Gå til innhold

Blandinger, "gone wrong"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et lite forsøk på å stoppe useriøs avl, så ønsker jeg å se eksempler på blandinger, "gone wrong". Det er ikke bare-bare å sette i gang med kjøkkenoppdrett. Det ER en grunn til at hundeoppdrett bør overlates til noen med kunnskap og interesse for genetikk og avl.

Jeg liker ikke å henge ut noen, så hva med bare tekst og bilder av blandingen? Så slipper vi å henge ut noen med navn her inne. 

Jeg begynner med en blanding av pomeranian og kinesisk nakenhund. 

Screenshot_20201222-110833.jpg

Screenshot_20201226-085609.jpg

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår og støtter helhjertet meningen med denne tråden, men mitt moderlige, omsorgsfulle hjerte
banker varmt for sånne små utskudd og jeg tar dem gladelig til meg alle sammen. Godt stell, en kjærlig
fast hånd i oppdragelse og hverdagslek 24/7 er en selvfølge. :rodmer: 

Sterelisering og alle typer veterinærbesøk hele livet er også en selvfølge.
Bra skal de ha det i sitt liv, selv om de starter det med de underligste kort på hånda. 

• Liker 22
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår og støtter helhjertet meningen med denne tråden, men mitt moderlige, omsorgsfulle hjerte
banker varmt for sånne små utskudd og jeg tar dem gladelig til meg alle sammen. Godt stell, en kjærlig
fast hånd i oppdragelse og hverdagslek 24/7 er en selvfølge. :rodmer: 

Sterelisering og alle typer veterinærbesøk hele livet er også en selvfølge.
Bra skal de ha det i sitt liv, selv om de starter det med de underligste kort på hånda. 

Godt at du forstår tråden. Føler likevel for å at dette ikke er for å henge ut styggpene valper. For er de først født, skal de ha et så bra liv som overhodet mulig!❤ Jeg har selv eid og tatt over blandingshunder. Skulle bare ønske at folk sluttet å blande "hummer og kanari" og heller tenker på hva som er best for hunden.😊

• Liker 4
Skrevet

Jeg har solgt mange blandingsvalper på den måten og ser ikke helt hva som er problemet.

Kan ikke de som er opptatt av genetik og avl la oss andre oppdretere være i fred.

Det viktigste for meg er at hunden får et godt liv ikke utsendet

Om øre er 4 cm for kort og lignende bryr jeg meg ikke om, men renrasede oppdrettere bryr seg om alt.

• Liker 3
Skrevet

Orket ikke finne bilder, men er en free spirit her ute som har laget seg en ny rase.

Stafferanien,  som da er blanding av staffordshire  bull  terrier  og pomeranien.

Gud jeg hater den mannen...

Anonymkode: 105ba...b2a

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Hundehvisker said:

Jeg har solgt mange blandingsvalper på den måten og ser ikke helt hva som er problemet.

Kan ikke de som er opptatt av genetik og avl la oss andre oppdretere være i fred.

Om øre er 4 cm for kort og lignende bryr jeg meg ikke om, men renrasede oppdrettere bryr seg om alt.

Bryr seg ikke om arvelige sykdommer man ikke kan teste for. Renrasede hunder er ikke friske. De er bare godkjent av en dommer. En dommer har ingen formell kompetanse om hund. De er på samme laget som oppdretterne. Veterinærer er idioter og finner på ting om man stiller diagnoser på deres fine champion. Er bare å finne en veterinær som ikke kan noe om sykdommen, så blir den borte. Vips. Det finnes for eksempel ikke allergi hos den og den rasen, for oppdretter har ikke villet utrede det hos avlstispa si. 

Hadde heller kjøpt hunden som er avbildet enn veldig mye annet. 

Anonymkode: 79d3d...cdc

• Liker 7
Skrevet
Hundehvisker skrev (12 minutter siden):

Du er en falsk konto, laget for å trolle. Gå og legg deg!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Orket ikke finne bilder, men er en free spirit her ute som har laget seg en ny rase.

Stafferanien,  som da er blanding av staffordshire  bull  terrier  og pomeranien.

Sykt!😱

• Liker 1
Skrevet

Den var jo søt

Anonymkode: c7c01...177

Skrevet
Troyamin skrev (5 minutter siden):

Sykt!😱

Ja, han parrer også søsken og driter i det meste. Kun opptatt av penger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bryr seg ikke om arvelige sykdommer man ikke kan teste for. Renrasede hunder er ikke friske. De er bare godkjent av en dommer. En dommer har ingen formell kompetanse om hund. De er på samme laget som oppdretterne. Veterinærer er idioter og finner på ting om man stiller diagnoser på deres fine champion. Er bare å finne en veterinær som ikke kan noe om sykdommen, så blir den borte. Vips. Det finnes for eksempel ikke allergi hos den og den rasen, for oppdretter har ikke villet utrede det hos avlstispa si. 

Hadde heller kjøpt hunden som er avbildet enn veldig mye annet. 

Anonymkode: 79d3d...cdc

Hei du,

jeg har vært i dette gamet i mange år og vet hva som må sjekkes. Jeg er ikke veterinær på samme måte som de såkalte seriøse oppdretterne. Jeg kan ikke regnskap som de seriøse oppdretterne, men jeg har jobbet med salg av valper lenge. Jeg passer alltid på at far har stamtavle før de får parre seg.

Jeg var en av de første i Norge som blandet puddel og labrador. Nå kaller de det Labradoodle og om en tid år så kalles det renraset hund. Det viktigste er at hunden kommer til en bra familie som har ressurser til å ta seg av valpen.

Mange som tror de har mye greie på hund her

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når en trodde blandingen var det verste.... For en idiot!

• Liker 5
Skrevet

Var jo forsåvidt litt søt som valp, men skulle likt å sett den som voksen😨

Har kommet over følgende sære blandinger på internett:

-  corgi og schäfer

- corgi og husky

- pomerianian og husky

- dachs og golden retriever

Anonymkode: f6e36...dfb

• Liker 1
Skrevet

Fant en artikkel her om 12 uvanlige blandingshunder

https://www.startsiden.no/nettliv/2018/01/12/195361819/12-uvanlige-blandingshunder-du-kanskje-ikke-har-sett-foer

Jeg har god erfaring med blandingshunder. Så lenge begge foreldrene har stamtavle så går det som regel bra. Det er også bare å ringe veterinæren og spørre hvis man lurer på noe. Det er utrolig lett å få overtalt noen med en hannbikkje til å låne bikkja for en femhundrelapp 🙂

Jeg har tjent mye penger på dette og kan ikke se hva som er galt med blandingshunder?

PS:

Kronprinsen har blandingshund til orientering.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres litt rart ut da man skulle tro at hunden ville blitt genetisk skadet. Da vil de jo komme tilbake med hunden senere og klage. Kan hende at det ikke stemmer, men at det er rykter

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vet ingenting om blandingen, er den dårlig? Tenker at så lenge pappaen er pomme så går det fint? Eller?

Så Finn-innlegget. Var veldig søte da!

Anonymkode: 10705...de6

• Liker 1
Skrevet

Har ikke bilde, men en jeg kjenner skaffet seg en blanding av chihuahua og pomeranian. Populær blanding dette..  Hunden knakk foten når den hoppet ned fra sofaen. En hund tåler jo normalt dette veldig greit, så der har nok noe gått galt med blandingen. Pomeranian er jo normalt litt større enn chihuahua, så jeg vil tippe at hunden fikk beinene til chihuahua og kroppen (massen) til pomeranian. Det er jo ikke så mye som skal til på de små hundene. 500 gram for tung kropp i forhold til styrken i beinene kombinert med et hopp, er sikkert nok til at foten kan knekke 🤔 

Anonymkode: f453f...ffb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ingenting om blandingen, er den dårlig? Tenker at så lenge pappaen er pomme så går det fint? Eller?

Så Finn-innlegget. Var veldig søte da!

Anonymkode: 10705...de6

Tviler på at de som har mikset dette, har hatt annet enn penger å tenke på😉

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt poenget med eksempelet ditt 🤷🏼‍♀️

Tenker du at utseendet er det viktigste når det gjelder hund og avl? Merkelig eksempel. 

Anonymkode: 452be...4ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke bilde, men en jeg kjenner skaffet seg en blanding av chihuahua og pomeranian. Populær blanding dette..  Hunden knakk foten når den hoppet ned fra sofaen. En hund tåler jo normalt dette veldig greit, så der har nok noe gått galt med blandingen. Pomeranian er jo normalt litt større enn chihuahua, så jeg vil tippe at hunden fikk beinene til chihuahua og kroppen (massen) til pomeranian. Det er jo ikke så mye som skal til på de små hundene. 500 gram for tung kropp i forhold til styrken i beinene kombinert med et hopp, er sikkert nok til at foten kan knekke 🤔 

Anonymkode: f453f...ffb

Det er vel ikke sånn avl foregår, at man får «beina» til den ene og «massen» til den andre 🙈

Det blir jo som at to mennesker, bittelita dame og stor mann ikke bør få barn fordi barnet kan få hans vekt og hennes beinbygning..  Når problemet heller er at ei lita dame kan måtte føde et stort barn... 

Anonymkode: 452be...4ed

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...