AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #41 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kan neppe ha vært i mange studentboliger. Luftavfukter er noe man sjelden finner der. Jeg har tørket klær inne lenge, setter på litt ekstra varme, og lar vinduet stå i luftestilling. Det gjør nytta det. Anonymkode: 92344...d33 Fuktskader er vel et velkjent problem i mange studentboliger? Anonymkode: 4d709...47a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #42 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør i alle fall sjokklufte, pluss eventuelt sørge for å ha minst én ventil åpen. Anonymkode: a8a94...0d5 Ventilere skal som hovedregel alltid være åpne. Kan unntaksvis lukkes dersom det feks står vind på akkurat den ventilen, åpnes igjen så snart som mulig. Anonymkode: 4d709...47a 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #43 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan neppe ha vært i mange studentboliger. Luftavfukter er noe man sjelden finner der. Jeg har tørket klær inne lenge, setter på litt ekstra varme, og lar vinduet stå i luftestilling. Det gjør nytta det. Anonymkode: 92344...d33 Har ikke vært i ekstremt mange studentboliger. Men har vært i en god del etter at jeg flyttet hjemmefra og inn på hybel. I mitt tilfelle fikk jeg avfukteren av foreldrene mine. Trenger ikke store saken på en liten hybel. Anonymkode: 2c9a5...827
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #44 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg har gjort dette i alle år uten problemer. Vil ikke tromle klærne mine, da blir de jo så mye fortere slitt (mange av dem tåler ikke trommel heller). Klærne er jo ikke klissvåte når jeg henger dem opp og har aldri merket noen forskjell på luften der jeg har bodd og har aldri hatt fuktskader. Du får kjøpt en enkel måler på Jernia og liknende butikker som måler luftfuktigheten dersom du er bekymret for dette. De koster ned mot 100kr og heter hygrometer. Du kan jo bruke en sånn og se om det endrer seg spesielt. Generelt sett er det vel vanligst at vi har for tørr luft her i Norge, ikke for fuktig. Anonymkode: ecee7...669 Og du vet at du ikke har fuktskader hjemme? Anonymkode: d6a9d...af6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #45 Skrevet 26. desember 2020 Clas Ohlson har rimelige luftavfuktere som ikke tar voldsomt med plass, men kommer sikkert an på hvor mye klær man vasker og hvor fuktig det er om man bør investere i noe litt mer effektivt. Aldri hatt mulighet til å tørke på våtrom noen gang, men aldri opplevd å finne mugg eller sopp. Nå bor jeg i en leilighet hvor jeg kan få et stativ inn på badet, men da kan jeg ikke gå på do:P Så bruker balkongen mye, problemet da er at jeg ofte glemmer det:P Anonymkode: 9a6d4...9ed
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #46 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Clas Ohlson har rimelige luftavfuktere som ikke tar voldsomt med plass, men kommer sikkert an på hvor mye klær man vasker og hvor fuktig det er om man bør investere i noe litt mer effektivt. Aldri hatt mulighet til å tørke på våtrom noen gang, men aldri opplevd å finne mugg eller sopp. Nå bor jeg i en leilighet hvor jeg kan få et stativ inn på badet, men da kan jeg ikke gå på do:P Så bruker balkongen mye, problemet da er at jeg ofte glemmer det:P Anonymkode: 9a6d4...9ed Så du tørker klærne som regel på rommet? Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 26. desember 2020 #47 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville jeg ikke merket noe på veggene om jeg hadde muggsopp? Anonymkode: d6a9d...af6 Nei. Muggsopp er ofte skjult bak tapet/vegger, og det er derfor det er så vanskelig å med sikkerhet unngå å bli eksponert for.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #48 Skrevet 26. desember 2020 2shy skrev (6 minutter siden): Nei. Muggsopp er ofte skjult bak tapet/vegger, og det er derfor det er så vanskelig å med sikkerhet unngå å bli eksponert for. Hvordan oppdager man det? Hvordan kan jeg sjekke? Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 26. desember 2020 #49 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan oppdager man det? Hvordan kan jeg sjekke? Anonymkode: d6a9d...af6 Hvis du har mistanke om at det kan være muggsopp, og det ikke er noe synlig, så må det taes inneklimaprøver. Mest sannsynlig og forhåpentligvis har det gått bra, men kjøp deg en avfukter, det er en liten og god investering som også bidrar til at du slipper å ha klesvasken hengende så lenge.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #50 Skrevet 26. desember 2020 Vi har tørket klær på stua i årevis og da vi skiftet vegger (inn til reisverket) var det null sopp og null fukt. Vi fyrer med ved. Anonymkode: a337a...4e0 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #51 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du tørker klærne som regel på rommet? Anonymkode: d6a9d...af6 Rommet? Som i soverommet? Tørker primært i stua for her har jeg mest varme og luftemuligheter. Ellers på balkongen. Anonymkode: 9a6d4...9ed
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #52 Skrevet 26. desember 2020 Kjøp en hygrometer og mål luftfuktigheten. Det er langt bedre enn å konkludere før du har fakta på bordet. Folk som får fuktskader har som regel også andre ting ved boligen sin som ikke er bra, men skylder alt på tørking av klær. Det er stemmer sjelden, men tar seg godt ut i aviser. Anonymkode: 76039...8e3 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #53 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Rommet? Som i soverommet? Tørker primært i stua for her har jeg mest varme og luftemuligheter. Ellers på balkongen. Anonymkode: 9a6d4...9ed På soverommet står stativet rett ved et åpent vindu, så det må være greit da Anonymkode: d6a9d...af6
2shy Skrevet 26. desember 2020 #54 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): På soverommet står stativet rett ved et åpent vindu, så det må være greit da Anonymkode: d6a9d...af6 Nei. Soverom er gjerne det kaldeste rommet og minst egnede rommet i huset.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #55 Skrevet 26. desember 2020 Det viktigste at klærne dine ikke lukter mat.. Anonymkode: 2b03e...a23
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #56 Skrevet 27. desember 2020 2shy skrev (11 timer siden): Nei. Soverom er gjerne det kaldeste rommet og minst egnede rommet i huset. Fordi? Når det står ved vinduet med god lufting, dannes det ingen mugg Anonymkode: d6a9d...af6
Peanut Skrevet 27. desember 2020 #57 Skrevet 27. desember 2020 Tørker klær på vinterstid i stue foran varmepumpe vi. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #58 Skrevet 27. desember 2020 Har tørket inne i stua uten og med varme og det jeg kan si er at da jeg hadde et iskaldt tørkeloft i gammelt hus, så var det tett der, men litt trekkfullt og tøyet tørket kjempefint. Ingen mugg eller fukt, nettopp fordi det ikke var helt nytt og tett. Når det gjelder boligrom, blir det nødt til å være noe varme på når det er tørking, vinter og kaldt, ellers blir luften rå å oppholde seg i. Om sommeren og våren lufter jeg såpass mye uansett at tøyet blir tørt og luften utskiftet av dette. Nå setter jeg en liten el-ovn med varme som går opp av den under tørkestativet, dermed tørker tøyet fort og effektivt, selvsagt alltid under oppsikt og ingenting faller ned på ovnen. Alt er trygt plassert. Anonymkode: 950a5...932
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #59 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har tørket inne i stua uten og med varme og det jeg kan si er at da jeg hadde et iskaldt tørkeloft i gammelt hus, så var det tett der, men litt trekkfullt og tøyet tørket kjempefint. Ingen mugg eller fukt, nettopp fordi det ikke var helt nytt og tett. Når det gjelder boligrom, blir det nødt til å være noe varme på når det er tørking, vinter og kaldt, ellers blir luften rå å oppholde seg i. Om sommeren og våren lufter jeg såpass mye uansett at tøyet blir tørt og luften utskiftet av dette. Nå setter jeg en liten el-ovn med varme som går opp av den under tørkestativet, dermed tørker tøyet fort og effektivt, selvsagt alltid under oppsikt og ingenting faller ned på ovnen. Alt er trygt plassert. Anonymkode: 950a5...932 Så hvis jeg lufter ofte og stativet står ved panelovn, er det ok? Anonymkode: d6a9d...af6
Jytte Skrevet 27. desember 2020 #60 Skrevet 27. desember 2020 Det hender jeg tørker klær i leiligheten en sjelden gang, men ikke et fullt tørkestativ. Det er snakk om to tre plagg. Men så lufter jeg året rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå