Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 26. desember 2020 Vi skulle være hos svigers hele jula, men jeg dro hjem i går. For å avklare på forhånd: når vi er her blir mannen min en ansvarsløs, barnslig og egoistisk fjott. Det er han IKKE ellers, det er noe som skjer når han kommer inn døren hos sin mor. Saken: vi har en ettåring. Han sover veldig dårlig (alltid gjort) og er svært vilter og aktiv på dagtid. Her i huset er ingenting barnesikret eller ryddet bort, og familien tar ingen hensyn til oss og barnet. Det er greit det, jeg er ikke sånn som forventer at verden kretser rundt oss - men mener jo at noen hensyn bør kunne tas om de ønsker at vi skal være der over tid! Så her står jeg og ungen opp kl 0630 og spiser frokost. Leker, tuller, koser og styrer frem til lunsj kl 11. Deretter hvil, mer lek, middag kl 1530, kvelds 1800 og natt 1830. Sånn er vår rytme og ungen er urokkelig. Han står opp 0630 og sovner 1130 og 1830 uansett hva som skjer her i verden, så slik er det bare. Resten av huset står opp kl 11, og er da som regel sur for at ikke frokosten er klar siden jeg har vært oppe så lenge. Jeg har da altså løpt som en gal etter ettåringen som skal rive ned pynt og klatre i trappa konstant. Sitter ikke akkurat i sofaen og drikker kaffe 😛 Så spiser de, mens jeg legger ungen. Så sitter alle i hver sin stol, evt har litt besøk eller går en tur i løpet av dagen - før det lages middag i 18-19 tiden. Da er jo jeg midt i legging, så jeg må spise rester alene etter ungen har sovnet. Så er det mer TV, jeg må legge meg i 22-tiden for å komme meg opp til 0630 igjen, men de andre sitter oppe og koser seg til langt på natt. Repeat neste morgen. Det er ingen som tar ungen en morgen, ingen som tilbyr seg å passe/se til han/gå tur, det er bare surmulig for at frokosten ikke er klar, ungen bråker/er i veien og kalde rester til meg. Ikke en gang på juleaften kunne de ha middag før eller etter leggetid, så til og med da spiste jeg rester alene. Jeg forventer ikke at hele husholdningen står opp 0630 altså, men det går vel an å legge seg før/stå opp litt før 11 når man har småbarn i hus? Flere å ta hensyn til? Og jeg synes heller ikke de kan bli sur for at jeg ikke rydder og kokkelerer når det ikke er et sekunds avlastning å få mtp ungen? Ingenting er heller barnesikret, og ungen er tilsynelatende bare i veien. Forsåvidt ok - men da kan det heller ikke forventes at jeg bor der over en uke!! I går fikk jeg nok og tok med meg barnet hjem. Samboer og svigers er kjempesure og mener jeg er barnslig. Men jeg orket ikke mer! Ville hjem til vår barnesikrede, pyntfrie leilighet hvor jeg og barnet kan slippe å ta hensyn til fjørti andre dovenpeiser som sover. For at barnet lager lyd om morgenen, det er nemlig en majestetsfornærmelse. Men at de sitter og drikker, hoier og skraler til kl 04 om natten - det er greit 🤷🏽♀️ Alle hensyn skal liksom bare gå en vei. Jeg orker ikke! Er jeg barnslig? Jeg mener at nei, vi kan ikke tvinge dem til å ta hensyn - men da kan de heller ikke tvinge oss til å bo der lenge.. Jeg har ikke sittet nedpå et sekund siden vi kom - løper som en jojo etter barnet pga all pynt og dill som står rundt om. Og når jeg atpåtil får kjeft for å ikke ha frokosten klar? Nei takk. Anonymkode: 6936d...6f1 187
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Når du tok en prat med dem om dette, før du dro, hvordan var responsen da? Anonymkode: 6d380...5ae 49
Populært innlegg Swoosh Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 26. desember 2020 Jeg hadde også reist hjem. 109
Populært innlegg Hengebuksvinet Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 26. desember 2020 Så bra at du dro. Så blir det jo interessant å se hvor fort mannen kommer etter. 97
Gjest Kvakkekyllingen Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Du er ikke barnslig! Kan desverre ikke si det om de andre!
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 26. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ingen som tar ungen en morgen Hvis ikke barnets far gidder å "ta" ungen engang, hvorfor skulle de andre gjøre det? Forøvrig hadde jeg også reist hjem. Men jeg hadde først og fremst vært sint på mannen, ikke de andre. De andre har jeg ikke fått barn med. Endret 26. desember 2020 av NymeriaRhoynar 165
Populært innlegg Hotwife Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 26. desember 2020 Herregud... Nei, dette hadde jeg aldri orket. For en utrolig usjarmerende svigerfamilie. 55
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Mannen går også i barndommen når han er hjemme hos mor... ikke snakk om å bidra på kjøkkenet, eller løfte en finger. Jeg lar han kose seg, han og mor elsker dillingen og jeg tenker det er begrenset hvor mange slike dager han får (de er gamle), men har en "maks tre døgn" regel. Det sagt. Om noen forventet at jeg disket opp mens andre sov, eller at ungen var stille når de selv bråker til kl 4, da hadde jeg gitt klar og tydelig beskjed. Anonymkode: 416d7...51c 43
Snedig Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Hvordan er mannen når dere er hjemme egentlig? Bytter dere på å stå opp med barnet, lage middag, legging osv? 19
Joesi Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Jeg hadde også dratt! Håper mannen skjemmes 19
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Helt riktig å reise. Hadde kommet til julemiddag, og kanskje pakkeåpning, og sagt takk for meg og reist hjem med ungen. Mannen også da, så rart ikke din ville være med. Blir alle automatisk småunger hjemme hos mamma igjen, når det er jul? Sa neitakk til å komme til mamma i år fordi det er så lite barnesikkert der, en onkel som kødder med 2åringen min hele tiden (sier BØ og skremmer han, og vitser om å sette han i bånd fordi han er overalt) går opp og ned trappa og ut for å røyke konstant, sover til langt på dag og er frekk med mannen min fordi han skal overbeskytte lillesøster (som er i midten av 30årene) for alt i verden uten grunn Nå handlet ikke dette om meg, men ville bare si du ikke er alene om en drittjul. Ikke bedre hos mannens familie, der var alle sinte. Takket for selskapet og reiste hjem, god forbanna jul. Neste år feirer vi heller her, bare vi 3(eller evt 4).
Gjest Blondie65 Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Men hvorfor tar ikke din mann ansvar for sitt eget barn og hvorfor i all verden forventer DIN MANN at DU skal diske opp for HANS foreldre når du har vært oppe med HANS BARN siden tidlig morgen? Hvorfor tar ikke DIN MANN din side og forteller SINE FORELDRE at middag må enten være noe tidligere eller noe senere fordi du - MOR TIL HANS BARN holder på å legge DERES FELLES BARN? Slutt å være sur på hans foreldre! Fortell mannen din at du ikke gidder å dra dit flere ganger hvis han skal bli en pudding som ikke står opp for deg.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Syns du er storforlangende i forhold til hans foreldre. De er ferdig med barn, og må få ha juleferie selv om barna deres formerer seg. Det er ikke et valgt de er deltagende i eller trenger tilasse seg etter. Når det gjelder mannen bør du tenke deg godt om før du fortsetter å formerere deg med han. Det kan høres ut som én unge er én for mye for han. Anonymkode: 703c1...806 33
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Nå har vi bare hørt din versjon, så det er vanskelig å si om du er barnslig og om de har grunn til å være sure. Sikker på at vi hadde fått flere nyanser om vi hadde fått høre deres side av saken også. Ut i fra hva du skriver, høres det iallfall ut som om at det er viktige aspekt i denne saken her som mangler. Anonymkode: 350f3...9b7 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Jeg hadde også reist hjem. Du er ikke barnslig. Jeg hadde ikke orket det der. Anonymkode: 631d0...ca8 23
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Forstår deg SÅ godt!!!!!! Har opplevd mer eller mindre nøyaktig det samme som deg, og det å løpe etter en ettåring som aller helst vil ta rennfart ned trappa, kjenne på vedovnen eller kvalitetssjekke glasspynten til bestemor mens resten av husholdningen forventer ro og kos - det er mer travelt enn man kanskje skulle tro 😳 Hadde reist hjem jeg også. Nyt det, og fortsatt god jul til deg! Klem fra en ettåringsmor til en annen 💝 Anonymkode: 698d2...a74 31
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Når du tok en prat med dem om dette, før du dro, hvordan var responsen da? Anonymkode: 6d380...5ae Som skrevet, at jeg var urimelig og barnslig. Snedig skrev (9 minutter siden): Hvordan er mannen når dere er hjemme egentlig? Bytter dere på å stå opp med barnet, lage middag, legging osv? Hjemmet det noe HELT annet - da deler vi på alt og han bidrar med alt han kan. Dette her er noe som skjer utelukkende når han er hjemme hos mor. Så snart vi kommer inn døra blir han 12 år igjen. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syns du er storforlangende i forhold til hans foreldre. De er ferdig med barn, og må få ha juleferie selv om barna deres formerer seg. Det er ikke et valgt de er deltagende i eller trenger tilasse seg etter. Når det gjelder mannen bør du tenke deg godt om før du fortsetter å formerere deg med han. Det kan høres ut som én unge er én for mye for han. Anonymkode: 703c1...806 Som skrevet: nei, de trenger ikke tilpasse seg, men da kan de jo heller ikke forvente at jeg vil være der så lenge og i alle fall ikke at jeg vasker og lager mat for dem! Ønsker de ikke barn i hus, får de la være å invitere oss. For vi har faktisk et barn 🤷🏽♀️ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forstår deg SÅ godt!!!!!! Har opplevd mer eller mindre nøyaktig det samme som deg, og det å løpe etter en ettåring som aller helst vil ta rennfart ned trappa, kjenne på vedovnen eller kvalitetssjekke glasspynten til bestemor mens resten av husholdningen forventer ro og kos - det er mer travelt enn man kanskje skulle tro 😳 Hadde reist hjem jeg også. Nyt det, og fortsatt god jul til deg! Klem fra en ettåringsmor til en annen 💝 Anonymkode: 698d2...a74 Ja ikke sant!! Tror de forventer en sånn som sitter i ro på et lammeskinn og leker med en bil. Sånn er IKKE min, han er høyt og lavt hele tiden og jeg har hatt 10-12 tusen skritt på skrittelleren hver dag - og det er utenom turene vi går 😂 klem 🤩 Anonymkode: 6936d...6f1 72
Ulrikke Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Svigers kan du ikke klage på egentlig, selv om jeg skjønner hva du mener, absolutt! Mannen din, derimot!! Hvordan reagerte han da du dro? All ære til deg for at du faktisk tok med deg ungen og reiste! 45
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Hadde reist, herregud, blir forbanna bare av å lese det 😮 Anonymkode: e127e...dd9 23
Hippogriff Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Urimelig og urimelig... Nå har du nå gjort det, og da er det vel to ting som er viktig tenker jeg. Det første er å sørge for at du og barnet får en mest mulig koselig jul hjemme. Ikke sitte og bruke alt for mye energi på å sitte og analysere situasjonen, men huske å legge det vekk litt og nyte fridagene. Det andre er oppfølgingen når mannen kommer hjem. Nå har du tatt et tydelig standpunkt. Du kan jo ikke ha det sånn når dere er hjemme hos svigers. Du får bare gi ham en helt rolig og udramatisk beskjed om at du er ferdig med å være alene om ansvaret når dere besøker dem. At han må skjerpe seg og steppe opp. Og at dersom han ikke gjør det, vil nå konsekvent gjøre det slik at du reiser hjem når han starter sånn. For øvrig så kan det også være en løsning at han av og til reiser alene til svigers med barnet når det er helgebesøk og lignende. Høres ut som at gjengen kunne hatt godt av å se hvordan det er når du ikke fikser alt alene. Når det er sagt så syns jeg det er mannen din du bør legge dette på. Det er han som skulle delt ansvaret med deg. Svigers er ikke lenger småbarnsforeldre og det er faktisk ganske slitsomt å ha ansvar for en ettåring, det er jo det du kjenner på selv også, og enda mer slitsomt er det for andre enn foreldrene. 45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå