AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har en datter på 10 år med ADHD. Hun holder seg på skolen og hos andre, men tar alt ut hjemme. Ja, hun går på medisin, men den slutter å virke etter skoletid. Helgene er slitsomme, spesielt ferie og lang skolefri. Hun er veldig krevende. Må underholdes hele tiden. Maser konstant på å ha noe å gjøre. Klager, sutrer, klikker lett, kjefter, utragerer, og ikke minst lyd. Bråker mye. Roter. Rydder aldri etter seg. Hun er familiens sjef. Jeg har vært konsekvert, og nøye med rutiner og regler. Men faren er dessverre svak der. Hun styrer han veldig. Og han gjør alt for henne. Dette blir mye unødvendig uro i hjemmet. Søsken blir også slitne av henne. Det verst er at jeg er kronisk syk, og sliter mye med utmattelse. Og slik hun er, så blir jeg enormt sliten. Er det normalt for friske foreldre også å bli veldig sliten av ADHD barn? Noen råd? Har vi rett på avlastning? Synes det er kjipt å bruke familien så mye. Men er en fantastisk ro når hun er borte. Stygt å si. Men hun er liksom på hele tiden. Anonymkode: 81897...a25 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Jepp, det er normalt. Min på 9 får lavdose ritalin på kvelden når hoveddosen går ut, det har berget vett og forstand her i gården 😉 Anonymkode: e6e28...0c6 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Helt utslitt.. ferier er absolutt ingen idyll.. Anonymkode: 79b8a...8d7 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Forkastelig at du kaller ditt eget barn adhd barn? Her i huset HAR barnet ADHD,men hun ER ikke ADHD Anonymkode: 5e7c3...0a6 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forkastelig at du kaller ditt eget barn adhd barn? Her i huset HAR barnet ADHD,men hun ER ikke ADHD Anonymkode: 5e7c3...0a6 Jeez. Du leser vel at dette er en mor på randen? Anonymkode: 329e8...5fd 70
Gjest Inverto Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forkastelig at du kaller ditt eget barn adhd barn? Her i huset HAR barnet ADHD,men hun ER ikke ADHD Anonymkode: 5e7c3...0a6 Herregud. Hold kjeft med det virtue-signalling dritet
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jepp, det er normalt. Min på 9 får lavdose ritalin på kvelden når hoveddosen går ut, det har berget vett og forstand her i gården 😉 Anonymkode: e6e28...0c6 Hun går på strattera. Tålte ikke ritalin og slike sentralstimulerende. Ble apatisk. Har prøvd å øke dosen litt flere ganger, men hun ble hissig. Råd? Anonymkode: 81897...a25
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeez. Du leser vel at dette er en mor på randen? Anonymkode: 329e8...5fd Jeg kjenner igjen mye av det hun skriver,men jeg klarer fortsatt å ha respekt for mitt eget barn Anonymkode: 5e7c3...0a6 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun går på strattera. Tålte ikke ritalin og slike sentralstimulerende. Ble apatisk. Har prøvd å øke dosen litt flere ganger, men hun ble hissig. Råd? Anonymkode: 81897...a25 Rådfør deg med lege hvilke muligheter som finnes for at hun skal ha mest mulig effekt størst mulig del av dagen. Det er ikke noe godt for ungene heller, å være en utømmelig rabiat energibunt som henger etter tærne i lysekrona halve døgnet. Anonymkode: e6e28...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner igjen mye av det hun skriver,men jeg klarer fortsatt å ha respekt for mitt eget barn Anonymkode: 5e7c3...0a6 Hun kan også ha respekt for barnet sitt selvom hun skriver adhd-barn, slutt å mistolk ting med vilje!! Anonymkode: 329e8...5fd 36
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Send henne på leir i ferien. Meld henne på en gøy aktivitet slik at hun sliter seg ut. Hvis mannen din ikke synes hun er så slitsom burde han ta henne med på ting utenfor hjemmet. Aktivisere henne. Hun har sikkert enorm kapasitet for aktiviteter og sprell. Støttekontakt som tar henne med på ting? Anonymkode: 4b0a6...220 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg kjenner igjen mye av det hun skriver,men jeg klarer fortsatt å ha respekt for mitt eget barn Anonymkode: 5e7c3...0a6 Og jeg kaller min unge (ikke til henne, men i omtale når frustrasjon må luftes til venninne eller mor for å unngå å eksplodere som et rabiat missil) adhd-unge, møkkaunge, drittunge, helvetesyngel (det var vel den gangen hun rev i stykker lakenet fordi hun ikke fikk lov til å spise sjokolade til frokost tror jeg), jeg har sagt at jeg vurderer å legge henne ut på anbud (ikke til salg, kan ikke be noen betale for det der) og at jeg skulle ønske man kunne hermetisere unger for å få fem minutters ro (på tampen av nedstengningen etter 10 uker alene i en to-roms som lærer, kokk, servitør, hushjelp og punchingball for en drittlei åtteåring). Og likevel respekterer jeg henne som menneske og som individ. Jeg elsker den fordømrade adhd-ungen min, og ville ikke byttet henne i tusen lettvinte englebarn. Hun kan være en sann mare, men hun er min mare 😍 Anonymkode: e6e28...0c6 36
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Eventuelt må du ta deg pauser fra hjemmet 😊 Anonymkode: 4b0a6...220
n_97 Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Dere bør søke hjelp og veiledning. Deb som virkelig sliter her, er barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Ja, jeg er både utslitt og full av dårlig samvittighet nettopp fordi jeg er utslitt av mitt eget barn. Anonymkode: 45b05...827 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Jeg blir utslitt av mitt barn som lider av ADHD. Hun er ikke så hissig av seg så er rolig på den måten. Men hun skal liksom sitte oppe i enten meg eller pappaen hele tiden. Og hun beveger seg hele tiden og prater hele tiden. Jeg merker at jeg må ta meg veldig sammen og ofte har jeg ikke så mye å gi av meg selv da jeg jobber i psykiatrien så har brukt opp mye der. Men det skal jo ikke gå utover barnet mitt selvfølgelig. Jeg har selv ADHD og jeg ble mye snakket til som barn. Og det har satt sine spor i meg som voksen. Ble hele tiden begrenset og det gjør at jeg i voksen alder begrenser meg selv. Så jeg prøver alt jeg kan å ikke gjøre samme feil. Anonymkode: 06172...6f1 3
Metalbitch Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en datter på 10 år med ADHD. Hun holder seg på skolen og hos andre, men tar alt ut hjemme. Ja, hun går på medisin, men den slutter å virke etter skoletid. Helgene er slitsomme, spesielt ferie og lang skolefri. Hun er veldig krevende. Må underholdes hele tiden. Maser konstant på å ha noe å gjøre. Klager, sutrer, klikker lett, kjefter, utragerer, og ikke minst lyd. Bråker mye. Roter. Rydder aldri etter seg. Hun er familiens sjef. Jeg har vært konsekvert, og nøye med rutiner og regler. Men faren er dessverre svak der. Hun styrer han veldig. Og han gjør alt for henne. Dette blir mye unødvendig uro i hjemmet. Søsken blir også slitne av henne. Det verst er at jeg er kronisk syk, og sliter mye med utmattelse. Og slik hun er, så blir jeg enormt sliten. Er det normalt for friske foreldre også å bli veldig sliten av ADHD barn? Noen råd? Har vi rett på avlastning? Synes det er kjipt å bruke familien så mye. Men er en fantastisk ro når hun er borte. Stygt å si. Men hun er liksom på hele tiden. Anonymkode: 81897...a25 Ja, det er normalt. Heldigvis lærer de seg å regulere seg bedre når de blir mer modne. Blir ikke like sliten av han nå som han er 18 år som når han var ti år. Du kan søke om avlastning og du kan søke om støttekontakt til henne 3
Chizue Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Sjekk ut denne kanalen Om du er god i engelsk, så gir den gode råd https://www.youtube.com/channel/UC-nPM1_kSZf91ZGkcgy_95Q 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en datter på 10 år med ADHD. Hun holder seg på skolen og hos andre, men tar alt ut hjemme. Ja, hun går på medisin, men den slutter å virke etter skoletid. Helgene er slitsomme, spesielt ferie og lang skolefri. Hun er veldig krevende. Må underholdes hele tiden. Maser konstant på å ha noe å gjøre. Klager, sutrer, klikker lett, kjefter, utragerer, og ikke minst lyd. Bråker mye. Roter. Rydder aldri etter seg. Hun er familiens sjef. Jeg har vært konsekvert, og nøye med rutiner og regler. Men faren er dessverre svak der. Hun styrer han veldig. Og han gjør alt for henne. Dette blir mye unødvendig uro i hjemmet. Søsken blir også slitne av henne. Det verst er at jeg er kronisk syk, og sliter mye med utmattelse. Og slik hun er, så blir jeg enormt sliten. Er det normalt for friske foreldre også å bli veldig sliten av ADHD barn? Noen råd? Har vi rett på avlastning? Synes det er kjipt å bruke familien så mye. Men er en fantastisk ro når hun er borte. Stygt å si. Men hun er liksom på hele tiden. Anonymkode: 81897...a25 Min stesønn har diagnosen. Han er mye engstelig, sliter med søvn og har raserianfall der han totalt "klikker". Heldigvis går det fort over. Ellers er han jo en utrolig snill og fin unge, veldig omtenksom💙💙 anbefaler deg å prate med fastlege etc, eller BUP om dere er involvert med de? Eller be om litt avlastning fra familie. Jeg synes 11-12 års alderen på barn kan være slitsom uten diagnoser.. Noe av det du beskriver er jo vanlig for helt friske unger også! Anonymkode: a95f9...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Kan hun ikke være sammen med venner på fritiden? Anonymkode: 0077e...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå