AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #101 Del Skrevet 8. januar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg elsket den...! Jeg elsket Downton Abbey, men likte ikke Mary og skjønte ikke hvorfor alle svermet rundt henne.. Så det var deilig å se en lignende serie med en hovedperson som var likanes og god og en fantastisk skuespiller. Anonymkode: 71497...dca Hvem var Mary igjen? Anonymkode: bc385...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #102 Del Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Verken rasist eller krenka, men jeg synes den påtatte "fargeblindheten" er kunstig pk. Greit nok at det ikke er et historisk korrekt drama, men likevel: Man bruker ikke hvite skuespillere når man framstiller slaver i de amerikanske sørstatene, heller. Ikke engang om det er fiksjon fra ende til annen. Anonymkode: b6a6d...c0e Mange av oss gir katta. Britisk overklasse > hundrevis av år med repression, vold og overgrep. Det er jo selvsagt at man ikke bruker hvite om det ikke var hvite som ble undertrykket! Om man lager en serie om urett gjort mot hvite, så caster man hvite. Lager man en serie om urett gjort mot samer, så caster man samer. Men, om det er et poeng av å ikke gjøre det - så gjør man ikke det. Her er det tydeligvis gjort et poeng ut av det. Og det er jo ikke så farfetched heller! Vet at i India under kolonialismen, så var det indere høyt på strå fordi britene trengte de rett og slett. Indere som hadde en viss innflytelse, men som kunne bli satt på plass om det trengtes. Men er man en som bruker ordet pk, så bryr man seg nok uansett ikke. Bruker du ord som msm også? Spør av nysgjerrighet! Anonymkode: 03199...2bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2021 #103 Del Skrevet 8. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem var Mary igjen? Anonymkode: bc385...8ec I Downton Abbey. Hovedpersonen. Anonymkode: 71497...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #104 Del Skrevet 9. januar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: I Downton Abbey. Hovedpersonen. Anonymkode: 71497...dca Åja, trodde du snakket om Bridgerton 😄 Ja, den Mary klarte aldri helt bestemme seg om hun skulle være bitch eller ikke. Anonymkode: bc385...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #105 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 19.06): Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? nettopp dette er grunnen til at representasjon er viktig! Folk er faeenmeg krenka fordi det ikke er bare hvite adelige! det er Rhomes som har bestemt at farge ikke skal spille noen rolle i castingen. Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? Hvorfor er det pk at man har skuespillere i ulike farge? hvorfor blir DU krenket av å se folk med annen hudfarge? Tenkt litt på det du.... Ja, det er jeg enig i! Om de først skal drite i farge, så burde de gå all in, og drite i å referere til det på skjerm. Det er ikke en dokumentar! Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? det er ikke snakk om at noen hudfarger er bedre eller dårligere! Det handler om at verden er mer kulørt enn den er hvit. Det finnes flere ikke-hvite enn hvite, men det ser man ikke i populærkulturen! representasjon er viktig, og det ser man utifra innlegget ditt. Du er så tydelig farget(no pun intended) at: 1) du tror hvite trenger tilvenning til andre hudfarger og beskyttelse fra nevnte hudfarger 2) du beskylder folk for å være likegyldige fordi du tror hvite hudformørkes 😂 3) du syns ikke at andre husfarger har noe å gjøre med å være likeverdige som hvit overklasse... Svarte, asiater, etc., er overklasse, rike, bortskjemte pappagutter og pappajenter, de er som deg! så ja, du trenger tydeligvis å se tilvennes at du ikke er mer verdt enn andre! herlighet så mange krenka rasister det var her Anonymkode: 03199...2bf Siden du henviser så ofte til The Crown så synes du kanskje det hadde vært ok med prinsesse Diana som afrikansk kvinne også? Og hva med prins Charles som italiener når vi først er i gang? Anonymkode: 2523a...b22 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #106 Del Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden du henviser så ofte til The Crown så synes du kanskje det hadde vært ok med prinsesse Diana som afrikansk kvinne også? Og hva med prins Charles som italiener når vi først er i gang? Anonymkode: 2523a...b22 Hva er galt med en afrikansk prinsesse Diana? Eller en italiensk prins Charles? Vi vet jo alle at det er fiksjon, for svartef. Anonymkode: 03199...2bf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 10. januar 2021 #107 Del Skrevet 10. januar 2021 Tråden er ryddet for brukerdebatt, persondebatt, avsporinger og samtlige svar til dette. - Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 10. januar 2021 #108 Del Skrevet 10. januar 2021 Syns også det var rart med svarte som levde som overklassen. Bare sett traileren men skal se en episode og gi den en sjanse. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #109 Del Skrevet 10. januar 2021 Problemet er at det å blande sjangere ikke er så gøy. Enten er det en historisk dramaserie fra en bestemt periode, og da skal det i hovedsak være historisk korrekt. Ellers så er det en dokumentar som jo er en helt annen sjanger hvor man gjengir en sann historie i tekst, film og bilder med kommentator. Ellers så er vi over i fantasy eller science fiction. Mer eventyr hvor alt er fri fantasi. Hvilken sjanger er Bridgerton? Jo, det skal være en historisk dramaserie som foregår på tidlig 1800 tall i London. Og da er det ikke gøy å se at det er masse afrikanere som tilhører den engelske overklassen sammen med hvite engelskmenn. Det er ikke fordi det er noe galt med afrikanere, men i denne sammenhengen blir det bare dumt og rart fordi man forventer at denne sjangeren skal stemme med hvordan denne historiske perioden faktisk var. Anonymkode: 2523a...b22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #110 Del Skrevet 10. januar 2021 At skuespillerne var av ulike fargenyanser synes jeg var helt uproblematisk, tenkte ikke så mye over det. Mer problematisk at serien fremstilles som spekket av crazy sexscener når det i realiteten er 4-5 relativt normale sexscener. Mer enn nok altså men unødvendig å fremstille det som om det er tidenes orgieserie liksom. Anonymkode: e823f...d08 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #111 Del Skrevet 10. januar 2021 Jeg likte den godt! Men jeg bryr meg heller ikke om hvor «riktig» alt skal være, jeg tar det for den underholdninga det er, og jeg ble underholdt. Anonymkode: 706b0...af2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #112 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 19.06): Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? nettopp dette er grunnen til at representasjon er viktig! Folk er faeenmeg krenka fordi det ikke er bare hvite adelige! det er Rhomes som har bestemt at farge ikke skal spille noen rolle i castingen. Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? Hvorfor er det pk at man har skuespillere i ulike farge? hvorfor blir DU krenket av å se folk med annen hudfarge? Tenkt litt på det du.... Ja, det er jeg enig i! Om de først skal drite i farge, så burde de gå all in, og drite i å referere til det på skjerm. Det er ikke en dokumentar! Det er jo en dramaserie, da. Sett the crown? Tror du ikke det blir tatt noen friheter der? det er ikke snakk om at noen hudfarger er bedre eller dårligere! Det handler om at verden er mer kulørt enn den er hvit. Det finnes flere ikke-hvite enn hvite, men det ser man ikke i populærkulturen! representasjon er viktig, og det ser man utifra innlegget ditt. Du er så tydelig farget(no pun intended) at: 1) du tror hvite trenger tilvenning til andre hudfarger og beskyttelse fra nevnte hudfarger 2) du beskylder folk for å være likegyldige fordi du tror hvite hudformørkes 😂 3) du syns ikke at andre husfarger har noe å gjøre med å være likeverdige som hvit overklasse... Svarte, asiater, etc., er overklasse, rike, bortskjemte pappagutter og pappajenter, de er som deg! så ja, du trenger tydeligvis å se tilvennes at du ikke er mer verdt enn andre! herlighet så mange krenka rasister det var her Anonymkode: 03199...2bf Gi F i å kall folk for rasister da du drar ned diskusjonen til et bunn-nivå. Jeg er selv av farget opphav og reagerer på at de har tatt seg for mange friheter til å endre hvordan ting egentlig var på 1800-tallet. Slutt å vær så krenka!! Anonymkode: f62a6...453 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2021 #113 Del Skrevet 10. