AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Min bror sliter med et stort alkoholproblem. Han har mistet jobb, venner, kontakt med barna, økonomiske problemer. Etter vår mor døde så har det eskalert enda mer, og han er vel full stort sett hele tiden. Jeg er så glad i han og jeg har så lite familie at jeg vil ikke miste han. Men han lyger, baksnakker meg og søsteren min. Han er utålmodig med barna, og han er sint. Han er en skygge av seg selv. Jeg blir så skuffet av oppførselen, og det topper seg når jeg får høre at han edru snakker stygt om meg. Jeg blir så lei meg. Så jeg lurer litt på om jeg bare må beskytte meg selv fra han, og kutte han ut til han tar tak i problemene sine. Jeg får jo så dårlig samvittighet og.. for når han er fin, så er han veldig fin. Men det er bare så sjelden nå. Og han sørger jo slik over mamma (det gjør virkelig jeg og da), så jeg er redd han gjør seg noe og, selv om jeg ikke tror det... Hva ville du gjort her? Fortsatt og godta at han snakker stygt om oss/meg, og at han lyver...? Bare for at han er alkoholiker? Anonymkode: 9fa58...beb
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Hold kontakten, men sett grenser og begrens kontakten når du føler for det. Mister han dere kan det ende med at han drikker seg ihjel. mikke at det er ditt ansvar, men det kan bli realiteten. han er svært syk psykisk og at han baksnakker deg skal du ikke legge så mye i, han har det ikke bra. Anonymkode: 5ce18...d3b 6
Magtow Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Vær forsiktig. Mister han alt av familier så kan det hende han utfører selvmord. Dine handlinger har konsekvenser. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Jeg vil jo holde kontakten, er så glad i han.. Men han snakker stygt om meg til andre. Og om mine barn. Han sårer meg så mye, jeg føler jeg har nok sorg selv etter å ha mistet den beste mammaen såpass ung 😢 Men jeg har samboer og barn, det har ikke han-pga alkoholen da... Det går ikke an å snakke med han om problemene, da blir han bare sint... Anonymkode: 9fa58...beb 1
Magtow Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vil jo holde kontakten, er så glad i han.. Men han snakker stygt om meg til andre. Og om mine barn. Han sårer meg så mye, jeg føler jeg har nok sorg selv etter å ha mistet den beste mammaen såpass ung 😢 Men jeg har samboer og barn, det har ikke han-pga alkoholen da... Det går ikke an å snakke med han om problemene, da blir han bare sint... Anonymkode: 9fa58...beb Han trenger psykologisk hjelp og avrusning fra profesjonelle fagfolk. Gå inn på google og søk avrusningsklinikk. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Magtow skrev (11 minutter siden): Han trenger psykologisk hjelp og avrusning fra profesjonelle fagfolk. Gå inn på google og søk avrusningsklinikk. Ja jeg vet. Har kontaktet fastlegen. Har snakket med ei venninne som jobber på avrusningsklinikk. Men de sier det samme- han må ønske det selv 😏 Anonymkode: 9fa58...beb 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Magtow skrev (8 timer siden): Vær forsiktig. Mister han alt av familier så kan det hende han utfører selvmord. Dine handlinger har konsekvenser. Om dette skjer er det absolutt ikke TS sin skyld. Her må TS ta hensyn til sin egen situasjon og helse og ta vare på seg selv. TS: begrens kontakten en del, og om det ikke blir bedre så kanskje du må kutte han ut. Til sist har vi alle ansvar for oss selv og hvis han behandler deg dårlig skal du ikke finne deg i alt. Anonymkode: 5de86...cdf 15
Hippogriff Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Ditt fremste ansvar er å verne deg selv og dine barn så godt du kan. Kontakten med din bror bør holdes til den håndterlige arten - begrenset hyppighet og lengde, og ikke slik at han har tilgang på å ødelegge for mye for dere. Setter du grenser for deg selv, holder du ut i pårørenderollen mye lenger og slipper kanskje å kutte ham helt ut. At han kan være slem er vel dessverre et nokså typisk trekk for aktive rusmisbrukere - de går inn i sin egen boble og er ikke i stand til å tenke særlig mye på andre. Magtow skrev (8 timer siden): Vær forsiktig. Mister han alt av familier så kan det hende han utfører selvmord. Dine handlinger har konsekvenser. Dette er bare så utrolig unødvendig. Å være pårørende til en rusmisbruker er mer enn tøft nok uten slik shaming, moralisering og tull. 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 Kutt kontakt. Snakker av erfaring. Vil du leve livet ditt som med avhengig? Anonymkode: 7cfb1...59b 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Jeg vet ikke hva som er best. Men ville ikke latt ham ha kontakt med barna iallefall. Og la ham være trygg på at når han har sluttet å drikke er du der for ham Anonymkode: 3f24e...16e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 Magtow skrev (8 timer siden): Vær forsiktig. Mister han alt av familier så kan det hende han utfører selvmord. Dine handlinger har konsekvenser. Ehm..... Nei. Bare nei. Anonymkode: 52f00...bf3 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #12 Skrevet 27. desember 2020 Hvordan bor han? Siden han ikke har jobb. Anonymkode: 4c07e...262
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #13 Skrevet 27. desember 2020 Alkoholisme gjør dessverre at folk endrer karakter og kan bli stygge mot andre. Også når de er edru. Hvis du kan klare å se det som en del av sykdommen, blir det kanskje litt lettere å bære? Men ikke la ham utsette barna dine for det. Det betyr garantert ufattelig mye for ham at han vet at du er der, du behøver ikke å tilbringe mye tid med ham, men bare høre med ham av og til hvordan det går sånn at han vet at han ikke har mistet deg. Du må jo selv kjenne på hvor mye kontakt du klarer, og om du i det hele tatt orker noe kontakt, men en liten telefon av og til eller et kort lite besøk betyr nok mye. Personlig hadde min grense gått ved trusler og aggresjon. Og selvfølgelig vold. Hvis min bror ble sånn, hadde jeg kuttet kontakten. Anonymkode: 79a3b...d16 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #14 Skrevet 27. desember 2020 Skjerm deg. Gi han beskjed om at du er glad i ham. Derfor får han ikke komme på besøk hos deg full. Men si at han er hjertelig velkommen edru, og i godt humør. An er voksen, og måvelge dette selv Anonymkode: 199ed...fec 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #15 Skrevet 27. desember 2020 Tusen takk for svar dere. Han leier en sokkel. Tidligere bodde han i en nybygd villa og hadde alt på stell. Han har nok alltid vært glad i å feste, men nå tar det helt av. Han har jo penger nå siden han har arvet, men han har masse gjeld så det blir vel snart tomt. Han er forsåvidt grei når vi først møtes. Og det er da jeg blir så glad, for han er sitt gode gamle jeg da. Men så er det rett på fylla. Men han lyger og baksnakker og, det er ganske så nytt. Og det er det jeg ikke takler. Jeg prøver å tenke at han er syk. Det er jo ingen som vil være full slik hele tiden. Samtidig så blir jeg så sint for at han ikke skaffet hjelp. Til og med på mammas dødsleie var han på fylla, så det sier vel litt om hvor syk han er. Når sier kroppen stopp da? Det er mitt håp nå. At han havner i grøfta og på sykehuset... At han da kan ta tak i det... Anonymkode: 9fa58...beb 1
Apekatten Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Jeg ville tatt en prat med han, og gitt han et ultimatum. Enten må han søke hjelp og ta tak i problemene sine, hvis ikke så må du redusere kontakten for å beskytte deg selv og barna. Si at du vil hjelpe han og støtte han, men at han må være motivert selv også. 1
GammelKaktus Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 Magtow skrev (På 27.12.2020 den 1.37): Vær forsiktig. Mister han alt av familier så kan det hende han utfører selvmord. Dine handlinger har konsekvenser. Det er ikke ts sitt ansvar om hennes bror tar selvmord. Det er noe han velger å gjøre selv, ingen andre som tar det valget og du skal ikke slenge det ansvaret over på ts. Jeg hadde sagt at hvis han ikke evner å være edru kan du heller ikke ha kontakt med han for det blir for mye konflikter. Men er han edru og kan oppføre seg skikkelig er han hjertelig velkommen.
PM75 Skrevet 30. desember 2020 #18 Skrevet 30. desember 2020 Sett grenser. Beskytt deg selv og barna. Alkoholisme er en sykdom, men det er unødvendig at konsekvensene av denne sykdommen skal gå utover barna! Den eneste som virkelig kan endre situasjonen er din bror. Ingen kan hjelpe han før han vil ha hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå