Gå til innhold

Hvordan er det å bo fast i bobil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Økonomien er på bånn. Hvordan er det å bo i bobil? Noe jeg ble vite?

Funnet ut at det kan være kronglete med campingvogn, pga sanitær man er koblet opp til på campingplasser ofte er slått av utenfor sesong, eller at rør fryser for de er ment til sommerbruk. 

Har ikke råd til å leie, får ikke kommunal bolig (grunnen de sa er at jeg er for ung for vanlig kommunal bolig og for gammel for kommunal bolig ung. Er på AAP og får latterlig lite i mnd. Selv om jeg kunne hatt råd til 7000 kr i leie på privat markedet, er det ingen som vil leie til meg, siden jeg ikke har gode referanser og stønaden min er ikke noe som er varig, og vanskelig å finne utleiere som ønsker leie til noen med usikker inntekt. AAP’en min varer bare til mars, og fremtiden er veldig usikker. Har ptsd men får ikke bli ufør, så blir nok mindre penger i fremtiden på sosialen. 

Er villig til å bo hvor som helst i Norge for jeg kjenner ingen uansett, har prøvet søke på leiligheter hvor som helst i Norge i 1 år nå uten hell. 

Anonymkode: e4dc5...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bobiler er dyre. Campingvogn er billigere, for de har ikke motor og drivverk. 

Anonymkode: f2ea3...ffc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor bobil skal være så mye bedre i forhold til sanitær og rør.

Har vintercampa med vogn og den er både varm og null problem med sanitær og rør. I tillegg er vogny mye billigere å anskaffe.

Som enslig kunne jeg lett bodd i vogn hvis jeg hadde hatt tilgang på dusj utenom.

Anonymkode: eb4c7...487

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobil koster like mye som en liten leilighet. Så da hadde jeg enten valgt leilighet eller en campingvogn. Det er kaldt og den blåser avgårde når vinterstormene kommer. 

Ingen skal bo på gaten i Norge. Snakk med NAV

Anonymkode: eff5a...8ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokollektiv? Til 3-4000? 

Er du frisk nok til å studere? Da kan du få studentbolig og studielån. Bare verdt det om du faktisk får deg en utdannelse ellers blir det bare lån som vil tynge deg ned senere. Kan det være yrker du kan fungere i dersom du får terapi f.eks.? Siden NAV mener at du ikke er ufør så er det håp? 

Anonymkode: 46435...d72

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det nokså ukurant å bo i bobil eller campingvogn, siden vinterne er kalde. Hvis du skal stå parkert i offentlig vei, har du ikke tilgang på strøm, og må basere deg på fossilt drivstoff. Det er dyrt. Og å stå på campingplass er dyrt.

Anonymkode: 1ed50...d8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei situasjon du er kommet i. Du får brukte bobiler til under 50 000

https://www.finn.no/car/mobilehome/ad.html?finnkode=193039210

Du fryser ikke i hjel i en bobil. Men du trenger et sted å parkere den. Tilgang på vann, do samt strøm. Det er ikke lett, men mulig. 

Dessuten kommer diesel, avgifter og vedlikehold. 

Campingvogn, da trenger en bil i tillegg

Hvor bor du nå? 

Endret av frysja
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 13.36):

Bokollektiv? Til 3-4000? 

Er du frisk nok til å studere? Da kan du få studentbolig og studielån. Bare verdt det om du faktisk får deg en utdannelse ellers blir det bare lån som vil tynge deg ned senere. Kan det være yrker du kan fungere i dersom du får terapi f.eks.? Siden NAV mener at du ikke er ufør så er det håp? 

Anonymkode: 46435...d72

Ekspander  

Det er en grunn til at jeg ikke kjenner noen, og med det hadde jeg heller ikke klart å bo med noen så tett oppå meg. Naboer er greit, men hadde aldri klart å bo med noen. Jeg er heller ikke frisk nok til å jobbe eller studere. Har falt helt utenfor. Føles ut som jeg presses ut på gaten som en rusmisbruker, selv om jeg aldri har prøvd rusmidler i hele mitt liv. Drikker heller ikke alkohol...

Nav mener det ikke er håp, men jeg har heller ikke en tung nok diagnose mener de. Så jeg får ikke ufør stønad. Så de sier jeg mest sannsynlig vil være på sosial stønad resten av livet. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 13.25):

Har du (penger til) bobil? 

Anonymkode: a077f...c07

Ekspander  

Nei egentlig ikke, men prøver tenke andre muligheter og forhører meg rundt . Alt annet enn å bo på gata.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 13.39):

Kan vel bo i telt utti skogen?

Anonymkode: 43e3e...376

Ekspander  

Det jeg hadde trivdes best med er faktisk en hytte langt oppå fjellet, mest mulig unna folk. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legg ut annonse på FINN. Enkel hytte ønskes leid, kan reparerere, fikse, ordne, ta ut skog, etc.som betaling om ønskelig. Er et rolig, litt asosialt menneske som trives best i eget selskap. Har ikke rusproblemer.  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 14.01):

Nei egentlig ikke, men prøver tenke andre muligheter og forhører meg rundt . Alt annet enn å bo på gata.

ts

Ekspander  

Uten oppsparte penger, er det vanskelig å få tak i bobil. En annen løsning er å finne en veldig billig bil, og sove i den. Den holder deg tørr. 

moho skrev (På 26.12.2020 den 14.08):

Legg ut annonse på FINN. Enkel hytte ønskes leid, kan reparerere, fikse, ordne, ta ut skog, etc.som betaling om ønskelig. Er et rolig, litt asosialt menneske som trives best i eget selskap. Har ikke rusproblemer.  

Ekspander  

Foreslår denne løsningen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som bor sånn, emn som han sier så bør bobilen helst være 2000modell eller nyere, med tanke på isolasjon, kjørekomfort (motor) og fasiliteter. 

Det finnes stellplasser for bobiler som er åpne hele året, hvor du får fylt opp vanntank, tømt dokasse og vasket klær, men de koster litt å stå på hver natt. I tillegg kan du stå max 3 døgn på slike plasser, så du må være litt nomade for å trives med det. 
Meld deg inn i bobilgruppene på facebook, så får du masse tips og råd :)

Enkelte campingplasser er helårsåpne og har rørsystem for dette, men de koster deretter. Noen er åpne mot at du kun bruker sanitæranleggene dems... Spør på campinggruppene :)

Har vurdert det samme selv, men kommet til at dette blir for tungvindt for meg, og egentlig ikke særlig billigere enn å leie (siden jeg allerede har ett sted å leie). Ønsker deg masse lykke til uansett hva du ender opp med :)

Anonymkode: 00455...ea8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp båt isteden. Du kan få en brukbar båt for 50.000 kr, og havneleie koster en brøkdel av hva du må ut med for en bobil-plass.

Det er flere tusen nordmenn som bor i båt, og svært få bor i bobil (såvidt meg bekjent)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammen, stakkars deg! Du må nok stå mer på kravene ift nav og fastlege. Du har krav på fri rettshjelp. Oppsøk en advokat, som jobber med klager mot nav, og se hva advokat, lege og nav kan hjelpe deg. Du har rettigheter, men man må kjempe for de i dette systemet vi er en del av. Ikke gi opp så lett!!! Du kan ikke leve godtbitene en bobil!!! Nå må du stå på for deg selv, ingen andre gjør det. Lykke til!!!

Anonymkode: 2d7ac...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i bobilen hele sommeren. Har også bodd et halvt år i campingvogn. 

Det går det. Alle behov er dekket. Man finner alltids et sted å stå noen dager. Last ned appen park4night, så ser du flotte steder. 

Men nå på vinteren går det en 10kg gassflaske på 3 dager. Den koster 200kr å bytte på maxbo. Jeg har solceller på taket, så jeg har nok strøm til lys om kveldene 

Det som jeg får fnatt av, er mangelen på plass. Spesielt på dager med drittvær når du er låst inne. 

Du får en fult fungerende 80-talls bobil under 50K. Ingen luksus, men det funker. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 13.35):

Bobil koster like mye som en liten leilighet. Så da hadde jeg enten valgt leilighet eller en campingvogn. Det er kaldt og den blåser avgårde når vinterstormene kommer. 

Ingen skal bo på gaten i Norge. Snakk med NAV

Anonymkode: eff5a...8ff

Ekspander  

Den må jaggu være  liten. Du får en helt ok brukt bobil til ca en halv mill.   Nå står pandemien litt i veien, men jeg planlegger som tidligpensjonist å bo halve året i bobil v/middelhavet.

Anonymkode: 8e494...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...