Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Blandinger, "gone wrong"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nettopp fokuset på utseende som har ødelagt mange hunderaser så denne tråden forstår jeg ikke. 

Anonymkode: 5a723...319

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke bilde, men en jeg kjenner skaffet seg en blanding av chihuahua og pomeranian. Populær blanding dette..  Hunden knakk foten når den hoppet ned fra sofaen. En hund tåler jo normalt dette veldig greit, så der har nok noe gått galt med blandingen. Pomeranian er jo normalt litt større enn chihuahua, så jeg vil tippe at hunden fikk beinene til chihuahua og kroppen (massen) til pomeranian. Det er jo ikke så mye som skal til på de små hundene. 500 gram for tung kropp i forhold til styrken i beinene kombinert med et hopp, er sikkert nok til at foten kan knekke 🤔 

Anonymkode: f453f...ffb

Dette har jeg hørt om på flere små (renrasede) hunder så det har neppe noe med avlen å gjøre, bare uflaks. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt poenget med eksempelet ditt 🤷🏼‍♀️

Tenker du at utseendet er det viktigste når det gjelder hund og avl? Merkelig eksempel. 

Anonymkode: 452be...4ed

Dette er et godt eksempel på hva som skjer dersom man krysser en masse små raser med forskjellig pelstyper. Blant annet. Små hunder er ofte sarte og utsatt for sykdommer. Derfor må det grundig forarbeid før de avles på. På blandingshunder kan man ikke gå inn på stamtavle for å finne søsken, foreldrepar og ledd bakover for å sjekke blant annet innavlsgrad. Kjøkkenavl er useriøst og kun drevet av pengene. Ikke med tanke på å videreføre gode gener for å opprettholde friske hunder. 

• Liker 4
Skrevet

Eksempelet i HI er ikke akkurat et bra et, den valpen er av to hunder av omtrent samme størrelse og med mange av de samme egenskapene. Skal det blandes så er det to av faktorene som er viktige å få riktig for å få en blanding som er mest mulig forutsigbar. Så den er en forholdsvis bra blanding. 

Anonymkode: bbab7...12e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke helt poenget med eksempelet ditt 🤷🏼‍♀️

Tenker du at utseendet er det viktigste når det gjelder hund og avl? Merkelig eksempel. 

Skjønner ikke helt her hva du vil fram til med det du skriver? Mener du at folk som med vilje blander forskjellige raser har noe annet enn utseende i tankene? TS ville vel her vise fram at sunn hunde oppdrett ikke kan baseres på utseende og ved å framvise bilde eksempler på dette kan folk se baksiden av kjøkkenavl.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ikke sånn avl foregår, at man får «beina» til den ene og «massen» til den andre 🙈

Det blir jo som at to mennesker, bittelita dame og stor mann ikke bør få barn fordi barnet kan få hans vekt og hennes beinbygning..  Når problemet heller er at ei lita dame kan måtte føde et stort barn... 

Si at du parrer en dachs med en annen rase. Finnes mange eksempler på at valpene da har fått beina til dachs og en ellers altfor stor kropp. Bare å Google. Tenkte mer på at hunden kanskje fikk styrken i beina til chihuahua.

Skal man først sammenligne kunstig seleksjon med naturlig seleksjon, så tenker jeg at det blir enklere å bruke øyefarge som et eksempel. Et barn kan arve mor eller far sin øyefarge, en kombinasjon av disse, eller barnet kan få øyefargen til en av besteforeldrene osv. Sånn er det jo med kroppen også. Når det gjelder vekt er det opp til hver enkelt å passe på at man ikke blir overvektig. Det er en vesentlig forskjell på mennesker og hunder, nemlig at hunder ofte er avlet til det ekstreme. Miniatyrhunder er intet unntak. Hadde vi avlet på mennesker på samme måte, ville vi med tid og stunder fått samme resultat. 

Anonymkode: f453f...ffb

• Liker 2
Skrevet
Troyamin skrev (42 minutter siden):

Tviler på at de som har mikset dette, har hatt annet enn penger å tenke på😉

det er sikkert sant, men da skjønner jeg ikke helt prisen ca.9000. Søte blandinger kan jo gå for 20 000 :P Morsomt at hundene er 44/66 staffe/pomme da. Man får jo veldig mye hund for pengene:laugh:

Anonymkode: 10705...de6

• Liker 1
Skrevet

Når jeg selger blandingshund så selger jeg de for 18 da de fleste selger de for 20. Men jeg regner med cirka 5 000 kr i totale utgifter så fortjenesten blir cirka 13 000 kroner per valp. Jeg har tre tisper som jeg avler på og det blir også utgifter til veterinær når de er gravide.

Konklusjon og avle hunder er en evig strøm av inntekter og utgifter, men mer inntekter enn utgifter.

• Liker 1
Skrevet

Så noen søket etter hannhund for de ville ha valper på ei tispe som var blanding av golden retriever, border collie og en terrier som brukes til jakt på småvilt og som vakthund. Da aner man jo virkelig ikke hva man får😲

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Hundehvisker said:

Jeg har solgt mange blandingsvalper på den måten og ser ikke helt hva som er problemet.

Kan ikke de som er opptatt av genetik og avl la oss andre oppdretere være i fred.

Det viktigste for meg er at hunden får et godt liv ikke utsendet

Om øre er 4 cm for kort og lignende bryr jeg meg ikke om, men renrasede oppdrettere bryr seg om alt.

Ok, kort forklaring:

Hunderaser har forskjellige egenskaper. Det er viktig å matche eier og hund, for at hundeholdet skal bli mest mulig problemfritt, og hunden får et liv som passer dens egenskaper.

Blander du to hunderaser med forskjellige egenskaper, aner du ikke hva resultatet blir. Du har altså ingen mulighet for å si om eier og hund matcher livsstilsmessig. Dermed fratar du eier og hund muligheten for problemfritt hundehold og et godt liv, eller du satser i alle fall på flaksen. DETTE ER I HØYESTE GRAD USERIØST!

Anonymkode: 824e7...34c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, kort forklaring:

Hunderaser har forskjellige egenskaper. Det er viktig å matche eier og hund, for at hundeholdet skal bli mest mulig problemfritt, og hunden får et liv som passer dens egenskaper.

Blander du to hunderaser med forskjellige egenskaper, aner du ikke hva resultatet blir. Du har altså ingen mulighet for å si om eier og hund matcher livsstilsmessig. Dermed fratar du eier og hund muligheten for problemfritt hundehold og et godt liv, eller du satser i alle fall på flaksen. DETTE ER I HØYESTE GRAD USERIØST!

Anonymkode: 824e7...34c

Ok, kortere forklaring

Det er ikke mulig for en oppdretter å finne ut om eier og hund matcher livsstilsmessig.

Jeg selger kun til familier og aldri alenemødre. Jeg selger heller ikke til mennesker som er fattige fordi det koster å ha hund. Jeg bryr meg om valpene og er i høyeste grad seriøs.

Skrevet

Familien overtok en tervueren da jeg var mindre. Høyt premiert, importert fra Nederland, stamtavle med masse fancy navn. Hun fikk så mange problemer da hun ble "gammel"

Nå har jeg en skikkelig blanding med inneavlsgrad 0. 15 år, og frisk som en fisk både mentalt og fysisk.

Ingen tvil om hva jeg går for heretter om jeg skal ha hund igjen. Så lenge det ikke er bevisst avl med f.eks chichuaha/pomeranien for å skape teite designerblandinger ala "pomchier". Utseendet og "rasestandard" er langt mindre viktig enn helse. Gi meg en skikkelig solid urhund/terrier-mix med egen personlighet!

Anonymkode: 60d72...6f2

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Annonse
Skrevet
moho skrev (7 minutter siden):

Nå kan man slå til på denne blandingen til 70 tusen 😬

https://www.finn.no/203953525

Men i alle dager?!  Verden vil bedras...😲

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hundehvisker skrev (På 26.12.2020 den 11.09):

Når jeg selger blandingshund så selger jeg de for 18 da de fleste selger de for 20. Men jeg regner med cirka 5 000 kr i totale utgifter så fortjenesten blir cirka 13 000 kroner per valp. Jeg har tre tisper som jeg avler på og det blir også utgifter til veterinær når de er gravide.

Konklusjon og avle hunder er en evig strøm av inntekter og utgifter, men mer inntekter enn utgifter.

Ja, du begrenser det vel sikkert ikke til de maksimalt 5 kull per tispe som er tilrådelig heller.🙄

Anonymkode: 06ba8...ba4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, moho said:

Nå kan man slå til på denne blandingen til 70 tusen 😬

https://www.finn.no/203953525

Det ha blitt lagt til en null for mye der?! 😶 Hunden min er blanding av Jack og Papillion pluss to andre mindre raser, og han ser ut som en real bakgårdsmix/gatehund fra Spania, og det er lite som minner om en tullete "designer"blanding til 60.000(!) 😂 Men den fineste og friskeste bakgårdsmixen da 🥰 Helt utrolig at noen kan ta den prisen, lykke til med "salget"... I det minste er det mange i utgangspunktet friske raser i blandingen da, og det er jo bra, men forsvarer likevel ikke den summen 😅

Anonymkode: 60d72...6f2

Skrevet

Ser de er satt ned fra 70 000 til 60 000 nå da tror ikke det er feil all den tid selger skriver med blokkbokstaver at prisen ikke er diskuterbar. Antar ingen ved sine fulle fem betaler det for e valp

• Liker 1
Skrevet
Hundehvisker skrev (På 26.12.2020 den 9.17):

Jeg har solgt mange blandingsvalper på den måten og ser ikke helt hva som er problemet.

Kan ikke de som er opptatt av genetik og avl la oss andre oppdretere være i fred.

Det viktigste for meg er at hunden får et godt liv ikke utsendet

Om øre er 4 cm for kort og lignende bryr jeg meg ikke om, men renrasede oppdrettere bryr seg om alt.

Det handler ikke om sånne små kosmetiske filleting, men enkelte hunder har pusteproblemer, vond rygg eller andre alvorlige  komplikasjoner som følge av merkelige sammensetninger.

Anonymkode: bfeb6...745

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...