Gå til innhold

Hvordan frakte tilhenger med maks 60km/t fra østlandet til sørlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem har en tilhenger med maks 60 km/t på østlandet som vi gjerne skulle hatt til sørlandet. 
Hvordan får man gjort dette? Er det ikke trafikkfarlig med tanke på andres irritasjon, å kjøre denne i 60 km/t i 110-soner nedigjennom. eller er det bare sånn man gjør det og klistrer på et skilt bakpå eller noe? Når jeg trykker inn på google maps får jeg opp alternativ rute uten motorvei men denne går jo forbi Gautefall osv. så det er vel ikke så godt på vinteren og kjøre oppimellom fjell og dalom heller.. 😕 
Eller frakter man bare ikke slikt så langt? Erfaringer eller gode tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har den aktuell totalvekt over 300 kg da?

• Liker 3
Skrevet

Strekninger med fartsgrense på 110 er det minste problemet, der er det stort sett flere felt.

• Liker 7
Skrevet

Sette den på en henger det er lov å kjøre 80 med.

• Liker 4
Skrevet
PetterKanin skrev (17 minutter siden):

Har den aktuell totalvekt over 300 kg da?

Dette 👆

• Liker 3
Skrevet

Vis totalvekt er under 300kg kan du kjøre i 80 uten bremser, 

• Liker 2
Skrevet
Apis skrev (1 minutt siden):

Vis totalvekt er under 300kg kan du kjøre i 80 uten bremser, 

Ikke hvis tilhengeren er uten bremser. Da er maksfart 60 uansett.

Anonymkode: 4ce96...1ac

• Liker 3
Skrevet
Hurtigruta skrev (12 timer siden):

Når jeg trykker inn på google maps får jeg opp alternativ rute uten motorvei men denne går jo forbi Gautefall osv. så det er vel ikke så godt på vinteren og kjøre oppimellom fjell og dalom heller..

Veiene der pleier å være helt ok om vinteren, snøen er ofte tørr, de er flinke til å brøyte og det er en del vinterturister. Spesielt om dere bare kjører i 60 er det nok veldig overkommelig og fin natur på veien. 

Anonymkode: 5e770...fd0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kilde Tysse.no

Aktuell totalvekt er vekt av tilhenger pluss lasten du har på den. Med en aktuell vekt under 300kg, er maksimal hastighet 80 km/t.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Feil.

• Liker 2
Skrevet

Kjør om sene kvelden/natta, problem solved

Anonymkode: 5ffb4...55c

Skrevet

Det er en regel om aktuell vekt. Om den er tom eller tilnærmet tom så gjelder ikke den grensen på 60.

Skrevet
Mannisinbestealder skrev (5 minutter siden):

Det er en regel om aktuell vekt. Om den er tom eller tilnærmet tom så gjelder ikke den grensen på 60.

De kan ha egenvekt over 300 kg, og da gjelder 60 uansett. Men det er sjeldent.

• Liker 1
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (7 timer siden):

Den regelen må du vise til :) Slik er bare tull og tøys inntil du kan bevise det i lovverket!

Anonymkode: 4b062...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den regelen må du vise til :) Slik er bare tull og tøys inntil du kan bevise det i lovverket!

Er lite google søk så blir man henvist til vegvesenets sider hvor det står at grensen på 60 gjeder ikke om tilhengeren har aktuell vekt under 300 kilo. En slik tilhenger veier normalt under 200 kilo. Det betyr i praksis som jeg skrev at hvis den er tom eller veldig lett lastet så gjelder ikke grensen på 60. 

• Liker 3
Skrevet

Last ned "bil og henger" på mobilen. Legg inn registreringsnummer på bil og henger. Da får man opp maks hastighet. 

Men uansett om det er 80 eller 60 eller noe annet - hold deg av 110 - sonen. Nok av andre veier å ta. Det beste er å leie en henger man kan holde fartsgrensen med. 

Anonymkode: 5ee84...d44

Skrevet
Mannisinbestealder skrev (4 timer siden):

Er lite google søk så blir man henvist til vegvesenets sider hvor det står at grensen på 60 gjeder ikke om tilhengeren har aktuell vekt under 300 kilo. En slik tilhenger veier normalt under 200 kilo. Det betyr i praksis som jeg skrev at hvis den er tom eller veldig lett lastet så gjelder ikke grensen på 60. 

Jeg forlangte du skal vise til lovverket! Ikke henvise til google søk.

En henger uten brems, med kapasitet over 300kg, kan du ikke kjøre fortere enn 60km/t. Du kan ikke påstå at lasten er under det som er tillatt. Det eneste du kan gjøre, er å laste mindre på en henger hvor bilen ikke er registrert for så tung henger du hekter på. Da er snakk om et par hundre kg du må redusere på lasten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En henger uten brems, med kapasitet over 300kg, kan du ikke kjøre fortere enn 60km/t. Du kan ikke påstå at lasten er under det som er tillatt. Det eneste du kan gjøre, er å laste mindre på en henger hvor bilen ikke er registrert for så tung henger du hekter på. Da er snakk om et par hundre kg du må redusere på lasten.

Ikke meg du spurte men her står det Har du lov til å kjøre med hengeren? | Statens vegvesen

Som du ser går det klart frem at er aktuell vekt under 300 kg er hastigheten ikke begrenset til 60.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Henger uten brems med aktuell totalvekt under 300 kg kan lovlig kjøres i opptil 80 km/t. Kapasitet spiller ingen rolle.

Endret av PetterKanin
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...