Gå til innhold

Vaksine og fedme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alvorlig fedme (BMI over 35) er på listen over diagnoser som setter en i risikogruppe for alvorlig forløp ved covid-smitte. https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Men hvem som organiserer at disse får/tar vaksinen egentlig? Har man diabetes så følges man jo opp for dette hos fastlege og kan dermed bli innkalt til vaksinering. Må man som alvorlig overvektig (med bmi over 35) ta kontakt selv? Og hva om man ikke innser at man er i den gruppen. Har familiemedlemmer som faller i denne kategorien men som selv mener de er på 8.plass i køen, ikke 5. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med legen tar kontakt med de som kan få for å høre om de vil ha. Ellers regner jeg jo med man må ta kontakt med legen selv, om man er i den gruppen som kan få. Fastlegen husker nok ikke eller har kontroll på vekten til alle pasientene sine. 

• Liker 1
Skrevet

Mener å huske en sak fra tidligere i år at de som er regnet som overvektige elker har (?) fedme ble oppfordret til å "melde" fra om det til lege mtp vaksine i framtiden.

• Liker 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Siden vekten min er i kategorien "sykelig fedme", må jeg selv varsle fastlegen min om at jeg må "pushes" frem i køen? Jeg har ingen andre sykdommer og er i aldersgruppen 20-29, så det er ingen andre måter jeg kan få vaksinen tidligere enn andre?

Hvordan fungerer det i prioritering ift fedme? Er det alder, bmi eller noe annet som gjør at man prioriteres? 

Skrevet
BBWchick skrev (Akkurat nå):

Dette lurer jeg også på. Siden vekten min er i kategorien "sykelig fedme", må jeg selv varsle fastlegen min om at jeg må "pushes" frem i køen? Jeg har ingen andre sykdommer og er i aldersgruppen 20-29, så det er ingen andre måter jeg kan få vaksinen tidligere enn andre?

Hvordan fungerer det i prioritering ift fedme? Er det alder, bmi eller noe annet som gjør at man prioriteres? 

Hei, jeg tror at det er veldig forskjellig fra kommune til kommune, men ring legekontoret og spør.

Hyggelig å se ekte profilbilder her 🙂

• Liker 1
Skrevet
maseprateren skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg tror at det er veldig forskjellig fra kommune til kommune, men ring legekontoret og spør.

Hyggelig å se ekte profilbilder her 🙂

Takk for svar 🙂

Skrevet
BBWchick skrev (39 minutter siden):

Hvis fastlegen din er klar over at du har sykelig fedme, skal han gi beskjed. Du kan også kontakte selv for å forsikre deg om det.

Så vidt jeg har fortsatt vil du havne i gruppe 7.  Alder 18-44 med underliggende sykdommer. :) 

• Liker 1
Skrevet
Fruen92 skrev (3 minutter siden):

Hvis fastlegen din er klar over at du har sykelig fedme, skal han gi beskjed. Du kan også kontakte selv for å forsikre deg om det.

Så vidt jeg har fortsatt vil du havne i gruppe 7.  Alder 18-44 med underliggende sykdommer. :) 

Fastlege har ikke min nåværende vekt, har gått opp minst 10kg siden jeg var der sist, men var vel strengt tatt i kategorien sykelig fedme sist også. Du mener lege vil kontakte meg?

Jeg har jo ingen underliggende sykdom? Eller regnes fedme som underliggende sykdom?

Skrevet
BBWchick skrev (Akkurat nå):

Fastlege har ikke min nåværende vekt, har gått opp minst 10kg siden jeg var der sist, men var vel strengt tatt i kategorien sykelig fedme sist også. Du mener lege vil kontakte meg?

Jeg har jo ingen underliggende sykdom? Eller regnes fedme som underliggende sykdom?

Legen skal i teorien sende det inn til de som håndterer sånt. Så vil de kontakte deg.

I følge FHI sin liste er bmi på over 35 kategorisert som risiko. 
Her kan du lese listen. Nederst står det. https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

• Opprett ny...