Gå til innhold

Hvor mye veier du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

160 cm, 45 kg

Anonymkode: fdbb4...be2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

169 og 60,9 på nåla i dag😅 65 kilo 1. januar, så har startet på strikt lavkarbo for å komme ned til trivselsvekta på rundt 58-60

Anonymkode: f9034...8a1

Skrevet

167 cm, 50 kg. Har dessverre rast ned noen ''negative korona-kilo'', så skal opp igjen 57 kg som jeg veide før.

Skrevet

171 og veier 84. Har pcos og legger lett på meg, veide nesten 100 før. Målet er ned til ca. 70, tror det vil passe meg fint. 

Anonymkode: 2c71c...814

Skrevet (endret)

Jeg er 159-160 cm

84 kg

har gått ned 10 kg siste månedene og skal ned til 69 til å begynne med

ifølge in body scan burde jeg veie 61 kg og at jeg har mere muskler enn normalen 

Gikk opp sykt mye pga medisiner 

pleide være 50 kg liksom...

Endret av Marye
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 23.27):

"Nedre normalvekt" kommer litt an på. BMImessig varierer det etter hvorvidt man har/har hatt en spiseforstyrrelse eller ikke: Vanligvis er man normalvektig mellom 18.5 - 24.9, men ved spiseforstyrrelser er det 20 - 24.9. (Usikker på hvorfor).

Tror BMI 18,5 når man er 165 cm er ca 50-51 kg. 55 er rundt 20 et sted.

Varierer også veldig ut ifra benbygning hvordan man bærer vekt. Bredere benbygning betyr at man bærer vekta annerledes, og gjerne trenger å opprettholde en noe høyere vekt for å ha tilstrekkelig med underhudsfett til å holde seg varm, og man vil også som oftest oppleve symptomer på undervekt på en høyere vekt enn en med smal/sped benbygning. Samt se tynnere ut. 

Anonymkode: da184...44a

Jeg hadde anoreksi i mange år og jeg ble fortalt at BMI 20 handlet om å sikre seg at hjernen fungerte optimalt. Det var forskning rundt dette (har ikke kilder, ble fortalt det av behandler) som viste at det var færre som fikk tilbakefall hvis de lå på BMI 20+ enn på 18,5. Jeg husker at jeg merket dette selv, med en gang jeg gikk under 50 kg (163 cm og det ville tilsvart BMI 18,8) ble hodet mitt mer tåkete og "sykt" og da ble jeg med en gang besatt på å ikke spise. Dette dreier seg nok mye om fettprosent også. Jeg er frisk i dag og veier 58-60 kg, men da jeg ble skikkelig syk med omgangssyke og jeg slet med å gå opp igjen merket jeg at hodet var mer anorektisk igjen. Da veide jeg rundt 54 kg og jeg vil tro at den tidligere grensa mi har økt fordi jeg har mye mer muskelmasse så når jeg veier 54 kg vil jeg ha ca lik fettprosent som da jeg tidligere veide under 50. Det siste her er bare teorier fra min side, men jeg syns det er litt interessant og det har hjulpet meg mye med at "vekta er bare et tall og sier lite om utseende eller helsa".

• Liker 3
Skrevet
melonen skrev (16 timer siden):

Jeg hadde anoreksi i mange år og jeg ble fortalt at BMI 20 handlet om å sikre seg at hjernen fungerte optimalt. Det var forskning rundt dette (har ikke kilder, ble fortalt det av behandler) som viste at det var færre som fikk tilbakefall hvis de lå på BMI 20+ enn på 18,5. Jeg husker at jeg merket dette selv, med en gang jeg gikk under 50 kg (163 cm og det ville tilsvart BMI 18,8) ble hodet mitt mer tåkete og "sykt" og da ble jeg med en gang besatt på å ikke spise. Dette dreier seg nok mye om fettprosent også. Jeg er frisk i dag og veier 58-60 kg, men da jeg ble skikkelig syk med omgangssyke og jeg slet med å gå opp igjen merket jeg at hodet var mer anorektisk igjen. Da veide jeg rundt 54 kg og jeg vil tro at den tidligere grensa mi har økt fordi jeg har mye mer muskelmasse så når jeg veier 54 kg vil jeg ha ca lik fettprosent som da jeg tidligere veide under 50. Det siste her er bare teorier fra min side, men jeg syns det er litt interessant og det har hjulpet meg mye med at "vekta er bare et tall og sier lite om utseende eller helsa".

Interessant. Når jeg var ungdom var normal bmi 20-25. Under var undervektig og svært undervektig. Jeg aner ikke når de fant ut at 18.5 skulle bli den nye grensen. Klart noen kan være i det området uten å være for tynne, på samme måte som noen kan ligge litt over 25 uten å tilsynelatende være overvektige (eks høy muskelmasse og grov kroppsbygging). Jeg synes det er synd at grensen blir senket for dette vil pushe grensene til de som vil ligge lavt på normalvekt... Noen vil i stedet for å være fornøyd med 20 presse seg ned til 18.5 og det er i mine øyne skummelt. Særlig blant ungdom og andre med tilbøyelighet til spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: ddfca...9a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessant. Når jeg var ungdom var normal bmi 20-25. Under var undervektig og svært undervektig. Jeg aner ikke når de fant ut at 18.5 skulle bli den nye grensen. Klart noen kan være i det området uten å være for tynne, på samme måte som noen kan ligge litt over 25 uten å tilsynelatende være overvektige (eks høy muskelmasse og grov kroppsbygging). Jeg synes det er synd at grensen blir senket for dette vil pushe grensene til de som vil ligge lavt på normalvekt... Noen vil i stedet for å være fornøyd med 20 presse seg ned til 18.5 og det er i mine øyne skummelt. Særlig blant ungdom og andre med tilbøyelighet til spiseforstyrrelser. 

Er ganske enig med deg. De fleste, hvertfall nordmenn, vil nok ha best helse på BMI 20-25. Selvfølgelig fins det unntak der noen spiser normalt og er i normal aktivitet og ligger på BMI 18-19 eller 26-27, men det tror jeg ikke gjelder for majoriteten. Nøyaktig høyde og vekt vil jo selvfølgelig variere fra person til person. BMI 22 er det som er "naturlig" for kroppen min. Det hender at jeg går over det med et par kg hvis jeg er på ferie fks, men går rett ned igjen uten å prøve når jeg går tilbake til de vanlige rutinene mine. I eksamensperioder "glemmer" jeg ofte å spise og går ned noen kg, men med en gang de normale rutinene mine er på plass, går jeg opp til BMI 22 igjen :)

Anonymkode: 015f2...30a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ganske enig med deg. De fleste, hvertfall nordmenn, vil nok ha best helse på BMI 20-25. Selvfølgelig fins det unntak der noen spiser normalt og er i normal aktivitet og ligger på BMI 18-19 eller 26-27, men det tror jeg ikke gjelder for majoriteten. Nøyaktig høyde og vekt vil jo selvfølgelig variere fra person til person. BMI 22 er det som er "naturlig" for kroppen min. Det hender at jeg går over det med et par kg hvis jeg er på ferie fks, men går rett ned igjen uten å prøve når jeg går tilbake til de vanlige rutinene mine. I eksamensperioder "glemmer" jeg ofte å spise og går ned noen kg, men med en gang de normale rutinene mine er på plass, går jeg opp til BMI 22 igjen :)

Oi det var ikke meningen at dette skulle bli anonym hehe.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi det var ikke meningen at dette skulle bli anonym hehe.

Der skjedde det igjen😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har bmi på 24 og det er usunt på meg. Jeg er i grenseland i forhold til bukfett. Det jeg tror er riktig bmi helsemessig er sikkert 22 og det er målet mitt. 

Skrevet

163, 52 kg (en måned etter fødsel, fremdeles et par kg tyngre enn før graviditeten). 

Anonymkode: 86823...da7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 2.30):

Herlighet å lite. Skjer med at folk veier så lite her??

Anonymkode: fbc17...15b

Noen sliter med skyhøy forbrenning. Jeg kjenner en  jente som er ganske tynn og hun spiser mer enn to personer spiser på en dag konstant hele tiden!  Mye fordi hun vil ha en rumpe og ikke se ut som en gutt.  Ja bun ser ganske undervektig ut og får mye spørsmål ang det. Hun har god helse  og føler seg bra og da tenker jeg at det må være normalvekta hennes for hennes kroppstype og hvordan genetisk bygd hun er. Jeg synes faktisk synd på folk som har samme gener som hun og må konstant få kommentarer på kroppen sin det er nesten det motsatte av fatshaming...

Anonymkode: 25062...f08

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen sliter med skyhøy forbrenning. Jeg kjenner en  jente som er ganske tynn og hun spiser mer enn to personer spiser på en dag konstant hele tiden!  Mye fordi hun vil ha en rumpe og ikke se ut som en gutt.  Ja bun ser ganske undervektig ut og får mye spørsmål ang det. Hun har god helse  og føler seg bra og da tenker jeg at det må være normalvekta hennes for hennes kroppstype og hvordan genetisk bygd hun er. Jeg synes faktisk synd på folk som har samme gener som hun og må konstant få kommentarer på kroppen sin det er nesten det motsatte av fatshaming...

Anonymkode: 25062...f08

Ja, det der kan være fryktelig provoserende. Det kjenner jeg på selv som veier ganske lite. Jeg får kroppen min kommentert hele tiden, og kan lett velge romslige klær for å skjule undervekten, dersom jeg ikke er i humør til alle kommentarene. Jeg har inntrykk av at folk flest har den holdningen at det er greit å si sin mening så lenge man er tynn. Men jeg synes det er veldig vanskelig å få høre hvordan jeg ser ut til en hver tid og kommentarer på hva jeg spiser.

Anonymkode: 7b984...ffb

Skrevet

162 cm og 54 kg. 

Trent minimalt det siste halvannet året pga sykdom så mistet muskelmasse og gått opp i vekt. Så prøver å få trent litt og spise sunt i ukedagene. Har trivselsvekt på 51-52 kg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2021 den 2.41):

Kvinne. 167cm høy, 78kg (veide meg i slutten av romjula etter noen ganske heftige dager med fet og tung mat😅)

Jeg har bare noe jeg stusser over. Kanskje noen her vet svaret på det.

Jeg pleier alltid å ligge på rundt 68-72kg sånn gjennomsnittlig gjennom året. Har prøvd en del med å gå ned i vekt de siste årene, fordi jeg er rett over kanten til kategorien overvektig, men jeg havner alltid sakte men sikkert opp på 68-72kg om jeg ikke teller kalorier, trener regelmessig, spiser helt clean osv.. Betyr dette da at trivselsvekta mi er på 68-72kg, selv om jeg er i den helt nedre sonen av overvektig? Synes det høres litt rart ut at kroppen min vil opp dit når det egentlig ikke er sunt for meg, siden det gjør meg overvektig. Har veldig pæreformet kropp, som gjør at jeg lagrer mye fett rundt lår og hofter. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Anonymkode: 8da6c...ee8

Jeg er like høy som deg...vekten min har nå peaket på 86 rett etter jul, 83 idag. "Trivselsvekten" min i voksen alder er 73-75..Har vært litt tung siden tidlig 20årene, nærmer meg nå 50 med stormskritt. Syns det er vanskelig å holde vekten etter vektnedgang..kroppen vil opp igjen;) Er veldig glad i mat og matlaging . Lavkarbo funker godt for vektnedgang og holder kontroll på blodsukker og apetitt. Meeeen, jeg blir voldsomt trigget av høykarbomat, og hvis eg ramler i fella er det vanskelig å komme ut av den igjen. :( Prøver nå nok en gang å kontrollere karboinntaket, spesielt i kombinasjon med fett er det en bombe for meg.. 

ups...tok visst litt av her...svarte på mye mer enn det du lurte på ;) 

pæreform er sunnere enn epleform...og kroppen din vil nok veldig gjerne ha et kriselager klart på hoftene;) 

Anonymkode: 7bd2d...ffc

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

168 cm og veier 50-52 kg, vekta har stått stille siden jeg startet på videregående. Er gravid nå og spent på å se hvor mye jeg klarer å legge på meg! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...