AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Det har seg slik at min lillesøster studerer ute av byen, og er sjeldent hjemme. Ser henne kun i sommerferien, og juleferien. Hun var nylig ferdig med eksamen, og da tenkte jeg å ta en tur ut med hun, siden hun endelig hadde tid. Og hun svarte naturligvis ja. I det jeg spør hun, så trenger mamma seg på, og inviterer seg selv med oss. Hun løper seriøst bort til skoene og tar de på seg, og gjør seg klar til å bli med oss. Og da endte jeg opp med å krangle med hun. Vi begynte ikke å krangle pga at hun tok på seg skoene og ville bli med, men vi begynte å krangle fordi hun kjeftet på meg. Og mens vi stod og skrek til hverandre så sier hun «DU SNAKKER SÅ FINT OM DIN SØSTER 24/7!!» - noe jeg opplevde som sjalusi fra hennes side. Jeg har ikke oppfattet det som noe normalt. Det der er veldig unormalt tror jeg, hvem i himmelens navn blir sjalu på sin egen datter? Var også en episode med dama mi også. Jeg kom inn i huset fra jobb, mens jeg snakker med dama, så kommer mamma ned på rommet mitt for å be meg ikke snakke i tlf når jeg går inn og ut av huset? Den tredje episoden var da jeg tok med dama mi på butikken og kjøpte noe å spise til begge oss, så ble mamma sur for at jeg ikke spurte hun om hun ville ha noe i butikken? Er dette her normalt folkens? Jeg blir veldig forvirra over disse episodene. Og det henger ikke på grein. Dama mi er verdens snilleste person, også mot mamma. De har en veldig fin og koselig tone sammen, så jeg skjønner ikke hva som er problemet!!! Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Noen personer er dessverre sjalu og bitre. Kanskje det er moderate psykiske problemer som ligger til grunn? Moren min har moderate psykiske problemer og ble veldig sjalu på meg da jeg ble tenåring. Hun skulle konkurrere om å veie minst, ha minst hofter, ha best sangstemme osv. Anonymkode: d12db...5e0 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Ja, det går an. Mødre kan være sjalu på sine egne døtre. Har selv opplevd det, min mor prøvde å holde oss nede alt hun kunne. Oss tre døtrene altså. Anonymkode: eaa2a...548 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Noen personer er dessverre sjalu og bitre. Kanskje det er moderate psykiske problemer som ligger til grunn? Moren min har moderate psykiske problemer og ble veldig sjalu på meg da jeg ble tenåring. Hun skulle konkurrere om å veie minst, ha minst hofter, ha best sangstemme osv. Anonymkode: d12db...5e0 Ikke bland sammen bitterhet og sjalusi. Man kan godt være sjalu uten å være bitter. Min mor var overhodet ikke bitter, men hun var sjalu på døtrene når vi så pene ut, lyktes med ting, hadde kjekke kjærester osv. Selv hadde hun et godt ekteskap og et fint liv. Anonymkode: eaa2a...548 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det går an. Mødre kan være sjalu på sine egne døtre. Har selv opplevd det, min mor prøvde å holde oss nede alt hun kunne. Oss tre døtrene altså. Anonymkode: eaa2a...548 Hva burde jeg gjøre med dette. Hun kan umulig ha det bra med seg selv når hun går rundt å analyserer ting på den måten. Hun kommenterer ofte utseende til dama mi, selv til hun. Som «du er så tynn. Du er fin. Men hvis du spiser mer, så blir du finere» når hun vet at dama mi sliter litt i bunn og grunn med mat og spising. Dama mi har aldri klaget eller sagt noe på det. Virker som om hun finner seg i det, selv om jeg på en måte kan se at hun ikke liker å høre det Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Noen personer er dessverre sjalu og bitre. Kanskje det er moderate psykiske problemer som ligger til grunn? Moren min har moderate psykiske problemer og ble veldig sjalu på meg da jeg ble tenåring. Hun skulle konkurrere om å veie minst, ha minst hofter, ha best sangstemme osv. Anonymkode: d12db...5e0 Nei, hun har ingen diagnoser eller blitt utredet for noe. Aldri opplevd at noen kan bli sånn på sin datter og dama mi liksom. De står jo hun så nært og. Føler ikke jeg kan fortelle dette til hverken min søster eller kjæresten Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Høres ut som hun er umoden og sjalu ja. Trenger ikke ha diagnoser for å være det. Stygg kommentar til dama di, om spisingen. Ville bare korrigerert henne når hun kommer med slike kommentarer, uten å gå i diskusjon. Eks, det var stygt sagt osv. Anonymkode: 601cf...0e5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hva burde jeg gjøre med dette. Hun kan umulig ha det bra med seg selv når hun går rundt å analyserer ting på den måten. Hun kommenterer ofte utseende til dama mi, selv til hun. Som «du er så tynn. Du er fin. Men hvis du spiser mer, så blir du finere» når hun vet at dama mi sliter litt i bunn og grunn med mat og spising. Dama mi har aldri klaget eller sagt noe på det. Virker som om hun finner seg i det, selv om jeg på en måte kan se at hun ikke liker å høre det Anonymkode: 3d91d...629 Du kan jo prøve å snakke med henne om det, si at du synes det er ubehagelig, spørre henne om hun er sjalu. Hun vil nok kanskje gå i forsvarsposisjon og nekte, men det kan jo hende at hun vil ta seg litt sammen. Ikke at jeg tror sjalusien og tankene forsvinner, men kanskje hun slutter å gi uttrykk for det. Anonymkode: eaa2a...548
PM75 Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 (endret) Noen kvinner er søte & snille mot menn og helt j..... mot andre kvinner grunnet sjalusi. Kan din mor være av den sorten kvinne? Et lite hint er å sjekke om hun har gode venninner. Endret 26. desember 2020 av PM75 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 PM75 skrev (4 minutter siden): Noen kvinner er søte & snille mot menn og helt j..... mot andre kvinner grunnet sjalusi. Kan din mor være av den sorten kvinne? Et lite hint er å sjekke om hun har gode venninner. Nei, mamma har en veldig frekk venninne faktisk. Mamma har alltid vært overvektig, og den ene venninnen til mamma har alltid påpekt det. Jeg tror de innspillene som venninnen til mamma har kommet med, har gjort at hun tenker litt sånn. Altså kjæresten min er utrolig vakker og hun har verdens fineste personlighet, også er hun intelligent. Skjønner ikke helt hvorfor mamma er venn med den damen der, fordi hun er spydig mot mamma Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 PM75 skrev (8 minutter siden): Noen kvinner er søte & snille mot menn og helt j..... mot andre kvinner grunnet sjalusi. Kan din mor være av den sorten kvinne? Et lite hint er å sjekke om hun har gode venninner. Jeg har ikke oppfattet hun slik at hun er sjalu på alle andre. Jeg hører jo bare litt. Jeg vet jo ikke hvordan hun oppfører seg sosialt, men mamma har alltid vært overvektig, og mange har påpekt det til hun også.. venninner og pappa for eksempel Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres ut som hun er umoden og sjalu ja. Trenger ikke ha diagnoser for å være det. Stygg kommentar til dama di, om spisingen. Ville bare korrigerert henne når hun kommer med slike kommentarer, uten å gå i diskusjon. Eks, det var stygt sagt osv. Anonymkode: 601cf...0e5 Ja.. hun påstår hun prøver å hjelpe... Anonymkode: 3d91d...629
PM75 Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke oppfattet hun slik at hun er sjalu på alle andre. Jeg hører jo bare litt. Jeg vet jo ikke hvordan hun oppfører seg sosialt, men mamma har alltid vært overvektig, og mange har påpekt det til hun også.. venninner og pappa for eksempel Anonymkode: 3d91d...629 Da er hun nok usikker & det er en helt annen sak. Kanskje hun trenger litt mer positive tilbakemeldinger for å føle at hun er god nok som hun er. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva burde jeg gjøre med dette. Hun kan umulig ha det bra med seg selv når hun går rundt å analyserer ting på den måten. Hun kommenterer ofte utseende til dama mi, selv til hun. Som «du er så tynn. Du er fin. Men hvis du spiser mer, så blir du finere» når hun vet at dama mi sliter litt i bunn og grunn med mat og spising. Dama mi har aldri klaget eller sagt noe på det. Virker som om hun finner seg i det, selv om jeg på en måte kan se at hun ikke liker å høre det Anonymkode: 3d91d...629 Du må sette ned foten. Du må si «mamma, slikt kan du ikke si. Be om unskyldning øyeblikkelig!» og «nei, du kan ikke være med, jeg skal treffe søsteren alene i dag». Og dersom hun ikke da uten å mukke endrer oppførsel eller starter skape drama må du si «ok, da går jeg hjem/legger på. Ta kontakt når du er klar til å oppføre deg.» og så forlater du situasjonen. Ikke la henne følge etter, ikke ta telefoner fra henne. La henne være 3-4 uker, så endrer hun enten oppførsel eller du forlenger «karantenen». Anonymkode: 8052c...8f2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Virker som du ennå bor hjemme, selv om lillesøster er flyttet? Tar du moren din veldig forgitt slik at hun bare blir tjeneren din og aldri er inkludert eller hvis omtanke? Det er jo hennes datter som kommer hjem og kanskje hun gledet seg og, eller og hadde planer? Anonymkode: 428f4...8b3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som du ennå bor hjemme, selv om lillesøster er flyttet? Tar du moren din veldig forgitt slik at hun bare blir tjeneren din og aldri er inkludert eller hvis omtanke? Det er jo hennes datter som kommer hjem og kanskje hun gledet seg og, eller og hadde planer? Anonymkode: 428f4...8b3 Jeg bor hjemme ja, og nei. Jeg tar ikke mamma for gitt. Det vet hun at jeg ikke gjør. Jeg forsørger meg selv, og betaler utgifter hjemme. Men uansett om det er slik hun føler det, så skal ikke det gå ut over kjæresten min. Hun har ikke gjort en eneste ting mot mamma eller noen andre. Hun har bare vært snill. Jeg synes det er rart at hun blir sjalu hvis det så er tilfelle Anonymkode: 3d91d...629
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor hjemme ja, og nei. Jeg tar ikke mamma for gitt. Det vet hun at jeg ikke gjør. Jeg forsørger meg selv, og betaler utgifter hjemme. Men uansett om det er slik hun føler det, så skal ikke det gå ut over kjæresten min. Hun har ikke gjort en eneste ting mot mamma eller noen andre. Hun har bare vært snill. Jeg synes det er rart at hun blir sjalu hvis det så er tilfelle Anonymkode: 3d91d...629 Tråden er jo om din søster, ikke kjæreste? Men uansett, snakk med mor de i en situasjon ingen av dere er irritert. Anonymkode: 428f4...8b3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Har ikke noen råd, men ville bare skrive at jeg er overbevist om at min mamma er sjalu på min søster/hennes datter. Min søster har tilsynelatende hatt det veldig lett her i livet og alt har alltid ordnet seg for henne. Mamma har hatt det en del tyngre og snakker ofte til meg om hvor lett min søster alltid har hatt det. Jeg skriver tilsynelatende for det er jo kun hvordan jeg og mamma ser livet til min søster. Min søster kan jo ha hatt det mye vanskeligere, men det tror jeg ikke mamma har helt forståelse for. Når det er sagt så har mamma vært en fantastisk mor for både meg og min søster. Enig med personen over som sier at det er forskjell på å være sjalu og bitter. Mamma har alltid gitt enormt mye hjelp og kjærlighet til både meg og min søster og hun har alltid vært opptatt av at forskjellsbehandling er uakseptabelt. Anonymkode: 7f34a...330
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #19 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tråden er jo om din søster, ikke kjæreste? Men uansett, snakk med mor de i en situasjon ingen av dere er irritert. Anonymkode: 428f4...8b3 Ja, jeg synes det er enda verre at det er min søster. Sin egen datter liksom. Jeg synes det hadde vært jævli* rart om pappa hadde hatt slike tanker om meg. Og hvis hun har et problem, så synes jeg hun burde være åpen om det. Det synes jeg. Det er jo min mor, og jeg ønsker henne ikke noe vondt. Og jeg kan ikke fatte hvorfor hun er slik. Enten er det noe med hennes venner, og deres innflytelse på hun, eller så har hun en kvinnefiendtlig holdning Anonymkode: 3d91d...629
Sunnys Skrevet 27. desember 2020 #20 Skrevet 27. desember 2020 Høres mer ut som hun vil bli sett av dere, og at hun vil være inkludert hun også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå