AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Del Skrevet 26. desember 2020 Jeg har begynt å snu opp ned på livet mitt. Har levd med høyt inntak av masse fett, salt og sukker (mye gatekjøkken, ferdigmat, potetgull flere dager i uken..), og nå har jeg begynt med rene matvarer, mye grønt, og turer opp på lokale topper. Er det vanlig å oppleve dårlig form (sliten, kjempetrøtt, kvalm) hvis jeg snur på livet for fort? Anonymkode: e06b3...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Del Skrevet 26. desember 2020 Tja, man kan reagere på store omlegginger, men det kan også være helt tilfeldig. Kanskje du har fått en liten forkjølelse eller noe? Hvor lavt kaloriinntak har du? Anonymkode: 00e81...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 26. desember 2020 #3 Del Skrevet 26. desember 2020 (endret) Jeg reagerer med å bli skjelven, svimmel, utmattet, kvalme og oppkast, hodepine.. Jeg har alltid spist mye, så når jeg tenker kcal underskudd, så tenker jeg +-1500kcal. Ville først ha tenkt på omlegginga til rene matvarer og mosjon, før kcalunderskudd de første ukene, for å venne kroppen til det. La kcal komme i form av fett og protein og ikke karbohydrater (brød, potet, pasta, ris) evnt i grovest mulig form. Endret 26. desember 2020 av Jadaomatte 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Del Skrevet 26. desember 2020 Du kan bli uvel ved lavt blodsukker Anonymkode: ca62a...129 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utakulanini Skrevet 26. desember 2020 #5 Del Skrevet 26. desember 2020 Når du endrer kosthold såpass drastisk til en sunn livsstil kan det være lurt å ikke legge kaloriinntaket altfor lavt den første uken eller to. Kanskje 200 i underskudd maks, så kan du gjøre kroppen vant til et underskudd på ca 500 kalorier daglig dersom du ønsker vektnedgang. Har du også begynt å trene samtidig som du har lagt om kostholdet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Del Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tja, man kan reagere på store omlegginger, men det kan også være helt tilfeldig. Kanskje du har fått en liten forkjølelse eller noe? Hvor lavt kaloriinntak har du? Anonymkode: 00e81...a3a Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg har spist i dag, men det har for det meste vært tomat, agurk, tomat, løk og egg, pluss litt middag. Gikk en laaaang tur rett etter frokost. Har ikke gått så langt på lenge, og ble helt utmattet etterpå. Jadaomatte skrev (3 minutter siden): Jeg reagerer med å bli skjelven, svimmel, utmattet, kvalme og oppkast, hodepine.. Jeg har alltid spist mye, så når jeg tenker kcal underskudd, så tenker jeg +-1500kcal. Ville først ha tenkt på omlegginga til rene matvarer og mosjon, før kcalunderskudd de første ukene, for å venne kroppen til det. La kcal komme i form av fett og protein og ikke karbohydrater (brød, potet, pasta, ris) evnt i grovest mulig form. Glemte å si at jeg også har hatt hodepine siden etter tur i dag. Takk for gode tips! Anonymkode: e06b3...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utakulanini Skrevet 26. desember 2020 #7 Del Skrevet 26. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg har spist i dag, men det har for det meste vært tomat, agurk, tomat, løk og egg, pluss litt middag. Gikk en laaaang tur rett etter frokost. Har ikke gått så langt på lenge, og ble helt utmattet etterpå. Glemte å si at jeg også har hatt hodepine siden etter tur i dag. Takk for gode tips! Anonymkode: e06b3...6f6 Hva er "litt middag"? Hva spiste du om omtrent hvilken mengde? Og hvor lang er en laaaaang tur i ditt perspektiv? Mest sannsynlig er du i altfor stort kaloriunderskudd og dermed vil kroppen kjempe imot med utmattelse og hodepine etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 26. desember 2020 #8 Del Skrevet 26. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg har spist i dag, men det har for det meste vært tomat, agurk, tomat, løk og egg, pluss litt middag. Gikk en laaaang tur rett etter frokost. Har ikke gått så langt på lenge, og ble helt utmattet etterpå. Glemte å si at jeg også har hatt hodepine siden etter tur i dag. Takk for gode tips! Anonymkode: e06b3...6f6 Er ikke rart du var sliten etter denne dietten. Spis 3-4 egg med en salat med avokado og en god dasj olivenolje. Da før du i deg det meste. Du må tenke sunt fett=drivstoff. Men ikke overfyll. Endret 26. desember 2020 av Jadaomatte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Del Skrevet 26. desember 2020 utakulanini skrev (1 minutt siden): Hva er "litt middag"? Hva spiste du om omtrent hvilken mengde? Og hvor lang er en laaaaang tur i ditt perspektiv? Mest sannsynlig er du i altfor stort kaloriunderskudd og dermed vil kroppen kjempe imot med utmattelse og hodepine etc. En neve pasta med hjemmelaget tomatsaus på. Jeg gikk en mil, ganske nøyaktig. Det er langt for meg. Anonymkode: e06b3...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Del Skrevet 26. desember 2020 Pass også på å drikke nok vann. Anonymkode: 00e81...a3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utakulanini Skrevet 26. desember 2020 #11 Del Skrevet 26. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: En neve pasta med hjemmelaget tomatsaus på. Jeg gikk en mil, ganske nøyaktig. Det er langt for meg. Anonymkode: e06b3...6f6 Det er langt for meg også, absolutt. Så godt jobba, men pass på å ikke gå for hardt ut såpass tidlig. Kroppen din har blitt vant med din usunne livsstil over lang tid og eventuell overvekt har tatt tid på å bygges opp - det tar også tid å fjerne det! Som en annen har nevnt, sørg for å få i deg mye sunne fettkilder, som avokado eller nøtter etc. Da er du langt mindre sannsynlig å føle på cravings når kroppen higer etter mat. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Del Skrevet 26. desember 2020 Kanskje fokusere på spise sunt først? Og så kutt kalorier. Å gå for hardt ut er aldri bra og kroppen reagerer nok på manglende sukker og fett som den er vandt til. Anonymkode: a9d37...1a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Del Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje fokusere på spise sunt først? Og så kutt kalorier. Å gå for hardt ut er aldri bra og kroppen reagerer nok på manglende sukker og fett som den er vandt til. Anonymkode: a9d37...1a5 Jeg krøp til korset rett før jeg skrev her, og spiste en skål med grøt fra i går, med en god dose sukker på, og nå er hodepinen borte for første gang siden 11:00 i dag. Så ja, jeg har nok vent meg til masse sukker og fett. Jeg skjønner at jeg bør ta dette et skritt av gangen, så lenge jeg gjør det riktig så er det vel bedre selv om det går sakte den første måneden? Anonymkode: e06b3...6f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
utakulanini Skrevet 26. desember 2020 #14 Del Skrevet 26. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg krøp til korset rett før jeg skrev her, og spiste en skål med grøt fra i går, med en god dose sukker på, og nå er hodepinen borte for første gang siden 11:00 i dag. Så ja, jeg har nok vent meg til masse sukker og fett. Jeg skjønner at jeg bør ta dette et skritt av gangen, så lenge jeg gjør det riktig så er det vel bedre selv om det går sakte den første måneden? Anonymkode: e06b3...6f6 Har du pleid å ha raffinert sukker daglig? Jeg var kraftig avhengig av sukker etter daglig inntak i mange år, og da jeg kuttet det ut fikk jeg skikkelig abstinenssymptomer. Kroppen vår skjelven, vond hodepine, følelsesspekteret var som en berg og dalbane. Jeg løste det med å ha en god del frukt hver dag de første ukene! Da fikk kroppen i seg endel sukker og kunne sakte bli vant til nedkutting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Del Skrevet 26. desember 2020 Men kjære deg, du spiser jo alt for lite. Spis frokost, lunsj og middag. Og evt kveldsmat om du trenger det. Du skal da ikke sulte deg, bare fordi du skal legge om til en sunnere livsstil. Høres ut som du ikke har særlig kunnskap om kosthold og ville ha godt av å sette deg litt inn i hva som er hva før du og kroppen din går på en skikkelig smell. Anonymkode: 3f3bc...0b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Del Skrevet 26. desember 2020 utakulanini skrev (4 minutter siden): Har du pleid å ha raffinert sukker daglig? Jeg var kraftig avhengig av sukker etter daglig inntak i mange år, og da jeg kuttet det ut fikk jeg skikkelig abstinenssymptomer. Kroppen vår skjelven, vond hodepine, følelsesspekteret var som en berg og dalbane. Jeg løste det med å ha en god del frukt hver dag de første ukene! Da fikk kroppen i seg endel sukker og kunne sakte bli vant til nedkutting. Ikke daglig, men noen ganger i uken. Hovedproblmet er likevel chips, Burgerking, brus... Anonymkode: e06b3...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 26. desember 2020 #17 Del Skrevet 26. desember 2020 utakulanini skrev (2 minutter siden): Har du pleid å ha raffinert sukker daglig? Jeg var kraftig avhengig av sukker etter daglig inntak i mange år, og da jeg kuttet det ut fikk jeg skikkelig abstinenssymptomer. Kroppen vår skjelven, vond hodepine, følelsesspekteret var som en berg og dalbane. Jeg løste det med å ha en god del frukt hver dag de første ukene! Da fikk kroppen i seg endel sukker og kunne sakte bli vant til nedkutting. Sukkerabstinens skal en ikke kimse av, nei. Jeg løste mine abstinenser ved å spise nøtter og mandler, altfor mye kcal, men det dempet abstinensene. Selv med altfor mye kcal la jeg ikke på meg. Tok paracet om det ble for vondt. For meg funket det ikke med frukt, det var som om det bare trigget sukkerlysten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Del Skrevet 26. desember 2020 Hvor lenge kan jeg forvente at den overgangsfasen varer sånn ca.? Et par uker? Anonymkode: e06b3...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Del Skrevet 26. desember 2020 Husk å få i deg nok vann nå det trenger kroppen din. Anonymkode: 86b45...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 26. desember 2020 #20 Del Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor lenge kan jeg forvente at den overgangsfasen varer sånn ca.? Et par uker? Anonymkode: e06b3...6f6 Tja, si det... Alt fra noen dager til ett par uker kanskje.. Men om du «fôrer sukkermonsteret» varer den lengre. Er mye lesestoff og noen podcaster om sukkeravhengighet, anbefaler deg å høre/lese disse. Jeg fikk endel aha opplevelser der. Leser også at du liker burgerking ol, da anbefaler jeg deg å lese/høre deg opp på prosessert mat, f.eks Marit Kolby Zinöcker er kjempeflink å forklare ulempene med ultrabehandlet mat. Angående kosthold så er det like mange meninger som slankere, så du må bare finne din egen greie. Min «diett» består av rene produkter, fisk, fugl, kjøtt, egg. Olivenolje, grønnsaker. En enkel holderegel er at kroppen ikke trenger karbohydrater og absolutt ikke sukker. Kroppen lager de karbohydratene den trenger. Kun barn og gravide trenger mer. Poteter, ris, pasta og brød er verstinger, skal man ha det, så ta fullkorn og narurris. Helst bytt poteten ut med grønnsaker. Om du dropper disse tingene og holder deg unna sukker, er du godt i gang. Gjør ting enkelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå