Gjest HarryDotter Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 https://www.nettavisen.no/livsstil/det-er-snart-jul-vi-er-tilbake-i-ar-1950-og-sporsmalet-er-hvem-har-kjopt-pensko-til-barna/s/12-95-3424061891 Dette er skrevet av en journalist i nettavisen. Ble vel skrevet på selveste lille juleaften. Hva syntes dere menn om å bli stemplet som gjennomgående udugelige av en journalist på denne måten? Vet ikke profesjonelle skribenter idag at å generalisere slik på kjønn ikke er spesiellt smart? "Hvis meg den mannen...." skriver hun. Bare i min omgangskrets alene er det flest menn som gjør mange av de oppgavene som hun kritiserer alle menn for ikke å gjøre. Hele innlegget hennes er totalt uten substans, ikke basert på undersøkelser eller fakta. Det er ren synsing basert på hennes relasjoner og hennes snevre erfaringer. Hva er dere kvinner's erfaring med dette? Har dere menn som stort sett ikke gidder å hjelpe til i julen? Hadde det vært greit om en mann skrev en tilsvarende slakt av kvinner's "udugelighet" på lillejuleaften? Jeg ser ikke ett eneste tilsvar på denne tulleartikkelen noen plass! Hvorfor lar vi menn dette gå uten å kommentere eller gi vår mening?
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Hadde en mann skrevet dette om kvinner, så hadde det blitt ramaskrik.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 26. desember 2020 Hun har jo helt rett. Hun beskriver hverdagen til sikkert 6-7 av 10 kvinner, hvis jeg skal basere det på egne livserfaringer, mine venninners livserfaringer, min mors livserfaringer, min søsters livserfaringer og historier fra mange, mange andre kvinner som jeg hører gjennom jobbhverdagene mine. Forskning viser jo også til dette, at kvinner har det emosjonelle og administrative ansvaret i de aller, aller fleste hjem. Mange menn overvurderer i hvilken grad de og kameratene bidrar. Men det er nettopp det, menn BIDRAR eller HJELPER TIL. De tar ikke det overordna ansvaret, med mindre dama er kronisk syk med ME eller har kreft. Men da er det dessverre en overvekt av menn som rømmer skuta og finner seg ny partner. Anonymkode: e5e6c...6ea 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 26. desember 2020 Men hun har jo rett. vis meg den mann som har den overordnede oversikten over slekt og venners julegaver, barnas klær, innkjøp og pynting til jul. Anonymkode: 807cc...7c5 81
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Problemet er jo ikke artikkelen, men at hun har rett. Finnes det menn som selv tar ansvar? Ja. Men de er i mindretall. Som noen skriver ovenfor 6-7/10 kvinner opplever det slik. Anonymkode: fccfc...047 44
visp Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Jeg skjønner jo at det føles helt feil når det kanskje ikke gjelder akkurat deg, men jeg leser mye generaliseringer om kvinner jeg og som ikke gjelder meg i det hele tatt. Men jeg vet jo allikevel at mange kvinner er sånn. Selvom du er en av fåtallet som tar hele jobben, så ser du vel og hører at dette er mer normen; det som skrives om her? 31
Jolene Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 For en teit artikkel, og jeg er enig med deg TS. Dessuten glemmer artikkelforfatter noen ting, og det er at alle er forskjellige. Jeg elsker å styre til jul, mannen min er ikke så glad i det. Derimot er han med å handler inn alt vi trenger, pakker gaver, og tar del i planleggingen. Tar jeg hovedansvaret? Absolutt, men det er også fordi jeg liker det. Vi er et team, og har våre styrker og svakheter. Da handler det om å finne en god balanse, samt hjelpe hverandre. I fjor da vi skulle ha selskap, stod vi begge med hver vår vaskekost før jul, jeg handlet mine julegaver, mannen sine egne. Han laget også desserten til julaften, jeg lagde middagen. Kommunikasjon er et nyttig verktøy i alle forhold, og det handler om forventninger. Jeg lager alltid lister over ting som må gjøres, og dette snakker jeg jo selvsagt med mannen min om. Jeg blir provosert som kvinne av å lese sånt tøv, fordi det fremstiller jo kvinner som uten ryggrad til å snakke for seg. Det fremstiller også menn som noen som ikke gidder å bry seg. Her i huset, har jeg hovedansvaret for å lage mat og slike ting. Mannen min, tar seg av alt med bil, oppgradering av hus, måking av snø og lignende. Han hjelper meg med mine områder (og da må jeg spørre om bistand, han er ingen tankeleser), og jeg hjelper han på hans områder når han spør. Kommunikasjon, samt det å være et team er for meg viktig i et forhold. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte av dagens kvinner sutrer sånn, især ikke når man da ikke evner å snakke sammen. Alle forhold har styrker og svakheter, og da må man finne balansen i dette. Enkelte ting er det heller ikke verdt å lage så mye styr rundt, eller måtte ha ordnet til jul. Det blir faktisk jul uten 5-7 slag kaker til jul også. Den ene gangen vi har hatt 7 slag til jul, var det mannen min som hadde funnet på at det skulle vi ha. Dermed bakte han alle de 7 slagene 26
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Det gjelder ikke bare jul. Kvinner tar mer ansvar for barn og hjem hele året. Ikke kun i desember. Men menn jobber mer enn kvinner og drar med flere penger hjem. En del kvinner hadde ikke hatt råd til de flotte julehjemmene sine på egen lønn. I vår familie hjelper alle til til jul. Men det gjelder jo ikke alle. Anonymkode: 0ed69...018 14
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Det er jo sant. Anonymkode: bf7b5...655 21
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Blant de jeg kjenner er det stort sett mødre som passer på varme sokker, kakao til turdag, finkjole til minste, planlegge og lage julelunsj med familien, kjøpe ørerens, sitte i FAU, være foreldrekontakt, handle inn til julekalender, pakke inn gaver, lappe jakker det er gått hull i, bestille frisørtimer osv.. Jeg har to brødre og det er samme der. Så ingen ramaskrik her i huset, synes det stemmer ganske greit. Anonymkode: 9330f...617 44
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Nei, hun skriver ikke "Hvis meg den mannen" som du så feilaktig siterer. Det gir ingen mening. Hun skriver "Vis meg den mannen" Anonymkode: 1270b...39e 41
Pinkee Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Dessverre er det rimelig sannheten i de fleste hjem. Og, ikke bare jul, men hele året. Kvinner har oversikt, menn gjør enkelt ting. Er vel bevist at dette er genetisk? Kvinner har mer oversikt hjerne, mens menns hjerne fokuserer på en ting i gangen. Men, kvinnen har litt skyld hun og, det går an å delegere og samarbeide. Og, gjør man ting til tradisjon, så kanskje mannen lærer med tid og stunder? At hans ansvar er slik og sånn. Og, kvinner må lære seg å godta at menn kanskje har et annet syn på hva som er egnet pensko til jul? Litt problematikk ligger der og, kvinner har ofte en sterk oppfatning av hvordan ting skal være, som ikke alltid samsvarer med mannens. Bla vil vel ofte en mann kjøpe de skoa barnet ønsker seg, ikke de som matcher kjolen. Livet i et parforhold er en utfordring, men mye kan løses med at begge ønsker å løse det! 14
Gjest Minesveiper Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Jeg gadd ikke å lese hele artikkelen. Jeg tror det flere ikke forstår er at flere av oss menn ikke gleder oss noe særlig til julen. Menn, og kvinner er ikke skrudd sammen på samme måte. Menn er generelt mer interessert i ting/gjøre ting, kvinner sosiale relasjoner. Familiebesøk, vaske, og pynte til jul, kjøpe inn gaver osv føles som en byrde. Vi må være med på det fordi det er vår kultur, og fordi det er forventet av oss. Så blir damene sure da når vi ikke bidrar på en "naturlig måte" på noe flere av oss ikke har særlig lyst til å være med på. Bare for å sammenligne, så er det ingen menn som går rundt og er sur fordi damen ikke blir med på, eller er med på å forberede fotballkveld med venner for eksempel. Vi tvinger ikke damene til å gjøre ting de ikke har særlig lyst til, og dermed oppstår ikke samme problemet. Så den sutringen om at menn ikke bidrar kan de egentlig dra et visst sted med. Vær glad vi ikke boikotter hele greien. Det at man stiller opp, vasker og styrer på når man egentlig ikke har lyst burde faen med være godt nok.
miss summers Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Minesveiper skrev (2 minutter siden): Jeg gadd ikke å lese hele artikkelen. Jeg tror det flere ikke forstår er at flere av oss menn ikke gleder oss noe særlig til julen. Menn, og kvinner er ikke skrudd sammen på samme måte. Menn er generelt mer interessert i ting/gjøre ting, kvinner sosiale relasjoner. Familiebesøk, vaske, og pynte til jul, kjøpe inn gaver osv føles som en byrde. Vi må være med på det fordi det er vår kultur, og fordi det er forventet av oss. Så blir damene sure da når vi ikke bidrar på en "naturlig måte" på noe flere av oss ikke har særlig lyst til å være med på. Bare for å sammenligne, så er det ingen menn som går rundt og er sur fordi damen ikke blir med på, eller er med på å forberede fotballkveld med venner for eksempel. Vi tvinger ikke damene til å gjøre ting de ikke har særlig lyst til, og dermed oppstår ikke samme problemet. Så den sutringen om at menn ikke bidrar kan de egentlig dra et visst sted med. Vær glad vi ikke boikotter hele greien. Det at man stiller opp, vasker og styrer på når man egentlig ikke har lyst burde faen med være godt nok. Enig med deg. Man er faktisk nødt til å forstå at folk ønsker og ser ulikt på ting. Dersom du trenger å ha det ryddig og rent på en spesifikk måte - gjør det sjæl. Ikke forvent at andre har samme behov som deg. Menn generelt er virkelig ikke ubrukelige, heller ikke i jula. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 miss summers skrev (7 minutter siden): Menn generelt er virkelig ikke ubrukelige, heller ikke i jula. Nei, menn er ikke ubrukelige, men på enkelte områder er de gratispassasjerer. Anonymkode: 19d38...aad 45
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Minesveiper skrev (12 minutter siden): Jeg gadd ikke å lese hele artikkelen. Jeg tror det flere ikke forstår er at flere av oss menn ikke gleder oss noe særlig til julen. Menn, og kvinner er ikke skrudd sammen på samme måte. Menn er generelt mer interessert i ting/gjøre ting, kvinner sosiale relasjoner. Familiebesøk, vaske, og pynte til jul, kjøpe inn gaver osv føles som en byrde. Vi må være med på det fordi det er vår kultur, og fordi det er forventet av oss. Så blir damene sure da når vi ikke bidrar på en "naturlig måte" på noe flere av oss ikke har særlig lyst til å være med på. Bare for å sammenligne, så er det ingen menn som går rundt og er sur fordi damen ikke blir med på, eller er med på å forberede fotballkveld med venner for eksempel. Vi tvinger ikke damene til å gjøre ting de ikke har særlig lyst til, og dermed oppstår ikke samme problemet. Så den sutringen om at menn ikke bidrar kan de egentlig dra et visst sted med. Vær glad vi ikke boikotter hele greien. Det at man stiller opp, vasker og styrer på når man egentlig ikke har lyst burde faen med være godt nok. Helt klart. Mange familier klarer ikke å holde kontakt når kvinnene dør. De bryr seg ikke nok eller klarer ikke. Bryr seg bare om en håndfull venner. Mange damer er med på fotball og andre ting mennene i deres liv liker. Anonymkode: 0ed69...018 18
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt klart. Mange familier klarer ikke å holde kontakt når kvinnene dør. De bryr seg ikke nok eller klarer ikke. Bryr seg bare om en håndfull venner. Mange damer er med på fotball og andre ting mennene i deres liv liker. Anonymkode: 0ed69...018 Og sønner er ofte mer fraværende enn døtre. Altså døtre har som regel et tettere bånd til sine foreldre, besøker og ordner. Anonymkode: 32504...4f1 17
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Dette med handling av gaver tror jeg nok stemmer i de aller fleste hjem. I alle år når vi har pakket opp gaver fra "mamma og pappa" så stikker pappa hodet frem og sier "hva fikk du? I år som i fjor var venninna min utslitt etter å ha kjøpt gaver til hele mannens familie, nevøer, venner... Spurte henne hvorfor i huleste hun gidder, alternativet er visst at ingenting blir gjort. Selv har jeg vært hard på å ikke kjøpe en eneste gave for samboeren min, jeg hater selv å handle og jeg har sett hvor sliten mamma er hver jul. Viste seg når jula nærmet seg at han har fått søstera til å gjøre det... Damer, hvorfor godtar vi dette?? Anonymkode: efaae...39b 27
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 2 hours ago, Catalina Culès said: Hadde en mann skrevet dette om kvinner, så hadde det blitt ramaskrik. Nei,det hadde det ikke blitt 😅 Anonymkode: 2ed1f...611 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 24 minutter siden, Minesveiper said: Jeg gadd ikke å lese hele artikkelen. Jeg tror det flere ikke forstår er at flere av oss menn ikke gleder oss noe særlig til julen. Menn, og kvinner er ikke skrudd sammen på samme måte. Menn er generelt mer interessert i ting/gjøre ting, kvinner sosiale relasjoner. Familiebesøk, vaske, og pynte til jul, kjøpe inn gaver osv føles som en byrde. Vi må være med på det fordi det er vår kultur, og fordi det er forventet av oss. Så blir damene sure da når vi ikke bidrar på en "naturlig måte" på noe flere av oss ikke har særlig lyst til å være med på. Bare for å sammenligne, så er det ingen menn som går rundt og er sur fordi damen ikke blir med på, eller er med på å forberede fotballkveld med venner for eksempel. Vi tvinger ikke damene til å gjøre ting de ikke har særlig lyst til, og dermed oppstår ikke samme problemet. Så den sutringen om at menn ikke bidrar kan de egentlig dra et visst sted med. Vær glad vi ikke boikotter hele greien. Det at man stiller opp, vasker og styrer på når man egentlig ikke har lyst burde faen med være godt nok. Men å rydde opp etter fotballkvelden får vi lov til? Anonymkode: 2ed1f...611 23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå