AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har en baby på 3 mnd og en mann som jobber 12 timers dager (han har derfor perioder med lengre fri). Vi har et relativt nytt hus, og jeg er veldig opptatt av å ha det ryddig og rent. Alt for opptatt i følge samboer, og jeg merker det selv også. Jeg blir rett og slett i dårlig humør når det er ikke er rent og pent runt meg. Baby vil ikke sove for seg selv på dagtid, sover kun på meg eller i bæresele. Kan sove i vogn hvis hun er trett nok, men den må trilles. Dvs. jeg har kun tid til husaebeid i korte perioder der hun ligger i babygym etc. Da må jeg prioritere hva jeg vil gjøre. Ofte må jeg velge å spise/lage mat eller rydde det mest nødvendige. Vi har hund som røyter og som drar med seg skitt inn. Men det fikser robotstøvsugeren for det meste, men det blir jo likevel litt hundår rundt etter. Tørre klær ligger i hauer klar for bretting, oppvaskmaskin må tømmes, gulvene trengs å vaskes og sengklær må byttes. Smuler på kjøkkenebenken, kladdemerker på kjøkkenet og ikke minst støv som samler seg. Badene må tas.. jeg blir rett og slett utrolig stresset av alt dette og klarer ikke å nyte permisjoner. Er redd det skal komme folk uanmeldt, så føler huset alltid må se presentabelt ut.. Jeg og samboer krangler mye ang dette. Han mener jeg klager for mye og lager dårlig stemning. Jeg er enig. Men vi har helt forskjellige standarder, og han ser ikke alt som må bli gjort.. han mener jeg må slappe mer av, og at vi heller kan gjøre mer når han er hjemme og en tar baby. Men han jobber jo mange dager sammenhengde og ting hoper seg opp. Det er så ille at jeg av og til setter meg ned og gråter fordi jeg ikke får gjort noe. Og det ser faktisk ikke såå ille ut, da jeg hele tiden får tatt det verste. Innser at jeg har et problem, og trenger tips til hvordan jeg kan endre meg på dette. Før baby kom hadde jeg jo masse tid og koste meg med å dille rundt.. men det har jeg ikke mulighet til nå, baby sovner ikke for natten før rundt kl 23 og da er det bare å gå kjapt over kjøkkenet før jeg må sove selv. Noen tips? Er såpass ille at det begynner å gå utover forholdet og jeg får INGEN forståelse fra samboer.. Anonymkode: 3d0a6...0bc
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Har dere veldig mange barn siden det er så mye husarbeid som må gjøres? Anonymkode: f3d3b...186 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Hvis du vil ha hjelp til å senke standarden din, kan du tenke at et rom skal være mer presentabelt. Hvis du får besøk, så gjør det ikke noe at kjøkkenet er bomba, hvis stua ser ok ut. Om stua er rotete, men kjøkkenet greit, så kan man sitte der. Og så må du huske på at de fleste blir ganske glade over å komme til hjem som ikke er strøkne. Jeg opplever hvertfall at jeg blir mer avslappa og litt glad når andre har det rotete, og andre sier det samme til meg. Jeg er forøvrig enig med mannen din om at det er lurt å gjøre mer når begge er hjemme - kanskje går det noen flere dager før man får bytta sengetøy, og det rene tøyet tar ikke skade av å ligge fire dager i kurven. Den kan også gjemmes bort når besøket kommer finn ut hva som er minimumskravene for at du skal klare å slappe av og ha god livskvalitet, og lag soner som bør være mer ryddige! Anonymkode: 27ec8...c09 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Og ja, et tips til om kjapp vask når man skal ha besøk.. på badet holder det å ta en kjapp runde over do med Jif engangsservietter, og vaske vasken og evt speil. Tar kun 5-10 minutter, og ser absolutt reint nok ut for de som kommer. Trenger ikke ta full baderomsvask hver eneste uke! Anonymkode: 27ec8...c09 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #5 Skrevet 26. desember 2020 Slik gjorde jeg det: Mamma kom på besøk en gang i uka og vi rydda og vaska og moppa i en fei. Med samarbeidet var hele huset ordna på en time. Hvis jeg måtte på soverommet å amme så vasket hun, brettet klær eller hva det måtte være. Det hjelper å få hjelp! Kan det hjelpe å planlegge med mor at den og den dagen kommer hun og hjelper deg? Med samboer så løste jeg det slik. Jeg skrev på en tavle på veggen alt som trengtes å gjøres og fremstilte det som en huskeliste for meg selv. Da hendte det etter en stund at han gjorde en av tingene fordi det kunne se helt bomba ut mens jeg øvde meg på å overse rot og støv selv. Da opplevde han å bli stressa. Han ser til vanlig bare full oppvaskmaskin, full kjøkkenbenk og bord og masse leker på gulvet. Alt annet er han helt blind for. Behovet for å alltid ha det pent og ryddig tror jeg ligger i den gode følelsen det gir. Du gir hjernen en belønning ved å ha det rent og pent. Sånn jeg gjorde det var egentlig å øve meg på å ha det rotete. Ved å la ting ligge med vilje. Det tok tid men jeg begynte faktisk å gi f. Da klaget samboer men da fikk han gjøre det selv😆 Anonymkode: ae788...e9a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Det er jo mye du kan få gjort med baby i bæresele? ☺️ Anonymkode: 61acb...b04 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du vil ha hjelp til å senke standarden din, kan du tenke at et rom skal være mer presentabelt. Hvis du får besøk, så gjør det ikke noe at kjøkkenet er bomba, hvis stua ser ok ut. Om stua er rotete, men kjøkkenet greit, så kan man sitte der. Og så må du huske på at de fleste blir ganske glade over å komme til hjem som ikke er strøkne. Jeg opplever hvertfall at jeg blir mer avslappa og litt glad når andre har det rotete, og andre sier det samme til meg. Jeg er forøvrig enig med mannen din om at det er lurt å gjøre mer når begge er hjemme - kanskje går det noen flere dager før man får bytta sengetøy, og det rene tøyet tar ikke skade av å ligge fire dager i kurven. Den kan også gjemmes bort når besøket kommer finn ut hva som er minimumskravene for at du skal klare å slappe av og ha god livskvalitet, og lag soner som bør være mer ryddige! Anonymkode: 27ec8...c09 Da jeg var i perm, så syns jeg det var mest hyggelig å dra på barseltreff til andre hjem som ogaå var bomba hvertfall. Fikk bare dårlig samvitrighet bår vi var hos de med strøkne hjem. Anonymkode: e3e19...05c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Jeg tror dessverre at du må senke standarden litt, ellers blir det lite trivsel i permtiden. Du får kanskje gjort litt med baby i bæreselen, som å moppe gulvene, tørke støv og fingermerker av vinduer osv. Jeg vasket ofte badet mens barnet lekte i badekaret. Da var barnet litt større og kunne sitte selv. De fleste som kommer på besøk synes ikke rot er så farlig har jeg inntrykk av. Ofte er det mer interresant å se at alt ikke er så perfekt hos alle andre heller:) Anonymkode: 3798d...983 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg var i perm, så syns jeg det var mest hyggelig å dra på barseltreff til andre hjem som ogaå var bomba hvertfall. Fikk bare dårlig samvitrighet bår vi var hos de med strøkne hjem. Anonymkode: e3e19...05c Helt enig! Jeg og bestevenninna mi hadde det begge bomba, da var det ingen press om rydding og styr før vi besøkte hverandre:) Anonymkode: 3798d...983 1
Gjest Albbas Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Gi deg selv konkrete utfordringer dag for dag? Se over hva som plager deg mest i huset den dagen, og bestem at du IKKE skal fikse det i dag, og du skal IKKE klage høylytt over det. For eksempel skitten benk på badet eller klestårn. Du kan også gjøre mye med baby i sele. Jeg hadde prinsipp om at husarbeid kun skulle gjøres mens baby var våken. Nesten ingenting som ikke kan gjøres med en liten baby i sele, og når de blir kitt større kan de være på ryggen. Mine sovnet alltid når jeg støvsugde hvertfall. 😅 Brette klær var også noe baby syns var spennende å følge med på, så pratet og sang vi samtidig. Og jeg elsker også å komme til folk som ikke har det strøkent. Folk som har perfekte hjem blir jeg bare misunnelig på. 😂
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Våkenperiodene blir gradvis lengre og du vil rekke mer etterhvert. Man blir og mer effektiv. Du kan brette klær, sette på og henge opp maskinen, tømme oppvaskmaskin og rydde kjøkken med baby i bæresele. Badet kan du gå kjapt over med engangskluter i forbindelse med bleieskift så kan baby ligge å sprelle med rumpa bar i mens. Jeg er på baby nr. 2 som kun sover oppå meg eller i vogn i bevegelse. Nr. 2 sover til nøds i bæresele, mens nr. 1 ble bært i timesvis hver dag. Dersom du har besteforeldre i nærheten som kan trille benytt deg av det. Med førstemann var det relativt greit å holde huset i presentabel stand. Legg til en to åring med alle dens leker i regnestykket og huset ser helt katastrofalt ut til tider. Jeg setter baby i vippestol eller tripptrapp når jeg tar kjøkkenet - det tar ikke mange minuttene. Sengetøy tar jeg av og på mens baby legges i sprinkelsengen. Robotstøvsugeren setter jeg inn på henholdsvis bad, soverommene og yttergang og så får den jobbe der mens jeg gjør andre ting. Ellers må mannen gjøre vesentlig mer enn han er vandt med, men det er han heldigvis innforstått med selv - han ser sjelden hva som må gjøres, men spør meg om hva han skal ta unna. Anonymkode: 4e747...7bc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 Det er den store overgangen fra barnløs til det å være foreldre du nå kjenner på. Om ikke lang tid vil barnet begynne å bevege seg og rote raskere enn du rekker å rydde. Så det er lurt at du senker standarden din først som sist. Når det er sagt, så kan du gjøre mye med baby i bæresele. Jeg støvsugde alltid med baby på magen. Eneste jeg ikke gjorde med baby i bæresele var badvask (pga kjemikaliene), men da hadde jeg baby i vippestol istedet. Og jeg brettet klær med babyen midt i kleshaugen - den lekte med noen fine stoffer el. Anonymkode: 6d35b...483
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 Albbas skrev (20 minutter siden): Gi deg selv konkrete utfordringer dag for dag? Se over hva som plager deg mest i huset den dagen, og bestem at du IKKE skal fikse det i dag, og du skal IKKE klage høylytt over det. For eksempel skitten benk på badet eller klestårn. Du kan også gjøre mye med baby i sele. Jeg hadde prinsipp om at husarbeid kun skulle gjøres mens baby var våken. Nesten ingenting som ikke kan gjøres med en liten baby i sele, og når de blir kitt større kan de være på ryggen. Mine sovnet alltid når jeg støvsugde hvertfall. 😅 Brette klær var også noe baby syns var spennende å følge med på, så pratet og sang vi samtidig. Og jeg elsker også å komme til folk som ikke har det strøkent. Folk som har perfekte hjem blir jeg bare misunnelig på. 😂 Dette! TS, sånne som oss må rett og slett bedrive eksponeringsterapi light, drite i å fikse det som plager oss aller aller mest - som beskrevet over - og tåle å stå i det ubehaget og uroen som oppstår. Kun da vil den gå over med tiden. Ellers blir vi nevrotiske, sure kjerringer. Hilsen been there, done that🙋🏻♀️ Anonymkode: 61887...5ee
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 Jeg har det helt likt! Og det har ødelagt mye av min permisjon som nå snart er slutt. Så føler med deg. Min jente er 4 måneder, og sover som din kun i bæresele eller vogn i bevegelse. Anbefaler deg å senke standarden, men om det ikke går, her er mine triks: - veldig mye kan gjøre med ungen i bæresele! Her forleden støvsugde jeg med henne i selen for første gang og hun sovnet. Man kan også vaske gulv. - kjøkkenet tar jeg hurtig når hun ligger i babygym (har nærmest en baby gym i hvert rom;)) - bad har jeg måttet senke standarden på, men ordner det hurtig imens hun ligger i baby nest på badet - klesvask er hun også med på, enten i sele eller et teppe på vaskerommet - jeg setter av to faste dager til å vaske med spesifikke oppgaver, og har ingenting annet på agendaen de dagene. Det hjelper og! Ellers, vurder vaskehjelp? Anonymkode: 216f0...75d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #15 Skrevet 26. desember 2020 Sett av en time daglig, mens barnet sover. Du får gjort mye da. Anonymkode: 62c51...271
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #16 Skrevet 26. desember 2020 Jeg hadde det sånn jeg også, og det var stressende. Når jeg var/er på besøk hos andre legger jeg jo ikke merke til rot eller tenker negativt om det ikke er strøkent. Så jeg konkluderte med at jeg er vel ikke anderledes enn andre så da ser vel ikke andre det hos meg heller. Jeg lærte meg å senke skuldrene når jeg fikk barn også. Det skal være et hjem, det skal være avtrykk etter oss som bor der og ikke et utstillingsvindu. Jeg kan fortsatt kjenne snev av kramper om vi har besøk, men nå klarer jeg i større grad å kontrollere meg selv ved å ikke unnskylde meg selv og gjøre andre oppmerksom på rotet. Anonymkode: d192f...5c0
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 Hvis det er veldig viktig for deg ville jeg begynt å rydde og vaske med babyen i bæreselen. Det er mye man kan få gjort på den måten. Det er vanskelig å plukke opp mye fra gulvet, men det går fint å vaske gulv, støvsuge, vaske kjøkkenbenk, tørke støv i høyden osv. så kan du rydde mens babyen er våken. Anonymkode: 04b8e...762
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 Jeg tok bæreselen på, musikken på. Danset og ryddet med henne 😄 Anonymkode: 3a252...c3e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 Hva med å kjøpe en babyrocker til vogna? Rockit heter den vel. Kanskje du får henda fri da om baby ligger i vogna og sover med bevegelse. Ellers er det vel ikke mange månedene til den kan ligge med babygymmen en god stund selv. Anonymkode: ca814...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå