AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #1 Skrevet 26. desember 2020 Jeg er så oppgitt og direkte flau! . Samboeren min er fantastisk på mange måter, men han eier ikke bordskikk. Hjemme merker jeg det ikke noe særlig, men jeg merker det så godt når vi er på middag/kaffe selskap. Spesielt i julen 😬 han spiser mye med hender, spsielt når han begynner å bli mett, og griser over hele ansiktet og hendene. Han øser på mat til seg uten å tenke på at det ikke blir nok til alle andre. Så sitter han og sier etter å spist halvveis, at å nei nå blir jeg mett, hehe. Og vi andre sitter der og fortsatt er sultne. 🙄 Når han begynner å kjede seg, så tar han opp mobilen og begynner å spiller. Midt i et selskap. Eller river død hud under beina, tygger negler eller peller seg i nesen 🤢Jeg føler at jeg har med meg en 5 åring 😣 Jeg har prøvd å forklare litt, fortelle når vi er alene og hinter til han når han gjør noe feil, da stopper han, men han glemmer det igjen med en gang. Hvordan lære en voksen mann basic bordskikk?? Anonymkode: f4e63...567 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #2 Skrevet 26. desember 2020 Dette tror jeg rett og slett ikke noe på. Hadde dette vært tilfelle, hadde du ikke bare hintet, da hadde du sagt klart i fra at man drar ikke død hud fra under føttene og peller seg i nesen. Anonymkode: d1dde...640 19
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #3 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette tror jeg rett og slett ikke noe på. Hadde dette vært tilfelle, hadde du ikke bare hintet, da hadde du sagt klart i fra at man drar ikke død hud fra under føttene og peller seg i nesen. Anonymkode: d1dde...640 Jeg skulle virkelig ønske at dette var tull! Han gjør det veldig diskre, så tror det er bare jeg som sitter ved siden av han som ser det. Så jeg dulter borti og rister på hodet. Da ser han stygt på meg og slutter. Og kommer med unskyldninger som "det klør" eller noe. Anonymkode: f4e63...567 1
Gjest Kerrs Pink Skrevet 26. desember 2020 #4 Skrevet 26. desember 2020 Dunk lett i armen hans og si "slutt med det" lavt så bare han hører det. Og når han for første gang øser på tallerkenen med noe, sier du bare lett at ja kjære,husk at det er lov å forsyne seg flere ganger! Hvis det ikke gjør susen, må du velge å oppdra han som den ungen han oppfører seg som, eller ikke dra avsted i selskaper. Hadde mannen min eller jeg gjort noe av dette, tilogmed hjemme, kan jeg love deg at den andre hadde sagt fra.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 (endret) Har han vokst opp i skogen og blitt oppdratt av ville dyr ? Endret 26. desember 2020 av AthenaRavenLuna
PM75 Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Det nytter ikke med hinting når han ikke kan de mest elementære tingene med bordskikk og høflighet.. Si rett ut at han faktisk må oppføre seg som gjest! 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Kerrs Pink skrev (13 minutter siden): Dunk lett i armen hans og si "slutt med det" lavt så bare han hører det. Og når han for første gang øser på tallerkenen med noe, sier du bare lett at ja kjære,husk at det er lov å forsyne seg flere ganger! Hvis det ikke gjør susen, må du velge å oppdra han som den ungen han oppfører seg som, eller ikke dra avsted i selskaper. Hadde mannen min eller jeg gjort noe av dette, tilogmed hjemme, kan jeg love deg at den andre hadde sagt fra. Ja jeg gjør det. Og han stopper. Men så går det litt så begynner han på igjen.. Jeg pleier å si med litt tulle stemme, husk at flere skal ha mat også da. Så da stopper han og øse på og sender videre. Men jeg må følge med hele tiden 😬 Anonymkode: f4e63...567 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Ingen hadde vel orket å være gift med en sånn ekkel fyr. Anonymkode: 339fd...6f8 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 Jeg blir helt oppgitt av alle trådene om udugelige menn her inne. Hvor finner kvinner alle disse neandertalerne? Anonymkode: 3d493...412 13
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 TS, du vet at det ikke er lov å være sammen med psykisk utviklingshemmede? Ikke misbruk ham Anonymkode: 55e7c...dd1 5
