AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Ok, først av alt; jeg har ikke vokst opp med julenissen i barndommen. Sånt trodde vi ikke på hos oss. Det har der i mot mannen min, og i år var den første jula med jentungen hos svigers (hun er 3 år). Og herregud!!! Julenisser gjør jo ikke annet enn å skape pstd og hyling hos barn. Hva er dette for noe?? En gubbe som kommer inn i kostyme, og roper HOHOHO ut!! Jentungen vår gråt resten av julekvelden på grunn av dette. Det verste var at svigermor lo, og skulle filme hele scenariotet. Til slutt måtte jeg faktisk rive av nissen/farfar masken, slik at jentungen ikke svimte av. Da var hun helt rød og fikk ikke puste. Dette er den SISTE jula jeg utsetter henne (og fremtidige barn) for denne typen av mishandling. Er helt i sjokk over at dette er en tradisjon hos mange. Hva er det dere tenker med?? Anonymkode: c08b9...c42 2
minister-mio Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Ikke sleng rundt "ptsd", det er ufint 31
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Det mest betimelige spørsmålet her er vel hva DU tenker med..... Anonymkode: 8c758...d28 13
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Herregud kanskje prøve å roe deg ned. På tide å gjøre ungen litt robust og tåle litt mer. Anonymkode: 0cf1b...3bc 21
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Kan det tenkes at ikke ALLE andre barn reagerer som ditt? Så det er vel ikke barnemishandling. Hvorfor forberedte du ikke datteren din på at nissen kom? Anonymkode: ff8ad...785 21
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Ingen av mine barn har grått når nissen har kommet. Minste i år var 1,5 år. Nissen er jo snill og kommer med gaver. Anonymkode: 6e859...78a 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 minister-mio skrev (3 minutter siden): Ikke sleng rundt "ptsd", det er ufint Slenger rundt?! Dette er jo angstfremkallende i senere alder. Hele greia var skikkelig ubehagelig, og fremmed for gullet vårt. Spørsmålet her er jo hva foreldre rundt om i verden tenker med når de synes at det er helt ok at barnet skal møte slike «skapninger». Har ikke et bedre ord. Anonymkode: c08b9...c42 2
MortenMinstelønn Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Julenisser gjør jo ikke annet enn å skape pstd Vet du egentlig hva krigssjokk er? PTSD? Endret 26. desember 2020 av MortenMinstelønn 12
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Nå er vel sjeldent at barn opplever det som du beskriver. At en nisse kan skremme er vel på lik linje med en ukjent som absolutt skal holde barnet ditt. Her i huset er vi alle oppvokst med nisse. Ingen som gråt eller var redde. Heller skeptiske og nysgjerrige på denne mannen med skjegg. Fineste minnene jeg har med faren min som var nisse og selv når jeg oppdaget sannheten var og er magien fortsatt like stor i dag. Barna elsker julenissen. Han er magisk. Han skaper glede og nysgjerrighet. En forventning og spenning. Dette syns jeg er viktig å lære barna. Du s mor burde heller tatt barnet ut av rommet. Å når du ikke klarer å roe barnet på en hel kveld så lurer jeg på hvordan din evne som mor er. Når barnet blir så krakilsk pga en ukjent person er det på tide å lære seg andre teknikker i foreldrerollen. Anonymkode: 60c6d...67a 18
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan det tenkes at ikke ALLE andre barn reagerer som ditt? Så det er vel ikke barnemishandling. Hvorfor forberedte du ikke datteren din på at nissen kom? Anonymkode: ff8ad...785 Jo, vi sa det. Men av en eller annen grunn så jeg ikke for meg dette kostymet, stemmen og den høylydte hohoho-ingen. Mannen min reagerte jo så klart ikke da han er oppvokst med dette, men jeg synes dette er grotesk. Anonymkode: c08b9...c42
Gjest Warrior Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Julenissen er ikke barnemishandling. Gledet meg alltid til julenissen kom jeg. Ja noen kan være redd. På samme måte som noen barn er redd for klovner og annet forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er vel sjeldent at barn opplever det som du beskriver. At en nisse kan skremme er vel på lik linje med en ukjent som absolutt skal holde barnet ditt. Her i huset er vi alle oppvokst med nisse. Ingen som gråt eller var redde. Heller skeptiske og nysgjerrige på denne mannen med skjegg. Fineste minnene jeg har med faren min som var nisse og selv når jeg oppdaget sannheten var og er magien fortsatt like stor i dag. Barna elsker julenissen. Han er magisk. Han skaper glede og nysgjerrighet. En forventning og spenning. Dette syns jeg er viktig å lære barna. Du s mor burde heller tatt barnet ut av rommet. Å når du ikke klarer å roe barnet på en hel kveld så lurer jeg på hvordan din evne som mor er. Når barnet blir så krakilsk pga en ukjent person er det på tide å lære seg andre teknikker i foreldrerollen. Anonymkode: 60c6d...67a Ikke betvil min evne som mamma, for den er der den skal være: god! Reagerer mer på svigermor som filmer og godter seg med det som skjer. Betviler heller hennes rolle som farmor. Anonymkode: c08b9...c42 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ok, først av alt; jeg har ikke vokst opp med julenissen i barndommen. Sånt trodde vi ikke på hos oss. Det har der i mot mannen min, og i år var den første jula med jentungen hos svigers (hun er 3 år). Og herregud!!! Julenisser gjør jo ikke annet enn å skape pstd og hyling hos barn. Hva er dette for noe?? En gubbe som kommer inn i kostyme, og roper HOHOHO ut!! Jentungen vår gråt resten av julekvelden på grunn av dette. Det verste var at svigermor lo, og skulle filme hele scenariotet. Til slutt måtte jeg faktisk rive av nissen/farfar masken, slik at jentungen ikke svimte av. Da var hun helt rød og fikk ikke puste. Dette er den SISTE jula jeg utsetter henne (og fremtidige barn) for denne typen av mishandling. Er helt i sjokk over at dette er en tradisjon hos mange. Hva er det dere tenker med?? Anonymkode: c08b9...c42 Enig med deg. I alle juleselskap jeg har vært i så har barna vært skrekkslagne og har hyling når de har sett julenissen, men den type skremming av barn er visstnok godkjent her i Norge, mens alt annet er «omsorgssvikt». Anonymkode: 71f4b...1e0 3
Hundehvisker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, først av alt; jeg har ikke vokst opp med julenissen i barndommen. Sånt trodde vi ikke på hos oss. Det har der i mot mannen min, og i år var den første jula med jentungen hos svigers (hun er 3 år). Og herregud!!! Julenisser gjør jo ikke annet enn å skape pstd og hyling hos barn. Hva er dette for noe?? En gubbe som kommer inn i kostyme, og roper HOHOHO ut!! Jentungen vår gråt resten av julekvelden på grunn av dette. Det verste var at svigermor lo, og skulle filme hele scenariotet. Til slutt måtte jeg faktisk rive av nissen/farfar masken, slik at jentungen ikke svimte av. Da var hun helt rød og fikk ikke puste. Dette er den SISTE jula jeg utsetter henne (og fremtidige barn) for denne typen av mishandling. Er helt i sjokk over at dette er en tradisjon hos mange. Hva er det dere tenker med?? Anonymkode: c08b9...c42 Jeg har vært nisse mange ganger og elsker å skremme barna. Det er jo det som er morsomt. Sønnen til broren min tissa på seg da han var 5 år og det ler vi fortsatt av i dag 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Må da være værre som barn å se sin mor dra av skjegget på en person 😨 Anonymkode: 65dcb...ae9 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Slenger rundt?! Dette er jo angstfremkallende i senere alder. Hele greia var skikkelig ubehagelig, og fremmed for gullet vårt. Spørsmålet her er jo hva foreldre rundt om i verden tenker med når de synes at det er helt ok at barnet skal møte slike «skapninger». Har ikke et bedre ord. Anonymkode: c08b9...c42 Foreldre rundt om i verden har ikke barn som er redd for nissen kanskje? Det er jo ingen som har julenisse for å skremme barna. Herregud. At din datter var redd betyr jo ikke at alle andre barn er det. De fleste barn ser jo ut til å like nissen. Du/dere burde forberedt barnet på nissen og nissen burde dratt hjem til Nordpolen når han så at barnet var redd. Hva gjorde du for å roe/trygge barnet i situasjonen? Anonymkode: ff8ad...785 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud kanskje prøve å roe deg ned. På tide å gjøre ungen litt robust og tåle litt mer. Anonymkode: 0cf1b...3bc Og da kan man like gjerne skremme vannet ut av ungen? Anonymkode: 71f4b...1e0 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Sånn var det hjemme hos oss som barn. Ungene hylte, men måtte klemme nissen. Jeg har enda ikke hatt nisse til mine barn. Det finnes grenser.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldre rundt om i verden har ikke barn som er redd for nissen kanskje? Det er jo ingen som har julenisse for å skremme barna. Herregud. At din datter var redd betyr jo ikke at alle andre barn er det. De fleste barn ser jo ut til å like nissen. Du/dere burde forberedt barnet på nissen og nissen burde dratt hjem til Nordpolen når han så at barnet var redd. Hva gjorde du for å roe/trygge barnet i situasjonen? Anonymkode: ff8ad...785 Foreldre rundt i verden gjør mye sykt som vi har gått ifra her i Norge. Mange barn er redde, man ser til og med at enkelte influencere legger ut bilde av barna sine mens de sitter og hylskriker hos nissen. Anonymkode: 71f4b...1e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå