2shy Skrevet 27. desember 2020 #61 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi? Når det står ved vinduet med god lufting, dannes det ingen mugg Anonymkode: d6a9d...af6 Fordi soverommet er kaldt, og ikke forenelig med den mengder med fukt (blir kondens)
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #62 Skrevet 27. desember 2020 2shy skrev (25 minutter siden): Fordi soverommet er kaldt, og ikke forenelig med den mengder med fukt (blir kondens) "Mengder fukt" når det står ved et åpent vindu? Tviler. Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 27. desember 2020 #63 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Mengder fukt" når det står ved et åpent vindu? Tviler. Anonymkode: d6a9d...af6 Du får tvile så mye du vil, men et vindu kan ikke sammenlignes med avtrekk. Et vindu er luft, det suger ikke fukten ut slik avtrekk gjør.
Gjest Pianobar Skrevet 27. desember 2020 #64 Skrevet 27. desember 2020 Trehus eller murhus? Nytt eller gammelt bygg?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #65 Skrevet 27. desember 2020 Det er helseskadelig å sove på samme rom som tørkestativene står med våte klær. Det beste er at du setter på varme i stua eller soverommet og tørker klær der når du ikke oppholder deg der. Selv tørker jeg klær i stua selv om jeg sitter der på kvelden, men jeg ville aldri sover i samme som våte klær... Min oldemor døde av lungebetennelse pga de hadde bygget et nytt tømmerhus og tømret var fortsatt fuktig og hadde ikke fått tørke skikkelig før vinteren satte inn. Oldemoren min hadde svake lunger fra før, så det ble for tøft så hun døde av lungebetennelse den vinteren. Anonymkode: 9dcc2...a06
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #66 Skrevet 27. desember 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Og du vet at du ikke har fuktskader hjemme? Anonymkode: d6a9d...af6 Ja. Nå har jeg flyttet fra de to forrige stedene jeg bodde men takstmann der fant ikke fukt og jeg har ikke fått noen klager fra de som kjøpte. Nå har vi hygrometer i stua og det viser alltid at luften er i nedre del av "normalvindu". Det er uannsett balansert ventilasjon her jeg bor nå. Nå har jeg bare bodd i murblokk da ikke i trehus, mulig man må ta andre hensyn i trehus det vet jeg ikke noe om. Men foreldrene mine som bor i trehus har aldri tørket klær i trommel, det har alltid hengt til tørk på vaskerommet (med et lite vindu åpent eller på gløtt). Etter 20 år med tørking av hele familiens klær i dette rommet (vanlig rom med fliser på gulv og malte vegger) pusset de opp rommet til å bli bad og det ble ikke funnet noen fuktskader eller mugg da. Anonymkode: ecee7...669 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #67 Skrevet 27. desember 2020 Pianobar skrev (25 minutter siden): Trehus eller murhus? Nytt eller gammelt bygg? Murhus. Ganske nytt Anonymkode: d6a9d...af6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #68 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 15.22): Ja. Nå har jeg flyttet fra de to forrige stedene jeg bodde men takstmann der fant ikke fukt og jeg har ikke fått noen klager fra de som kjøpte. Nå har vi hygrometer i stua og det viser alltid at luften er i nedre del av "normalvindu". Det er uannsett balansert ventilasjon her jeg bor nå. Nå har jeg bare bodd i murblokk da ikke i trehus, mulig man må ta andre hensyn i trehus det vet jeg ikke noe om. Men foreldrene mine som bor i trehus har aldri tørket klær i trommel, det har alltid hengt til tørk på vaskerommet (med et lite vindu åpent eller på gløtt). Etter 20 år med tørking av hele familiens klær i dette rommet (vanlig rom med fliser på gulv og malte vegger) pusset de opp rommet til å bli bad og det ble ikke funnet noen fuktskader eller mugg da. Anonymkode: ecee7...669 Murblokk er bedre? Anonymkode: d6a9d...af6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #69 Skrevet 29. desember 2020 On 12/26/2020 at 5:53 PM, AnonymBruker said: Fuktskader er vel et velkjent problem i mange studentboliger? Anonymkode: 4d709...47a Det er det helt klart, ja! Jeg bor i et lite kollektiv, og klær som ikke kan gå i tørketrommelen må jeg tørke på rommet mitt. Trodde lenge at det ikke var noe problem selv om jeg merket at rommet ble litt fuktig. Men det har både skadet møbler og gitt mugg i vinduene, og dette var til tross for at jeg prøvde å lufte. Nå har jeg kjøpt meg en liten avfukter, som fungerer kjempebra. Nesten fælt å se alt vannet den samler opp etter bare én klesvask. Anonymkode: 8902a...0ff