Daria Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Det der er jo ikke dårlig bordskikk, det er fullstendig mangel på grunnleggende sosiale ferdigheter. Hadde jeg sittet ved samme bord ville jeg trodd at han var mindre intelligent. Det skal ikke være nødvendig å stadig måtte minne en voksen mann på å spise med kniv og gaffel eller ikke pille seg i nesen eller mellom tærne (! Du må gjerne tro at han gjør det diskret, men jeg tviler på at ingen andre legger merke til det) ved bordet. 10
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 ADHD? Kan minne meg om ubevisst fikling med ting, for å få utløp for den indre rastløsheten. Og litt uten ‘brems’ i hjernen som stopper en der andre naturlig ville følt på skamvett. Anonymkode: a7292...4a9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: ADHD? Kan minne meg om ubevisst fikling med ting, for å få utløp for den indre rastløsheten. Og litt uten ‘brems’ i hjernen som stopper en der andre naturlig ville følt på skamvett. Anonymkode: a7292...4a9 Det der har ikke noe med adhd å gjøre... Anonymkode: 87c49...0ff 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Enkelt og greit. Gi ham EN sjanse. Hvis han ikke klarer å oppføre seg bedre enn en femåring, så kan dere ikke dra i selskap mer. Si det så klart som det. Seriøst. Anonymkode: caace...51b 5
Daria Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): ADHD? Kan minne meg om ubevisst fikling med ting, for å få utløp for den indre rastløsheten. Og litt uten ‘brems’ i hjernen som stopper en der andre naturlig ville følt på skamvett. Anonymkode: a7292...4a9 Jeg var i selskap med både barn og voksne med adhd på julaften, og selv 7-åringen har jo adskillig bedre oppførsel enn det som beskrives i HI. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): han spiser mye med hender Å spise med hendene er selvfølgelig greit, så lenge han gjør det riktig. Men med tanke på alle de ekle og merkelig tingene han driver med under måltidet, regner jeg med at han heller ikke klarer å spise pent. Er så takknemlig for at jeg er oppvokst i et land der man lærer barna bordskikk. Dessverre er ikke dette noe nordmenn lærer barna sine (jeg har ihvertfall kun møtt et fåtall nordmenn som behersker normal bordskikk). Anonymkode: fc6c2...7f0 2
Daria Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å spise med hendene er selvfølgelig greit, så lenge han gjør det riktig. Men med tanke på alle de ekle og merkelig tingene han driver med under måltidet, regner jeg med at han heller ikke klarer å spise pent. Er så takknemlig for at jeg er oppvokst i et land der man lærer barna bordskikk. Dessverre er ikke dette noe nordmenn lærer barna sine (jeg har ihvertfall kun møtt et fåtall nordmenn som behersker normal bordskikk). Anonymkode: fc6c2...7f0 Forklar meg gjerne, siden du tydeligvis er hevet over oss uoppdragne nordmenn på dette området, på hvilken måte det er greit og regnet som god bordskikk å spise middag med hendene i selskap... 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Bordskikk lærer man bort ved å fortelle hva som er normal bordskikk, og hva som ikke er greit. At ett voksent menneske mener det er greit å pelle seg i nesa eller piller død hud fra beina med matbordet er ikke mangel på bordskikk, det er mangel på folkeskikk og sosial intelligens, noe som er betraktelig vanskeligere lære bort. Dette er noe de fleste lærer (og forstår), allerede på barneskolen. Om jeg hadde hatt en mann som oppførte seg slik, og ikke forsto hvorfor det ikke er greit, så hadde jeg bedt han se til å lære seg oppføre seg, og ikke tatt han med i selskap før han klarte oppføre seg bedre enn ett barnehagebarn. Og om han ikke hadde skjønt dette, så hadde jeg ikke orket mer. Enkelte uvaner kan man akseptere, enkelte kan man endre på, men å ha så mangel på folkeskikk hadde jeg ikke orket. Anonymkode: db73e...fd7 5
Gjest Kristina S. Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 (endret) - Endret 11. april 2021 av Kristina S.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Daria skrev (2 timer siden): Jeg var i selskap med både barn og voksne med adhd på julaften, og selv 7-åringen har jo adskillig bedre oppførsel enn det som beskrives i HI. Selvsagt ikke ADHD alene, vi har også personer i nær familie med diagnosen. Tenkte ikke det var nødvendig å presisere. Men kombinasjonen ADHD og at atferden ikke har blitt korrigert/rettledet fra ung alder er lett å se kunne ledet til noe som likner det TS beskriver. Anonymkode: a7292...4a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå