Gå til innhold

Hvor mange valper kan jeg selge før jeg må betale skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selger valper og tar imot kontant betaling. Noen ganger krever hundekjøper å overføre penger til kontoen.

Vet skatte etaten hvorfor de pengene fra valpekjøp er på konto? Det står kjøp av valp i nettbanken

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange selger du i året da? 
Hvor mye overskudd har du etter fôr, forsikringer, veterinær og utstyr er trukket fra? 

Anonymkode: e6182...d3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange selger du i året da? 
Hvor mye overskudd har du etter fôr, forsikringer, veterinær og utstyr er trukket fra? 

Anonymkode: e6182...d3d

Hen har skrevet at hen tjener 13 000 per valp, og har to drektige tisper i andre tråder

Anonymkode: 1d171...66e

Skrevet

Hen har skrevet at hen tjener 13 000 per valp, og har to drektige tisper i andre tråder

Anonymkode: 1d171...66e

Jeg selger alle valpene kontant. Jeg ville ha mistet uføretrygden min hvis de visste hvor mye jeg tjente. Det er noen som har overført til min konto og jeg er usikker på om jeg burde ta det med på selvangivelsen.

Skrevet

Ja du er næringsdrivende og bør gjøre følgende:

1. Registrer bedriften

1. Du må bestemme hvilken organisasjonsform som passer best.
  2. Registrere bedriften i Enhetsregisteret ved å å fylle ut Samordnet registermelding
  3. Dersom bedriften din har avgiftspliktig omsetning og/eller uttak overstiger kr 50 000 i løpet av en 12 måneders periode, må du registrere virksomheten i merverdiavgiftsregisteret.

Du bør også opprette egen bankkonto for bedriften.

Få en god start som næringsdrivende

2. Betal forskuddsskatt

Som næringsdrivende skal du betale skatt på bakgrunn av det du forventer av overskudd:

3. Rapporter og lever opplysninger

Som næringsdrivende er det flere ting du er pliktig å rapportere.

• Du må levere skattemelding. Hvordan du skal levere skattemeldingen, er avhengig av hvilken type bedrift du skal rapportere for og hva slags næring du driver.
  • Om du er registrert i merverdiavgiftsregisteret, må du levere mva-melding.
  • Har du ansatte har du flere plikter som arbeidsgiver
H

Anonymkode: ed738...54d

Skrevet
14 hours ago, Hundehvisker said:

Jeg selger valper og tar imot kontant betaling. Noen ganger krever hundekjøper å overføre penger til kontoen.

Vet skatte etaten hvorfor de pengene fra valpekjøp er på konto? Det står kjøp av valp i nettbanken

Jeg hadde aldri betalt hund kontant

• Liker 12
Skrevet

Hei! Jeg har hatt 3 kull i året gjennomsnittlig i 8 år (gjennomsnittet ca 18 valper i året.), og har flere ganger forsøkt å melde meg som selvstendig næringsdrivende, men enda ikke fått godkjent et år da utgiftene ved oppdrettet er større enn inntektene av valpene. Tar vare på alt av bilag og holder regnskap i tilefelle bokettersyn.

Skulle ønske vi hadde hatt et bedre system i dette som feks i Sverige.

Anonymkode: 087a8...e0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja du er næringsdrivende og bør gjøre følgende:

1. Registrer bedriften

1. Du må bestemme hvilken organisasjonsform som passer best.
  2. Registrere bedriften i Enhetsregisteret ved å å fylle ut Samordnet registermelding
  3. Dersom bedriften din har avgiftspliktig omsetning og/eller uttak overstiger kr 50 000 i løpet av en 12 måneders periode, må du registrere virksomheten i merverdiavgiftsregisteret.

Du bør også opprette egen bankkonto for bedriften.

Få en god start som næringsdrivende

2. Betal forskuddsskatt

Som næringsdrivende skal du betale skatt på bakgrunn av det du forventer av overskudd:

3. Rapporter og lever opplysninger

Som næringsdrivende er det flere ting du er pliktig å rapportere.

• Du må levere skattemelding. Hvordan du skal levere skattemeldingen, er avhengig av hvilken type bedrift du skal rapportere for og hva slags næring du driver.
  • Om du er registrert i merverdiavgiftsregisteret, må du levere mva-melding.
  • Har du ansatte har du flere plikter som arbeidsgiver
H

Jeg blir sliten av å bare se det.

Dette har fungert bra i 12 år uten problemer fordi jeg ikke har registrert meg.

Hundene får flere daglige turer

Skrevet

Hei! Jeg har hatt 3 kull i året gjennomsnittlig i 8 år (gjennomsnittet ca 18 valper i året.), og har flere ganger forsøkt å melde meg som selvstendig næringsdrivende, men enda ikke fått godkjent et år da utgiftene ved oppdrettet er større enn inntektene av valpene. Tar vare på alt av bilag og holder regnskap i tilefelle bokettersyn.

Da skjønner du hvorfor det lønner seg å bruke kontant betaling og ikke registrere seg noe sted

• Liker 1
Skrevet

Svært dumt. På et eller annet tidspunkt blir det antakelig fanget opp, du får ettersyn og  må du gjøre rede for virksomheten din mange år tilbake i tid, skattlegges for all skattepliktig inntekt og må betale tilbake. 

Anonymkode: 70ab3...2cb

• Liker 4
Skrevet

"Oppdrett av hunder er i Norge ansett som hobby, ikke næring. Hvem som helst kan starte oppdrett, uten noen krav til kompetanse, sertifisering eller registrering. Inntekter fra hobbyvirksomhet er ikke skattepliktige før de regnes som levebrød, og denne grensa settes av skattemyndighetene i hvert enkelt tilfelle"

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2018-2019/dok8-201819-177s/?all=true

Ta kontakt med skatteetaten om du ønsker å få vite hvor mye du kan tjene uten å betale skatt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette med å ikke dokumentere inntektene, driver du rovavl på blandingshunder så slipper du sikkert unna med det, men jeg driver med registrerte hunder så alle valpene blir jo registrert i nkk. Tar jo skattemyndighetene 2 sekunder å sjekke opp hvor mange hunder jeg har registrert i løpet av året og estimert inntjening på det. 

• Liker 6
Skrevet
Hundehvisker skrev (På 26.12.2020 den 14.53):

Jeg blir sliten av å bare se det.

Dette har fungert bra i 12 år uten problemer fordi jeg ikke har registrert meg.

Hundene får flere daglige turer

Hvis du er uføretrygded kan du tjene ca.50 000 ekstra uten at de trekker i uføretrygden din.

Håper du tar godt vare på hundene og at de kommer til gode hjem. 

Hva slags rase er det siden den er så populær hos deg? 

Anonymkode: 5e7d4...13f

• Liker 3
Skrevet
Hundehvisker skrev (På 26.12.2020 den 0.00):

Spørsmålet om når du må betale skatt for valpeoppdrett, kommer an på en konkret vurdering av omfanget av virksomheten. Spørsmålet formuleres i skatteretten som et spørsmål om grensen mellom hobby og næring, der poenget er at valpeoppdrett som hobby er skattefritt, mens valpeoppdrett som næring er skattepliktig. Det er en nokså skjønnsmessig vurdering, der hovedkriteriet er om du driver en virksomhet for egen regning og risiko, som er egnet til å gå med overskudd over tid. Her ser du hva skatteetaten skriver om skillet mellom hobby og næring:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

Hvis skatteetaten kommer på bokettersyn, så vil de få innsyn i kontoen din. Men det hjelper ikke med kontant betaling, for kjøper vil vel ha en kvittering? 

Anonymkode: fb668...b9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2020 den 14.52):

jeg tipper det du refererer til her er momsregisteret. Hvis du ikke har fått registrering i momsregisteret, er grunnen sannsynligvis at skatteetaten har vurdert den som hobby for momsforhold (dvs ikke egnet til overskudd over tid). Hobby/næringsbegrepet er ikke nødvendigvis det samme for moms og skatt, men for alle praktiske forhold kan du nok regne med at det blir ansett som hobby skattemessig, når det blir blir ansett som hobby i forhold til moms.

Det er ihvertfall et veldig godt argument den dagen du eventuelt får spørsmål om det!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.12.2020 den 2.03):

Hvis du er uføretrygded kan du tjene ca.50 000 ekstra uten at de trekker i uføretrygden din.

Håper du tar godt vare på hundene og at de kommer til gode hjem. 

Hva slags rase er det siden den er så populær hos deg? 

Anonymkode: 5e7d4...13f

det gjelder vel bare for kombinasjonen pensjonsgivende inntekt og uførepensjon? hvis oppdrettet blir klassifisert som hobby vil det ikke virke inn på pensjonen, selv om det overstiger inntektsgrensen til NAV. Men inntektsgrensen gjelder hvis oppdrettet blir klassifisert som næring.

Skrevet

oppsummert: Svaret på spørsmålet ditt kommer ikke an på hvor mange valper du selger, men om det er en virksomhet som er egnet til å gå med overskudd over tid. Du må beregne en rimelig lønn til deg selv i kostnadene du tar med i det regnestykket, og da vil nok mange komme til at det er en hobby som ikke er egnet til å gi overskudd.

Skrevet (endret)

oppsummert: Svaret på spørsmålet ditt kommer ikke an på hvor mange valper du selger, men om det er en virksomhet som er egnet til å gå med overskudd over tid. Du må beregne en rimelig lønn til deg selv i kostnadene du tar med i det regnestykket, og da vil nok mange komme til at det er en hobby som ikke er egnet til å gi overskudd.

I et slikt tilfelle er man vel å anse som en selvstendig "næringsdrivende", slik at overskudd = lønn, slik det er for andre selvstendig næringsdrivende?

Endret av PetterKanin
Skrevet

Dette:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2018-2019/dok8-201819-177s/?all=true#:~:text=Oppdrett%20av%20hunder%20er%20i,skattemyndighetene%20i%20hvert%20enkelt%20tilfelle.

Anonymkode: 1e91f...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...