Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bevisstheten er det eneste som blir til intet da, av alt som finnes?

Anonymkode: 4e6a1...1a2

Kveruler gjerne videre i ensom majestet. Lykke til.

Anonymkode: 98edf...b00

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

At noen opplever ting etter hjertestans samtidig som det er målt null hjerneaktivitet er et utrolig spennende fenomen som kan lære oss masse om hjernen.

Hvordan vet man at noen opplever ting når det er null hjerneaktivitet? Det eneste man eventuelt vet er at det har vært null hjerneaktivitet en kort periode, for så å bli hjerneaktivitet igjen, og at vedkommende husker noe. Vi vet jo ikke at minnene er fra da det var null hjerneaktivitet.

Anonymkode: 3d612...9bd

• Liker 2
Skrevet
Frøyafar skrev (8 timer siden):

Svart. Intet. Ingenting. Nada. Våknet opp igjen i sykehussengen som ingenting hadde skjedd. 

Det var slik pappa beskrev det også. Det var ingenting. 

Anonymkode: 4ec78...a48

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kveruler gjerne videre i ensom majestet. Lykke til.

Jeg kverulerer absolutt ikke. Alt går over til noe annet, ingenting kan opphøre å eksistere. Bevisstheten er også "noe", så argumentet mitt er at dette heller ikke kan forsvinne. Men du mener at det kan det?

Anonymkode: 4e6a1...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slik pasienter som har hatt hjertestans som oftest har beskrevet det til meg også. 

Anonymkode: 7eb34...1aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi så vel ingenting, for det var ikke våres tid å gå? Vanskelig emne å spekulere i. 

• Liker 3
Skrevet
Frøyafar skrev (8 timer siden):

Svart. Intet. Ingenting. Nada. Våknet opp igjen i sykehussengen som ingenting hadde skjedd. 

Samme her. Ble svimmel og følte jeg forsvant mer og mer vekk, fikk sånn prikkende følelse i kroppen, lik som om man besvimer,  og så ble alt svart. 

Skrevet

Det virker litt slitsomt med eit liv til etter dette. Håper det ikkje bare er lidelse og forvirring. Eg håper det er fredelig. 

Uansett eg har ei veninna som druknet og var død. Ho sa det var ingenting, alt var bare svart.

Anonymkode: 0df19...404

Skrevet

Følte alt var lyst og jeg så meg selv utenfra. Jeg hørte hva legene sa og kunne gjengi dette i ettertid. Fløt smertefri og følelsesløs rundt i rommet og tenkte at nå fikk jeg ikke se barna igjen, men de hadde pappaen. Så plutselig var jeg tilbake i kroppen med masse smerter. 

Anonymkode: be05c...6ab

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan vet man at noen opplever ting når det er null hjerneaktivitet? Det eneste man eventuelt vet er at det har vært null hjerneaktivitet en kort periode, for så å bli hjerneaktivitet igjen, og at vedkommende husker noe. Vi vet jo ikke at minnene er fra da det var null hjerneaktivitet.

Anonymkode: 3d612...9bd

I minst en studie har man presist fått tidfestet hjerneaktivitet/hjertestans samtidig som en pasient opplevde en NDE: "... One had a verifiable period of conscious awareness during which time cerebral function was not expected" (https://www.researchgate.net/publication/267755643_AWARE-AWAreness_during_REsuscitation-a_prospective_study

La oss likevel si, som sant er, at man ofte ikke kan påstå at man vet nøyaktig når en NDE skjedde. Hvorfor skjer det? Hvis det er en hallusinasjon, hvorfor er nesten alle NDEs mer eller mindre like? Det gir ingen mening at så mange har en så lik opplevelse av samme traume. I tillegg har man ikke, så vidt jeg vet, funnet noen superboost i hjerneaktivitet like før menneskehjernen dør (som man har i rotter), som i så fall kunne forklart forekomsten av hallusinasjoner. 

Anonymkode: 6e54f...f9d

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle likt å vite om de som ble erklært klinisk døde - og faktisk døde - hva de opplevde. Det er jo selvsagt umulig.

Tenker da f.eks på det lyset som mange av de som klinisk dør, men som gjenopplives, opplever. Er det hjernen som spiller oss et puss, eller er det et faktisk lys av det hinsidige? 

Anonymkode: 52d42...822

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husker ingenting, så vil tro det var akkurat som å være bevisstløs.

Var helt forferdelig å våkne av koma en stund etterpå, da. Det er i hvert fall ikke som på film, hvor noen som har ligget lenge i koma våkner og snakker. Jeg var totalt forvirret, kunne ikke snakke, alt gjorde vondt og var veldig redd, og hadde svært vondt i halsen lenge etterpå, og fikk lungebetennelse.

Anonymkode: c81b8...15d

Men å være i koma er jo ikke det samme som å være klinisk død.... 

Anonymkode: 86a41...e8d

Skrevet
Chroma skrev (20 minutter siden):

Samme her. Ble svimmel og følte jeg forsvant mer og mer vekk, fikk sånn prikkende følelse i kroppen, lik som om man besvimer,  og så ble alt svart. 

Hvorfor døde du om jeg kan spørre? 

Anonymkode: 86a41...e8d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror at alt som har vært vår personlige stil for oss i dette livet blir restartet og at kjernen av oss - sjelen - venter i en tilstand hvor vi klargjøres til nytt liv et annet sted. Jeg har ingen tro på at det blir sort og så er alt slutt. Vi er en del av naturen og alt der ute fortsetter i sine sykluser. Jeg tror at jeg skal ut i manesjen, gro, blomstre, visne og "dø" veldig mange ganger til i min eksistens og hver eneste gang skal jeg forsøke å oppsøke KG og fortsette min gjerning i fellesskapets ånd.   :) 

Skulle det vise seg at jeg tar feil, så er det jo ingen krise da heller. Det blir sort og alt tar slutt...og da er det ingenting...javel...ok... Da blir det slik. I mellomtiden medgir jeg at jeg ofte tenker på det som kanskje kommer etterpå og jeg undres veldig på hvordan det kommer til å bli. Anbefaler alle å glede seg over det de kan hver dag og få med seg det en kan mens vi ennå er her.     

O glede!!!  Wiiiiiiiiii........nok en dag i aktivitet på kvinneguiden uten å bli kastet ut!!!:mynona:
*joda, det finnes alltid litt å glede seg mye over tror jeg*

• Liker 3
Skrevet
Frøyafar skrev (18 timer siden):

Akkurat slik var det her også. Det var ingenting. Ingen lys i enden av tunnellen her. Kanskje jeg egentlig skal til helvete :ler:

• Liker 1
Skrevet
Ryuk skrev (3 timer siden):

Akkurat slik var det her også. Det var ingenting. Ingen lys i enden av tunnellen her. Kanskje jeg egentlig skal til helvete :ler:

Da ville du vel sett flammene? 😄

Skrevet
AllahBallah skrev (20 timer siden):

Hvor var du før du ble født?

Jeg var med Gud og til Han skal jeg tilbake.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi er ingenting før vi blir født, og blir til ingenting etterpå. Så enkelt er det nok.

Lol.

Skrevet

Det at noen opplever NDE mens andre ikke opplever det, er egentlig veldig forvirrende. En finner jo eksempler på folk som hadde alvorlig sykdom, døde og hadde en nær-døden-opplevelse, kom tilbake og sykdommen var mirakuløst borte.  Kanskje er det slik at ikke alle husker eller skal huske dette tatt i betraktning at NDE er reelle opplevelser. Ikke vet jeg.  Kanskje kan en sammenligne det litt som når vi drømmer, for da «vet» vi jo ikke om at vi egentlig ligger og sover. Om vi da våkner og  hypotetisk faller tilbake til den samme drømmen vil vi jo neppe huske at vi nettopp var «våkne» i en annen tilstand. Bare noen tanker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...