AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Har fått bekkenløsning foran, ævve! Er 34 uker på vei. Gjør det at fødselen blir lettere eller vanskeligere? Har født en gang tidligere for fem år siden, og hadde da ikke bekkenløsning. Anonymkode: e0484...559
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Alle får bekkenløsning, selv om ikke alle får symptomer. Noen fordel under fødsel er det ikke, ulempen kan være at du opplever bekkenløsningen som hemmende ved ulike fødestillinger osv. Anonymkode: afb82...59a 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 Merket ikke bekkenløsning under fødselen Anonymkode: bb6a7...b1a
Million Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 (endret) Bekkenløsningen gjør at bekkenets sener utvider seg og strekker seg, slik at åpningen og kanalen babyen skal igjennom blir større og mer "elastisk". Det er altså normalt å ha bekkenløsning, men ikke alle får smerter av det. Jeg hadde kraftig bekkenløsning fra ca midtveis i svangerskapet, og haltet rundt i månedsvis. Hadde en veldig lett fødsel. Bekkenløsningens smerter gjorde imidlertid at jeg ikke klarte å ligge på rygg i fødesengen slik jordmora insisterte på at jeg skulle (en eldre jordmor). Så da fikk jeg en sprøyte med noe kraftig smertestillende i rumpa, antageligvis morfin, som gjorde at alle bekkenløsningssmertene forsvant som dugg for sola og jeg klarte fint å ligge på rygg. Endret 26. desember 2020 av Million
Ruthven Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 1 hour ago, Million said: Bekkenløsningen gjør at bekkenets sener utvider seg og strekker seg, slik at åpningen og kanalen babyen skal igjennom blir større og mer "elastisk". Det er altså normalt å ha bekkenløsning, men ikke alle får smerter av det. Jeg hadde kraftig bekkenløsning fra ca midtveis i svangerskapet, og haltet rundt i månedsvis. Hadde en veldig lett fødsel. Bekkenløsningens smerter gjorde imidlertid at jeg ikke klarte å ligge på rygg i fødesengen slik jordmora insisterte på at jeg skulle (en eldre jordmor). Så da fikk jeg en sprøyte med noe kraftig smertestillende i rumpa, antageligvis morfin, som gjorde at alle bekkenløsningssmertene forsvant som dugg for sola og jeg klarte fint å ligge på rygg. Det er det sprøeste jeg har lest på lenge. Istedenfor at du fikk velge en naturlig fødselsstilling som ikke ville gjøre vondt OG som ville åpnet bekkenet bedre, så fikk du sprøyte for å bli tvunget på rygg? Djeez. Jeg trodde verden hadde gått litt lengre. Jeg hadde kraftig bekkenløsning med alle tre, med første fikk jeg et skriv fra fysioterapeuten hvor det stod at jeg absolutt ikke skulle føde på rygg. For min del satt riene i ryggen slik at det var umulig å ligge på rygg uten at jeg nesten kastet opp (med de to første, sistemann var stjernekikker og da satt riene i både rygg og mage). Har født alle barn sittende på knærne, første i sykehussenga og de to siste i vann. Bekkenløsningen kjentes mest i forbindelse med ugunstige bevegelser under fødselen: komme seg opp i senga, gå opp i fødebassenget osv, men gjorde ikke at jeg hadde mer vondt under fødselen. 2
Million Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Ruthven skrev (3 minutter siden): Det er det sprøeste jeg har lest på lenge. Istedenfor at du fikk velge en naturlig fødselsstilling som ikke ville gjøre vondt OG som ville åpnet bekkenet bedre, så fikk du sprøyte for å bli tvunget på rygg? Djeez. Jeg trodde verden hadde gått litt lengre. Jeg hadde som sagt en eldre jordmor, og dette var 20 år siden. Verden har nok gått videre siden hun ble utdannet og dagens jordmødre er sikkert mer fleksible mht. hvilken posisjon den fødende føder i. Husker min jordmor kommenterte det med at jeg måtte ligge på rygg med at "for da får jeg gjort jobben min lettere".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå