Gå til innhold

Tørkestativ i stua og på soverommet - dumt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste gjør det, men det blir mye fukt.

Avfukter fungerer utrolig bra, ganske sjukt å se hvor mye vann som samler seg 🙈

Anonymkode: 4bd23...29f

Skrevet

Vi har vedfyring som hovedoppvarming. Lufta blir ubehagelig tørr. Med tørkestativet plassert i nærheten av ovnen kommer luftfuktigheten opp i 40 %, sjelden over 45 %. Utenom fyringssesongen bruker jeg avfukter når jeg tørker klær inne. Har en fra Biltema som ikke kostet så mye.

Anonymkode: b0f4c...c65

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i en gammel leilighet og oppdaget fukt da jeg pusset opp. Det ble veldig fuktig luft av å henge våte klær inne. Kjøpte da tørketrommel og kjenner at luften er mye bedre her inne nå. Har du ikke mulighet til å kjøpe en kombinert vask/tørk?

Anonymkode: 6f648...37c

Skrevet
2shy skrev (31 minutter siden):

Ja det er dumt, og lufting vil ikke ta vekk den store fuktmengden. Fukten vil sette seg i vegger og etterhvert danne muggsopp (som er veldig helsefarlig). Det er så enkelt å bare sette på en avfukter, det vil korte ned tørketiden og holde hjemmet ditt tørt.

Ville jeg ikke merket noe på veggene om jeg hadde muggsopp? 

Anonymkode: d6a9d...af6

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg bor i en gammel leilighet og oppdaget fukt da jeg pusset opp. Det ble veldig fuktig luft av å henge våte klær inne. Kjøpte da tørketrommel og kjenner at luften er mye bedre her inne nå. Har du ikke mulighet til å kjøpe en kombinert vask/tørk?

Jeg kjører klær på 1200. Hjelper det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi fikk fuktskader i vår forrige leilighet. Byttet ut lufteventilen med en som ligner en baderomsvifte, som skrur seg på automatisk når den kjenner at det er for fuktig. Det hjalp. Kostet noen tusenlapper, men det var det verdt.

Anonymkode: 977a1...392

Lufteventilen i yttervegg? Du er klar over at de er for tilluft? 

Anonymkode: 73116...6b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De fleste gjør det, men det blir mye fukt.

Avfukter fungerer utrolig bra, ganske sjukt å se hvor mye vann som samler seg 🙈

Anonymkode: 4bd23...29f

Selv om vinduet står åpent? 

Skrevet

Så lenge du har minimum 25 grader i rommet og lufter jevnlig samt bruker avfukter burde det gå bra ihvertfall en stund. Generelt bør klær tørkes i trommel eller våtrom med avtrekk og tilstrekkelig varme.

Anonymkode: 8503d...361

Skrevet

Jeg bruker avfukter når jeg tørker klær. Tørker på gjesterom men ville i alle fall gjort det hvis du tørker på soverom! 

Anonymkode: 17679...773

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tar jo mye plass de der 

Sitatet referer til avfuktere. 

Elektriske avfuktere tar plass.  Du kan prøve med en såkalt "tørrball" og se etter om det i det hele tatt er et problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjører klær på 1200. Hjelper det? 

1200 er lite. Jeg bruker 1600 omdreininger så lenge det ikke er pentøy/ull og slikt. Og det meste kjører jeg i trommel. Leiligheten har fått mye bedre luft etter jeg gikk over til trommel. Men hvis det er helt umulig, sett stativet inntil varmekilde, og luft godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så lenge du har minimum 25 grader i rommet og lufter jevnlig samt bruker avfukter burde det gå bra ihvertfall en stund. Generelt bør klær tørkes i trommel eller våtrom med avtrekk og tilstrekkelig varme.

Ja, hvis man har et stort hus og eget vaskerom....

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville jeg ikke merket noe på veggene om jeg hadde muggsopp? 

Hos meg holdt den seg under tapetet. Og i lufteventilen.

Skrevet

Tenk på alle unge voksne eller studenter som bor på 15-20 kvadrat. Hvor tørker de klærne sine? 🤔 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hos meg holdt den seg under tapetet. Og i lufteventilen.

Nå ble jeg redd 

Skrevet

Hvem kan sjekke eventuelle fuktskader? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eller ute.

Anonymkode: 0e2dd...466

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Tenk på alle unge voksne eller studenter som bor på 15-20 kvadrat. Hvor tørker de klærne sine? 🤔 

På badet med luftavfukteren stående i døråpningen. 

Anonymkode: 2c9a5...827

Skrevet

Jeg har gjort dette i alle år uten problemer. Vil ikke tromle klærne mine, da blir de jo så mye fortere slitt (mange av dem tåler ikke trommel heller). Klærne er jo ikke klissvåte når jeg henger dem opp og har aldri merket noen forskjell på luften der jeg har bodd og har aldri hatt fuktskader. 

Du får kjøpt en enkel måler på Jernia og liknende butikker som måler luftfuktigheten dersom du er bekymret for dette. De koster ned mot 100kr og heter hygrometer. Du kan jo bruke en sånn og se om det endrer seg spesielt. Generelt sett er det vel vanligst at vi har for tørr luft her i Norge, ikke for fuktig.

Anonymkode: ecee7...669

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

På badet med luftavfukteren stående i døråpningen. 

Anonymkode: 2c9a5...827

Du kan neppe ha vært i mange studentboliger. Luftavfukter er noe man sjelden finner der.

Jeg har tørket klær inne lenge, setter på litt ekstra varme, og lar vinduet stå i luftestilling. Det gjør nytta det.

Anonymkode: 92344...d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...