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva er galt med en afrikansk prinsesse Diana? Eller en italiensk prins Charles? Vi vet jo alle at det er fiksjon, for svartef. Anonymkode: 03199...2bf Vel, jeg hadde for pokker ikke vært begeistret hvis noen av de afrikanske prinsene ble portrettert som hvite når jeg selv er afrikaner. Hvis du ikke ser hva folk reagerer på så bør du skaffe deg briller. Anonymkode: f62a6...453 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #114 Del Skrevet 11. januar 2021 Jeg synes den var veldig bra med sin moderne tvist. Det er underholdning, ikke en dokumentar, så en selvfølge for meg at den ikke er historisk korrekt. Likte også veldig godt at de spilte klassiske versjoner av Ariana og Billie sine sanger. Og for en elsket gossip girl så hadde jeg ingen problemer med lady Whistledown. Gleder meg til (forhåpentligvis) flere sesonger med andre ord! Anonymkode: 1e837...16b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThathaGabor Skrevet 12. januar 2021 #115 Del Skrevet 12. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 10.06): Helt grei tidtrøyte. Likte serien innimellom, sex scenene spolte jeg over. Irriterte meg over at det ble portrettert en skikkelig "mans world" og kvinnene var underlagt menn samtidig som at Simon etterhvert ble en skikkelig myk mann som bare ville gjøre Daphne lykkelig. Mangelen på riktig kotyme og etikette på den tiden, sammen med mangelen på historisk sannhet ble smått plagsomt. Men for all del, om man bare la vekk de kritiske brillene og bare så på det som ren underholdning funket den jo. At det er brukt skuespillere med annen hudfarge tenkte jeg ikke over annet enn i sammenhengen med at det ikke gav et riktig bilde av hvordan det var på den tiden. Og faren kan vel også være at når historiske fakta blandes med fiksjon så kan mange av dagens "overskrift og ingress" lesende mennesker ta dette for sannheten og tro at det var sånn det var. Jeg personlig syns det er flott at det er større representasjon av mennesker i filmer! Det ser ut til at har blitt en mer bevissthet rundt dette etter Black Lives matter for nå kommer det flere filmer/serier hvor mørkhudede bærer hele filmen. Jingle Jangle på Netflix (så nydelig film!!!) har et mørkhudet cast, samme med nye tegnefilmen fra Pixar, Soul. Anonymkode: 2f2d5...704 Dronning Charlotte var antageligvis svart, så feil er det kanskje ikke. https://www.harpersbazaar.com/culture/film-tv/a35165531/queen-charlotte-true-story-bridgerton/ Jeg må forøvrig si at det er litt pussig å henge seg opp i hudfargen på karakterene... Det er en fiksjon og ikke en dokumentar/true stort, uansett. Endret 12. januar 2021 av ThathaGabor 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #116 Del Skrevet 12. januar 2021 ThathaGabor skrev (34 minutter siden): Dronning Charlotte var antageligvis svart, så feil er det kanskje ikke. https://www.harpersbazaar.com/culture/film-tv/a35165531/queen-charlotte-true-story-bridgerton/ Jeg må forøvrig si at det er litt pussig å henge seg opp i hudfargen på karakterene... Det er en fiksjon og ikke en dokumentar/true stort, uansett. Hun hadde antageligvis afrikanske aner, men det betyr ikke at hun var svart. og de svare anene var noe flere generasjoner tilbake fra når hun levde. Dronning Charlotte er ikke en fiktiv person, det er en historisk person. Det er en forskjell mellom fiktiv person og virkelig person. Men for å si det slik hadde du vært ok om en farget karakter hadde blitt gjort hvit ? Anonymkode: 4eeeb...d93 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #117 Del Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 23.30): Hva er galt med en afrikansk prinsesse Diana? Eller en italiensk prins Charles? Vi vet jo alle at det er fiksjon, for svartef. Anonymkode: 03199...2bf Hva er galt med en hvit Martin Luther King ? hva er kalt med en hvit Harriet Tubman ? hva er galt med en hvit Obama ? Det er tross alt bare fiksjon, så da burde det være greit ikke sant ? Men jeg har en følelse at du vil være i mot dette, selv om det er nøyaktig det samme. Anonymkode: 4eeeb...d93 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #118 Del Skrevet 13. januar 2021 Like den så godt at jeg har sett den 2,5, ganger 😍😂 Har lest voldsomt mange kjærlighetsromaner gjennom årene, og den elektriske spenningen det er mellom Daphne og Simon er til å ta og føle på. Utrolig følsomme, talende og lengtende blikk og berøringer som bygger opp stemningen. Akkurat som i romanene. Ellers er jeg ikke noe glad i fortellerstemmer, blir veldig masete. Anonymkode: 073e1...6a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #119 Del Skrevet 13. januar 2021 Jeg likte den overraskende godt. I starten syns jeg det skurret litt med melaninrike mennesker i enkelte roller, men jeg så etter hvert forbi det. Anonymkode: f2b4a...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #120 Del Skrevet 13. januar 2021 Denne serien elsket jeg Anonymkode: 7ef5b...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå