Anonymkode: 8b1fa...8d5 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Ser ikke så mange utfordringer i logistikken jeg, dere har ett barn, begge har bil og fleksible jobber, kort vei til barnehage osv. Alt er lagt til rette for at logistikken går på skinner, allerede før dere starter opp Den det passer best for, leverer. Så henter den andre, viktig å tenke at det ikke er en konkurranse i hvem som gjør mest, men at dere begge to, gjør dette for å lasset som heter "familie". En henter barnet og en annen handler mat og begynner på middag feks ,viktig at man legger til rette for at det skal gå fint uten stress, for stress hver dag, det er roten til mye vondt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Vi har to små på ett og to år. Det som fungerer best for oss er at vi gjør alt klart om kvelden, klær, matpakker osv. Jeg står opp ca 6, gjør meg klar, legger alt til bhg klart i mannens bil og drar hjemmefra 6:45. Da jobber jeg 7-14:30/15(dropper lunsjpause). Hvis en av ungene er våken så steller jeg gjerne barnet også før jeg drar. Mannen kler på barna, setter dem i bilen og kjører avgårde ca7:30. Da rekker de frokost i bhg, mens han rekker en kjapp dusj på jobb før han starter kl.8. Noen ganger dusjer han hjemme hvis de har tid til det, da får de se tegnefilm imens. Jeg henter ca 15-15:20, drar hjem og varmer opp middagsrester fra i går. Mannen er hjemme ca 16:15, da er det typisk litt lek og moro før en av oss lager middag som vi spiser med barna rundt kl.18, og legging 18:30-19. Vi voksne legger oss 21:30 pga mye våkenetter. Anonymkode: f46ac...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Kan dere kjøre til jobb, er det mulighet til parkering der? Hvis ja, så eneste dere trenger, slik jeg ser det, er ekstra barnestol i andre bilen. En forelder drar på jobb tidligere - og jobber 8-16, eller til og med 7-15 om man er morgenfugl. Jobber en av dere i staten, med reduserte arbeidstider, er det 7:30-15. Denne personen henter så i barnehagen. Denne personen må være den punkligste av dere, fordi man MÅ hente i tiden. Denne personen må kunne komme til bhg uten å risikere å havne i bilkø . Den andre forelder leverer, så klart, litt senere, men til gjengjeld jobber litt lengre på kvelden. Selvsagt, hvis dere har mulighet til at besteforeldre kan hente en gang i uka, så hjelper det veldig, man kan jobbe litt lengre den dagen. Det kommer jo også an på hvor lang reisevei dere har til jobben. Det hjelper veldig hvis ihvertfall 1 forelder jobber nærmere hjem og ikke pendler. Kan dere ikke kjøre bil til jobb - i storebyer - løsningen på logistikken er elsykkel, enten transportsykkel eller med sykkelvogn bak. Rask og forutsigbart transport til og fra jobb. Anonymkode: e0eba...90f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om morgenen går vi egentlig ut døra alle samtidig her, men et lurt tips er egentlig at den ene starter tidlig på jobb, den andre leverer, også henter den som da slutter først. Planlegg middagene og gjør evt klart litt kvelden før. Smør matpakker kvelden før og legg frem klær. Ha faste dager til ulike typer klesvask, da slipper du at alt har hopet seg opp til helgen. Anonymkode: 8b1fa...8d5 Jeg og ser for meg at en leverer og en henter så det blir kortest mulig til i barnehagen. Forbredelser virker til å være tingen, takk for tips:) smart med klesvaskedag. Ennå er det ikke mer vasketøy enn at jeg klarer få det unna på en dag (3-4 maskiner). Anonymkode: e39b2...7d5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Dævendøtte skrev (3 timer siden): Ser ikke så mange utfordringer i logistikken jeg, dere har ett barn, begge har bil og fleksible jobber, kort vei til barnehage osv. Alt er lagt til rette for at logistikken går på skinner, allerede før dere starter opp Den det passer best for, leverer. Så henter den andre, viktig å tenke at det ikke er en konkurranse i hvem som gjør mest, men at dere begge to, gjør dette for å lasset som heter "familie". En henter barnet og en annen handler mat og begynner på middag feks ,viktig at man legger til rette for at det skal gå fint uten stress, for stress hver dag, det er roten til mye vondt. Det er jeg glad for å høre:) jeg tror jeg ser så mørkt på det bare fordi det blir sånn en overgang. Og et veldig godt poeng med å ikke gjøre det til en «konkurranse», det er noe jeg skal være bevisst på. Anonymkode: e39b2...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi har to små på ett og to år. Det som fungerer best for oss er at vi gjør alt klart om kvelden, klær, matpakker osv. Jeg står opp ca 6, gjør meg klar, legger alt til bhg klart i mannens bil og drar hjemmefra 6:45. Da jobber jeg 7-14:30/15(dropper lunsjpause). Hvis en av ungene er våken så steller jeg gjerne barnet også før jeg drar. Mannen kler på barna, setter dem i bilen og kjører avgårde ca7:30. Da rekker de frokost i bhg, mens han rekker en kjapp dusj på jobb før han starter kl.8. Noen ganger dusjer han hjemme hvis de har tid til det, da får de se tegnefilm imens. Jeg henter ca 15-15:20, drar hjem og varmer opp middagsrester fra i går. Mannen er hjemme ca 16:15, da er det typisk litt lek og moro før en av oss lager middag som vi spiser med barna rundt kl.18, og legging 18:30-19. Vi voksne legger oss 21:30 pga mye våkenetter. Anonymkode: f46ac...f9b Den lille morgenfuglen våkner klokken 5, så jeg håper på en hyggelig og rolig start på dagen før hun skal avgårde. Min plan var også å droppe lunsjen for å være ferdig tidligere. Og så evt jobbe mer på kvelden når hun har lagt seg. Når dere får det til med to små, må vi altså få det til med en! Anonymkode: e39b2...7d5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den lille morgenfuglen våkner klokken 5, så jeg håper på en hyggelig og rolig start på dagen før hun skal avgårde. Min plan var også å droppe lunsjen for å være ferdig tidligere. Og så evt jobbe mer på kvelden når hun har lagt seg. Når dere får det til med to små, må vi altså få det til med en! Anonymkode: e39b2...7d5 Slitsomt, men praktisk når de er morgenfugler 😅. Da hadde jeg byttet på at én står opp med henne, den andre får sove til 6:30ish, stelle seg og overta jenten. Mens førstemann opp drar tidlig på jobb. Anonymkode: f46ac...f9b
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Kan dere kjøre til jobb, er det mulighet til parkering der? Hvis ja, så eneste dere trenger, slik jeg ser det, er ekstra barnestol i andre bilen. En forelder drar på jobb tidligere - og jobber 8-16, eller til og med 7-15 om man er morgenfugl. Jobber en av dere i staten, med reduserte arbeidstider, er det 7:30-15. Denne personen henter så i barnehagen. Denne personen må være den punkligste av dere, fordi man MÅ hente i tiden. Denne personen må kunne komme til bhg uten å risikere å havne i bilkø . Den andre forelder leverer, så klart, litt senere, men til gjengjeld jobber litt lengre på kvelden. Selvsagt, hvis dere har mulighet til at besteforeldre kan hente en gang i uka, så hjelper det veldig, man kan jobbe litt lengre den dagen. Det kommer jo også an på hvor lang reisevei dere har til jobben. Det hjelper veldig hvis ihvertfall 1 forelder jobber nærmere hjem og ikke pendler. Kan dere ikke kjøre bil til jobb - i storebyer - løsningen på logistikken er elsykkel, enten transportsykkel eller med sykkelvogn bak. Rask og forutsigbart transport til og fra jobb. Anonymkode: e0eba...90f Jeg jobber hjemmefra, så det er litt luksus. Mannen har og noen hjemmedager, og ellers kjører han til jobb med god parkering og ingen fare for trafikk (men lang reisevei). Våre jobber er fleksible, men krever ofte mer enn 7,5 time pr dag. Det med en ekstra bilstol er notert. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for oppløftende svar forstår ikke hvorfor jeg ser så mørkt på det. «Alle andre» får det jo til, så dette må vi klare og. Anonymkode: e39b2...7d5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber hjemmefra, så det er litt luksus. Mannen har og noen hjemmedager, og ellers kjører han til jobb med god parkering og ingen fare for trafikk (men lang reisevei). Våre jobber er fleksible, men krever ofte mer enn 7,5 time pr dag. Det med en ekstra bilstol er notert. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for oppløftende svar forstår ikke hvorfor jeg ser så mørkt på det. «Alle andre» får det jo til, så dette må vi klare og. Anonymkode: e39b2...7d5 Jeg så også mørkt på det, først med ett barn, så med to. Det blir travle dager, men hvis dere trives i jobbene deres er det jo veldig deilig å kunne være litt voksen også. Plutselig vet du ikke om noe annet, og det er den nye normalen. Anonymkode: f46ac...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 Vi har tre barn, ikke fleksible jobber og er alene enten ved levering/henting. Det går greit nok likevel. Alt gjøres klart kvelden i forveien. Den yngste er med mens jeg dusjer og smører frokost til de to eldste. De spiser når de våkner og deretter er det påkledning, tannpuss og utetøy før vi går til barnehagen. Rutine og forberedelser er det viktigste. Anonymkode: b09b6...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slitsomt, men praktisk når de er morgenfugler 😅. Da hadde jeg byttet på at én står opp med henne, den andre får sove til 6:30ish, stelle seg og overta jenten. Mens førstemann opp drar tidlig på jobb. Anonymkode: f46ac...f9b Praktisk i ukedagene, men ikke i helgene;) Anonymkode: e39b2...7d5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #14 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg så også mørkt på det, først med ett barn, så med to. Det blir travle dager, men hvis dere trives i jobbene deres er det jo veldig deilig å kunne være litt voksen også. Plutselig vet du ikke om noe annet, og det er den nye normalen. Anonymkode: f46ac...f9b Jeg er kjempeglad i jobben min og gleder meg til å komme i gang. Jeg gleder meg bare ikke til å være borte fra den lille... og til stress. Men får prøve og planlegge oss vekk fra det så godt det går:) takk for svar Anonymkode: e39b2...7d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå