AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Vi har nettopp fått inn en 19 åring i huset etter et langt opphold med samvær. Hun er her kun i ferier og noen helger. Vi er litt usikre på hva som er normalt og ikke? Vi prøver å aktivisere henne, men hun ligger kun i sofaen med mobilen dagen lang og sover til langt på dagen. I tillegg lyver hun mye og stjeler fra oss. Vi har prøvd å snakke med henne om dette, men hun blånekter og blir furt. Hun har verken jobb eller studier, så tviler på at hun er så mye anerledes hjemme der hun bor. Dette har vi også snakket om, men vi når ikke frem på noen måte. Hun er en hyggelig jente og ikke frekk eller noe, men vi vet ikke helt hvordan vi skal forholde oss til dette? Vi ønsker jo heller ikke å pushe henne vekk fra oss og vet av erfaring at dette fort kan skje. Anonymkode: 3ede0...77b 1
Ulrikke Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Å sove til langt på dag og å ligge på sofaen med mobilen høres normalt ut. Men lyving og stjeling er jo en helt annen greie. Vi har hatt tre 19-åringer så langt, og det er ikke normalt nei... Det er bare å være dønn ærlig, det... Si at dere ønsker av hele deres hjerte at hun er hos dere, men at dere ikke kan tolerere lyving og stjeling. Hva lyver hun om og hva stjeler hun? Penger? 14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Hva ellers forventer dere av en tenåring? Hen har vell tatt seg et friår da Anonymkode: cbdc5...339
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Min 19 åring ligger på rommet hele dagen ja, men stjeler ikke. Anonymkode: 99dfc...ee5
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 (endret) Nei, det er ikke normalt at 19 åringer stjeler eller lyver. Endret 26. desember 2020 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Om dere gir henne penger eller lomme penger, bli heller enige om et fast beløp istedenfor å gi henne ting hun ønsker seg osv. Jenter i den alderen er vell opptatte av av det skal være riktig type sko, riktig type jakke, riktig type av alt mulig rart kan dere ikke heller gi henne penger til hva f eks en jakke pleier å koste, en helt vanlig en. Men om hun ønsker seg noe mer fancy, må hun spare selv. Greia med at jeg foreslår dette, er at jeg tenker det kan være en «straff» når hun stjeler noe, at selv om dere tar det tingen hun stjal tilbake, så får hun ikke mer penger fra dere før hun har betalt tilbake verdien av det hun stjal. Hun er jo smart. Da vil hun se at det ikke lønner seg å stjele av dere. Gi hun en eller annen fordel som dere tar vekk om hun ikke oppfører seg men det må jo være noe hun setter pris på, og da er aldri penger feil i en slik alder 😂 Kanskje lage en avtale med de andre hun bor hos, om det er det andre hjemmet som står for ting hun eier, om hun bare er hos dere i ferier eller helger Anonymkode: cbdc5...339
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Catalina Culès skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke normalt at 19 åringer stjeler eller lyver. Jo det er veldig normalt. Tenåringen trenger bare lære konsekvenser Anonymkode: cbdc5...339 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Ulrikke skrev (14 minutter siden): Å sove til langt på dag og å ligge på sofaen med mobilen høres normalt ut. Men lyving og stjeling er jo en helt annen greie. Vi har hatt tre 19-åringer så langt, og det er ikke normalt nei... Det er bare å være dønn ærlig, det... Si at dere ønsker av hele deres hjerte at hun er hos dere, men at dere ikke kan tolerere lyving og stjeling. Hva lyver hun om og hva stjeler hun? Penger? Er det normalt at de ligger på sofaen heletiden? Hun har jo verken jobb eller skole. Jeg tror jeg hadde gått på veggen hvis det var meg 😂 hygienen er også elendig, dusjer ikke, vasker seg ikke, pusser sjeldent tennene og lukter vondt. Hun blånekter for å stjele og lyve. Når jeg tar hun i løgner så prater hun det bare bort eller sier det ikke er sant, akkurat som det er helt normalt. Hun lyver om penger, avtaler, jobb, familie..... Egentlig det meste. Og hun klarer ikke å holde tritt med alle løgnene, så lett å avsløre. Hun stjeler blant annet sminke, hudprodukter, penger. Vi må passe på å ikke ha noen verdier tilgjengelig. Ts Anonymkode: 3ede0...77b 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Er hun deprimert? Siden hun ikke dusjer og steller seg. Ungjenter pleier å være ganske opptatt av å ta seg bra ut, lukte godt osv. Jeg ville ha fått en av foreldrene til å spørre hvordan hun egentlig har deg, og om hun tror hun behøver litt hjelp på veien til å skaffe seg en utdanning og jobb. Anonymkode: 92a78...260 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Min 19 åring ligger på rommet hele dagen ja, men stjeler ikke. Anonymkode: 99dfc...ee5 Og det tillater du? Bjørnetjeneste kalles det Anonymkode: 7f904...f11 2