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #70 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 16.11): Jeg tørker klærne mine i stua og noen ganger på soverommet. Har ikke tørketrommel (for lite bad). Hvor ille er det? Blir det mye fuktighet og sånn? Anonymkode: d6a9d...af6 Hva er problemet med det?? Er mange som gjør det. Min mormor gjorde det i alle år, ble ingenting galt med stua for det Anonymkode: c3c8f...27e 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2020 #71 Skrevet 29. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 16.11): Jeg tørker klærne mine i stua og noen ganger på soverommet. Har ikke tørketrommel (for lite bad). Hvor ille er det? Blir det mye fuktighet og sånn? Anonymkode: d6a9d...af6 Det kommer jo an på, selvsagt. Tørker du klærne dine i et rom med balansert ventilasjon og utsug så er alt i sin skjønneste orden. Det betyr at så lenge du bor i et bygg bygget etter forskriftene fra etter 2000 så trenger du bare finne et rom med avsug, sørge for at ventilasjonen funker og lene deg tilbake. Bor du i et hus fra før 1990 så skal klærne ut. Heng dem ut på rekkverket, spenn opp snorer på altanen, kast en snor mellom kjøkkenvinduet og stuevinduet eller mellom soveromsvinduet ditt og naboens - ingen bryr seg om det praktiske, men tenk på sånne koselige piktoreske bilder fra Italia med bestemors truser hengende over gata i 4. etasje. I absolutt alle hus fra før 2000 er dette lureste og enkleste metode. Alternativt kan du kjøpe deg en avfukter (å lufte virker ikke vinterhalvåret fordi kald luft ikke tar opp nok fuktighet). Men, altså, avfuktere koster noen hundrelapper brukt. En snor finner du helt sikkert gratis i skapet. Anonymkode: 3071d...e91
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #72 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har bodd i mange små leiligheter og tørket klær inne i årevis, aldri hatt problemer med fukt. Jeg har det varmt inne og lufter året rundt. Anonymkode: 72cba...c90 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #73 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har bodd i mange små leiligheter og tørket klær inne i årevis, aldri hatt problemer med fukt. Jeg har det varmt inne og lufter året rundt. Anonymkode: 72cba...c90 Jeg skjønner da ikke folk som snakker om mugg og fuktskader her Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 30. desember 2020 #74 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 27.12.2020 den 15.22): Ja. Nå har jeg flyttet fra de to forrige stedene jeg bodde men takstmann der fant ikke fukt og jeg har ikke fått noen klager fra de som kjøpte. Nå har vi hygrometer i stua og det viser alltid at luften er i nedre del av "normalvindu". Det er uannsett balansert ventilasjon her jeg bor nå. Nå har jeg bare bodd i murblokk da ikke i trehus, mulig man må ta andre hensyn i trehus det vet jeg ikke noe om. Men foreldrene mine som bor i trehus har aldri tørket klær i trommel, det har alltid hengt til tørk på vaskerommet (med et lite vindu åpent eller på gløtt). Etter 20 år med tørking av hele familiens klær i dette rommet (vanlig rom med fliser på gulv og malte vegger) pusset de opp rommet til å bli bad og det ble ikke funnet noen fuktskader eller mugg da. Anonymkode: ecee7...669 Måten takstmenn måler fukt på er begrenset i forhold til slike ting. Kondens fra klestørking kan sette seg i vegger og gi skjult muggsopp, det trenger ikke slå ut på verken fuktmålinger eller være synlig. Eneste sikre måten å avdekke om lufttørkingen har gitt slike skader, er å ta prøver av inneklima.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2020 #75 Skrevet 30. desember 2020 2shy skrev (17 minutter siden): Måten takstmenn måler fukt på er begrenset i forhold til slike ting. Kondens fra klestørking kan sette seg i vegger og gi skjult muggsopp, det trenger ikke slå ut på verken fuktmålinger eller være synlig. Eneste sikre måten å avdekke om lufttørkingen har gitt slike skader, er å ta prøver av inneklima. Skjult muggsopp? Så skjult at man ikke ser det? Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 30. desember 2020 #76 Skrevet 30. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjult muggsopp? Så skjult at man ikke ser det? Anonymkode: d6a9d...af6 Ja, det er jo det som er problemet med muggsopp, at det ofte ligger skjult/ikke er synlig for det blotte øyet. Det er ikke slik at hvis det ikke er synlig, så er det heller ikke mugg. Hadde det vært så enkelt, så hadde folk sluppet å blir eksponert for det.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #77 Skrevet 25. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 30.12.2020 den 1.12): Jeg har bodd i mange små leiligheter og tørket klær inne i årevis, aldri hatt problemer med fukt. Jeg har det varmt inne og lufter året rundt. Anonymkode: 72cba...c90 Anonymkode: d6a9d...af6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #78 Skrevet 25. mars 2021 Jeg har tørket klær inne her jeg bor i 26 år. Går helt fint. Lufter normalt. Anonymkode: 4d5bd...0be
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2021 #79 Skrevet 25. mars 2021 Det er ikke så farlig å tørke klær inne som mange skal ha det til. Nå er jeg i 60-årene, og både jeg og omtrent alle jeg kjenner har i alle år hatt klær hengende til tørk inne, stort sett på stua. Har ikke hørt om noen som har fått problemer pga det. Anonymkode: b78a4...f84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå