Gjest WhisperingWind Skrevet 27. desember 2020 #61 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): He, he her var det en som misforsto innlegget ditt kraftig😅. Var vel noe med regler og struktur eller noe, som ble forstått som kaldt og ukjærlig av en barnevernmotstander Anonymkode: 90e3e...922 Og noe av grunnen til at barn blir flyttet fra biologiske foreldre. Gud forby faste rammer og struktur i et barns liv👀
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. desember 2020 #62 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakk om å dra alle over en kam...😅 Anonymkode: 37113...451 Ikke alle, men mange. Jeg har vokst opp med slike barn. Og utagerende betyr ikke nødvendigvis voldelig og hylete. De som ikke var aggressiv utagerende utagerte på andre måter som med drikking, dop, småstjeling, løgner osv. Noen var bare rett og slett dødelig deprimert. Alvorlige spiseforstyrrelser så jeg mye av. Sjansen for å få inn et utraumatisert, glad og lykkelig fosterbarn er lite sannsynlig. De er jo der fordi at av en eller annen grunn har de mistet en trygg start på livet og de menneskene som de ønsker seg overalt kunne ivaretatt dem.
Belima Skrevet 27. desember 2020 #63 Skrevet 27. desember 2020 WhisperingWind skrev (1 time siden): Ikke alle, men mange. Jeg har vokst opp med slike barn. Og utagerende betyr ikke nødvendigvis voldelig og hylete. De som ikke var aggressiv utagerende utagerte på andre måter som med drikking, dop, småstjeling, løgner osv. Noen var bare rett og slett dødelig deprimert. Alvorlige spiseforstyrrelser så jeg mye av. Sjansen for å få inn et utraumatisert, glad og lykkelig fosterbarn er lite sannsynlig. De er jo der fordi at av en eller annen grunn har de mistet en trygg start på livet og de menneskene som de ønsker seg overalt kunne ivaretatt dem. Et vennepar av min datter har to små fosterbarn uten traumer. (Dette er folk jeg kjenner godt.) Grunnen til at de havnet i fosterhjem var at deres mor døde brått og uventet, noe som var tragisk. Mor var flyktning uten familie i Norge. Synes du svartmaler barn som kommer i fosterhjem, du glemmer at hendelser inntreffer som gjør at mor/far eller nær familie ikke kan stille opp. Ja, selve grunnen til at de kommer i fosterhjem er da en tragedie, men barna trenger ikke bli skadet for livet av den grunn. Vokste alle de du skriver om i innlegget ditt opp i fosterhjem? Hvis svaret er nei, så kan alle slags foreldre få barn som ikke "følger" boka. Med det mener jeg at de skeier ut, får spiseforstyrrelser mm, selv om de har helt normalt oppegående foreldre.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #64 Skrevet 27. desember 2020 Belima skrev (27 minutter siden): Et vennepar av min datter har to små fosterbarn uten traumer. (Dette er folk jeg kjenner godt.) Grunnen til at de havnet i fosterhjem var at deres mor døde brått og uventet, noe som var tragisk. Mor var flyktning uten familie i Norge. Synes du svartmaler barn som kommer i fosterhjem, du glemmer at hendelser inntreffer som gjør at mor/far eller nær familie ikke kan stille opp. Ja, selve grunnen til at de kommer i fosterhjem er da en tragedie, men barna trenger ikke bli skadet for livet av den grunn. Vokste alle de du skriver om i innlegget ditt opp i fosterhjem? Hvis svaret er nei, så kan alle slags foreldre få barn som ikke "følger" boka. Med det mener jeg at de skeier ut, får spiseforstyrrelser mm, selv om de har helt normalt oppegående foreldre. Grusomt historie. Stakkars barna. Håper de fikk det bra. Vil legge til at det er også mange barn med forskjellige diagnoser som ender opp i fosterhjem og institusjoner, mange av dem mot foreldrenes ønske, men noen av dem blir "gitt bort" på grunn av problemer som barnet og familien har som skyldes barnets diagnose. Disse barna er ikke traumatisert (selv om barnevernet påstår det i mange saker), det er innfødt. Barnevernet fjerner barn med forskjellige diagnoser i hytte og pine, og påstår at disse barna har traumer grunnet vold og overgrep. Anonymkode: 54fc4...82a 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 27. desember 2020 #65 Skrevet 27. desember 2020 Belima skrev (42 minutter siden): Et vennepar av min datter har to små fosterbarn uten traumer. (Dette er folk jeg kjenner godt.) Grunnen til at de havnet i fosterhjem var at deres mor døde brått og uventet, noe som var tragisk. Mor var flyktning uten familie i Norge. Synes du svartmaler barn som kommer i fosterhjem, du glemmer at hendelser inntreffer som gjør at mor/far eller nær familie ikke kan stille opp. Ja, selve grunnen til at de kommer i fosterhjem er da en tragedie, men barna trenger ikke bli skadet for livet av den grunn. Vokste alle de du skriver om i innlegget ditt opp i fosterhjem? Hvis svaret er nei, så kan alle slags foreldre få barn som ikke "følger" boka. Med det mener jeg at de skeier ut, får spiseforstyrrelser mm, selv om de har helt normalt oppegående foreldre. Og som jeg sier. Ikke alle. Men mange. Poenget mitt er å poengtere at å bli fosterhjem som oftest ikke en dans på roser.
Belima Skrevet 27. desember 2020 #66 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Grusomt historie. Stakkars barna. Håper de fikk det bra. Vil legge til at det er også mange barn med forskjellige diagnoser som ender opp i fosterhjem og institusjoner, mange av dem mot foreldrenes ønske, men noen av dem blir "gitt bort" på grunn av problemer som barnet og familien har som skyldes barnets diagnose. Disse barna er ikke traumatisert (selv om barnevernet påstår det i mange saker), det er innfødt. Barnevernet fjerner barn med forskjellige diagnoser i hytte og pine, og påstår at disse barna har traumer grunnet vold og overgrep. Anonymkode: 54fc4...82a De to barna har det veldig bra nå. Veltilpassede og lykkelige barn. En på skole og en i barnehage.🙂 Norge har et problem som sikkert andre land også har, mangel på fosterhjem. Vet i mitt fylke at det tar mange mnd å skaffe et fosterhjem og beredskapshjem er det også mangel på. Så da er du heldig som bor et sted hvor det er mange som er villige til å bli fosterforeldre.
Belima Skrevet 27. desember 2020 #67 Skrevet 27. desember 2020 WhisperingWind skrev (5 minutter siden): Og som jeg sier. Ikke alle. Men mange. Poenget mitt er å poengtere at å bli fosterhjem som oftest ikke en dans på roser. Tror nok de som kommer gjennom nåløyet som fosterforeldre er ganske godt rustet til jobben nå. Tidligere var det ingen kursing av de som ble fosterforeldre, bare oppfølging av ansatte i barnevernet. Er enig med deg, at å være fosterforeldre er ingen dans på roser, men en tung jobb, særlig hvis barna har mye bagasje. Har selv erfaring med tre fosterbarn som alle nå er voksne.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #68 Skrevet 27. desember 2020 Etter syv år med et forsterbarn, ville jeg sagt aldri. Ikke gjør det når dere har egne barn. Det gjør hjemmet deres til en offentlig instans, frykten for biologiske foreldre osv. jeg kunne skrevet en bok om hvorfor ikke. Men det blir for utleverende. Vi kommer til å stå i det videre, men det er av kjærligheten til barnet. Men ville aldri ha gjort det om jeg viste.... redd du vil føle at du har frarøvet biologiske barn både hjem og foreldre. Ja det finnes helt sikkert enkle tilfeller - men risikoen er for stor. Uten egne barn ja kanskje, med egen barn NEI. Det er for krevende. Anonymkode: e5664...263 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #69 Skrevet 27. desember 2020 Vi kommer ikke til å gjøre noe utav våre fosterhjemsplaner før våre barn er store. Nei det er ikke alle fosterhjemsbarn som har baggasje og baggasjen varierer. Men du må huske at de fleste "enkle" barna - altså de uten for store traumer eller diagnoser, de blir gjerne boende hos besteforeldre eller øvrige slektninger som greier å håndtere dem. Så er det jo det evinnelige kaklekoret som skolder barnevernet for alt de gjør og har null forståelse for at mange barn ikke har det best hos foreldrene sine, og som tror at dette er 1880 og at folk tar imot fosterbarn pga pengestøtte. Fosterbarn krever en helt annen oppfølging. Og det er umulig å forutse hva du får. Jeg ville derfor ventet til barna dine er store (15/16) og tatt det etter det. Anonymkode: 679dc...4b0 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #70 Skrevet 27. desember 2020 Jeg ville ikke blitt fosterhjem med så små egne barn. Jeg jobber i barneverntjenesten og ser at det absolutte flertall av barna som flytter i fosterhjem har så omfattende utfordringer at det er nødt til å gå ut over andre barn i familien. Unntak forekommer absolutt, men i et klart mindretall. Kan tenke meg å være fosterhjem selv, senere, men da til ungdom og etter at egne barn har flyttet ut. Det er selvsagt trist at det er slik, siden behovet for gode fosterhjem er enormt. Rammebetingelsene de tilbys er imidlertid alt for dårlige. Anonymkode: faeee...027 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå