Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby er 3 mnd og jeg bruker fortsatt store deler av dagen på amming. Døgnet i dag har feks vært slik (har vært sånn siden fødselen):

Sovnet ca 23:00 i går kveld.

Våknet 02:30 - en times amming

Våknet 06:30: en times amming

Sov til 10:30: ammet også en times tid da ca

Lå på puppen fra ca 12:30-15:00 (sovner innimellom) måtte da avbryte henne fordi jeg var sulten og måtte på do

Utrykket at hun ville ha mat igjen ca. 16:00, fikk da en flaske mme rett og slett fordi jeg blir gal av å sitte med puppen hele dagen.

Har ligget på puppen igjen siden 19:00 ca. Sover på puppen i skrivende stund.

Hun sovner mye innimellom, og spiser lite effektivt. Koser seg veldig da. Men er mye sutting og soving.. prøver jeg å legge henne ned er det gråting..

Føler jeg ikke får aktivisert eller trent med henne fordi hun skal ligge så mye på puppen. Har avlyst 2 juleselskaper fordi det kun er pupp som gjelder. Julaften satt jeg på eget rom og ammet stort sett hele kvelden.

Kjenner jeg begynner å bli lei, tenkte det ville bli bedre etterhvert..

Hun har masse våte bleier og legger godt på seg. Gir ofte en flaske mme innimellom rett og slett for å få gjort andre ting også.

Alle de andre jeg kjenner bruker mellom 10-30 minutter hver amming.. 

Noen tips? Når ble din baby evt mer effektiv? :)

Anonymkode: 80af9...613

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Baby er 3 mnd og jeg bruker fortsatt store deler av dagen på amming. Døgnet i dag har feks vært slik (har vært sånn siden fødselen):

Sovnet ca 23:00 i går kveld.

Våknet 02:30 - en times amming

Våknet 06:30: en times amming

Sov til 10:30: ammet også en times tid da ca

Lå på puppen fra ca 12:30-15:00 (sovner innimellom) måtte da avbryte henne fordi jeg var sulten og måtte på do

Utrykket at hun ville ha mat igjen ca. 16:00, fikk da en flaske mme rett og slett fordi jeg blir gal av å sitte med puppen hele dagen.

Har ligget på puppen igjen siden 19:00 ca. Sover på puppen i skrivende stund.

Hun sovner mye innimellom, og spiser lite effektivt. Koser seg veldig da. Men er mye sutting og soving.. prøver jeg å legge henne ned er det gråting..

Føler jeg ikke får aktivisert eller trent med henne fordi hun skal ligge så mye på puppen. Har avlyst 2 juleselskaper fordi det kun er pupp som gjelder. Julaften satt jeg på eget rom og ammet stort sett hele kvelden.

Kjenner jeg begynner å bli lei, tenkte det ville bli bedre etterhvert..

Hun har masse våte bleier og legger godt på seg. Gir ofte en flaske mme innimellom rett og slett for å få gjort andre ting også.

Alle de andre jeg kjenner bruker mellom 10-30 minutter hver amming.. 

Noen tips? Når ble din baby evt mer effektiv? :)

Min første var sånn. Rekorden var vel 9t på puppen på et døgn. Ble aldri veldig mye raskere, men ammet jo ikke like mye etter han begynte å spise mer fast føde. Andremann er mye raskere.

Anonymkode: 870f4...2b5

• Liker 4
Skrevet

Helt normalt. Du kan bytte ut en og annen amming med en flaske mme eller pumpet morsmelk som et avbrekk om du trenger det, men det er ikke uvanlig det du beskriver. De dier mer effektivt etterhvert. 

Anonymkode: 1b1de...3c4

• Liker 11
Skrevet

Helt vanlig det. 

Anonymkode: f4fae...040

• Liker 7
Skrevet

Høres helt vanlig og normalt ut.

Anonymkode: 5c287...f93

• Liker 9
Skrevet

Helt normalt. Det kan også være økedøgn. Jeg tror min hadde ganske mange slike når han var ca 3 mnd. Lag deg en kurv med noe mat og drikke, samt lesestoff ved der du pleier å amme. Det hjelper 

Anonymkode: 3dfe3...6c3

• Liker 5
Skrevet

Blir helt matt... hva hadde du ventet? 
dette er ingenting sammenlignet med mine. 
helt vanlig og ikke noe å ta på vei for! 
de lærer å suge mer effektivt etterhvert. 
gi henne smokken innimellom så får hun dekket sugebehov der når hun ikke er sulten. 

Anonymkode: c052a...093

• Liker 8
Skrevet

Som de andre sier : helt vanlig ... jeg har to barn, ingen av de ble noe mer effektive til å spise med alderen... 

Du har min sympati, det er drita kjedelig, og av og til vanskelig å få forståelse fra andre. Men husk at det ikke varer så lenge egentlig.. alt er en fase :)

Anonymkode: 21d6e...af5

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar. Er dette virkelig vanlig? I barselgruppa mi bruker samtlige mye kortere tid og det kan gå 2-3 timer til neste gang. 

