AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Inspirert fra en annen tråd (ja, dere vet hvilken...). Men til saken: Hvor mye og lenge skal barn få herje, løpe, rope uten at foreldrene gjør noe som helst for å roe dem ned? Jeg snakker om barn i alder 3-10 år (+/-). Ja, det er helt normalt at barn er ekstra "giret" i juleselskaper. Men det er veldig stor forskjell på hvordan det blir håndtert av foreldrene. Noen foreldre gir fullstendig blaffen, og lar ungene herje fritt. Prøver man å blande seg inn, er mantraet "barn må få være barn". Andre foreldre tar ungene med ut eller setter i gang aktiviteter for å "gire" ned. Andre foreldre gir barna beskjed om at "nå er det nok". Min erfaring er at andelen foreldre som lar barna herje fritt, har økt sterkt de siste tiårene. Anonymkode: 70852...ebb 26
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Ikke mye. Det er viktig å si fra. Anonymkode: b4a1f...078 10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 I barnas hus? Så mye som huseiere (foreldre) tillater. Er det for mye, drar man hjem til seg selv igjen. Anonymkode: d2700...246 40
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Jeg tåler veldig mye så lenge jeg ser foreldre som forsøker å gjøre noe med situasjonen. Foreldre som ignorer blir jeg fort irritert på, og kan da finne på å irettesette barna selv. Eventuelt forsøke å aktivisere hvis det er snakk om de minste barna som ikke evner å gjøre slikt selv. Anonymkode: ce741...fdc 33
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at andelen foreldre som lar barna herje fritt, har økt sterkt de siste tiårene. Akkurat dette da folk for 20 år siden og. Og 40 år siden. Osv Anonymkode: 7a793...f05 25
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Veldig mye, det er jul én gang i året. Tåler ikke voksne mennesker det, kan DE trekke seg unna. Anonymkode: 94227...3bb 42
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Jeg fikk aldri lov som liten til å herje rundt voksne i familieselskap. Enten lekte jeg med de andre på samme alder på et egnet sted, eller så måtte jeg oppføre meg. Anonymkode: 865e3...647 36
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig mye, det er jul én gang i året. Tåler ikke voksne mennesker det, kan DE trekke seg unna. Anonymkode: 94227...3bb Nei Anonymkode: d8cf0...d18 21
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I barnas hus? Så mye som huseiere (foreldre) tillater. Er det for mye, drar man hjem til seg selv igjen. Anonymkode: d2700...246 Det er ikke så lett å trekke seg unna når man har reist langt og er gjest under julemiddagen. Anonymkode: 2af96...a1b 19
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Det er jul, er de hjemme hos seg selv eller hos andre som tillater det må de få herje i vei. Jeg er svært var for støy, og går ikke i juleselskap med små barn, fordi jeg ikke vil bli sprø av lydnivået. Anonymkode: 483a7...d14 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Hva gjør du selv for å roe ned barna? Leser høyt for dem? Foreslår et puslespill eller en film? Eller er du av dem som bare sitter og irriterer deg? Anonymkode: 51f3d...6a9 14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Hvor mye skal foreldre få herje rundt med alkohol, overgrep og vold uten at noen griper inn? Ganske mye åpenbart. Ser ikke hvorfor barn skal forskjellsbehandles. Anonymkode: 83533...08c 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke så lett å trekke seg unna når man har reist langt og er gjest under julemiddagen. Anonymkode: 2af96...a1b Synd. Mitt hjem, mine regler 😉 Nå skal det sies at mitt barn ikke får lov til å turne i taklampa eller brøle av sine lungers fulle kraft innendørs uavhengig av hvilken dato det er, men med ADHD flyr man fort litt til værs når spenning og forventning får overtaket. Mennesker som ikke evner å respektere at mitt barn skal kunne leve som normalt i sitt hjem, trenger ikke å komme. Anonymkode: d2700...246 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synd. Mitt hjem, mine regler 😉 Nå skal det sies at mitt barn ikke får lov til å turne i taklampa eller brøle av sine lungers fulle kraft innendørs uavhengig av hvilken dato det er, men med ADHD flyr man fort litt til værs når spenning og forventning får overtaket. Mennesker som ikke evner å respektere at mitt barn skal kunne leve som normalt i sitt hjem, trenger ikke å komme. Anonymkode: d2700...246 Det du beskriver er strengt tatt ikke normalt. Nei, jeg hadde ikke kommet. Anonymkode: 2af96...a1b 16
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjør du selv for å roe ned barna? Leser høyt for dem? Foreslår et puslespill eller en film? Eller er du av dem som bare sitter og irriterer deg? Anonymkode: 51f3d...6a9 Hva jeg gjør selv? Eh, det er vel først og fremst foreldrene som skal roe ned barna? ikke gjestene? Eller har gjester fått nye plikter som jeg ikke har fått med meg? ts Anonymkode: 70852...ebb 27
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har høy terskel for å klage på støy, husker selv hvordan jeg løp rundt som ung småbarnsmor og prøvde å kriseminimere under strenge tanters misbilligende blikk. Bukker det over i hyl og skrik er det selvsagt helt i orden å si fra. Barn trenger korreksjon. Men at det blir litt støy og ståk er ganske naturlig i en sånn setting, synes jeg. Anonymkode: daf27...eeb 19
Nerine_ Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 Akkurat så mye som vertskapet tillater, så kan gjestene selv velge om de vil være gjest eller ikke. Er man på besøk må man åpenbart roe det ned før det går over stokk og stein. Men generelt tenker jeg at terskelen bør være litt høyere på julaften, barna har stort sett gledet seg masse til denne dagen. Det husker jeg jo selv fra jeg var liten. 14
Nerine_ Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det du beskriver er strengt tatt ikke normalt. Nei, jeg hadde ikke kommet. Anonymkode: 2af96...a1b Hva er ikke normalt i det innelegget du siterte? At barn ikke får turne i taklampa? 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva jeg gjør selv? Eh, det er vel først og fremst foreldrene som skal roe ned barna? ikke gjestene? Eller har gjester fått nye plikter som jeg ikke har fått med meg? ts Anonymkode: 70852...ebb Hvis du er på besøk hos (eller sammen med) en barnefamilie så skal du selvsagt engasjere deg litt i barna også. Det er normal høflighet, dessuten er det veldig koselig å bli kjent med de små. Hvis du ikke tåler barn så bør du takke nei. For da blir du uansett bare den sure «tante Agathe» som ingen egentlig vil ha der. Ja, faktisk har gjester ABSOLUTT et ansvar for å bidra til at det blir et hyggelig selskap, og i selskap der barn er tilstede innebærer det selvsagt å prate med eller engasjere dem. Duh. Anonymkode: 51f3d...6a9 26
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Tenk også på at foreldrene antakelig er litt stresset selv med å lage i stand selskap og mat ti mange gjester. Det minste man kan gjøre er å bidra litt med barna. Anonymkode: 51f3d...6a9 22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå