AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Hvilken foretrekker du og hvorfor? Anonymkode: 8d95b...d29
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Har alltid trodd at selveier er bedre Anonymkode: 8d95b...d29 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Tja, vi bor i rekkehus og borettslag. Jeg ville ikke hatt alle ulempene med rekkehus (folk tett oppi osv) uten fordelene som er at borettslaget står for feks bytte av kledning, rør osv Anonymkode: 34fda...570 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Ja, selveier er bedre. Jeg har bodd i andelsleilighet (rekkehus), og jeg likte det ikke. Har også bodd i rekkehus som var selveier. Rekkehuset var ikke problemet, men alle reglene rundt var. Fikk ikke velge egen tv- og internettleverandør, og kunne ikke velge bort TV-pakke. Bruker ikke lineær tv, så det var bare å betale for noe som aldri ble brukt. Betalte mye for lite for å si det sånn i fellesutgiftene. Når vi skulle male fikk vi malingen ja, men måtte holde oss til fargen bestemt av styret, og måtte male i løpet av en måned eller to. Ikke alltid det passer så bra å male midt på sommeren, der gikk den ferien. Det eneste "positive" jeg fikk ut av det var å få "gratis" ny dør montert, men tror vinninga gikk opp i spinnina for å si det mildt. Nei, aldri igjen. Det var greit som en førstegangsbolig, men friheten med selveier er bedre. Du kan velge bort ting som TV, og heller velge farge på huset ditt selv, og male når du vil. Du kan bygge ut uten å måtte få tillatelse fra styret og hele nabolaget. Det er bare å ha en buffer til uforutsette ting utvendig, så stiller man ganske så likt. Anonymkode: 80a3f...145 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, selveier er bedre. Jeg har bodd i andelsleilighet (rekkehus), og jeg likte det ikke. Har også bodd i rekkehus som var selveier. Rekkehuset var ikke problemet, men alle reglene rundt var. Fikk ikke velge egen tv- og internettleverandør, og kunne ikke velge bort TV-pakke. Bruker ikke lineær tv, så det var bare å betale for noe som aldri ble brukt. Betalte mye for lite for å si det sånn i fellesutgiftene. Når vi skulle male fikk vi malingen ja, men måtte holde oss til fargen bestemt av styret, og måtte male i løpet av en måned eller to. Ikke alltid det passer så bra å male midt på sommeren, der gikk den ferien. Det eneste "positive" jeg fikk ut av det var å få "gratis" ny dør montert, men tror vinninga gikk opp i spinnina for å si det mildt. Nei, aldri igjen. Det var greit som en førstegangsbolig, men friheten med selveier er bedre. Du kan velge bort ting som TV, og heller velge farge på huset ditt selv, og male når du vil. Du kan bygge ut uten å måtte få tillatelse fra styret og hele nabolaget. Det er bare å ha en buffer til uforutsette ting utvendig, så stiller man ganske så likt. Anonymkode: 80a3f...145 Helt enig. Styret blander seg i alt mulig i borettslaget Anonymkode: 8d95b...d29 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, selveier er bedre. Jeg har bodd i andelsleilighet (rekkehus), og jeg likte det ikke. Har også bodd i rekkehus som var selveier. Rekkehuset var ikke problemet, men alle reglene rundt var. Fikk ikke velge egen tv- og internettleverandør, og kunne ikke velge bort TV-pakke. Bruker ikke lineær tv, så det var bare å betale for noe som aldri ble brukt. Betalte mye for lite for å si det sånn i fellesutgiftene. Når vi skulle male fikk vi malingen ja, men måtte holde oss til fargen bestemt av styret, og måtte male i løpet av en måned eller to. Ikke alltid det passer så bra å male midt på sommeren, der gikk den ferien. Det eneste "positive" jeg fikk ut av det var å få "gratis" ny dør montert, men tror vinninga gikk opp i spinnina for å si det mildt. Nei, aldri igjen. Det var greit som en førstegangsbolig, men friheten med selveier er bedre. Du kan velge bort ting som TV, og heller velge farge på huset ditt selv, og male når du vil. Du kan bygge ut uten å måtte få tillatelse fra styret og hele nabolaget. Det er bare å ha en buffer til uforutsette ting utvendig, så stiller man ganske så likt. Anonymkode: 80a3f...145 Det er forskjell på hvordan ting er i ulike sameier (som er selveierbolig) også. Jeg bor i selveierleilighet og her har hele sameie felles TV-leverandør som ikke kan velges vekk. Farge på huset er uaktuelt siden det er leilighet. Kan ikke endre noe på fasaden uten å spørre styret. Men det innvendige er mitt og jeg det gjør jeg som jeg vil med. Kanskje det er større forskjell på borettslag og sameie når det gjelder rekkehus enn leiligheter i blokk? Og ulike styrer håndterer ting ulikt. Anonymkode: 8e2fd...e6b 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er forskjell på hvordan ting er i ulike sameier (som er selveierbolig) også. Jeg bor i selveierleilighet og her har hele sameie felles TV-leverandør som ikke kan velges vekk. Farge på huset er uaktuelt siden det er leilighet. Kan ikke endre noe på fasaden uten å spørre styret. Men det innvendige er mitt og jeg det gjør jeg som jeg vil med. Kanskje det er større forskjell på borettslag og sameie når det gjelder rekkehus enn leiligheter i blokk? Og ulike styrer håndterer ting ulikt. Anonymkode: 8e2fd...e6b Det er forskjeller ja, jeg kan bare snakke om sameiet jeg bodde i Det blir jo annerledes når det er blokk. Ikke noe "krangel" om vedlikehold av uteareal på samme måte. Inne var også mitt eget, utenom dette med tv-valget da. Min personlige erfaring er i alle fall at de som sitter i styret får betalt alt for mye og har en litt for stor maktfølelse. Sier ikke det er slik overalt, men det var tydelig slik der jeg bodde. Selv om dette var i 2016/2017 så måtte man printe ut brev som ble levert i en egen postkasse for å kommunisere, man kunne ikke ringe eller sende mail til noen i styret. Mye var rart for å si det sånn. Jeg har det i alle fall mye bedre i 100% selveier, liker mye bedre å kunne bestemme absolutt alt selv Forstår det er greit for mange da, man slipper jo mye utvendig vedlikehold og for mange kan det lønne seg. Man må bare finne ut av hva man er komfortabel med. Anonymkode: 80a3f...145
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Borettslag har mindre gjennomtrekk av leietakere. Anonymkode: 2dbd5...2fa 2
blåtimen Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Det avhenger vel av livssituasjon og hvordan de ulike sameiene organiseres blant annet. Jeg pleide å tenke at selveier så klart var best, men når jeg satt meg inn i det fant jeg ut at andelsleilighet passet mine behov bedre. Jeg er kronisk syk og har verken økonomi eller helse til de store renoveringene ol. det å eie selv kan komme med. Leiligheten min er skjermet med minimalt innsyn, så jeg merker lite til naboene med unntak av de få gangene vi møtes ved poststativet. Styret er ryddig og godt organisert og jeg finner trygghet i at jeg ikke må stå til ansvar for alt selv 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 I utgangspunktet er selveier å foretrekke (med mindre det er snakk om blokk/bygård), men det er noen ulemper med selveier også. F. eks. har vi hatt mus i vårt rekkehus. Å bruke store summer på å musetette er poengløst med mindre de andre på rekka er med, da musa jo kan ta seg igjennom mellom boligene. Heldigvis har vi ikke sett noen etter vi gjorde «lokale» tiltak, men dersom det ikke hadde hjulpet hadde vi vært «shit out og luck» da den ene naboen ikke gidder å gjøre noe som helst med boligen sin, og den andre skal leie ut boligen og driter i alt. Vi har også behov for å bytte taket, men fortrinnsvis bør vi da få med naboene på rekka også, for å forhindre at fukt kommer inn på vårt loft fra skillet mellom boligene. Anonymkode: 6061e...1e7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Jeg foretrekker borettslag, siden jeg selv bor i leiligheten, og ikke har tenkt å leie ut. Utleieleiligheter har litt større sjanse for å bli bebodd av bråkete folk, og jeg vil helst at naboene mine skal bo i leiligheter de selv har kjøpt. Anonymkode: 0840d...584 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Borettslag har mindre gjennomtrekk av leietakere. Anonymkode: 2dbd5...2fa Det stemmer. Anonymkode: 8d95b...d29 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Jeg valgte bevisst borettslag. Jeg er alene. Ikke verdens beste økonomi. Ingen handy folk I familien. Borettslag håndterer ytre vedlikehold. Om noe ekstraordinært skjer tar de opp lån og utbedret. Anonymkode: ceed8...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Borettslag har mindre gjennomtrekk av leietakere. Anonymkode: 2dbd5...2fa Det varierer fra sted til sted. Her jeg bor er det ikke veldig gjennomtrekk av leietakere. De fleste bor i leilighetene er de som eier leiligheten. Anonymkode: 8e2fd...e6b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg valgte bevisst borettslag. Jeg er alene. Ikke verdens beste økonomi. Ingen handy folk I familien. Borettslag håndterer ytre vedlikehold. Om noe ekstraordinært skjer tar de opp lån og utbedret. Anonymkode: ceed8...6c3 Her i sameiet jeg bor står sameiet for ytre vedlikehold. Anonymkode: 8e2fd...e6b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå