Gå til innhold

Fosterhjem.. erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for fint innspill! Vi skal absolutt sjekke ut avlastningshjem. Det virker som en fin start. 

Hva synes du virker som de største problemene i forhold til fosterhjem?

Anonymkode: 21842...06c

At de ikke har nok pedagogisk bakgrunn. 

De klarer ikke å sette seg inn i barnets situasjon og se barnet fra barnets perspektiv. Og de innser ikke at man ikke kan møte meltdowns, skrik og ulydighet med kjeft, timeouts eller ettergivelse. 

Disse barna trenger sterke, rolige, avbalanserte omsorgspersoner som har bein i nesa. 

En kan ikke bli såret og ta ting personlig. 

De skal være et ankepunkt i stormen som barnet alltid kan støtte seg til. 

En må være bestemt, streng, konsekvent, ikke være redd for å si nei, velge kamper med omhu og uansett hvor mye barnet sier det hater deg i ord og handling skal du stå der med åpne armer og overbevise barnet om at det er helt ok å hate deg. Men du går ikke noe sted. 

Dette er barn som ikke stoler på noen. De er sikker på at du ikke vil elske dem og at du vil gi dem opp. De vil aldri bli like mye verdt som dine egne unger. Du kan si at de er en del av familien, men de føler det ikke. For de vet at du kan gi dem opp. At dere aldri vil anse dem som deres eget barn. 

Klarer dere å få den tilliten om at de genuint føler seg elsket og at de har et hjem der resten av livet med egne sparekontoer, hjelp videre når de flytter derfra som hvilke som helst biologisk barn etc, da nærmer dere dere. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et forsterbarn som har bodd hos oss fra barnet bare var noen mnd gammelt.

Det er knallhardt, og jeg er ikke sikker på om vi hadde gjort det på nytt hvis vi skulle velge i dag.
En ting er barnet, det har vært krevende,  men å jobbe med traumer, tilknytning og trygge barnet på at verden er et trygt sted.

Det som er krevende er at hjemmet vårt blir et offentlig hjem, med samvær, tilsyn, oppfølging av barnevernet osv. Ting som er helt nødvendige, men krevende.

Det som også er krevende er at foreldrene naturlig nok ønsker barnet tilbake, men ikke har innsikt i hvor skade de har gjort på barnet. De vil ha mer samvær, og kjører på med fylkesnemnd og advokater. Og for å understreke det, jeg forstår ønsket.

Men vi ser også hvor skadelig samværene er, hvor mange dager i etterkant barnet har mareritt, blir hysterisk osv. Vi ser også at barnevernet ser dette, men må allikevel tillatte at samværene skal være hyppigere fremover. 
Min opplevelse nå er at vi havner i en skvis mellom hva som faktisk er barnets beste, og hva som faktisk blir gjort.

Det er vanskelig, det er tøft, og jeg blir forbannet over at det ikke er barnets beste som skal stå i sentrum.

Anonymkode: 30a29...237

Hva om barnet er så hysterisk nettopp fordi det savner foreldrene sine. Er alle reaksjoner virkelig bare negative? 

Hadde dette hvert et skilsmisse barn ville dere og bv sett på dette som en normal reaksjon ved å ikke få sett den ene foreldren hele tiden.

Anonymkode: 07a82...980

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva om barnet er så hysterisk nettopp fordi det savner foreldrene sine. Er alle reaksjoner virkelig bare negative? 

Hadde dette hvert et skilsmisse barn ville dere og bv sett på dette som en normal reaksjon ved å ikke få sett den ene foreldren hele tiden.

Du kan ikke sammenligne skilsmisse og å bli revet bort fra hele familien og måtte bo hos fremmede 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er så mye jeg har lyst til å skrive her, men ikke kan for å ikke utlevere barnet.

Men nei, er det en eneste ting jeg vet så er det at dette barnet ikke savner sine biologiske foreldre. Barnet er redd, stresset og har det skikkelig ubehagelig.

• Liker 5
Skrevet

Er dere blakke? Det er en godt betalt jobb å få betalt for å gi kjærlighet

Anonymkode: 44dad...598

Skrevet

Hvis barnet deres har utfordringer etter vold, bør dere i hvertfall vente til det er større. I starten vil mesteparten av tiden gå til barnet. Om den yngste ikke er mer enn fire, vil dere antakelig bli godkjent for de aller minste og allé vil ta de små barna. Mange færre vil ta en tiåring med alvorlige adferdsproblemer. Meld dere gjerne på kurs, så kan dere ta det deretter. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vi klarer oss med veldig god margin. 

2 minutter siden, n_97 said:

Hvis barnet deres har utfordringer etter vold, bør dere i hvertfall vente til det er større. I starten vil mesteparten av tiden gå til barnet. Om den yngste ikke er mer enn fire, vil dere antakelig bli godkjent for de aller minste og allé vil ta de små barna. Mange færre vil ta en tiåring med alvorlige adferdsproblemer. Meld dere gjerne på kurs, så kan dere ta det deretter. 

Barnet har ikke så mange utfordringer nå, krever litt ekstra trygghet i hverdagen men fungerer fint ellers. Men absolutt også noe å ta med i vurderingen selvsagt. 

Det høres jo fint ut om man kan ta kurs for å se mer hva det går i uten at det er noe vi trenger gjøre med det første. 

Skrevet

Dere må også samarbeide med foreldrene og er dere uheldige blir det mye mye konflikt mellom foreldrene og barnevernet, hvor dere blir involvert. I verste fall prøver foreldrene å få dere til å gi opp sånn at de får tilbake barna. Da risikerer dere å få en hatkampanje mot dere, hvor dere blir hengt ut på Facebook. Jeg har sett flere fosterfamilier bli hengt ut med fullt navn og sjikane. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, n_97 said:

Dere må også samarbeide med foreldrene og er dere uheldige blir det mye mye konflikt mellom foreldrene og barnevernet, hvor dere blir involvert. I verste fall prøver foreldrene å få dere til å gi opp sånn at de får tilbake barna. Da risikerer dere å få en hatkampanje mot dere, hvor dere blir hengt ut på Facebook. Jeg har sett flere fosterfamilier bli hengt ut med fullt navn og sjikane. 

Det høres ut som barn med sånne foreldre virkelig trenger hjelp og støtte. Så det får vi heller stå i. Men som flere nevner virker det kanskje klokt å vente litt.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det høres ut som barn med sånne foreldre virkelig trenger hjelp og støtte. Så det får vi heller stå i. Men som flere nevner virker det kanskje klokt å vente litt.

Ja, det er jo en grunn til at de ble tatt. Om dere klarer å stå i det og være der for barnet gjør dere en fantastisk innsats. Dere kan ta pride kurs og tenke på det. 

Skrevet
1 minutt siden, n_97 said:

Ja, det er jo en grunn til at de ble tatt. Om dere klarer å stå i det og være der for barnet gjør dere en fantastisk innsats. Dere kan ta pride kurs og tenke på det. 

Ja, jeg ser det kanskje kan virke som vi tror det er en dans på roser å være fosterhjem - vi vet det ikke er så enkelt. Og at det blir tøft på mange måter. Samtidig er det noe vi har snakket om i mange år og virkelig vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi vurderer å bli fosterhjem. Fra før av har vi to barn på fire og syv år. Det eldste har hatt litt utfordringer etter vold fra en person i nær relasjon, men med støtte og hjelp går det egentlig fint. Ellers er de gode venner og veldig omsorgsfulle og fine barn. 

Vi er to voksne som har vokst opp i trygge, fine hjem og tanken på at det finnes barn der ute som ikke gjør det er rett og slett litt vond å bære. Samtidig sier egoistene i oss at sjansen for at våre egne barn har det best er større om vi får et eget barn til enn å bli fosterhjem til noen som antageligvis kommer med bagasje og utfordringer. 

Er det noen som har vært fosterhjem og vil dele deres opplevelse? Evt noen dere kjenner? 

Om det er av relevanse har vi ellers to stabile jobber med mye fleksibilitet i arbeidstiden, god økonomi og god plass i huset. 

Jeg har vært fosterhjem. Mitt eldste barn var 3 år da fosterbarnet (baby) kom. Fosterbarnet er idag adoptert, og er 10 år.

Det har vært noen tøffe år, og ville nok ikke turt det samme igjen. Barnet vi adopterte hadde dessverre mye bagasje med seg, selv om hun var baby. Bl.a. alkoholskader fra svangerskap og ADHD. 

Men hun har vært kilde til mye kjærlighet inn i vår familie, og jeg har aldri angret! Elsker henne over alt, men kjemper idag en hard kamp for at hun skal få all hjelp og støtte hun trenger, spesielt i skolen. Eldstejenta er preget av uro gjennom mange år, og går idag til samtaler i BUP. Så ja, det har rammet søsken, men vet at hun likevel elsker lillesøster over alt i verden. 

Hadde jeg vært dere, ville jeg ventet til barna deres var større. Fosterbarnet vil kreve utrolig mye av dere, og dere skal helst unngå situasjonen hvor fosterbarnet må overlates i nye hender. Det vil knuse hjertet deres. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ble det å være fosterforeldre en godt betalt jobb?

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi er fosterhjem til en ungdom og har barn på samme alder som dine. Det går helt supert :) Fosterbarn er like forskjellige som andre barn, og barnevernet har hele veien vært opptatt av hensynet til våre barn. De ville aldri plassert noen med stor atferdsproblematikk hjemme hos oss. «Vår» er stille og forsiktig, og vi øver blant annet på å si ifra når man er uenig! Mange generaliserer veldig og plasserer automatisk fosterbarn i kategorien problematisk med traumer og atferdsproblemer. Jeg tenker at det lureste du gjør er å sende Fosterhjemstjenesten en melding om å motta mer informasjon. Ingenting er bindende i prosessen mot å bli godkjent som fosterhjem :)

Anonymkode: 3ba02...0a2

Dette👍Virkelig verdt å høre med fosterheimstenesta om de har en ungdom som ikke hat en utagerende oppførsel, da kan det passe for dere med mindre barn. Bortimot 300 barn som venter der ute. Hilsen Beredskapshjem

Anonymkode: 1a156...9b0

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette👍Virkelig verdt å høre med fosterheimstenesta om de har en ungdom som ikke hat en utagerende oppførsel, da kan det passe for dere med mindre barn. Bortimot 300 barn som venter der ute. Hilsen Beredskapshjem

Takk for svar! Kan man velge å si at man gjerne vil være fosterhjem, men ikke for barn med atferdsvansker o.l.? Jeg antar jo at det finnes barn der ute som "bare" har mistet foreldrene sine o.l. som ikke i utgangspunktet er "problembarn"..

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for svar! Kan man velge å si at man gjerne vil være fosterhjem, men ikke for barn med atferdsvansker o.l.? Jeg antar jo at det finnes barn der ute som "bare" har mistet foreldrene sine o.l. som ikke i utgangspunktet er "problembarn"..

Du har fosterhjem og beredskapshjem. 

Sistnevnte er for de som krever mest. 

Utover det så er det ikke alltid mulig å vite på forhånd hva du får da traumer hos barn som ikke kan bo med biologisk familie kan slå ut på flere måter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville ikke turt å delta i den industrien.

Anonymkode: 54fc4...82a

Å det fordømmer desverre utallige barn årlig pga den tankegangen. 

Min tante som har to barn i fosterhjem oppsummerte det slik:

"Det er verdens viktigste jobb. Og heldigvis vet ikke folk hvor mye det innebærer. Da hadde vi ikke hatt fosterforeldre."

Anonymkode: 679dc...4b0

• Liker 6
Skrevet
WhisperingWind skrev (26 minutter siden):

Du har fosterhjem og beredskapshjem. 

Sistnevnte er for de som krever mest. 

Utover det så er det ikke alltid mulig å vite på forhånd hva du får da traumer hos barn som ikke kan bo med biologisk familie kan slå ut på flere måter. 

Litt feil her. Beredskapshjem er de som tar imot akutt. Familiehjem er for dersom trenger mest oppfølging

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt feil her. Beredskapshjem er de som tar imot akutt. Familiehjem er for dersom trenger mest oppfølging

Mente forsterket 😬😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...