Hengebuksvinet Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Stakkars jente. Det tar lang tid å bygge bro over tapt tid/ forsømmelse (?) Dere må prøve å få noen gode opplevelser i lag, før dere begynner å forme henne. Hva liker hun å gjøre? Kanskje gir hun uttrykk for at alt er kjedelig. Men... Hva med å dra ut og kjøpe sminke. Ta henne med til frisøren? På spa. Vi har aldri hatt brudd i relasjonen, men med ungdommer i hus går det opp og ned. Den beste måten å få i gang dialog er da å komme seg litt ut av huset. Kjøre bil? Gå tur? Hva som helst. Du kan ikke tukte noen uten å ha relasjonen. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Om dere gir henne penger eller lomme penger, bli heller enige om et fast beløp istedenfor å gi henne ting hun ønsker seg osv. Jenter i den alderen er vell opptatte av av det skal være riktig type sko, riktig type jakke, riktig type av alt mulig rart kan dere ikke heller gi henne penger til hva f eks en jakke pleier å koste, en helt vanlig en. Men om hun ønsker seg noe mer fancy, må hun spare selv. Greia med at jeg foreslår dette, er at jeg tenker det kan være en «straff» når hun stjeler noe, at selv om dere tar det tingen hun stjal tilbake, så får hun ikke mer penger fra dere før hun har betalt tilbake verdien av det hun stjal. Hun er jo smart. Da vil hun se at det ikke lønner seg å stjele av dere. Gi hun en eller annen fordel som dere tar vekk om hun ikke oppfører seg men det må jo være noe hun setter pris på, og da er aldri penger feil i en slik alder 😂 Kanskje lage en avtale med de andre hun bor hos, om det er det andre hjemmet som står for ting hun eier, om hun bare er hos dere i ferier eller helger Anonymkode: cbdc5...339 Vi har litt den tankegangen at hun nesten må lære seg å klare seg selv. Hun går på nav, men svir av pengene sine på tull med engang. Hun tigger om penger til alle hun kjenner og på den måten klarer å opprettholde dårlige vaner. Det ønsker vi ikke å bidra til. Når hun er hos oss så får hun det hun trenger. Tar vi henne i løgn eller å stjele blånekter hun. Det blir bare ord mot ord, så blir hun sint på oss og drar. Da må vi ta henne på fersken. Ts Anonymkode: 3ede0...77b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Hvorfor bor hun hos dere først nå? Airbnb? Anonymkode: 2df08...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 SS skrev (2 minutter siden): Stakkars jente. Det tar lang tid å bygge bro over tapt tid/ forsømmelse (?) Dere må prøve å få noen gode opplevelser i lag, før dere begynner å forme henne. Hva liker hun å gjøre? Kanskje gir hun uttrykk for at alt er kjedelig. Men... Hva med å dra ut og kjøpe sminke. Ta henne med til frisøren? På spa. Vi har aldri hatt brudd i relasjonen, men med ungdommer i hus går det opp og ned. Den beste måten å få i gang dialog er da å komme seg litt ut av huset. Kjøre bil? Gå tur? Hva som helst. Du kan ikke tukte noen uten å ha relasjonen. Hun vil ikke være med på noe og takker pent nei til det meste, tro meg, vi prøver 😅 Men virker som hun trives både med oss og hos oss. Ikke noe sutring, frekkheter eller lignende. Ts Anonymkode: 3ede0...77b
Hengebuksvinet Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun vil ikke være med på noe og takker pent nei til det meste, tro meg, vi prøver 😅 Men virker som hun trives både med oss og hos oss. Ikke noe sutring, frekkheter eller lignende. Ts Anonymkode: 3ede0...77b Det er noe. Tror nøkkelen ligger i å finne noe felles, eller i hvertfall noe hun kan brenne litt for. Men... Ikke enkelt. 2
Ulrikke Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er det normalt at de ligger på sofaen heletiden? Hun har jo verken jobb eller skole. Jeg tror jeg hadde gått på veggen hvis det var meg 😂 hygienen er også elendig, dusjer ikke, vasker seg ikke, pusser sjeldent tennene og lukter vondt. Hun blånekter for å stjele og lyve. Når jeg tar hun i løgner så prater hun det bare bort eller sier det ikke er sant, akkurat som det er helt normalt. Hun lyver om penger, avtaler, jobb, familie..... Egentlig det meste. Og hun klarer ikke å holde tritt med alle løgnene, så lett å avsløre. Hun stjeler blant annet sminke, hudprodukter, penger. Vi må passe på å ikke ha noen verdier tilgjengelig. Ts Anonymkode: 3ede0...77b Nei, jeg snakket vel om i juleferien... Da er det ikke unormalt at de ligger på sofaen når de først har fri.... Men hvis hun til daglig verken har jobb eller skole er det nok mer en ond sirkel. Er det godtatt i det andre hjemmet at hun ikke bidrar, at hun bare ligger på sofaen, ikke dusjer og ikke bidrar? Vil tro det er en ond sirkel/gammel vane/lett deprimert som gjør det, særlig når du nevner manglende hygiene også.... Har dere vært direkte ang løgner? Satt ord på at hun snakker så mye usant at hun ikke klarer å holde sin egen historie? 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om dere gir henne penger eller lomme penger, bli heller enige om et fast beløp istedenfor å gi henne ting hun ønsker seg osv. Jenter i den alderen er vell opptatte av av det skal være riktig type sko, riktig type jakke, riktig type av alt mulig rart kan dere ikke heller gi henne penger til hva f eks en jakke pleier å koste, en helt vanlig en. Men om hun ønsker seg noe mer fancy, må hun spare selv. Greia med at jeg foreslår dette, er at jeg tenker det kan være en «straff» når hun stjeler noe, at selv om dere tar det tingen hun stjal tilbake, så får hun ikke mer penger fra dere før hun har betalt tilbake verdien av det hun stjal. Hun er jo smart. Da vil hun se at det ikke lønner seg å stjele av dere. Gi hun en eller annen fordel som dere tar vekk om hun ikke oppfører seg men det må jo være noe hun setter pris på, og da er aldri penger feil i en slik alder 😂 Kanskje lage en avtale med de andre hun bor hos, om det er det andre hjemmet som står for ting hun eier, om hun bare er hos dere i ferier eller helger Anonymkode: cbdc5...339 Nei vet du hva en 19 åring som bor gratis skal da vitterlig ikke ha lommepenger Anonymkode: 9bb7d...4ad 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er hun deprimert? Siden hun ikke dusjer og steller seg. Ungjenter pleier å være ganske opptatt av å ta seg bra ut, lukte godt osv. Jeg ville ha fått en av foreldrene til å spørre hvordan hun egentlig har deg, og om hun tror hun behøver litt hjelp på veien til å skaffe seg en utdanning og jobb. Anonymkode: 92a78...260 Ja, har snakket med henne og prøvd å skaffe hjelp.... Men vi kan ikke tvinge henne heller. Hun er nok ikke deprimert, men virker som hun sliter med litt andre ting. Vi har både skaffet henne jobbintervjuer og vært engasjert når det kommer til skole. Litt uheldig også med tanke på korona, men igjen, vi kan ikke tvinge henne og tenker at hun må nesten finne dette ut av seg selv, men samtidig vet at vi er der for henne når hun trenger det. Ts Anonymkode: 3ede0...77b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Ulrikke skrev (56 minutter siden): Nei, jeg snakket vel om i juleferien... Da er det ikke unormalt at de ligger på sofaen når de først har fri.... Men hvis hun til daglig verken har jobb eller skole er det nok mer en ond sirkel. Er det godtatt i det andre hjemmet at hun ikke bidrar, at hun bare ligger på sofaen, ikke dusjer og ikke bidrar? Vil tro det er en ond sirkel/gammel vane/lett deprimert som gjør det, særlig når du nevner manglende hygiene også.... Har dere vært direkte ang løgner? Satt ord på at hun snakker så mye usant at hun ikke klarer å holde sin egen historie? Vet ikke så mye om det er godtatt i det andre hjemmet bortsett fra at jeg vet det er mye krangling. Det med hygiene var sånn når hun var yngre også og husker vi snakket mye med henne om hygiene og legge inn gode vaner. Nei, vi har ikke det, kun snakket med henne når det har skjedd. Samtidig skal vi være ærlig at vi er redde for å miste henne på nytt og kanskje litt redde for å konfrontere henne på en del ting. Hun er og alltid vært ekstremt sår. Ts Anonymkode: 3ede0...77b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Jeg ville vel ikke kalt en 19- åring en tenåring...men mulig jeg er gammeldags. Ser at generasjonen etter meg,har en annen tilnærming til voksenlivet. Og hjelp fra foreldregenerasjonen. .. Utenom det,så virker hun stuck!! Usikkerhet ifht egen hverdag/ fremtid/ hva er ens mål og mening..kan resultere i handlingslammelse for personen det gjelder. Dere og hun trenger en plan fra nyttår. Utenfra ❤ Anonymkode: 14c5e...649 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå