tussi84 Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Skriver her, for har mye tanker etter juleaften. Dette var vår første jul med baby, så han forstår jo ikke noe enda men jeg kan allerede se for meg hvordan det blir framover her når han begynner å forstå hva jul er og julegaver. Saken er at fra barnets mormor fikk han sånn 15 pakker med julegaver i år. Hun har handlet inn gaver omtrent hele året, da hun har dårlig råd. Fra barnets farmor og farfar fikk han to julegaver. De har bedre råd. Vi foreldre gav han 8 julegaver i år. Barnets mormor har tanken om at alle barnebarn skal få likt antall gaver, og at det ikke spiller noen rolle om verdien er forskjellig. Barnets farmor/farfar mener det er verdien som teller, og ender feks opp med å gi to gaver til et barnebarn og kanskje 5 til et annet barnebarn. Jeg synes dette skjærer seg totalt, og jeg tenker på hvordan sønnen vår vil føle det om å få så mange pakker fra mormor, men ikke farmor når han blir gammel nok til å forstå. Jeg har veldig lyst til å si til min mor at hun må begrense seg, og feks totalt gi 5 pakker feks, men dette har blitt forsøkt før av min bror et par ganger uten og lykkes. Det er hennes glede på en måte, og vi tar på en måte fra henne gleden om vi begrenser det. Jeg forstår godt at ungene elsker julegaver, men jeg synes fordelingen blir så feil at jeg er redd for at gutten våres kommer til å reagere på det når han blir gammel nok. Er det noen som har noen tanker om hvordan vi kan løse dette i fremtiden? 1
minister-mio Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Og om gutten din reagerer? Hva så? 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 26. desember 2020 Jeg vet ingen unger som elsker å pakke opp 15 pakker fra hvert familiemedlem på julaften. Ingen! En pakke fra hver må da være nok. Anonymkode: 08a99...01f 115
Populært innlegg Brunello Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 26. desember 2020 Helt meningsløs gave-givning fra mormor og dere. Hvorfor gi mange forskjellige gaver? Sikkert som mormor hos oss. Gir masse halv-fine gaver som så vidt blir brukt. Kjøp heller en eller to skikkelige gaver. Enig med farmor og farfar som ser på verdien. 92
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 26. desember 2020 Får han fornuftige ting? 8 gaver fra dere og 15 fra mormor er jo helt hinsides mye. Og jeg skjønner ikke hvordan noen med dårlig råd kan gi 15 gaver uten at det bare blir tull og ræl. Anonymkode: 08e28...ce5 86
tussi84 Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 26. desember 2020 minister-mio skrev (3 minutter siden): Og om gutten din reagerer? Hva så? Jeg tenker at han kan oppleve det som urettferdig, eller føle det at mormor er mer glad i han enn farmor fordi mormor gir så mange gaver. Når han blir gammel nok vil han jo forstå at antall gaver har ikke noe med hvor glad beste foreldrene er i han, men som liten så føles det nok anderledes ut.
Snabeltann Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Jesus, gi ķlar beskjed om at de pakker gavene i 1 pakke! Heller en skikkelig gave enn 15 småting. Mange pakker er pyton! Særlig når barna blir eldre og skal gi og få fra alle i klassen. Blir det da 15 fra mormor, kommer dere til å bli sprø! Hilsen 3barnsmor 32
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Om et par år kommer dere til å se galskapen når ungen deres skal pakke opp flere titalls gaver på julaften. Tipper dere kommer til å få avsmak når ungen etter et par gaver er mer opptatt av galskapen når den neste gaven rives opp, heller at barnet gleder seg over gaven barnet får. 15 gaver fra en besteforelder er for mange. Og det er også deres 8. Anonymkode: a731f...e6e 47
Hengebuksvinet Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Dette kommer til å gå helt fint. Om et år eller to, blir alle sittende å se på en gutt som knapt gidder å åpne mer enn en pakke. Er fint fornøyd med den første. (Dette har jeg vært gjennom flere ganger). Hadde heller spurt meg selv om jeg ønsket en sånn gavekultur. Her gir oftest besteforeldrene noe nyttig, og er i hvertfall ikke opptatt av å skulle gi mer enn de andre besteforeldrene. 19
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Er det fine ting som kan brukes da? Er det det, bør dere ta imot og smile pent. Dette er et ikke- problem. Anonymkode: 6db41...98b 5
minister-mio Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 tussi84 skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at han kan oppleve det som urettferdig, eller føle det at mormor er mer glad i han enn farmor fordi mormor gir så mange gaver. Når han blir gammel nok vil han jo forstå at antall gaver har ikke noe med hvor glad beste foreldrene er i han, men som liten så føles det nok anderledes ut. Og om han opplever det som urettferdig? Det er sånn man lærer av, det er livet 19
tussi84 Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får han fornuftige ting? 8 gaver fra dere og 15 fra mormor er jo helt hinsides mye. Og jeg skjønner ikke hvordan noen med dårlig råd kan gi 15 gaver uten at det bare blir tull og ræl. Anonymkode: 08e28...ce5 Han fikk 5 leker av oss, og 3 kles plagg. Han hadde ikke mer enn en leke foreløbig i hus. Barnets mormor kom med både leker og en haug med klær. Hun har handlet omtrent fra hun fikk vite at han skulle komme til verden. Barnets farmor/farfar gav 2 leker. Jeg hadde ikke forestilt meg at min mor skulle komme med 15 gaver i det hele tatt.
Mrs Robinson Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Her er det jo først og fremst dere foreldre som skaper en hinsides forventning til gavene allerede fra han er nyfødt. Og så får besteforeldre skylden. Herrejesus 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #14 Skrevet 26. desember 2020 Mine på 6 og 4 aner ikke hvor mange gaver de fikk av hver. Ikke husker de hva de fikk av de forskjellige heller. Og ingen av de la merke til at minste ikke fikk gave fra tante og onkel noe eldste gjorde (akkurat hatt bursdag, så fikk kombinert jule- og bursdagsgave). Men for fremtiden: klær er én gave, ikke tre. Ingen barn liker å pakke opp genser etter genser. Synes farmor og farfar har den mest fornuftige tilnærmingen av dere her. Anonymkode: 96f96...257 57
tussi84 Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #15 Skrevet 26. desember 2020 Mrs Robinson skrev (Akkurat nå): Her er det jo først og fremst dere foreldre som skaper en hinsides forventning til gavene allerede fra han er nyfødt. Og så får besteforeldre skylden. Herrejesus Hvordan? Det er ikke vi som bestemmer hvor mange julegaver besteforeldrene gir. De visste heller ikke noe om hva vi hadde kjøpt eller antallet. 1
tussi84 Skrevet 26. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mine på 6 og 4 aner ikke hvor mange gaver de fikk av hver. Ikke husker de hva de fikk av de forskjellige heller. Og ingen av de la merke til at minste ikke fikk gave fra tante og onkel noe eldste gjorde (akkurat hatt bursdag, så fikk kombinert jule- og bursdagsgave). Men for fremtiden: klær er én gave, ikke tre. Ingen barn liker å pakke opp genser etter genser. Synes farmor og farfar har den mest fornuftige tilnærmingen av dere her. Anonymkode: 96f96...257 Jeg er også enig med barnets farmor og farfar. At det er verdien som teller og ikke antall gaver. 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #17 Skrevet 26. desember 2020 tussi84 skrev (1 minutt siden): Hvordan? Det er ikke vi som bestemmer hvor mange julegaver besteforeldrene gir. De visste heller ikke noe om hva vi hadde kjøpt eller antallet. Nei, men dere ga ÅTTE gaver til en nyfødt baby. Anonymkode: 08a99...01f 69
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Be mora di om å gi mindre gaver. Det holder med én gave. Du skriver at hun har dårlig råd i tillegg. Tenker en julegave på ca 400 kr fra besteforeldre er nok. Anonymkode: 8dfbb...0b5 13
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Om din mor har dårlig råd og kjøper 15 gaver så må det være masse småting i de pakkene. Sikkert gøy når han er liten, men når han blir større så kommer han til å ønske seg større og dyrere ting som koster mere som datautstyr, spill, utstyr til idrett osv. Da kommer han nok til å verdsette gavene fra farmor og farfar høyere siden han da får de litt dyrere gavene som han også selv vet er dyrere enn alle smågavene fra mormor. Anonymkode: 33dd0...403 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Ser ikke helt hvorfor dette skal bli et problem. 15 gaver er jo i overkant. Du kan kanskje komme med noe du tenker gutten trenger, vil ha glede av. Eller du lar mormor kjøpe inn alt for mye. Tviler på at barnet vil reagere om det ikke er mye fokus på forskjeller i hverdagen. Vi får de barna vi skaper. Anonymkode: 872a9...410 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå