AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har en hjemmeboende sønn på 20. Han sitter ofte oppe veldig sent på pc-en, og sover derfor desto lenger. Selv er jeg oppe veldig tidlig som regel, for jeg legger meg tidlig. Søvnmønsteret mitt er bare blitt sånn etter at jeg kom i overgangsalderen. Uansett. Jeg husker da jeg selv var ungdom og likte å sove lenge til langt på dag. Det irriterte meg grenseløst at foreldrene mine kunne dukke opp og bare rive opp døra og rope at "dette er ikke noe hotell, du kan ikke bare sove bort hele dagene!". Jeg mente da at det var en menneskerett å få sove ut på sine fridager, så lenge man ønsket. Jeg mener egentlig det samme i dag også, men bare til en viss grad. Nå er klokka nesten 13 på dagen, og sønnen min sover ennå. Jeg har lyst å vekke han så han ikke sover bort hele dagen. Døgnrytmen hans er blitt helt skjev som det er. Men han skal ikke tilbake på jobb før 4. januar, så kanskje jeg bare bør la han sove? Hva gjør andre foreldre med "store barn" i hus? Lar dere de sove så lenge de har lyst, eller vekker dere dem på et visst klokkeslett? I så fall når? Anonymkode: 92a5b...66f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 La han sove. Han er voksen og bestemmer det selv. Anonymkode: cf1e6...f04 27
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Han er voksen og har jobb. Han styrer dette helt selv med mindre dere har en avtale om noe annet. Går ut ifra at han bidrar i huset etc?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Drar dem ut av senga. Ingen grunn til å purke og sove til langt på dag. Anonymkode: eb781...123 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Han er ikke ungdom, men voksen Når jeg var hjemme på ferier sov jeg selvsagt så lenge jeg ville, og la meg når jeg ville. I sene tenår også. Anonymkode: b7be2...6ef 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Min sønn på 19 år får styre dette selv på fridager, hvis han spiller om natten og sover ekstra om dagen så er det greit for meg. Han er ansvarsfull og pliktoppfyllende i hverdager, og han trenger en del søvn da han vokser ennå. La de sove når de vil! Anonymkode: 1fd62...927 8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Så lenge sover ikke min nesten 20-åring 😅 Hun bor ikke hjemme lenger da, flyttet i sommer. Hadde vel ikke vekket, men sikkert støvsuget over rommet hennes eller bråkt litt utenfor. 🤣 Jeg vekker 13-åringen senest 10.30, det blir så tungt med hverdag igjen om de snur døgnet i ferier. Som oftest våkner hun selv i 8/9-tiden.. Anonymkode: 41da6...ff2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Han tvinger vel ikke deg til å sitte oppe sent på natt?! Ta deg sammen kvinne, og ikke tro at slik som du lever er det riktige. Du lar han selvfølgelig sove. Anonymkode: 937b0...5c4 12
Pia Sofia Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Her er det snill vekking rundt 12 hvis han ikke er oppe før. Husker det samme som deg fra mine foreldre, ts. Men fra 12 synes jeg det er p tide med litt liv for at hverdagen ikke skal bli for hard. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Mine er tenåringer, men ikke voksne. Lar dem sove så lenge de vil, med mindre vi har planer. Husker også selv hvordan det var i ungdommen, så prøver å være grei med dem. Men må jeg støvsuge, så må jeg støvsuge. Tar hensyn frem til maks 11, så må jeg få lov til å lage lyd i heimen. Synes ikke de legger seg så altfor seint i juleferien, 23-00, kanskje. Voksne folk somer 20 år med egen jobb og fri til 4. Januar må få lov til å bli behandlet som en voksen som tar sine egne valg om døgnrytme. Men det betyr ikke at alle andre i huset skal være stille til han står opp. Bor han med deg, må han forvente at du gjør dine daglige gjøremål på din tidsplan uten å klage på det. La han gjøre det han vil, og han må la deg gjøre dine ting. (Ikke at du har sagt at han klager på at du bråker, men jeg bare nevner hva mine forventinger er) Anonymkode: 0ac20...e01 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så lenge sover ikke min nesten 20-åring 😅 Hun bor ikke hjemme lenger da, flyttet i sommer. Hadde vel ikke vekket, men sikkert støvsuget over rommet hennes eller bråkt litt utenfor. 🤣 Jeg vekker 13-åringen senest 10.30, det blir så tungt med hverdag igjen om de snur døgnet i ferier. Som oftest våkner hun selv i 8/9-tiden.. Anonymkode: 41da6...ff2 Jeg lar mine barn sove så lenge de vil. Min mor drev også støvsugingsterror da jeg vokste opp. I midlertid har vi en avtale om at man må stå opp uten å bite hodet av mamma om man velger å snu døgnet og legge seg for sent i hverdagen. Anonymkode: 22727...140 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 La han sove med mindre anett er avtalt. Hadde foreldre min tvunget meg opp hadde jeg redusert antall besøk til dem 🤷🏼♀️ må stå opp 0530 på arbeidsdager og sover med god samvittighet ekstra når jeg har fri. Anonymkode: 95d7c...25e 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Min 14-åring sover til langt på dag. Han trenger all den søvnen han kan få. Men etter kl 12 lar jeg småsøsknene få holde på som de vil med bråket sitt osv. Skal sies at vi er en familie med B-mennesker, så vi liker egentlig å sove lenge alle sammen. Hvem er det som sier at det er riktig å stå opp kl 9 for å gå på tur lissom? Folk er forskjellige, og det er helt ok. Anonymkode: cb900...efa 13
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så lenge sover ikke min nesten 20-åring 😅 Hun bor ikke hjemme lenger da, flyttet i sommer. Hadde vel ikke vekket, men sikkert støvsuget over rommet hennes eller bråkt litt utenfor. 🤣 Jeg vekker 13-åringen senest 10.30, det blir så tungt med hverdag igjen om de snur døgnet i ferier. Som oftest våkner hun selv i 8/9-tiden.. Anonymkode: 41da6...ff2 Så slitsomt. Hadde irritert meg og hatt deg som mor. 🙈 Anonymkode: cb900...efa 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Dette er en voksen, ikke en ungdom. Han har jobb. Jeg går utifra at han betaler for seg hjemme, og har noen oppgaver? Da lar du ham sove. En ung - men voksen - mann må få bestemme selv. Dersom han bor gratis og blir "oppvartet" av en mamma som gjør ham til en hjelpesløs, ubrukelig dott av en mann stiller saken seg litt annerledes. Anonymkode: a7b86...990 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Man lærer best av livets skole, ikke av foreldrenes meninger. De kommer seg fint tilbake til hverdagen. Litt trøtt de første dagene, men hva gjør det..? Så kommer helgen, og de er på den igjen. Bortkastet å føre kontroll ved deres døgnrytme - og likegyldig, for i det store og det hele, så er det ikke den som betyr noe. Anonymkode: 937b0...5c4 3
Ulrikke Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 15-åringen spiser frokost nå Hun har vært våken en stund, men nei, jeg vekker ikke. Hun snur alltid døgnet i ferier, er trøtt EN dag når hverdagen starter, og så går det fint. Sånn har hun vært siden hun var knøttliten. Null problem. Skal vi noe som krever at hun står opp tidligere klarer hun det uten trøbbel. Lar henne sove, men rusler ikke stille rundt etter 11-tiden altså! 3
Arkana Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Jeg ville latt ham sove. Han er voksen og kan gjøre som han vil. Jeg hadde selv blitt pottesur hvis mannen min forventet at jeg skulle stå opp og spise frokost kl 9 på fridager. Det er helt uaktuelt å stå opp før jeg våkner av meg selv når det er ferie. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Mine barn har også fått styre døgnrytmen sin selv når de har passert 14-15. Alle elsker å være oppe sent, og sover tilsvarende lenge. Aldri noe problem å få dem opp når hverdagen er tilbake, og aldri sure miner. Vi trives alle sammen med rolige dager, de sover og slapper av, jeg går lange turer, og så spiser vi middag sammen. Eldstemann har flyttet ut, og klarer helt fint å komme seg på jobb til kl.8 selv etter å ha sovet lenge. Jeg tror på å la ungdom finne ut av dette meg søvn selv, og de trenger mye mer søvn enn vi voksne. Anonymkode: 86a59...193 1
GammelKaktus Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Når vi har fri så har vi fri, da sover vi så lenge vi vil. Enten vi er 9 eller 36. 😄 Hadde ikke tenkt tanken en gang at jeg skulle vekke guttungen når han er 20, har jobb og ferie...altså nei. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå