Gå til innhold

Hva er det med sånne barn som ikke kan å leke seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min går i 2. Klasse, i den klassen så er det to gutter som bruker friminuttene og fritiden sin på å ødelegge leken for de andre. Denne oppførselen hadde de også i 1. klasse. De ødelegger rolleleker, ødelegger leker hjem hos andre. De skryter av at de er så tøff som ikke trenger kosebamse ved vaksinering på skolen, de har ikke med seg godteri og leke på kosedag. Det er for barnslig ifølge dem selv. De springer bare rundt, eneste de gjør. De skryter til de andre barna over at de ikke brukte smokk som baby og at de ikke hadde noen leker når de var mindre og værtfall ikke nå. Hva er det med de barna her? Noen som kjenner deg igjen fra barnets klasse? Barnet mitt og de andre barna er lei av at de skl tøffe seg hele tiden. Skulle tro de var tenåringer fanget i et barns kropp, men hallo, de er bare 7 år. 

Anonymkode: 9a66d...fd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Syvåringer som synes godteri er barnslig? Nå har jeg hørt det også! 

Ellers: ja det er alltid noen ustyrlige og 'slemme' unger rundt omkring. Dårlig oppdragelse/omsorg eller en eller annen diagnose er årsaken. 

Endret av solmåneogstjerner
Måtte legge til en viktig ting
  • Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Sønnen min går i 2. Klasse, i den klassen så er det to gutter som bruker friminuttene og fritiden sin på å ødelegge leken for de andre. Denne oppførselen hadde de også i 1. klasse. De ødelegger rolleleker, ødelegger leker hjem hos andre. De skryter av at de er så tøff som ikke trenger kosebamse ved vaksinering på skolen, de har ikke med seg godteri og leke på kosedag. Det er for barnslig ifølge dem selv. De springer bare rundt, eneste de gjør. De skryter til de andre barna over at de ikke brukte smokk som baby og at de ikke hadde noen leker når de var mindre og værtfall ikke nå. Hva er det med de barna her? Noen som kjenner deg igjen fra barnets klasse? Barnet mitt og de andre barna er lei av at de skl tøffe seg hele tiden. Skulle tro de var tenåringer fanget i et barns kropp, men hallo, de er bare 7 år. 

Neste generasjons narcissister og bøller in the making. 

Sånn det starter. Ikke alle mennesker er bra mennesker. Man vet ofte allerede fra barnehageårene hvem som blir bøllene. 

Anonymkode: ba765...185

• Liker 9
Skrevet

Det er jo bare trist. 

Det er neppe "noe" med barna, men de trenger grenser og veiledning av trygge voksne. 

Tipper en er pådriver og en annen henger seg på. Det er nok ikke dette De egentlig vil, men uten hjelp er det vanskelig å gå ut av en rolle. 

Anonymkode: 4a9aa...f27

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis de er vokst opp uten omsorg er de vel avvent med smokk, leker og samhandling fra småbarnsalder. Det er selvsagt synd at det går utover andre barn at de ødelegger deres lek. Dette er noe som bør tas med skolen!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har dere prøvd med besøk av bare en av guttene? 

Hvordan er den ene uten den andre? 

Hvis en er syk på skolen f.eks? 

Anonymkode: 4a9aa...f27

• Liker 3
Skrevet

Har prøvd å ha besøk av den ene gutten ja, hn springer rundt, herjer, klarer ikke sette seg ned med f. Eks Lego, pokemon, ikke engang super Mario eller minecraft på tvn. Det knuses og ødelegges. Vi tente bål her i hagen og han kom her, satt rolig i 2 minutter før han hoppet opp på trampolina å ødela hele sikkerhetsnettet. Når de to guttene er sammen så ringer de på å stikker av til de ndre i klassen eller inviteterer de med ut på sykltur, for så å stikke av etter å ha syklet i 2 min. Ellers så bruker de å spionere i busker på lekeplassen å rope at de andre er så barnslig som er på lekeplass. Og guttene er teite som leker med jentene. Selv om de begge leker med naboene sine som er jenter. Plager barn på vei hjem fra skolen, prøver å ødelegge andre sine sykler eller klær. Har snakket med lærer og foreldrene flere ganger. Det blir bedre i to dager, og så er det pån igjen. Kjenner jeg er lei.

Skrevet

Foreldre som ikke lærer barn å leke, ta vare på det barnslige og vokser opp i et hjem uten humør skaper sånne barn mener jeg. 

Anonymkode: 9ca53...743

• Liker 9
Skrevet

Det går to «sånne» unger i mitt barns klasse også, og disse er førsteklassinger. Mitt barn og vennene hennes av begge kjønn er så utrolig lei av «den lua der er teit», «hvorfor har du den genseren; den er sykt barnslig», «de som leker med gutter får ikke være med», «jeg går ikke med stillongs; det er for babyer», «jeg gidder ikke leke, det er for babyer», «pennalet ditt er stygt, vet du det?», «ikke lek med Hanna, hun har så stor mage», «haha, jeg tok deg på rompa/puppen/tissen!», «dere, se her, Anders sitter og bæsjer! Jeg kan lukte bæsjen hans!» 

De to er noen skikkelige drittunger, sosialt sett.

I høst har vi forsøkt alt: Tatt det med lærer, tatt det med SFO, tatt det med rektor (målrettet plaging over lang tid), til og med tatt det opp med foreldrene på egenhånd, men det nytter ikke. Foreldrene syns bare det er fint at ungene begynner å bli ferdig med den lekealderen og ikke er små lenger, litt guttestreker relatert til kropp og sånn er jo bare et tegn på at ungene ikke er [homofobt ekspletiv], og ertingen for klær og utstyr syntes de fint at vi andre kunne løse ved å kjøpe «normalt» (les: kjønnsstereotypt) utstyr og ikke la barnet vårt «velge å være utskudd som andre barn reagerte på».

Eplet faller ofte ikke langt fra stammen. 

Vi og foreldrene til vårt barns venner (godt over halve klassen er plaget av disse to ungene) har nå før jul blitt enige om felles front, og har alle informert våre barn om at når de to oppfører seg så slemt så kan de bare la være å ha noe med dem å gjøre, siden skolen ikke klarer å fikse det. Ikke la dem ødelegge dagen, men i stedet la dem få se hva som skjer når de tråkker på andre om igjen og om igjen og ødelegger alt de kommer over av meningsfull lek: De to kan få gå der alene og se hvordan de liker det. Våre barn skal ikke trenge å ha rom for den slags fremferd mot andre - de skal snarere lære å være en god venn ved å stå opp for de som utsettes for det.

Anonymkode: 2aeb8...b57

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at når barn oppfører seg sånn er det gjerne en diagnose eller dårlig hjem involvert. Barn som ødelegger rollelek gjør det gjerne fordi de ikke klarer å delta i leken. Kanskje de har dårlige sosiale antenner og ikke får det til, derfor ødelegger de for å få oppmerksomhet. 

Det kan også være en diagnose involvert, som ADHD eller lignende. Også er det ikke alltid de familiene med minst penger som har minst kjærlighet å gi. Den verste bølla jeg kjenner har alt han måtte ønske, utenom foreldrenes tilstedeværelse. De jobber døgnet rundt,  prioriterer seg selv og sitt. Men stor villa og dyre bilder har de.

Men når det er sagt så trenger ikke barn å være bøller selv om de ikke liker å ha med kosedyr når de skal vaksineres, eller at de synes ting er barnslig. Min sønn er ikke glad i dette, men han er en omgjengelig kar likevel😅

Anonymkode: 75445...81b

• Liker 2
Skrevet

På den ene siden kan jeg ha empati for slike barn, for det er garantert en forsvarsmekanisme for å unnskylde elendige foreldre. 

På den andre side vil jeg ikke at mine barn må slite med slike barn i en årrekke.. 

Anonymkode: 9ea59...a69

• Liker 12
Skrevet

Kjenner det godt igjen fra min sønns klasse. Der var problemet, fri barneoppdragelse. Og, lite tilstedeværende foreldre. Kan sundet slik, han endte opp som narkoman og kriminell. Stakkar gutt, sier jeg. Barn trenger grenser, å lære grenser av seg selv, det går ikke. Så mine tanker går til foreldre uten kompetanse på foreldrerollen. Alternativt en uoppdaget diagnose.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

På den ene siden kan jeg ha empati for slike barn, for det er garantert en forsvarsmekanisme for å unnskylde elendige foreldre. 