Jeg visste dette var vanlig den første tiden, men trodde det skulle bli mer effektivt etter 2-3 mnd.

Skrevet

Litt uenig med de andre. Sikkert normalt, men ved 3 mnd diet min mye mer effektiv, da var det så mye annet spennende som skjedde. Men går vel raskere for deg også etterhvert :) 

Anonymkode: b86c5...122

Skrevet

Helt vanlig, og helt ærlig ville jeg foretrukket det. Din spiser jo relativt sjelden, men spiser godt når hun først ammer. Min skulle amme 10-15 min minimum hver time hele ammeperioden. Særlig om natta ville jeg gjerne ammet én time én gang, enn å bli vekket minst hver time😅 Se positivt på det!

Anonymkode: 84907...b45

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

gi henne smokken innimellom så får hun dekket sugebehov der når hun ikke er sulten. 

.. du blir matt, faktisk. Og må gni inn at «dine var mer krevende».

Ts er frustrert og det er forståelig.. å bli mamma er sjeldent en dans på roser.

jeg blir MATT av personer som deg.

Anonymkode: f850d...f47

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tenker du at dette er noe man absolutt må vite som førstegangsmor? "Dette er ingenting sammenlignet med mine", viktig å påpeke dette ja. 

Jeg syns det er mye å bruke så lang tid på amming. Jeg var på nyfødt intensiven med en av mine, og der var de "strenge" på at babyen skulle die et visst antall minutter på hver side, for å effektivisere ammingen. Har du prøvd smokk for å tilfredsstille sugebehovet? 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Uansett hvor ille det står til så får du beskjed om at det er normalt om du spør her på KG.

Baby sover 5 min om natta og bruker 3 timer per amming og skriker 24/7.. Det er helt normalt og man må bare skjerpe seg hvis man tror man har det ille altså.. 

Anyways.. Bedre å ta opp ting med helsesøster tenker jeg. Hun vet sikkert bedre hva som er normalt og ikke. 

Endret av myMa
  • Liker 3
Skrevet
myMa skrev (24 minutter siden):

Uansett hvor ille det står til så får du beskjed om at det er normalt om du spør her på KG.

Baby sover 5 min om natta og bruker 3 timer per amming og skriker 24/7.. Det er helt normalt og man må bare skjerpe seg hvis man tror man har det ille altså.. 

Anyways.. Bedre å ta opp ting med jordmor tenker jeg. Hun vet sikkert bedre hva som er normalt og ikke. 

Selv om det oppleves ille er det jo normalt hehe..

TS: det går seg snart til, så flink du er! Tar av meg hatten for innsatsen. Min første lå også evigheter på puppen. Jeg så enorme mengder serier på netflix. Har du prøvd å plassere henne i vippestol for å få litt pause?

Anonymkode: d122c...ae4

• Liker 2
Skrevet

Min var også sånn, det går seg til etter hvert 😊

Anonymkode: 76d6c...c30

• Liker 2
Skrevet

Jeg lå og så på Netflix mens jeg ammet, veldig koselig og fikk litt underholdning også. ;)

Anonymkode: cf8d6...c37

• Liker 2
Skrevet

Trodde nesten at min maratondier aldri skulle bedre seg heller. Tror kanskje det ble gradvis bedre fra rundt 4-5 måneder? Da vi innførte fast føde fra 6 måned tok det veldig kort tid før det ble mye mer effektivt. Typ 2,5 minutt på hvert bryst. Du kan alltids høre med helsestasjonen, men så lenge babyen virker tilfreds ellers så er det nok innenfor normalen. Jeg surfet, strikket eller så på Netflix. Og tenkte at det kom til å gå over, for det gjør det jo :)

Anonymkode: 25dc2...12c

• Liker 2
Skrevet

Min ammet også sinnsykt mye, ble helt kvalt. Holdt ut og holdt ut fordi alle sa at det var normalt, det satte sitt preg på hele barseltiden for meg, og det tok fire år før jeg orket å tenke på nr. 2. Nr. 2 delammer jeg, han får smokk, og denne barselen er helt noe annet. Angrer veldig på at jeg tviholdt på ammingen hele første året med eldstemann, det slet meg fullstendig ut. Kjenner du at det blir for mye, ja, da er det for mye. Helt greit med litt flaske for å avlaste❤️

p.s.: på et eller annet tidspunkt bruker også babyen så mye energi på ammingen at vinningen går opp i spinningen. Jeg har hørt 6 timer per døgn, men hør med fagpersoner.

Anonymkode: 039ac...7f3

• Liker 2
Skrevet

Det går jo flere timer mellom hver amming, selv om det tar tid. Helt normalt, og kunne vært mye verre. Min på samme alder tilbringer enda lenger tid på puppen hvert døgn. Han kan spise både lenge og kort, men når han spiser kort, er han sulten igjen etter 15-30 minutter. Hvis man ammer, så må man dessverre regne med at mange av døgnets timer går med til dette. Du kan trøste deg med at det bare er én kort periode. Når han/hun begynner med fast føde blir det jo mye mindre, og etterhvert ingen, amming.

Anonymkode: a00f9...9a7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...