På den andre side vil jeg ikke at mine barn må slite med slike barn i en årrekke.. 

Nettopp. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp slik er det for vår del også (meg med førsteklassingen over). 

Vi voksne kan ha empati med de to barna som bare ikke får til å oppføre seg, og som helt klart får veldig lite bærekraftig bagasje med seg hjemmefra.
Men det blir fra et voksenperspektiv. BARNA våre skal ikke og kan ikke ta ansvar for å pense disse to inn på rett kjøl. De må få hjelp av voksne, og før det skjer kan vi ikke gjøre annet enn å prioritere å få våre egne barn mest mulig uskadd gjennom den påtvungne kontakten med disse to funksjonelle «drittungene». 

Anonymkode: 2aeb8...b57

• Liker 2
Skrevet

Sånne barn finnes det på enhver skole, som regel er de slik på grunn av manglende oppfølgning hjemmefra. Lettere å si at ting er barnslig enn å si at foreldrene ikke husket det eller ikke hadde det de trengte. 

De andre barna lærer tidsnok å holde seg unna for de gjør så mye rart. Synd for de som sliter men som regel er jo skolen og diverse instanser involvert og de gjør vel så godt de kan... For barna blir jo ikke bedre jo eldre de blir heller.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neste generasjons narcissister og bøller in the making. 

Sånn det starter. Ikke alle mennesker er bra mennesker. Man vet ofte allerede fra barnehageårene hvem som blir bøllene. 

Anonymkode: ba765...185

Ikke rart når dagens foreldre bare er tilskuere til det ungene deres finner på. Foreldrene mener at det ikke er deres jobb å oppdra avkommet, men samfunnet, skole og barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Tja, dette med å tøffe seg og å være stor henger sammen med alderen. Husk, de er plutselig minst på skolen, og derfor ønsker å være store.

Det med å ødelegge ting må få konsekvenser. La dem betale for det som ødelegges!

Sønnen her sa stolt en dag at han hadde sluttet å gråte på skolen.... Han virket stolt. Det er ikke vi foreldre som har påvirket han dette for å si det slik....

Anonymkode: aa9cd...aa1

Skrevet
Honey Dew skrev (29 minutter siden):

Ikke rart når dagens foreldre bare er tilskuere til det ungene deres finner på. Foreldrene mener at det ikke er deres jobb å oppdra avkommet, men samfunnet, skole og barnehage.

Foreldre som jobber 100% (begge fireldre i full jobb) har vel egentlig ikke tid til å oppdra og ta seg av barna tilstrekkelig. Jeg er selv den type mor. Jobber opp til 110% for å ha gid nok økonomi. Men så er jeg fraskilt og har mine to sønner 50%.

Anonymkode: ced7c...c9f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Foreldre som jobber 100% (begge fireldre i full jobb) har vel egentlig ikke tid til å oppdra og ta seg av barna tilstrekkelig. Jeg er selv den type mor. Jobber opp til 110% for å ha gid nok økonomi. Men så er jeg fraskilt og har mine to sønner 50%.

Anonymkode: ced7c...c9f

Det er da bare tull. Jeg jobber 100% og har to barn helt alene, og har da likevel tid til å oppdra dem. Selvfølgelig gjør skolen og barnehagen en god del når barna er der, men jeg oppdrar da barna resten av døgnet. Dette gjør de fleste foreldre som velger å prioritere det. 

Anonymkode: b2f16...cd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette har de fra andre voksne. Husk på at barn formes av sine omgivelser, enten foreldre, steforeldre, søsken, tanter, onkler, søskenbarn, besteforeldre, naboer, andre foresatte. Barn er lett påvirkelige, og kan lett føle på skam eller føle at de er barnslige om de liker sånn eller gjør sånn eller oppfører seg sånn. 

Kanskje foreldrene vil tøffe barna sine? Isåfall er det feil måte. Barn trenger kjærlighet, omsorg, glede, kreativitet, å få beholde barndommen lengst mulig. Å bli tidlig voksen kan være traumatisk for mange. Og de vil alltid savne noe fra barndommen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...